Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: Zezwolenie na pracę dla pracownika z Chin

NA JAK DŁUGO ZEZWOLENIE

Na jaki najdłuższy okres mogę uzyskać zezwolenie na pracę dla cudzoziemca?

Nie ma przepisu, który regulowałby to w sposób jednolity dla wszystkich dokumentów. Zgodnie z art. 88 ust. 8 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zezwolenie wydaje się na okres nie dłuższy niż:
¦ czas pobytu określony w wizie,
¦ okres ważności zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony na terytorium RP,
¦ okres ważności karty pobytu członka rodziny obywatela UE lub
¦ okres wskazany w zaświadczeniu wydanym w sytuacji, gdy po upływie roku od złożenia wniosku o nadanie statusu uchodźcy nie została wydana decyzja w pierwszej instancji i przyczyna przedłużenia postępowania nie leży po stronie wnioskodawcy. To oznacza, że zatrudniany cudzoziemiec może przebywać w Polsce na podstawie różnych dokumentów.

Wizę pobytową niezbędną do wykonywania pracy wydaje się, zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy o cudzoziemcach ( Dz U z 2003 r. nr 128, poz. 1175 ze zm.), na okres pobytu, który odpowiada okresowi wskazanemu w przyrzeczeniu lub w oświadczeniu, nie dłużej jednak niż na rok.

Z kolei zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony udziela się, co do zasady, na okres niezbędny do realizacji celu pobytu cudzoziemca na terytorium RP, nie dłużej jednak niż na 2 lata ( art. 56 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach).

CZY POTWIERDZAĆ KWALIFIKACJE

¦ Chcę zatrudnić cudzoziemców na budowie. Czy muszą oni nostryfikować zagraniczne świadectwa pracowników budowlanych (np. techników, glazurników, zbrojarzy, murarzy)?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Zależy od tego, z jakiego kraju pochodzi cudzoziemiec i jaki zawód ma wykonywać. Jeśli jest to zawód regulowany, to niezbędne jest oficjalne uznanie kwalifikacji. W odniesieniu do obywateli państw członkowskich UE lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zasady uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych są wskazane w ustawie z 26 kwietnia 2001 r. ( DzU z 2001 r. nr 87, poz. 954 ze zm.) oraz wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych. Zgodnie z art. 1 ust. 2 tej ustawy zawodem regulowanym jest zawód, którego wykonywanie jest uzależnione od spełnienia wymagań kwalifikacyjnych i warunków określonych w odpowiednich przepisach. Do zawodów regulowanych należą m.in. technicy różnych specjalności z zakresu budownictwa. Jeżeli zawód wykonywany przez obywatela UE nie jest zawodem regulowanym, zatrudnienie i ocena jego kwalifikacji zależy od pracodawcy.

Osoby, których nie dotyczą przepisy tej ustawy (czyli spoza UE i obszaru EFTA), a które wykonują zawody wymagające odpowiednich kwalifikacji, także muszą potwierdzić posiadanie tych kwalifikacji.

Ponadto decyzję o odmowie zezwolenia wydaje się m.in. wtedy, gdy pracodawca wnioskuje o zezwolenie dla cudzoziemca, którego kwalifikacje lub umiejętności nie są odpowiednie do planowanej pracy. Podobnie dzieje się, gdy kwalifikacje lub wykonywany przez cudzoziemca zawód nie odpowiada zawodom lub specjalnościom, o których mówią przepisy o klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresie jej stosowania. O tych przyczynach odmowy mówi §4 ust. 1 pkt 2 lit. a, b rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 21 lipca 2006 r. w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca ( DzU z 2006 r. nr 141, poz.1002 ze zm.).

To oznacza, że w trakcie postępowania o uzyskanie zezwolenia na zatrudnienie cudzoziemca pracodawca powinien wykazać, że cudzoziemiec, którego ma dotyczyć zezwolenie, ma kwalifikacje uprawniające go do wykonywania pracy na stanowisku wskazanym w zezwoleniu na pracę.

Trzeba też pamiętać, że organ właściwy do wydania zezwolenia może żądać od przedsiębiorcy, żeby wystąpił do właściwych organów (np. jeżeli chodzi o geodetów -do głównego geodety kraju), by określić poziom wykształcenia cudzoziemca lub potwierdzić równoważność zagranicznych dokumentów o wykształceniu (zgodnie z § 4 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia z 21 lipca 2006 r.).

ZATRUDNIĆ CUDZOZIEMCA CZY FIRMĘ EKSPORTOWĄ

¦ Czy zlecenie zagranicznej firmy w ramach usługi eksportowej jest korzystniejsze dla polskiego przedsiębiorcy niż zatrudnienie cudzoziemców indywidualnie?

O zezwolenie na wykonywanie pracy przez cudzoziemca realizującego usługę eksportową, jak i cudzoziemca zatrudnionego indywidualnie, wykonującego pracę u pracodawcy zagranicznego i delegowanego na terytorium RP w celu realizacji usługi eksportowej występuje pracodawca zagraniczny. Decyzję w sprawie przyrzeczenia i zezwolenia na pracę wydaje wojewoda właściwy ze względu na miejsce realizacji usługi eksportowej. Oznacza to, że obowiązek uzyskania zezwolenia na wykonywanie przez cudzoziemca pracy na terytorium RP będzie w tych wypadkach obciążał podmiot zagraniczny. Nie będzie się musiał o to starać polski przedsiębiorca, na rzecz którego ta usługa jest świadczona. Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 8 ustawy o promocji zatrudnienia przyrzeczenia i zezwolenia na pracę cudzoziemca są wydawane na wniosek pracodawcy. Natomiast jeśli pracodawca polski zamierza zatrudnić cudzoziemca we własnym zakresie, to sam musi złożyć wniosek.

