Michał Stopka

Michał Stopka Inwestor
Profesjonalny:
michalstopka.pl

Temat: Kiedy warto wprowadzać płatność przez smsy?

Witam serdecznie

Zapraszam do dyskusji na pytanie postawione w temacie.

Spotkałem się z czymś takim na jednym z serwisów dotyczących nieruchmośći.
Ogłoszenie można wysłać smsem.
Może ktoś wprowadzał taki system albo wie, gdzie znaleźć informacje?
Pojawiły mi się takie przykładowe pytania:

1) Kiedy opłaca się wprowadzać taki system?
2) Jakie są koszty wprowadzenia takiego systemu?
3) Jakie są zalety takiego systemu?
4) Jakie są minusy?
5) Jak to zrobić od strony technicznej?

Pozdrawiam Michał Stopka
Tomek Urban

Tomek Urban Człowiek :)

Temat: Kiedy warto wprowadzać płatność przez smsy?

Jest kilka serwisów to obsługujących, koszty wdrożenia nie są wielkie (trochę zabawy dla programisty - serwisy udostęniające usługę dają dużo narzędzi).

Gorzej z zarobkiem... SMS kosztuje 1,22 zł a Ty przy dobrych wiatrach otzrymasz 40 groszy.

Te kilka serwisów gdzie wicej napisane:

http://kody.wapacz.pl/
http://kody.wapacz.pl/qa.php

http://www.atomsms.pl/

http://info.cashbill.pl/index.php?view=sms_kody

http://www.platnosci.pl/?module=News&func=fulltext&id_...

A pytanie kiedy?
Na moje oko wtedy, gdy jest to jakas masówka (przy takim procencie jaki dostajesz... szkoda zachodu jesli miaoby to byc kilka złotych miesiedczne) a człowiekowi zależy na szybkości i prostocie działania, jak np. własnie ogłoszenia.

PS: Zapewne przy dużych obrotach da się wynegocjować lepsze stawki dla siebie :)Tomek Urban edytował(a) ten post dnia 28.06.07 o godzinie 11:17
Maciej Gdula

Maciej Gdula CEO @ Skillforce.pl
Sp. z o.o.

Temat: Kiedy warto wprowadzać płatność przez smsy?

Witam serdecznie,

Moja firma zajmuje się takimi rozwiązaniami, więc pozwolę sobie zabrać głos w dyskusji.

Otóż:

1. Kwestia opłacalności:

Tu należy rozpatrzyć cel zastosowania systemu SMS. Jeśli chcemy, aby nasza witryna WWW/system miał jedynie kolejne "medium", za pomocą którego użytkownicy mogą wprowadzać informacje, zastosowanie smsów premium (7xxx) jest bezcelowe, ponieważ będzie odstraszało potencjalnych twórców owych treści. W tym przypadku mamy do dyspozycji następujące rozwiązania:

- Numer 4-cyfrowy z "normalną" opłatą,
- Numer 9-cyfrowy i sprzęgnięcie systemu z "SMS-serwerem" (komputerem, do którego podłączony jest terminal GSM odbierający smsy i wrzucający je do bazy danych),
- Usługi "brokerów sms-owych" - firm mających stałe podłączenie do infrastruktury operatorów i oferujących wysyłkę i odbiór wiadomości przez swoje kanały.

Jeśli natomiast chcemy, aby sms był narzędziem płatności za dostęp lub bonusowe materiały, pozostaje nam na dzień dzisiejszy opcja Premium SMS - wiadomości na numery 4- i 5-cyfrowe rozpoczynające się od cyfry 7 (druga cyfra określa taryfę).

Kiedy więc opłaca się?

a) kiedy chcemy udostępnić możliwość publikowania własnych treści z tel. kom. użytkowników (np. serwisy społecznościowe).
b) kiedy chcemy, aby za dostęp do określonych części serwisu WWW użytkownik płacił.
c) kiedy chcemy informować użytkowników o nowościach, wydarzeniach i innych "zdarzeniach" zachodzących w systemie (tu sms wychodzący, modelowe zastosowanie - monitoring, programy lojalnościowe).

2. Koszty wprowadzenia.

a) Premium SMS.

Jeśli decydujemy się na skorzystanie z usług firmy oferującej takie płatności, zwykle ponosimy koszt przygotowania logiki biznesowej oraz przekazujemy jej część przychodu z każdej wiadomości (zwykle 5-10%).

Jeśli natomiast planujemy samodzielną konstrukcję takiego systemu to ponosimy następujące koszty miesięcznie: ok. 1000 zł za połączenie z SMSC każdego z operatorów, kolejny 1000 zł za dzierżawę numeru (niezależnie od ruchu).

Oczywiście w obu przypadkach operator komórkowy potrąca sobie ok. 60% kosztu smsa, więc nam pozostaje 30-40% wartości. Dodatkowo, jeśli udostępniamy np. logosy i dzwonki, należy tu uiścić opłatę tytułem praw autorskich.

b) SMS na numer 4-cyfrowy "nie-premium"

Połączenie z SMSC operatora i dzierżawa numeru - jak wyżej (dla każdego operatora musimy wykonać to oddzielnie). Utrzymanie systemu na własnych maszynach - cena hostingu plus obsługa (trudno tu wskazać jednoznacznie kwotę).

c) SMS 9-cyfrowy

Koszt systemu do obsługi - możemy go dzierżawić bądź skonstruować samodzielnie w oparciu o biblioteki open-source dostępne w sieci. Dzierżawa to zwykle ok. 500 - 1500 zł plus koszty ew. wysyłki wiadomości do użytkowników. Jeśli system jedynie odbiera wiadomości to te koszty odpadają nam.

d) Brokerzy

Koszt miesięczny zwykle jest związany wyłącznie z ruchem i zamyka się w kwocie około 0,15 zł - 0,20 zł za SMS wychodzący i ok. 0,08 zł za sms przychodzący. Nasz system łączymy z infrastrukturą brokera przy pomocy metod .COM, WebServices, protokołu FTP, plików XML - do wyboru.

