Marcin Nowak Handel B2B
Temat: Zakup od kontrahenta z Chin wewnątrzwspólnotowym nabyciem...
Czy jest wewnątrz wspólnotowym nabyciem towarów przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski, który to towar został wcześniej zakupiony od kontrahenta z Chin, a następnie zaimportowany w Hamburgu i przemieszczony z Niemiec do Polski? Jak rozliczyć taką transakcję?Działając w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz.U. 2005 nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zwracamy się z uprzejmą prośbą o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z zm.), zwaną dalej „ustawą o VAT”.
STAN FAKTYCZNY:
Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje importu towarów z Chin. Towary dostarczane są do Hamburga, gdzie dokonuje się odprawy celnej i uiszcza należne cło. Następnie towary te są dostarczane do siedziby Spółki na terytorium kraju. Odprawy celne dokonywane są przez Przedstawicieli Podatkowych w Hamburgu, działających na terenie Wolnego Portu, zarejestrowanych dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego na terenie Niemiec. Towary zostają dopuszczone do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 42. Procedura 42 stanowi dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT w przypadku dostawy do innego Państwa Członkowskiego (import z kraju trzeciego z bezpośrednio następującą dostawą wewnątrzwspólnotową).
W przedmiotowej sprawie import towarów nastąpił w miesiącu październiku 2005 roku. W październiku również nastąpiło przemieszczenie towarów z terytorium Niemiec na terytorium Polski. Przemieszczenia tego dokonała firma niemiecka wystawiając fakturę za usługę transportową. W związku z wykonaniem całej transakcji nasza spółka posiada następujące dokumenty:
1) Fakturę importową, wystawioną przez kontrahenta chińskiego, na której widnieją, prócz danych naszej spółki, dane naszego niemieckiego przedstawiciela podatkowego,
2) Fakturę od niemieckiej firmy XXX GMBH za wewnątrzwspólnotowy transport drogowy kontenera nr 12345 z Hamburga do Oświęcimia wraz z usługami celnymi i z kwotami stanowiącymi zwrot poniesionych wydatków na opłacenie przedstawiciela podatkowego, wniesienie opłaty za nadanie numeru celnego oraz opłatą za usługi celne.
3) Fakturę od niemieckiej firmy XXXX GMBH z wewnątrzwspólnotowy transport drogowy kontenera nr 12345 z Hamburga do Oświęcimia (wszystkie opłaty dotyczące obu kontenerów uwzględnia faktura wymieniona w pkt 2).
4) Niemieckie dokumenty celne potwierdzające dokonanie importu na terytorium Niemiec, wraz z ich tłumaczeniem.
5) Fakturę niemieckiej firmy XXX GMBH refakturującą zapłacone w naszym imieniu przez tą firmę cło.
Niemiecki przedstawiciel podatkowy wykaże w informacji kwartalnej VAT wewnątrzwspólnotową dostawę towarów do naszej spółki i poda NIP naszej spółki nadany nam przez tutejszy organ podatkowy dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych t.j. PL XXXXXXXXX
NASZE STANOWISKO:
W świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego formułujemy następujące stanowisko:
1) W przedstawionym stanie faktycznym mamy do z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT.
2) Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w przedmiotowym zapytaniu, będzie wartość towaru, która wynika z faktury wystawionej przez dostawcę chińskiego powiększoną, zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, o zapłacone w Niemczech cło, opłatę za nadanie niemieckiego numeru celnego, opłatę za pełnomocnictwo dla przedstawiciela podatkowego niezbędnego do dokonania importu w Niemczech. Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, od której obowiązek podatkowy w przedmiotowym przypadku powstał 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, czyli 15 listopada, została podwyższona w fakturze wewnętrznej wystawionej w dniu 15 listopada o kwoty wspomniane wcześniej (cło, opłata za nadanie numeru celnego, opłata za pełnomocnictwo dla przedstawiciela podatkowego). Nie będzie miała znaczenia w tym przypadku to, że wspomniane opłaty dodatkowe niemiecki kontrahent – agencja celna – zafakturowała w październiku i w październiku zostały one przez nas zapłacone. Koszty transportu z Hamburga do Oświęcimia, naliczone przez niemiecką firmę XXXX GMBH, nie zwiększą podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdyż nie są one należne dostawcy. Opłata za transport jest importem usługi wewnątrzwspólnotowego transportu drogowego towarów. Również koszty transportu towarów z Chin do Hamburga nie zwiększą podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Są one bowiem należne polskiej firmie transportowej, a nie są pobierane przez dostawcę (ani przez dostawcę chińskiego, ani przez wewnątrzwspólnotowego dostawcę, czyli przedstawiciela podatkowego). Z posiadanych przez nas informacji wynika, że niemiecki przedstawiciel podatkowy wykazuje w podstawie opodatkowania wartość towaru oraz cło i koszty frachtu z Chin do Hamburga. Nie wykazuje natomiast opłat należnych urzędowi celnemu w Niemczech za nadanie numeru celnego i za pełnomocnictwo. Naszym zdaniem uwzględniając zapisy art. 31 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT powinniśmy postąpić dokładnie odwrotnie.
3) Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstanie zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, tj. 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Nie będzie miał zastosowania tutaj art. 20 ust. 6 ustawy o VAT rodzący wcześniejszy termin powstania obowiązku podatkowego niż 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Będzie tak dlatego, iż spółka w ogóle nie będzie dysponowała fakturą wystawioną przez podatnika podatku od wartości dodanej, o której mowa w art. 20 ust. 6 ustawy o VAT. Jedyną bowiem fakturą potwierdzającą zakup towarów będzie faktura importowa wystawiona przez kontrahenta chińskiego. Faktura ta zawiera wprawdzie dane niemieckiego przedstawiciela podatkowego, jednak podane są one tam jedynie w celu zabezpieczenia potencjalnych roszczeń niemieckiego Skarbu Państwa w stosunku do naszej spółki.
4) Wystawiając fakturę wewnętrzną dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, nasza spółka dokona przeliczenia stosownych kwot według kursu waluty, w której wystawiono fakturę importową, z dnia powstania obowiązku podatkowego, tj. w przedmiotowym wypadku z dnia 15 listopada 2005 roku.
5) Sporządzając informację kwartalną VAT-UE w części dotyczącej przedmiotowej transakcji nasza spółka wykaże po stronie wewnątrzwspólnotowego dostawcy niemieckiego przedstawiciela podatkowego wraz z jego nr NIP: DE XXXXXXX.
PYTANIE
: Czy wyżej przedstawione stanowisko zgodne jest z obowiązującymi przepisami i poglądem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu?
Jednocześnie informujemy, że w sprawie wyżej wskazanej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądami administracyjnymi.
NACZELNIK URZĘDU SKARBOWEGO W OŚWIĘCIMIU
Oświęcim 24.02.2006
PP/443/114/05
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.11.2005r., w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.
STWIERDZA że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 22 listopada 2005r. (data wpływu: 24.11.2005r.) Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 cyt. Na wstępie ustawy – Ordynacja podatkowa (dalej u.O.p.).
Pismo dotyczyło interpretacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania oraz momentu powstania obowiązku w podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów z Chin do Polski, dopuszczonych do obrotu na terytorium Niemiec.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu dokonał oceny formalnej poprawności wniosku i ustalił, że w sprawie, będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym, stwierdzając tym samym brak negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na podstawie art.14a § 1 ustawy- Ordynacja podatkowa.
Pytanie dotyczy następującego stanu faktycznego:
Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej importuje towary z Chin. Towary dostarczane są do Hamburga, gdzie dokonuje się odprawy celnej i uiszcza należne cło. Następnie towary te są dostarczane do siedziby Spółki na terytorium kraju. Odprawy celne dokonywane są przez Przedstawicieli Podatkowych w Hamburgu działających na terenie Wolnego Portu, zarejestrowanych dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego na terytorium Niemiec. Towary zostają dopuszczone do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 42. Procedura ta stanowi dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT w przypadku dostawy do innego Państwa Członkowskiego.