Trudno jednak jednoznacznie stwierdzić, że bardziej opłacalne jest korzystanie z pracy cudzoziemców realizujących usługę eksportową niż zatrudnienie cudzoziemców przez polską firmę.

Joanna Głowacka radca prawny Kancelaria Kwaśnik i Głowacka Radcowie Prawni
http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_070110/firm...
Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: Zezwolenie na pracę dla pracownika z Chin

Niełatwo zatrudnić cudzoziemca na budowie w Polsce

Przedsiębiorcy coraz częściej mają kłopoty ze znalezieniem pracowników. Branża budowlana narzeka, że brakuje 150 tysięcy osób do pracy. Pracodawcy szukają też szwaczek, pielęgniarek, piekarzy. Wyjściem byłoby zatrudnianie cudzoziemców również spoza Unii Europejskiej. Niestety, przepisy bardzo to utrudniają

Problemem jest nie tyle sama umowa z cudzoziemcem, ile uzyskanie dla niego zezwolenia na pracę.

Pracownika spoza Unii Europejskiej można dziś zatrudnić w Polsce na trzy sposoby:
¦ pracodawca występuje dla cudzoziemca o zezwolenie na pracę w Polsce,
¦ zagraniczna firma oddelegowuje pracownika do wykonywania pracy na terytorium Polski - wówczas o zezwolenie może wystąpić zarówno pracodawca zagraniczny, jak i polski,
¦ polski przedsiębiorca podpisuje umowę o wykonanie usług eksportowych w Polsce z zagraniczną firmą - wtedy o zezwolenie występuje pracodawca zagraniczny.

W pierwszym i drugim wypadku stosuje się przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( DzU z 2004 r. nr 99, poz. 1001 ze zm.). Natomiast w ostatnim - zastosowanie ma rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 21 lipca 2006 r. w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca zatrudnionego przy realizacji usługi eksportowej świadczonej przez pracodawcę zagranicznego w RP ( DzU z 2006 r. nr 141, poz. 1003).

Zezwolenie to norma

Niezależnie od sposobu zatrudnienia zazwyczaj trzeba przejść żmudną i długotrwałą procedurę uzyskiwania dla cudzoziemca zezwolenia na pracę.

Wyjątki od tej zasady określają m.in. art. 87 ustawy o promocji zatrudnienia oraz rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 30 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę ( DzU z 2006 r. nr 156, poz. 1116). Nie dotyczą jednak, na ogół, pracowników budowlanych czy osób zatrudnianych na stanowiskach robotniczych winnych branżach. Zezwolenia wydaje marszałek województwa właściwy dla siedziby pracodawcy.
Najpierw przyrzeczenie...

Marszałek województwa nie zawsze od razu wyda zezwolenie na pracę. Zazwyczaj konieczne będzie wcześniejsze uzyskanie przez pracodawcę przyrzeczenia. Jest ono niezbędne, by cudzoziemiec uzyskał wizę lub zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony w Polsce.

Przyrzeczenie nie jest potrzebne, jeżeli cudzoziemiec uzyskał już prawo do zamieszkania lub pobytu w Polsce.

Przyrzeczenie i zezwolenie na pracę cudzoziemca wydaje pracodawcy marszałek województwa (do końca 2006 r. robił to wojewoda). Uwzględnia on przy tym sytuację na lokalnym rynku pracy.

Przyrzeczenie (podobnie jak zezwolenie na pracę cudzoziemca) jest wydawane na wniosek pracodawcy, na czas określony, dla konkretnego cudzoziemca i pracodawcy, na określone stanowisko lub rodzaj wykonywanej pracy. Jeżeli pracodawca będzie chciał zatrudnić cudzoziemca na innym stanowisku, to ponownie będzie musiał wystąpić o zezwolenie na pracę.

Jednak zanim przedsiębiorca uzyska przyrzeczenie, będzie musiał wraz z wnioskiem złożyć plik dokumentów, których uzyskanie jest dla przedsiębiorcy prawdziwą drogą przez mękę. Musi m.in. uzyskać informację od starosty, właściwego ze względu na miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca, o sytuacji na lokalnym rynku pracy i możliwości zabezpieczenia potrzeb kadrowych pracodawcy, oraz poinformować o działaniach, jakie podjął, by powierzyć pracę obywatelowi polskiemu bądź osobie, która nie musi mieć zezwolenia na pracę. Wcześniej przedsiębiorca zamieszcza odpowiednie ogłoszenie w urzędzie pracy. Musi ono zawierać dokładne dane dotyczące zatrudnienia cudzoziemca, w tym m.in. kod zawodu zgodny z rozporządzeniem ministra gospodarki i pracy z 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania ( DzU z 2004 r. nr 265, poz. 2644) oraz warunki tego zatrudnienia (wysokość wynagrodzenia, miejsce świadczenia pracy). Niezbędne będzie też potwierdzenie kwalifikacji cudzoziemca, a urzędy żądają, by dyplomy były tłumaczone przez tłumacza przysięgłego.

...potem wiza...

Gdy cudzoziemiec występuje o wizę pobytową związaną z podjęciem zatrudnienia, to konsul wyda ją dopiero po przedstawieniu przyrzeczenia wydania zezwolenia na pracę (a gdy zezwolenie na pracę nie jest wymagane, to po przedstawieniu oświadczenia o zamiarze dania cudzoziemcowi zatrudnienia).

Konsul wydaje wizę na czas pobytu cudzoziemca określony w przyrzeczeniu lub oświadczeniu, nie dłużej jednak niż na rok.

Cudzoziemiec może wystąpić o zezwolenie na zamieszkanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wydaje je wojewoda na czas oznaczony, po przedstawieniu przyrzeczenia na wykonywanie pracy lub oświadczenia pracodawcy o chęci zatrudnienia cudzoziemca.