3. Zalety (główne)

- Potencjalne zwiększenie audytorium serwisu, tym samym ruchu na nim i tym samym atrakcyjności dla ew. reklamodawców,
- Zarobek na serwisie - jednostkowo niewielki, ale przy dużym ruchu można tym wspomóc budżet firmy :)
- Podtrzymywanie kontaktu z użytkownikami serwisu, możliwość stworzenia społeczności wokół serwisu,
- Przekaz typu "stosujemy i promujemy nowoczesne technologie". Penetracja rynku komórek wzrasta w ogromnym tempie i już wkrótce możliwość interakcji z telefonami komórkowymi stanie się jednym z podstawowych wyznaczników atrakcyjności przedsięwzięcia takiego, jak serwis WWW, system lojalnościowy itp.

4. Wady (główne)

- W przypadku Premium SMS relatywnie niewielki procent zysku dla nas.
- Niezbyt przychylne nastawienie użytkowników do SMS-ów Premium,
- Konieczność "przepychania" się przez struktury operatorów komórkowych w przypadku samodzielnego organizowania tego typu rozwiązań,
- Konieczność rozbudowy systemu/witryny WWW.

5. Kwestie techniczne

Tak, jak pisałem wcześniej, mamy do dyspozycji dwie opcje - skorzystanie z usług firmy wdrażającej takie rozwiązania lub samodzielnie porwanie się na to. Za i przeciw:

Firma:

ZA: przećwiczone ścieżki, wypracowana metodologia, doświadczenie, pełny outsourcing, kompleksowa obsługa, nieraz gotowe systemy do typowych zastosowań lub komponenty pozwalające na szybkie stworzenie nowego rozwiązania, niższy koszt uruchomienia
PRZECIW: opłaty - w grę wchodzi kolejny podmiot, któremu musimy zapłacić

Własne wdrożenie:

ZA: pełna kontrola nad przebiegiem akcji
PRZECIW: wyższy koszt uruchomienia, konieczność stworzenia własnej infrastruktury i utrzymywania jej.

Oczywiście powyższy wywód nie wyczerpuje tematu.
W razie jakichkolwiek pytań, uwag i wątpliwości zapraszam do dyskusji na forum lub na priva.

Pozdrawiam
Maciek Gdula

konto usunięte

Temat: Kiedy warto wprowadzać płatność przez smsy?

Do powyższych serwisów obsługujących tę płatność dodam Allpay.pl.
Dodam parę słów od siebie, jako, że korzystam z tej formy płatności od prawie 2 lat.
Zarobki nie są imponujące, gdyż operatorzy biorą połowę kwoty, a pośrednicy około 5%. Zatem opłaca się wdrożyć te usługę, gdy:
- wiesz, że będzie dużo osób korzystających z tej płatności,
- jest możliwość (potrzeba) zróżnicowania cen, np. 1,22 zł, 2,44 zł, do 10,98 zł,
- koszt towaru/usługi sprzedawanej za pomocą SMS jest znikomy,
- nie masz czasu na nadzorowanie płatności za udostępnianie swojej usługi/towaru,
- automatyzacja sprzedaży i szybkość płatności (z reguły SMS z kodem jest dostarczany w ciągu kilku sekund).

Jedynie co miesiąc przesyłasz pośrednikowi (serwisowi obsługującemu tę usługę) fakturę na odpowiednią kwotę.

Są dwie wady:
- większa: prowizja operatorów (o czym pisałem wcześniej),
- mniejsza, zależy od rodzaju płatności SMS: co jakiś czas trzeba uzupełniać bazę kodów.
I jeszce jedna wada: do wyboru masz tylko kilka "cen" SMS-ów.

Do rozważenia jest możliwość wykorzystania przelewów elektronicznych (prowizja ok. 3%, dowolny koszt Twojej usługi).
Tomir Kozakiewicz

Tomir Kozakiewicz Własna Działalność
Gospodarcza

Temat: Kiedy warto wprowadzać płatność przez smsy?

Paweł A.:
Są dwie wady:
- większa: prowizja operatorów (o czym pisałem wcześniej),
- mniejsza, zależy od rodzaju płatności SMS: co jakiś czas trzeba uzupełniać bazę kodów.

Bazy kodow nie trzeba uzupelniac w drugiej opcji - sprawdzanie kodow bezposrednio w serwisie Allpay. Nie przechowuje sie wtedy kodow u siebie, tylko sprawdza przy ich uzyciu ich poprawnosc w serwisie Allpay. Wtedy wadą staje sie koniecznosc niezawodnosci łącza między serwerami (wlasnym a Allpay), albo lepszy program (radzacy sobie z przerwami w polaczeniu).

Następna dyskusja:

„Prawo wiedzy” ...




Wyślij zaproszenie do