Import towarów z Chin nastąpił w miesiącu październiku 2005 r. Przemieszczenie towarów z terytorium Niemiec do polski nastąpiło również w m-cu październiku 2005r. Podatnik stoi na stanowisku, iż przemieszczenie zaimportowanych przez Spółkę towarów z Niemiec do Polski stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Podstawą opodatkowania będzie wartość towaru, która wynika z faktury wystawionej przez kontrahenta z Chin powiększona o zapłacone w Niemczech cło, opłatę za nadanie niemieckiego numeru celnego, opłatę za pełnomocnictwo dla przedstawiciela podatkowego. Obowiązek podatkowy powstał 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia tj. w dniu 15 listopada 2005r. Podatnik uważa, że wystawiając fakturę wewnętrzną dokumentującą omawiane wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru dokona przeliczenia kwot według kursu walut na dzień powstania obowiązku podatkowego tj. 15.11.2005r. Sporządzając kwartalną informację podsumowującą VAT UE w części dot. nr identyfikacyjnego VAT kontrahenta Podatnik wykaże po stronie dostawcy nr przedstawiciela podatkowego.
Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)- dalej ustawa o VAT- przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. W przypadku więc gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.
Przedmiotowe przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski w świetle ww. przepisów należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie a zatem podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust 1 ustawy o VAT wg stawek właściwych dla nabytych towarów.
W myśl art. 31 ust.1 i 2 pkt 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywca jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku. Podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w zapytaniu Podatnika stanowi kwota wynikająca z faktury wystawionej przez kontrahenta z Chin, cło zapłacone w Niemczech, opłata za nadanie niemieckiego numeru celnego, opłata za pełnomocnictwo dla przedstawiciela podatkowego.
Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust 5 ustawy o VAT powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Zgodnie z ust. 6 ww. art. 20 w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5 podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
W rozpatrywanej sprawie podatnik posiada fakturę wystawioną w dniu 01.09.2005 r. przez kontrahenta z Chin, nie będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej. W związku z powyższym należy przyjąć, iż w tym przypadku nie ma zastosowania ww. art. 20 ust. 6 ustawy o VAT. Obowiązek podatkowy powstaje zatem zgodnie z ust.5 ww. art. 20 ustawy o VAT, tj. 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Ponieważ dostawa towarów została dokonana w miesiącu październiku 2005 r. to obowiązek powstaje 15 listopada 2005 r.
W związku z powyższym obowiązkiem podatnika jest wystawienie faktury wewnętrznej na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT zgodnie, z którym w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne, za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (…). Stosownie do § 37 ust. 3 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 97, poz.970 ze zm.) kwoty wyrażone w walucie obcej wykazane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez NBP bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego tj. w omawianym przypadku z dnia 15 listopada 2005 r.
Przedmiotowa transakcja stanowiąca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów winna być wykazana w deklaracji VAT-7, w miesiącu w którym powstał obowiązek podatkowy (miesiąc XI 2005r.) oraz uwzględniona w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach/nabyciach towarów VAT UE (IV kwartał 2005r.), w której jako kontrahenta z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podatnik wykaże przedstawiciela podatkowego.
Ponadto Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż nie dokonał analizy dokumentów załączonych do ww. wniosku.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu odnosząc przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny do przytoczonych powyżej przepisów prawa podatkowego – stwierdza, że stanowisko wyrażone w rozpatrywanym wniosku jest prawidłowe.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 u.O.p.). Wnosząc zażalenie podatnik zobowiązany jest uiścić opłatę skarbową w znakach opłaty skarbowej o wartości 5zł na podstawie ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.) – część I pkt 1 tabeli stanowiącej załącznik do ww. ustawy określającej szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki oraz zwolnienia
2006-03-22 / POROWSKI CONSULTING Sp. J.
http://www.biurarachunkowe.net.pl/Urzad_skarbowy/0,5,C...Marcin Nowak edytował(a) ten post dnia 11.01.08 o godzinie 15:48