...i wreszcie zezwolenie

Jeżeli przyrzeczenie zostało wydane i cudzoziemiec uzyskał wizę, to marszałek wyda zezwolenie na pracę. Wcześniej jednak musi jeszcze uzyskać od pracodawcy pisemne potwierdzenie daty rozpoczęcia pracy przez cudzoziemca. Data ta nie może być wcześniejsza niż data wydania decyzji o zezwoleniu na pracę.

Na wniosek pracodawcy marszałek może przedłużyć przyrzeczenie i zezwolenie na pracę cudzoziemca. Zasady przedłużenia określa szczegółowo rozporządzenie w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca.

Jaka umowa

Polski przedsiębiorca spisuje umowę bezpośrednio z cudzoziemcem tylko wtedy, gdy sam go zatrudnia. Ustawa o promocji zatrudnienia nie ogranicza formy zatrudnienia. Cudzoziemiec może pracować zarówno na etacie, jak i na umowę-zlecenie czy o dzieło.

Jeżeli pracodawca nawiązuje z cudzoziemcem stosunek pracy, to strony podpisują umowę na czas określony. Jej rozwiązanie będzie możliwe za dwutygodniowym wypowiedzeniem przez każdą ze stron, jeśli prawo takie zostanie przewidziane w kontrakcie. Zatem strony zawierają klasyczny stosunek pracy i muszą stosować przepisy kodeksu pracy dotyczące m.in. zatrudnienia, czasu pracy i wynagrodzeń.

Jeśli natomiast to zagraniczna firma oddelegowuje pracownika do pracy w Polsce albo polski przedsiębiorca podpisuje umowę o wykonanie usług eksportowych w Polsce z zagraniczną firmą, to pracodawcą dla cudzoziemca jest firma zagraniczna i to ona podpisuje wówczas umowę z osobami świadczącymi pracę. Natomiast polska firma podpisuje z zagranicznym przedsiębiorstwem umowę np. o podwykonawstwo. Takie umowy reguluje kodeks cywilny.
ZOFIA JÓŹWIAK
Współpraca m.g.

Jakie dokumenty i opłaty

Pracodawca, który chce zatrudnić cudzoziemca, musi zgromadzić dokumenty, których uzyskanie trwa długo, a często także sporo kosztuje. Oprócz dokumentów dotyczących przedsiębiorcy (m.in. NIP, REGON, niezaleganie z opłatami, informacja o stanie zatrudnienia) potrzebne będą m.in.

¦ opinia z powiatowego urzędu pracy dotycząca zgłoszonych przez pracodawcę wolnych miejsc pracy (ogłoszenie o wolnym miejscu pracy trzeba podać przynajmniej na miesiąc wcześniej),

¦ dokument potwierdzający kwalifikacje cudzoziemca na proponowane stanowisko (urzędy żądają oryginału i tłumaczenia przez tłumacza przysięgłego).

Ubiegający się o zezwolenie przedsiębiorca musi też uiścić opłatę 936 zł (czyli w wysokości najniższego wynagrodzenia za pracę) za każdą osobę objętą wnioskiem.

Opłata za przedłużenie zezwolenia jest o połowę niższa niż za uzyskanie go pierwszy raz i wynosi 468 zł.

Zdaniem eksperta

firma_a_2-1.F.jpg
Joanna Głowacka radca prawny Kancelaria Kwaśnik i Głowacka Radcowie Prawni

Postępowanie o uzyskanie zezwolenia na zatrudnienie cudzoziemca trwa długo. Przyczyny to jego zawiłość i wieloetapowość. Długo trwa już samo uzyskanie wszystkich niezbędnych do tego wniosku załączników. Tylko uzyskanie informacji od starosty, właściwego ze względu na miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca, o sytuacji na lokalnym rynku pracy i możliwości zabezpieczenia potrzeb kadrowych pracodawcy trwa około miesiąca. Zanim starosta sporządzi taką informację, przedsiębiorca musi zgłosić do urzędu pracy wolne miejsce pracy, na które zamierza zatrudnić cudzoziemca. Takie ogłoszenie musi zawierać dokładne dane dotyczące zatrudnienia cudzoziemca.

Niejednokrotnie niezbędne jest potwierdzenie kwalifikacji pracowników, także budowlanych (dotyczy to przede wszystkim tych, którzy wykonują tzw. zawody regulowane).

W praktyce oznacza to, że załączniki do wniosku o wydanie zezwolenia trzeba zacząć gromadzić z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem. Całe postępowanie, licząc od złożenia wniosku do uzyskania zezwolenia i przyjmując, że wniosek ten i załączniki zostaną złożone prawidłowo, a po uzyskaniu przyrzeczenia cudzoziemiec w możliwie szybkim czasie uzyska prawo do pobytu i pracy na terytorium RP (czyli np. wizę), trwa ok. 2,5 miesiąca.

http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_070110/firm...
Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: Zezwolenie na pracę dla pracownika z Chin

Tajowie pracują w Polsce za zgodą wojewody

Marta Gadomska 20-06-2008,

Firma z zagranicy prowadząca u nas incydentalną działalność musi się starać o zezwolenie na pracę dla zatrudnionych, jakich sprowadza ze swojego kraju
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: ROL
+zobacz więcej

„Rzeczpospolita” opisała dramat plantatorów z województwa zachodniopomorskiego, którzy chcieli do zbioru truskawek zaangażować obywateli Tajlandii. Podpisali w tym celu umowę o świadczenie usług z tamtejszą agencją pośrednictwa pracy, która miała zatrudnić Tajów i następnie oddelegować ich na trzy tygodnie do zbioru truskawek. Pozostawało tylko uzgodnić, czy obcokrajowcy potrzebują zezwolenia na pracę. Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki zdecydował, że nie. Nie wchodzi bowiem w grę usługa, w ramach której obcokrajowcy mieliby wykonywać pracę eksportową. Przedsiębiorcy wydali kilkaset tysięcy złotych na urządzenie dla nich tymczasowych mieszkań. Okazało się, że niepotrzebnie, bo resort pracy zablokował całą operację. Uznał, że jest to usługa eksportowa, w ramach której praca bez zezwolenia jest zabroniona.

