konto usunięte
Temat: Zaproszenie na wystawę japońskiego designu "WA: Harmonia....
Wystawa japońskiego designu "WA: Harmonia. Japoński design dziś"15 stycznia – 28 marca 2010
Instytut Wzornictwa Przemysłowego, ul. Świętojerska 5/7, Warszawa
Sala im. prof. Wandy Telakowskiej
10.00 - 19.00 codziennie oprócz poniedziałków
WSTĘP WOLNY
Przygotowanie wystawy: Japan Foundation
Kuratorzy wystawy: Hiroshi Kashiwagi, Masafumi Fukagawa, Shu Hagiwara, Noriko Kawakami
Komisarz wystawy: Ewa Cieślik, IWP
Scenografia wystawy: Hiroshi Yoneya, Ken Kimizuka,Yumi Masuko
Aranżacja wystawy i opracowanie graficzne: Sophie Kumpera
Wystawa „WA: HARMONIA. Japoński design dziś” zaprezentuje 161 przedmiotów codziennego użytku zaprojektowanych przez wybitnych japońskich designerów, m.in. Naoto Fukasawę. Zamysłem twórców wstawy jest przybliżenie, na przykładach obiektów japońskiego designu, idei „WA”, która oznacza stan harmonii we wszystkich dziedzinach życia.
„WA, wartość znakomicie godna szacunku, opiera się na zasadzie, iż trzeba unikać wszelkiej niezgody” – tak brzmi pierwsze zdanie w ogłoszonej w 604 roku pierwszej konstytucji japońskiego cesarstwa. Od tego czasu dla Japończyków „WA” przez wieki było synonimem idealnej zgody, która musi królować między wszystkimi istnieniami, w tym ożywionymi i nieożywionymi. Z czasem termin ten zaczął również oznaczać „rzeczy japońskie”. Pojęcie „wa” zaczęto wręcz używać jako przeciwieństwo do pojęcia „yô” („Zachód”). Tę bipolaryzację można odnaleźć np. w pojęciach washoku/yôshoku (kuchnia japońska/kuchnia zachodnia) lub w wafuku/yôfuku (tradycyjny strój japoński/tradycyjny garnitur europejski).
Przykładem takiego pojmowania japońskiego wzornictwa mogą być zestawienia wydające się na pierwszy rzut oka całkowicie antagonistyczne, np.: naturalny/sztuczny, rękodzieło/przemysł, tradycja/technologia współczesna, wiejski/miejski, małe przedsiębiorstwo/wielkie przedsiębiorstwo.
Obiekty wyeksponowane zostały według podziału na 12 kategorii (odpowiadających różnym typom użytkowania, m.in. sztuka stołu, akcesoria łazienkowe, zabawki, ubrania i dodatki) oraz sześć słów - kluczy, ilustrujących koncepcje, uczucia i gusta obecne we wzornictwie japońskim: Kawaii (uroczy), Kurafuto – (niepowtarzalny), Kime (finezyjny), Tezawari (zmysłowy w dotyku), Minimaru (minimalistyczny) i Kokorokubari (przemyślany).
Więcej na http://iwp.com.pl
Wystawę przygotowała Japan Foundation. Celem tej założonej w 1972 roku instytucji jest promocja dialogu pomiędzy Japonią a innymi krajami za pośrednictwem kultury.