Renata G.

Renata G. Doradca Klienta MSP
w Inicjatywa Mikro

Temat: Dylemat

Prowadzę własną działaność od dziesięciu lat.Od ośmiu są to dwa salony sprzedaży operatora komórkowego.Od ok.sześciu miesięcy dokładam do firmy,bo koszty utrzymania przewyższają przychód.Dzieje sie tak w jednym salonie,gdzie zatrudniam dwie osoby,jedna z nich to na razie stażystka z UP,więc oficjalnie nic mnie nie kosztuje.Myślałam o zwolnieniu ,ale jedna oszaleje będąc non stop sama(klienci potrafią "dać popalić").Moge zwolnić obie,pracowac tam sama,ale dojazd to 80 km dziennie w obie strony.Dylemat:zamnknąć,zawiesić,ciągnąc dalej w oczekiwaniu na poprawę?...Czy ktoś już kiedyś przebrnął przez zastój w branży?..
Może ten tekst wydać sie naiwny,ale pierwszy raz w mojej historii mam takie kłopoty.Renata Groń edytował(a) ten post dnia 30.12.08 o godzinie 15:01
Michał Stopka

Michał Stopka Inwestor
Profesjonalny:
michalstopka.pl

Temat: Dylemat

Witam serdecznie

Obawiam się, że jeżeli chodzi o najbliższe kilka kwartałów, to ciężkie czasy dopiero nadchodzą. Branża, w której Pani działa to handel, a przed tą branżą najgorsze dopiero nadejdzie.
Jedynym plusem jest to, że telekomunikacja jest uważana za branżę "defensywną" czyli najmniej narażoną na gorszą koniunkturę.

Jeżeli chodzi generalnie o Pani biznes, można pokusić się o małą analizę. (Zastrzegam jednak, że jest to tylko moja prywatna opinia).

Z Pięciu sił Portera w dłuższym termine: (pisałem o tym tutaj http://www.michalstopka.pl/analiza-fundamentalna-sekto... )

-Siła dostawców jest bardo duża, domyślam się, że jest jeden dostawca, to on kreuje ceny, narzuca wystrój sklepów, tworzy strategię marketingową.
W każdej chwili może zmienić "warunki gry" a Pani pole manewru jest niewielkie. W dłuższym terminie może spokojnie naciskać na marże.
Jeżeli na rynku wydarzają się rzeczy, które nie są korzystne dla Pani, nawet jeżeli są możliwe rekompensaty ze strony operatora, to zapewne może sobie pozwolić na przeciąganie ich wypłat w czasie.

-Siła odbiorców jest raczej mała, w okresie dekoniunktury klienci indywidulani bardziej preferują zestawy "na kartę" od telefonów z abonamentem, domyślam się, że te pierwsze są nisko marżowe.
Z kolei klienci binzesowi w pierwszej kolejności w momencie cięcia kosztów mogą rezygnować właśnie z telefonów komórkowych.

-Bariery wejścia i wyjścia niskie, głównie dobra lokalizacja, finansowe wymagania niewielkie, co powinno generować "niewielkie stabilne dochody".
W ostatnim czasie zapewne pojawiło się wielu konkurentów.

Ponadto:
-Rynek tel. komórkowych jest już w Polsce rynkiem nasyconym, raczej trudno spodziwać się specjalnych wzrostów rynku w przyszłości

-Pani biznes to znacznej większości koszty stałe, które ciężko "ciąć". Czynsz i rachunki trzeba płacić, pracownik też musi być. Bez tego nie ma "biznesu".

Tak naprawdę można powiedzieć, że operatorzy komórkowi korzystają z "outsourcingu" sprzedaży. Nie muszą wynajmować powierzchni pod salony, zatrudniać ludzi, zarzadzać tym. Dla nich jest to bardzo efektywny sposób, bo w okresie dekoniunktury nie muszą ani "dokładać do biznesu" ani martwić się co zrobić dalej.
Mogą generować sprzedaż po niskich kosztach. Jeżeli w sąsiedztwie powstaje kolejny salon sprzedaży, opeartator na tym nie cierpi, bo on i tak ma sprzedaż, cierpią na tym te dwa punkty sprzedaży.

Po tej małej analizie widać, że będzie Pani działała niestety w trudnych warunkach. Nie bardzo widzę, co możnaby zrobić, aby poprawić warunki, w których funkcjonuje Pani biznes. Może być tylko gorzej. Pewnie z czasem nastąpi "kosolidacja". Na rynku zostanie kilku dużych właścicieli sieci salonów sprzedaży.

Pozdrawiam Michał StopkaMichał Stopka edytował(a) ten post dnia 31.12.08 o godzinie 00:44

konto usunięte

Temat: Dylemat

Po analizie sytuacji Pani firmy w tym sytuacji Pani -wypowiedz Pana Michała z którą się zgadzam-proszę dokładnie przeczytać umowy łączące Pani podmiot z kontrahentami i przemyśleć możliwość renegocjacji umów jeśli nie to można rozważyć poszukanie chętnego na ten profil działalności wraz z dzierżawą lokalu i przejęciem pracowników.
Niekiedy trzeba stracić żeby zyskać.
Pozdrawiam
Hanna Kapko
Renata G.

Renata G. Doradca Klienta MSP
w Inicjatywa Mikro

Temat: Dylemat

Dziekuję Państwu serdecznie...mialam zamiar odstąpić salon mojemu agentowi i prawdopodobnie tak sie stanie.Firmie posiadającej 50 salonów będzie łatwiej niż mojej z dwoma.
pozdrawiam
Renata Groń

Stan K.

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora



Wyślij zaproszenie do