Termin nie jest decydujący

Zachodniopomorski UW powołał się na art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU nr 99, poz. 1001 ze zm.), według którego zezwolenie na pracę muszą mieć cudzoziemcy, którzy:

- wykonują pracę u pracodawcy zagranicznego,

- są delegowani do pracy w Polsce na okres przekraczający 30 dni,

- wykonują zadania w ramach innej usługi niż eksportowa.

Tajowie mieli wykonywać u nas pracę przez trzy tygodnie, co po części uzasadnia pracę bez zezwolenia. Wątpliwość dotyczy jednak tego, czy mieliby pracować w ramach usługi eksportowej. Jeżeli nie, to tym bardziej zezwolenie na pracę nie jest potrzebne. Gdy w ramach usługi eksportowej, to zezwolenie jest konieczne bez względu na to, jak długo cudzoziemcy mają w Polsce pracować.

Ważny jest rodzaj usługi

Do cudzoziemców delegowanych przez pracodawcę zagranicznego do pracy w Polsce stosujemy rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 21 lipca 2006 r. w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca zatrudnionego przy realizacji usługi eksportowej świadczonej przez pracodawcę zagranicznego w Rzeczypospolitej Polskiej (DzU nr 141, poz. 1003 ze zm.). Przepisy nie definiują, co to jest usługa eksportowa. Według ministerstwa występuje ona, gdy zagraniczny podmiot działa w Polsce incydentalnie i nie musi zakładać swojego oddziału >patrz ramka.

– Zgadzam się z tymi przesłankami, ale nie wykluczam, że ograniczają one prawo do pracy bez zezwolenia do 30 dni na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy – mówi Karol Lipiński, kierownik oddziału rynku pracy w Zachodniopomorskim UW. – W tak krótkim czasie żadna firma nie będzie działać u nas w sposób zorganizowany i ciągły. Przecież nie założy oddziału na trzy tygodnie. Dlatego też uznaliśmy, że trzytygodniowa praca obywateli Tajlandii w Polsce nie wymaga zezwolenia na pracę – tłumaczy.

Dodaje, że – wydając opinię – urząd nie znał treści umowy zawartej między polskimi przedsiębiorcami i agencją z Tajlandii. Ten kontrakt tymczasem zawiera liczne elementy charakterystyczne dla usług eksportowych.

Zezwolenie niekorzystne

Zatrudniając Tajów na podstawie zezwolenia na pracę, plantatorzy muszą się liczyć z biurokracją i kosztami. Wydanie zezwolenia na pracę poprzedza bowiem uzyskanie przyrzeczenia na pracę. Poza tym standardowo cudzoziemiec musi zalegalizować swój pobyt w Polsce. Ponadto przy usłudze eksportowej zezwolenie kosztuje 200 zł. Kwota ta byłaby niższa, gdyby zagraniczna firma zarejestrowała oddział w Polsce i wystąpiła o zezwolenia na pracę dla każdego cudzoziemca indywidualnie.

Marcin Kulinicz, naczelnik w Departamencie Migracji w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

Usługa eksportowa to taka, gdy firma zagraniczna prowadzi w Polsce swoje działania incydentalnie. Nie działa zatem w sposób zorganizowany i ciągły, i tym samym nie ma potrzeby, by zakładała w naszym państwie oddział. Do realizacji usługi eksportowej przedsiębiorca może delegować swoich pracowników. Co do zasady musi jednak uzyskać dla nich zezwolenia na pracę – niezależnie od okresu, na jaki ich wysyła. Do pracowników delegowanych trzeba też stosować polskie przepisy prawa pracy, m.in. o płacy minimalnej czy czasie pracy.

http://www.rp.pl/artykul/56613,150795_Tajowie_pracuja_...

Temat: Zezwolenie na pracę dla pracownika z Chin

Witam
Znam dobrze sprawe plantatorow truskawek opisywana w Rzeczpospolitej. Z racji tego ze zajmuje sie sprowadzaniem pracownikow z Chin w ramach uslugi eksportowej w czerwcu w czasie trwania calego zamieszania przedstawilem plantotorom moja opinie w tej sprawie. Wydalem ja na podstawie dostarczonych mi niektorych dokumentow od rozpoczecia calej sprawy, az do jego konca. Kontaktowala sie rowniez ze mna pani Gadomska z Rzeczpospolitej.

Mimo, ze widzialem tylko czesc dokumentow sprawa byla oczywista.
Wygladalo to tak, ze wina za cale zamieszanie lezala po stronie plantatorow, a raczej ludzi ktorzy namowili ich na cale to przedsiewziecie i pilotowali wszystko w ich imieniu (firma skupujaca truskawki i radca prawny). Chciano bowiem sprowadzic Tajow w ramach uslugi eksportowej, ale niestety na okres tylko 3 tygodni, gdy tymczasem zgodnie z prawem okres wykonywania uslugi eksportowej to minimum 30 dni. Na tym juz etapie wniosek musial zostac odrzucony.

Kolejny blad to przeswiadczenie ze w ramach uslugi eksportowej nie potrzeba pozwolenia wojewody na prace. Nic bladnego.
Usluga ekportowa nie zwalnia, powtarzam NIE ZWALNIA z obowiazku starania sie o zezwolenia o prace. Podpisując kontrakt na usługę eksportową trzeba przejść całą ścieżkę polegającą na złożeniu wniosków o pozwolenie na pracę, dla każdego pracownika, który przyjedzie do Polski. Nie ma tutaj zadnych wyjatkow.Korzysci plynace z usługi eksportowej pozwalaja jednak na ogromne ulatwienie otrzymania tego pozwolenia (praktycznie urzad nie moze odmowic wydania pozwolenia na prace pracownikom, jeśli nie byli karani na terenie UE) i najwazniejsze mozna zatrudnic pracownika na termin trwania uslugi. Nie trzeba sie pozniej starac o przedluzanie co kazde 3 miesiace pozwolenia na prace, co ma miejsce w przypadku zwyklego pozwolenia na prace. Czesto jednak w przypadku Azjatow moze dokonac takiego przedluzenia raz, wiec po pol roku pracownik wraca do swojego kraju. Usluga eksportowa moze trwac rok, dwa lata, wiec tylko raz chodzimy do urzedu i przygotujemy cala papierologie, bo dostajemy pozwolenie na czas trwania uslugi.

