Michał
Stopka
Inwestor
Profesjonalny:
michalstopka.pl
Temat: Zasada koncentracji w praktyce czyli:1) Ogranicz pole...
Witam serdecznieJakiś czas temu pisałem o zasadzie koncentracji, link: http://www.goldenline.pl/forum/biznes-czego-robic-nie-...
Zdodnie z tematem grupy można odpowiedzieć, czego nie wolno robić. Autor cytowanej książki uważa, że nie wolno rozszerzać oferty o nowe produkty, warto natomiast skoncentrować się na danej kategorii, czyli ograniczyć pole działania. Dzięki temu można zastosować pięciopunktową strategię opisaną w temacie tego artykułu.
Strategia ta jest bardzo ciekawie opisana na przykładzie światowych sieci detalicznych.
Myślę, że dzięki niej można łatwiej zrozumieć niektóre procesy, które miały miejsce w polskim biznesie oraz co będzie się działo w przyszłości, szczególnie w dobie internetu.
Temat ten opisałem dokładnie na moim blogu.
Pozdrawiam Michał Stopka
P.S Biuletyn ten jest rozsyłany zgodnie z zasadami tej grupy.
link: http://www.michalstopka.pl/1-ogranicz-pole-dzialania-2...
Fragment artykułu:
"Jakiś czas temu napisałem parę artykułów dotyczących zasady “koncentracji”. Pisałem o tym między innymi w artykule: Analiza fundamentalna i zasada “Koncentracji” firmy na podstawowej działalności. W kolejnych dwóch postach: Zasada “Koncentracji” i sześć sfer dekoncentracji spółki oraz Zasada “Koncentracji” w dobie globalizacji opisałem argumenty Ala Riesa dotyczące tego tematu.
Oczywiście podstawową zaletą koncentracji firmy na podstawowym biznesie jest z jednej strony skupienie całego wysiłku (zasobów ludzkich i kapitałowych) na “core” biznesie, co staje się przewagą konkurencyjną a z drugiej strony przedsiębiorstwo, które nie “koncentruje się” pada łatwym łupem innych firm, skoncentrowanych (np. firmy z ubraniami i Nike czy firmy obuwnicze i Reebok)
W tym artykule chciałem napisać parę słów na temta strategii firm wykorzystujących zasadę “koncentracji”. Autor cytowanej książki wyjaśnia szczegółowo, dlaczego firmy stosujące akurat taką strategię mają szczególną przewage nad konkurentami. Co ciekawe, zasadę koncentracji stosuje między innymi amerykański postrach wśród supermarketów a mianowicie Wal-Mart.
Strategia koncentracji opiera się na pięciu filarach:
Ogranicz pole działania
Oferuj szeroki wybór
Kupuj tanio
Sprzedawaj tanio
Zdominuj swoją kategorię
Poniżej fragment tekstu z cytowanej książki, który dotyczy analizy sukcesu firmy Toys “R” ( str 103-104)
“Podczas gdy znaczenie domów towarowych maleje, sklepy branżowe przeżywają prawdziwy rozkwit. Jedna sieć zwłaszcza stała się tu wzorem dla wszystkich następnych: Toys “R” Us. Dzisiaj firma prowadzi ponad 618 sklepów w USA i sprzedaje 22% wszystkich zabawek w kraju.
Ponadto firma działa także na rynkach zagranicznych, gdzie posiada 293 sklepy. Zdobyła już pozycję największego sprzedawcy zabawek w Niemczech.
Jak na ironię, Toys “R” Us zaczynało od mebli dziecięcych, do których dopiero później właściciel, Charles Lazarus, dodał zabawki. Pierwotnie firma nazywałasię Children’s Supermart.
Stoimy teraz przed interesującym dylematem. Jak powinien rozwijać się sklep z artykułami dziecięcymi? Nasuwa się oczywista odpowiedź, że należy dodać ubrania, rowerki, pieluchy, żywność dla niemowląt itp. Innymi słowy trzeba poszerzyć ofertę handlową.
Ale nie tak postąpił Charles Lazarus. Wyrzucił meble i otworzył drugi, większy, tani sklep z zabawkami. Innymi słowy skoncentrował się na zabawkach. Niezwykłe i skuteczne podejście. Nic dziwnego, że w opinii “Forbsa” Lazarus, to “bez dwóch zdań, jeden z najbardziej błyskotliwych handlowców swojego pokolenia”"