Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: Chińskie spółki kolejowe chcą inwestować w PKP

Chińskie spółki kolejowe chcą inwestować w PKP

Agnieszka Stefańska 07-08-2009

PKP Cargo i koleje chińskie utworzą wspólną spółkę. Ma się ona zajmować modernizacją taboru

Planowana jest także współpraca z naszym przewoźnikiem towarowym w zakresie organizowania przewozów z Chin do Europy Zachodniej.

– Podpisaliśmy list intencyjny o współpracy strategicznej z jednymi z największych firm w naszej branży. Taki krok nie jest czymś zwyczajnym podczas pierwszej oficjalnej wizyty – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

Jedna z form planowanej współpracy ma obejmować modernizację taboru kolejowego. – Będziemy do tego wykorzystywać m.in. nasze zaplecze. PKP Cargo będzie też wspierać tworzenie rynków zbytu na tabor w Europie Zachodniej – podsumowuje prezes przewoźnika.

Na razie trudno określić, kiedy będą widoczne efekty współpracy. Pierwszym krokiem jest powołanie wspólnej spółki. To może nastąpić jeszcze do końca roku.

Współpraca PKP Cargo z firmami CNR Janin Railway Vehicles Equipment., CSE – China South Locomotive & Rolling Stock oraz firmą

CRIMIT – China Railway International Multimodal Transport Co. ma zaowocować również utworzeniem kolejowego korytarza transportowego towarów z Chin do Europy Zachodniej. Pozwoli to PKP Cargo umocnić swoją pozycję na rynku przewozów międzynarodowych i konkurować z kolejami niemieckimi i rosyjskimi, które w tym celu nawiązują współpracę.

Na współpracy z Chińczykami ma skorzystać również polska spółka z grupy PKP zajmująca się modernizacją torów – Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury. Władze spółki ustaliły wraz China Railway Engeering, że będą wspólnie w ramach konsorcjów ubiegały się o kontrakty na modernizację torów. Wartość rynku do 2013 roku szacowana jest na ok. 30 mld zł.

– Strona chińska zadeklarowała również, że chce wziąć udział w prywatyzacji spółek z grupy PKP – mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP. Pierwszym zakupem mogą być akcje PKP InterCity.

Rzeczpospolita

http://www.rp.pl/artykul/9211,345598_Chinskie_spolki_k...


---------------------------------------------------------

Chińczycy chcą inwestować w Polsce

ais 07-08-2009

Chińskie firmy kolejowe chcą się zaangażować w budowę naszych torów i prywatyzację spółek z grupy PKP.

China Railway Engeering podpisała list intencyjny z Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury (100 proc. akcji ma PKP) w sprawie wspólnego ubiegania się o kontrakty na remont i modernizację torów. – Chińczycy zdali sobie sprawę, że sami na naszym rynku nie zaistnieją, stąd propozycja udziału w konsorcjum – mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP.Konkurencja na polskim rynku modernizacji torów jest stosunkowo niewielka. Działa tylko kilka firm, w tym większość specjalizujących się głównie w inwestycjach drogowych, jak Skanska, Strabag czy Budimex.

Sporą barierą wejścia jest brak wykwalifikowanego personelu i odpowiedniego sprzętu. A do podziału do 2013 roku będą inwestycje w infrastrukturę warte około 30 mld zł. Ministerstwo Infrastruktury liczy, że pojawienie się kolejnych graczy na rynku wpłynie na obniżenie oferowanych przez wykonawców cen. Dodatkowo chińskie spółki są jednymi z najbardziej doświadczonych na świecie w zakresie modernizacji torów.Trzy kolejne chińskie spółki chcą współpracować z PKP Cargo.

Zgodnie z uzgodnieniami, mają m.in. serwisować w jego zakładach naprawczych używany wspólnie tabor. Kooperacja ma też obejmować współpracę w organizowaniu przewozów z Chin do Europy Zachodniej przez Polskę.Chińczycy zadeklarowali, że chcą wziąć udział w prywatyzacji spółek PKP. W najbliższym czasie czeka to PKP InterCity i PKP Cargo. Rozważany jest wybór doradcy prywatyzacyjnego dla Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury.

PARKIET

http://www.parkiet.com/artykul/7,838285_Chinczycy_chca...

-------------------------------------------------------

Współpraca polskiej kolei z kolejami chińskimi

07.08.2009

Od 29 lipca br. na zaproszenie Ministerstwa Infrastruktury przebywali w Polsce przedstawiciele Ministerstwa Kolei ChRL oraz chińskich firm działających na rynku kolejowym. Jest to rezultat ustaleń podczas wizyty Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka w Chinach w czerwcu br.

- Celem wizyty delegacji chińskiej było nie tylko lepsze poznanie potrzeb i możliwości podmiotów gospodarczych działających na rynku kolejowym w Polsce, ale przede wszystkim nawiązanie konkretnych kontaktów biznesowych – powiedział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt podczas konferencji prasowej, która odbyła się 6 sierpnia br. w siedzibie resortu. Wiceminister J.Engelhardt kieruje grupą roboczą ds. współpracy z kolejami chińskimi w zakresie infrastruktury.

Strona chińska wyraziła zainteresowanie udziałem w takich przedsięwzięciach jak: rozwój terminali kontenerowych, produkcja i utrzymanie taboru, modernizacja dworców kolejowych oraz modernizacja linii kolejowych. Deklaruje również chęć udziału w programie budowy Kolei Dużych Prędkości oraz rozważa możliwość uczestnictwa w prywatyzacji spółek Grupy PKP.

W trakcie swojego pobytu delegaci chińscy odbyli szereg wizyt i spotkań z reprezentantami PKP SA, PKP Cargo, PKP PLK, PKP LHS, PKP Intercity oraz Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury.

Podczas spotkania podsumowującego rezultaty wizyty 6 sierpnia br. w siedzibie resortu infrastruktury podpisano listy intencyjne dotyczące współpracy strategicznej spółki PKP Cargo z partnerami z Chin – firmą CNR Janin Railway Vehicles Equipment Co., CSE – China South Locomotive&Rolling Stock oraz firmą CRIMIT – China Railway International Multimodal Transport Co. Ltd. Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury podpisało list intencyjny z firmą China Railway Engeering Co.

Grupa PKP oferuje chińskim firmom możliwość współpracy w ramach konsorcjów w projektach modernizacji polskich linii kolejowych. Dostęp do rynku polskiego jak największej liczbie podmiotów z różnych części świata ma wpływ na większą konkurencję między wykonawcami budowlanymi oraz obniżenie cen realizowanych kontraktów.

- Partnerzy chińscy zwracali uwagę – stwierdził Prezes Grupy PKP Andrzej Wach - że choć wizyta w Polsce miała roboczy charakter, to można ją uznać za przełomową.

Strony przeprowadziły również rozmowy wstępne dotyczące podpisania listu intencyjnego o współpracy w zakresie transportu kolejowego pomiędzy Ministerstwami obu państw.

Rezultaty wizyty dobrze rokują dalszemu zacieśnianiu współpracy pomiędzy firmami obu państw i pozwalają oczekiwać na wymierne efekty w postaci rozwoju przewozów w relacjach Europa-Azja.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

http://www.inwestycje.pl/logistyka_transport/transport...