Na koniec calej tej sytuacji przedstawiciele plantatorow probowali ratowac sie przepisami mowiacymi o zatrudnianiu cudzoziemcow na okres krotszy niz 30 dni bez zezwolenia. Niestety znow zle zinterpetowano a raczej przeczytano przepisy. Grupy pracowników którzy nie muszą starać się o pozwolenie o pracę w Polsce okresla dosyć jasno i szczegółowo ROZPORZADZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOLECZNEJ) z dnia 30 sierpnia 2006 r. Bez zezwolenia na prace w Polsce w okresie ponizej 30 dni moga pracowac tylko przedstawiciele specjalnych zawodow i wykonujacych specjalne działalność np. usługi artystyczne, wykłady, referaty (punkty 8 i 9 tego rozporzadzenia). Można rowniez bez pozwolenia na prace sprowadzić Azjatę do Polski nawet na 3 miesiące (proszę zobaczyć punkty 16), ale tylko w specjalnych przypadkach, jak np. serwis lub instalacja maszyny, urzadzenia, itp.

Nalezy tutaj podkreslic, ze rozmawiamy o pracownikach z Azji, a nie np. o Ukraincach, Bialorusinach, czy moze w przyszlosci Gruzinach, ktorzy maja ulatwiony dostep do naszego rynku pracy i nawet we wspomnianym rozporzadzeniu sa punkty im poswiecone.

Reasumujac niestety plantatozy mieli zlych doradcow, nie siedzacych po prostu w temacie, ktorzy obiecywali latwe sprowadzenie pracownikow i dodatkowo naciagneli plantatorow na inwestycje (koszty operacji, wyjazdy do Tajlandii, adaptacja pomieszczen mieszkalnych dla kilkuset osob)

Pamietam, ze po odmowie Ministerstwa przez media przewinela sie kampania oskarzajaca urzednikow o zla wole i bledne decyzje czego poklosiem byly artykuly w Rzeczpospolitej, prasie lokalnej, reportaze w TVN, czy TVP i audycje w radiostacjach.
Wiem, ze urzednicy potrafia napsuc krwi i doprowadzic swoimi decyzjami do rozpaczy, czego rowniez doswiadczalem. W tym jednak przypadku staje po ich stronie, poniewaz po prostu nie mogli oni zlamac prawa i musieli wydac takie a nie inne decyzje.

Na zakonczenie jesli ktos z forumowiczow jest zainteresowany usluga eksportowa i chce uniknac wpadki plantatorow sluze pomoca i rada, prosze pisac polska@goldendragonlink.com lub dzwonic 880 844 267

Grzegorz Gołojuch
Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: Zezwolenie na pracę dla pracownika z Chin

Chińczycy wybudują nam stadiony na Euro - PolskaTimes.pl

Henryk Sadowski, Paweł Rydzyński
2008-08-22 08

Wiele wskazuje na to, że wszystkich opóźnień w budowie obiektów na Euro 2012 nie będziemy już w stanie samodzielnie nadrobić. Zaniepokojony polski rząd szuka więc ratunku u Chińczyków.

W ciągu najbliższych trzech lat musimy wznieść od podstaw trzy nowoczesne stadiony, a na zbudowanie ponad 600 km autostrad, 2 tys. km dróg ekspresowych i hoteli z 34 tys. pokoi mamy zaledwie rok więcej.

Dzisiaj wicepremier Grzegorz Schetyna i minister sportu Mirosław Drzewiecki lecą do Pekinu. W niedzielę będą ustalać z prezydentem Hu Jintao warunki pracy w Polsce dla chińskich firm i pracowników, którzy mieliby budować obiekty na turniej piłkarski w 2012 r.

- Oni budują o połowę taniej i dwa razy szybciej od nas. I wcale nie kosztem jakości - chwali azjatyckich robotników Drzewiecki. Minister sportu nie wspomina, że przedsiębiorstwa z Państwa Środka już startują w przetargach w Polsce.

Do przetargu na wybudowanie gdańskiego stadionu Baltic Arena zgłosiły się dwa chińskie konsorcja: China Metallurgical Group Corporation i China Overseas Engineering Group. - To bardzo dobre oferty, choć szczegółów na razie nie mogę zdradzić - zaznacza Michał Kruszyński, rzecznik spółki Biuro Inwestycji Euro 2012 w Gdańsku.

Oba konsorcja chcą też budować stadion we Wrocławiu. Zalety China Overseas jako budowniczego tego obiektu zachwalał w lutym chiński minister budownictwa Wang Guangtao. Dziełem firmy jest m.in. stadion w mieście Nanjing na 60 tys. miejsc. Z kolei China Metallurgical Group Corporation wzniosło centrum biznesowe w Szanghaju i realizowało kontrakty w Sudanie, Mali i Gwinei Równikowej.

Zainteresowanie Chińczyków inwestycjami na Euro 2012 zauważają też w innych regionach kraju. Piotr Uszok, prezydent Katowic, mówi, że ma co najmniej dwie poważne oferty od Chińczyków dotyczące przebudowy centrum stolicy Śląska. I przyznaje, że są one najlepsze.

