Temat: Kiedy warto wprowadzać płatność przez smsy?
Witam serdecznie,
Moja firma zajmuje się takimi rozwiązaniami, więc pozwolę sobie zabrać głos w dyskusji.
Otóż:
1. Kwestia opłacalności:
Tu należy rozpatrzyć cel zastosowania systemu SMS. Jeśli chcemy, aby nasza witryna WWW/system miał jedynie kolejne "medium", za pomocą którego użytkownicy mogą wprowadzać informacje, zastosowanie smsów premium (7xxx) jest bezcelowe, ponieważ będzie odstraszało potencjalnych twórców owych treści. W tym przypadku mamy do dyspozycji następujące rozwiązania:
- Numer 4-cyfrowy z "normalną" opłatą,
- Numer 9-cyfrowy i sprzęgnięcie systemu z "SMS-serwerem" (komputerem, do którego podłączony jest terminal GSM odbierający smsy i wrzucający je do bazy danych),
- Usługi "brokerów sms-owych" - firm mających stałe podłączenie do infrastruktury operatorów i oferujących wysyłkę i odbiór wiadomości przez swoje kanały.
Jeśli natomiast chcemy, aby sms był narzędziem płatności za dostęp lub bonusowe materiały, pozostaje nam na dzień dzisiejszy opcja Premium SMS - wiadomości na numery 4- i 5-cyfrowe rozpoczynające się od cyfry 7 (druga cyfra określa taryfę).
Kiedy więc opłaca się?
a) kiedy chcemy udostępnić możliwość publikowania własnych treści z tel. kom. użytkowników (np. serwisy społecznościowe).
b) kiedy chcemy, aby za dostęp do określonych części serwisu WWW użytkownik płacił.
c) kiedy chcemy informować użytkowników o nowościach, wydarzeniach i innych "zdarzeniach" zachodzących w systemie (tu sms wychodzący, modelowe zastosowanie - monitoring, programy lojalnościowe).
2. Koszty wprowadzenia.
a) Premium SMS.
Jeśli decydujemy się na skorzystanie z usług firmy oferującej takie płatności, zwykle ponosimy koszt przygotowania logiki biznesowej oraz przekazujemy jej część przychodu z każdej wiadomości (zwykle 5-10%).
Jeśli natomiast planujemy samodzielną konstrukcję takiego systemu to ponosimy następujące koszty miesięcznie: ok. 1000 zł za połączenie z SMSC każdego z operatorów, kolejny 1000 zł za dzierżawę numeru (niezależnie od ruchu).
Oczywiście w obu przypadkach operator komórkowy potrąca sobie ok. 60% kosztu smsa, więc nam pozostaje 30-40% wartości. Dodatkowo, jeśli udostępniamy np. logosy i dzwonki, należy tu uiścić opłatę tytułem praw autorskich.
b) SMS na numer 4-cyfrowy "nie-premium"
Połączenie z SMSC operatora i dzierżawa numeru - jak wyżej (dla każdego operatora musimy wykonać to oddzielnie). Utrzymanie systemu na własnych maszynach - cena hostingu plus obsługa (trudno tu wskazać jednoznacznie kwotę).
c) SMS 9-cyfrowy
Koszt systemu do obsługi - możemy go dzierżawić bądź skonstruować samodzielnie w oparciu o biblioteki open-source dostępne w sieci. Dzierżawa to zwykle ok. 500 - 1500 zł plus koszty ew. wysyłki wiadomości do użytkowników. Jeśli system jedynie odbiera wiadomości to te koszty odpadają nam.
d) Brokerzy
Koszt miesięczny zwykle jest związany wyłącznie z ruchem i zamyka się w kwocie około 0,15 zł - 0,20 zł za SMS wychodzący i ok. 0,08 zł za sms przychodzący. Nasz system łączymy z infrastrukturą brokera przy pomocy metod .COM, WebServices, protokołu FTP, plików XML - do wyboru.
3. Zalety (główne)
- Potencjalne zwiększenie audytorium serwisu, tym samym ruchu na nim i tym samym atrakcyjności dla ew. reklamodawców,
- Zarobek na serwisie - jednostkowo niewielki, ale przy dużym ruchu można tym wspomóc budżet firmy :)
- Podtrzymywanie kontaktu z użytkownikami serwisu, możliwość stworzenia społeczności wokół serwisu,
- Przekaz typu "stosujemy i promujemy nowoczesne technologie". Penetracja rynku komórek wzrasta w ogromnym tempie i już wkrótce możliwość interakcji z telefonami komórkowymi stanie się jednym z podstawowych wyznaczników atrakcyjności przedsięwzięcia takiego, jak serwis WWW, system lojalnościowy itp.
4. Wady (główne)
- W przypadku Premium SMS relatywnie niewielki procent zysku dla nas.
- Niezbyt przychylne nastawienie użytkowników do SMS-ów Premium,
- Konieczność "przepychania" się przez struktury operatorów komórkowych w przypadku samodzielnego organizowania tego typu rozwiązań,
- Konieczność rozbudowy systemu/witryny WWW.
5. Kwestie techniczne
Tak, jak pisałem wcześniej, mamy do dyspozycji dwie opcje - skorzystanie z usług firmy wdrażającej takie rozwiązania lub samodzielnie porwanie się na to. Za i przeciw:
Firma:
ZA: przećwiczone ścieżki, wypracowana metodologia, doświadczenie, pełny outsourcing, kompleksowa obsługa, nieraz gotowe systemy do typowych zastosowań lub komponenty pozwalające na szybkie stworzenie nowego rozwiązania, niższy koszt uruchomienia
PRZECIW: opłaty - w grę wchodzi kolejny podmiot, któremu musimy zapłacić
Własne wdrożenie:
ZA: pełna kontrola nad przebiegiem akcji
PRZECIW: wyższy koszt uruchomienia, konieczność stworzenia własnej infrastruktury i utrzymywania jej.
Oczywiście powyższy wywód nie wyczerpuje tematu.
W razie jakichkolwiek pytań, uwag i wątpliwości zapraszam do dyskusji na forum lub na priva.
Pozdrawiam
Maciek Gdula