Minister Drzewiecki daje chińskim firmom spore szanse. - Byłem przedsiębiorcą, obserwuję przetargi, znam się na tym. Po wygraniu przetargu firma celowo nie dostarcza np. jakiegoś dokumentu i inwestycję przejmuje inna, której oferta była droższa. To zmowa. Dlatego trzeba wpuszczać zewnętrznych przedsiębiorców. Na Zachodzie, gdy do przetargów stawały firmy z Chin, średnia cena oferowana przez firmy europejskie spadała o 20-30 proc. - argumentuje minister.

Inaczej rzecz widzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Jeżeli przedstawiciele rządu obawiają się zmowy cenowej, powinni zawiadomić UOKiK - mówi. - Robotnikowi, który zostanie sprowadzony z Chin, można dać pensję minimalną. Polski budowlaniec nie będzie pracował za mniej niż 3-3,5 tys. zł. Chińczycy mogą też przywieźć na statkach tańsze kruszywa do budowy autostrad. Ale to da w sumie tylko 20 proc. oszczędności - dodaje Furgalski.

Nawet entuzjaści pomysłu masowego sprowadzania Chińczyków do budowy obiektów na Euro podkreślają, że aby operacja się powiodła, trzeba zmienić przepisy o zatrudnieniu. Wprawdzie prawo pozwala pracować cudzoziemcom, ale procedury są przewlekłe. - Przede wszystkim muszą się dogadać oba rządy - zastrzega Sylwester Szafarz z Polsko-Chińskiej Izby Gospodarczej. - Mamy mało czasu, a przepisy dotyczące ściągania pracowników spoza UE są zbyt skomplikowane.

- Najpierw Urząd Pracy bada rynek. Jeśli wśród polskich bezrobotnych nie ma odpowiednich osób, zagraniczna firma uzyskuje tzw. promesę i może się starać o wizy dla pracowników - tłumaczy Bożena Diaby z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Cała procedura trwa nawet pół roku. A wtedy nawet Chińczyk nam nie pomoże.

http://www.polskatimes.pl/stronaglowna/37939,chinczycy...
Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: Zezwolenie na pracę dla pracownika z Chin

Chińczycy wybudują nam stadiony na Euro - PolskaTimes.pl

Henryk Sadowski, Paweł Rydzyński
2008-08-22 08

Wiele wskazuje na to, że wszystkich opóźnień w budowie obiektów na Euro 2012 nie będziemy już w stanie samodzielnie nadrobić. Zaniepokojony polski rząd szuka więc ratunku u Chińczyków.

W ciągu najbliższych trzech lat musimy wznieść od podstaw trzy nowoczesne stadiony, a na zbudowanie ponad 600 km autostrad, 2 tys. km dróg ekspresowych i hoteli z 34 tys. pokoi mamy zaledwie rok więcej.

Dzisiaj wicepremier Grzegorz Schetyna i minister sportu Mirosław Drzewiecki lecą do Pekinu. W niedzielę będą ustalać z prezydentem Hu Jintao warunki pracy w Polsce dla chińskich firm i pracowników, którzy mieliby budować obiekty na turniej piłkarski w 2012 r.

- Oni budują o połowę taniej i dwa razy szybciej od nas. I wcale nie kosztem jakości - chwali azjatyckich robotników Drzewiecki. Minister sportu nie wspomina, że przedsiębiorstwa z Państwa Środka już startują w przetargach w Polsce.

Do przetargu na wybudowanie gdańskiego stadionu Baltic Arena zgłosiły się dwa chińskie konsorcja: China Metallurgical Group Corporation i China Overseas Engineering Group. - To bardzo dobre oferty, choć szczegółów na razie nie mogę zdradzić - zaznacza Michał Kruszyński, rzecznik spółki Biuro Inwestycji Euro 2012 w Gdańsku.

Oba konsorcja chcą też budować stadion we Wrocławiu. Zalety China Overseas jako budowniczego tego obiektu zachwalał w lutym chiński minister budownictwa Wang Guangtao. Dziełem firmy jest m.in. stadion w mieście Nanjing na 60 tys. miejsc. Z kolei China Metallurgical Group Corporation wzniosło centrum biznesowe w Szanghaju i realizowało kontrakty w Sudanie, Mali i Gwinei Równikowej.

Zainteresowanie Chińczyków inwestycjami na Euro 2012 zauważają też w innych regionach kraju. Piotr Uszok, prezydent Katowic, mówi, że ma co najmniej dwie poważne oferty od Chińczyków dotyczące przebudowy centrum stolicy Śląska. I przyznaje, że są one najlepsze.

Minister Drzewiecki daje chińskim firmom spore szanse. - Byłem przedsiębiorcą, obserwuję przetargi, znam się na tym. Po wygraniu przetargu firma celowo nie dostarcza np. jakiegoś dokumentu i inwestycję przejmuje inna, której oferta była droższa. To zmowa. Dlatego trzeba wpuszczać zewnętrznych przedsiębiorców. Na Zachodzie, gdy do przetargów stawały firmy z Chin, średnia cena oferowana przez firmy europejskie spadała o 20-30 proc. - argumentuje minister.

Inaczej rzecz widzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Jeżeli przedstawiciele rządu obawiają się zmowy cenowej, powinni zawiadomić UOKiK - mówi. - Robotnikowi, który zostanie sprowadzony z Chin, można dać pensję minimalną. Polski budowlaniec nie będzie pracował za mniej niż 3-3,5 tys. zł. Chińczycy mogą też przywieźć na statkach tańsze kruszywa do budowy autostrad. Ale to da w sumie tylko 20 proc. oszczędności - dodaje Furgalski.

Nawet entuzjaści pomysłu masowego sprowadzania Chińczyków do budowy obiektów na Euro podkreślają, że aby operacja się powiodła, trzeba zmienić przepisy o zatrudnieniu. Wprawdzie prawo pozwala pracować cudzoziemcom, ale procedury są przewlekłe. - Przede wszystkim muszą się dogadać oba rządy - zastrzega Sylwester Szafarz z Polsko-Chińskiej Izby Gospodarczej. - Mamy mało czasu, a przepisy dotyczące ściągania pracowników spoza UE są zbyt skomplikowane.

- Najpierw Urząd Pracy bada rynek. Jeśli wśród polskich bezrobotnych nie ma odpowiednich osób, zagraniczna firma uzyskuje tzw. promesę i może się starać o wizy dla pracowników - tłumaczy Bożena Diaby z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Cała procedura trwa nawet pół roku. A wtedy nawet Chińczyk nam nie pomoże.

http://www.polskatimes.pl/stronaglowna/37939,chinczycy...

konto usunięte

Temat: Zezwolenie na pracę dla pracownika z Chin

Witam Panów.

mam takie pytanie - w przypadku przedkładania dokumentów dot. przedłużania wizy dla cudzoziemców jest takie dosyć niejasne sformulowanie:

"dokumenty uzasadniające ubieganie się o przedłużenie wizy" - nie wiem troche o co tutaj chodzi ponieważ to sformułowanie jest mało konkretne, urzednik z którym rozmawiałem a który zajmuje się tego typu sprawami nie umial mi pomóc. Czy któryś z Panów miałby pomysł co to może być?
Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: Zezwolenie na pracę dla pracownika z Chin

Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce podstawowe informacje i procedury
Poniższy opis procedur opracowano wg stanu prawnego na 20 lipca 2007 r.

* Podstawy prawne
o Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.). W szczególności art. 2 i 87-90
o Ustawa z 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr 128, poz. 1175 z późn. zm.) W szczególności art. 25 - 32
o Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej:
+ z 21 lipca 2006 r. w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca (Dz. U. Nr 141, poz. 1002 z późn. zm.);
+ z 21 lipca 2006 r. w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca zatrudnionego przy realizacji usługi eksportowej świadczonej przez pracodawcę zagranicznego w RP (Dz. U. Nr 141, poz. 1003 z późn. zm.);
+ z 21 lipca 2006 r. w sprawie określenia przypadków, w których przyrzeczenie i zezwolenie na pracę cudzoziemca wydawane jest bez względu na sytuację na lokalnym rynku pracy i kryteria wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę cudzoziemców (Dz. U. Nr 141, poz. 1004);
+ z 30 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz. U. Nr 156, poz. 1116 i z 2007 r., Nr 120, poz. 824);
+ z 10 stycznia 2007 r. uchylające rozporządzenie w sprawie zakresu ograniczeń w sferze wykonywania pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 7, poz. 54).
o Wojewódzkie kryteria wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę cudzoziemców.
* Najważniejsze zasady
o Cudzoziemiec to osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego (art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).
o Zezwolenie dotyczy wykonywania pracy przez cudzoziemca. Wykonywanie pracy to (art. 2 ust. 1 pkt 40 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) zatrudnienie (co to jest - zob. art. 2 ust. 1 pkt 43), wykonywanie innej pracy zarobkowej (zob. art. 2 ust. 1 pkt 11) lub pełnienie funkcji w zarządach osób prawnych, które uzyskały wpis do rejestru przedsiębiorców (KRS) lub są spółkami kapitałowymi w organizacji.
Wykonywanie pracy może mieć więc m.in. takie formy:
+ zatrudnienie/inna umowa z podmiotem polskim;
+ delegowanie do Polski przez pracodawcę zagranicznego w celu świadczenia usługi;
+ delegowanie w celu innym niż świadczenie usługi, powyżej 30 dni w roku;
+ pełnienie funkcji w zarządzie podmiotu gospodarczego w Polsce.
o Generalną zasadą jest, że cudzoziemiec, aby wykonywać pracę, powinien mieć zezwolenie wydane przez wojewodę. Szereg kategorii cudzoziemców jest z tego obowiązku zwolnionych (art. 87 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). Są to m.in.:
+ obywatele państw UE, innych państw EOG, Szwajcarii i członkowie ich rodzin;
+ osoby posiadające zezwolenie na osiedlenie się;
+ osoby posiadające zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego WE w RP;
+ osoby posiadające status rezydenta długoterminowego WE w innym państwie UE, które uzyskują zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony w związku m.in. z zamiarem pracy/działalności gospodarczej (art. 53 ust. 1 pkt 13 ustawy o cudzoziemcach);
+ uchodźcy, osoby korzystające z ochrony czasowej lub posiadające zgodę na pobyt tolerowany;
+ osoby zwolnione na podstawie odrębnych przepisów (przede wszystkim Rozporządzenia MPiPS z 30 sierpnia 2006 r. ws. wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę);
+ naukowcy - osoby posiadające odpowiedni tytuł pobytowy (zgodnie z art. 53 ust. 1 pkt 17 - 18 ustawy o cudzoziemcach).
o O zezwolenie występuje pracodawca - polski lub zagraniczny (w przypadku delegowania), a nie sam pracownik.
o Procedura uzyskania zezwolenia ma dwa etapy - najpierw wydawane jest przyrzeczenie, a potem - właściwe zezwolenie. Dopiero zezwolenie daje prawo do podjęcia wykonywania pracy.
* Przebieg procedury uzyskania zezwolenia na pracę w Polsce (wariant modelowy)

odniesienia prawne:

Rozporządzenie MPiPS z 21 lipca 2006 r. w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca (Dz. U. Nr 141, poz. 1002 z późn. zm.), dalej "Rozporządzenie";
Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
(Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.), dalej "Ustawa".
o Pracodawca podejmuje działania na rzecz pozyskania pracownika polskiego (zgłoszenie wolnego miejsca pracy w Powiatowym Urzędzie Pracy, ogłoszenia prasowe, Internet) i z UE za pośrednictwem EURES (Rozporządzenie, §3 pkt 1 i 2).
o Pracodawca składa do wojewody wniosek (wraz z załącznikami) o wydanie zezwolenia (Załącznik do Rozporządzenia).
o Wojewoda rozpatruje wniosek uwzględniając m.in. sytuację na lokalnym rynku pracy (Ustawa, art. 88 ust. 7 i Rozporządzenie, §3 pkt 6) - w tym celu m.in. zwraca się do starosty o informację (Rozporządzenie, §3) - tzw. "test rynku pracy" (może być zastąpiony testem przydatności ekonomicznej podmiotu - Rozporządzenie, §3 pkt 6 i §4 pkt 4).
o Wojewoda wydaje pracodawcy przyrzeczenie.
o Pracodawca wysyła przyrzeczenie kandydatowi do pracy, który składa w urzędzie konsularnym właściwym ze względu na miejsce swojego zamieszkania wniosek o wizę w celu wykonywania pracy. Załącznikiem do wniosku wizowego jest przyrzeczenie wydane przez wojewodę (Ustawa o cudzoziemcach, art. 26 i 32).
o Cudzoziemiec przybywa do Polski, dokonuje czynności zmierzających do uzyskania odpowiedniej decyzji pobytowej (np. zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony).
o Po uzyskaniu przez cudzoziemca odpowiedniej decyzji pobytowej pracodawca pisemnie informuje wojewodę o dacie, z którą zamierza powierzyć wykonywanie pracy. Wojewoda wydaje zezwolenie maksymalnie na okres ważności decyzji pobytowej (Ustawa, art. 88 ust. 8).
o Pracodawca odbiera zezwolenie i zawiera z cudzoziemcem - pracownikiem umowę na okres nie dłuższy niż określony w zezwoleniu (Ustawa, art. 88 ust. 10).
* Najbardziej istotne wyjątki od obowiązku uzyskania zezwolenia na pracę

Podstawa prawna: Rozporządzenie MPiPS z 30 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz. U. Nr 156, poz. 1116 i z 2007 r., Nr 120, poz. 824):
o Nauczyciele języków obcych w placówkach systemu oświaty, obywatele USA, Kanady, Australii, Nowej Zelandii, nauczający swojego języka ojczystego (§2 pkt 4);
o Wygłaszający okazjonalnie wykłady, referaty lub prezentacje o szczególnej wartości naukowej lub artystycznej, jeśli zachowują miejsce stałego pobytu za granicą (§2 pkt 9) - uwaga: do 30 dni w roku, liczone jako długość pobytu;
o Studenci studiów dziennych odbywanych w RP - od lipca do września (§2 pkt 12);
o Studenci wykonujący pracę w ramach staży, na które kierują organizacje będące członkami międzynarodowych zrzeszeń studentów (§2 pkt 13);
o Studenci w ramach współpracy publicznych służb zatrudnienia i ich zagranicznych partnerów (§2 pkt 14)
o Studenci i uczniowie w ramach praktyk zawodowych, przewidzianych programem nauczania - pod określonymi warunkami (§2 pkt 28 i 29)
o Delegowani przez pracodawcę zagranicznego (pod warunkiem zachowania stałego miejsca pobytu za granicą i okresu pobytu w Polsce nieprzekraczającego 3 miesięcy w roku kalendarzowym w celu (§2 pkt 16):
+ montażu, konserwacji lub naprawy urządzeń lub innego sprzętu, jeśli pracodawca zagraniczny jest jego producentem, oraz przeszkolenia pracowników polskich w obsłudze tych urządzeń,
+ odbioru zamówionego sprzętu, urządzeń itp. wykonanych przez przedsiębiorcę polskiego,
+ montażu, demontażu stoisk targowych i opieki nad nimi;
o Delegowani przez pracodawcę z UE w celu świadczenia usługi (§2 pkt 19);
o Członkowie zarządów, jeśli przebywają w Polsce na podstawie wizy pobytowej w celu wykonywania pracy w ciągu roku nie więcej niż 90 dni w ciągu kolejnych 6 miesięcy (§2 pkt 18);
o Wykonujący pracę jako pracownicy naukowi w podmiotach, o których mowa w przepisach o jednostkach badawczo - rozwojowych (§2 pkt 24);
o Obywatele państw graniczących z Polską, posiadający oświadczenie pracodawcy o zamiarze powierzenia wykonywania pracy, zarejestrowane w PUP - do 3 miesięcy w ciągu 6 miesięcy (§2 pkt 27).
UWAGA! Brak konieczności uzyskania zezwolenia nie oznacza, że nie ma konieczności uzyskania wizy z prawem do pracy. Cudzoziemiec składający wniosek o wizę załącza wówczas pisemne oświadczenie pracodawcy o zamiarze powierzenia wykonywania pracy w Polsce (zob. Ustawa o cudzoziemcach, art. 32).

* Potencjalne problemy
o Zatrudnienie nielegalne lub inne złamanie przepisów może oznaczać roczną karencję w udzielaniu zezwoleń na pracę dla danego pracodawcy i dla cudzoziemca, który złamał przepisy - w zakresie uzyskania zezwolenia.
o Umowa powinna ściśle odpowiadać zezwoleniu - m.in. co do czasu, na który jest zawarta, stanowiska, miejsca wykonywania pracy.
o Zmiana miejsca wykonywania pracy wymaga niezwłocznego poinformowania wojewody.
o W przypadku przedłużania się procedur po uzyskaniu przyrzeczenia, należy poinformować wojewodę.
* ?ródła informacji
o Urzędy Wojewódzkie (Wydziały Spraw Społecznych)
o Mazowsze: Wojewódzki Urząd Pracy (http://wup.mazowsze.pl/index.php?id=cudzoziemcy/cudzoz...
o Departament Migracji Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej

http://www.migracje.gov.pl/?1,9,45,200710,,

Następna dyskusja:

Rachunek escrow dla importe...




Wyślij zaproszenie do