Arkadiusz Mariusz
S.
Kancelaria Prawna
Spółka Cywilna w
Poznaniu
Temat: Czy trzeba informować klientów o każdym powstałym...
Czy trzeba informować klientów o każdym powstałym zadłużeniu?Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wstępnie zakłada istnienie takiego obowiązku. Zakończono postępowanie wyjaśniające w sprawie praktyki stosowanej w Invest Banku.
W jego toku ustalono, że Invest Bank nie powiadamia konsumentów o zadłużeniu w wysokości do 50 złotych, powstałym z powodu opóźnienia w spłacie kredytu. Dane te - bez wiedzy klienta i wskazania kwoty zaległości - przekazywane są natomiast do Biura Informacji Kredytowej, zgodnie z art. 105 ust. 4a Prawa bankowego.
Urząd jest zdania, że taka praktyka może narażać konsumentów na szereg niedogodności, ponieważ osoby figurujące na liście Biura Informacji Kredytowej są narażone m.in. na problemy z zaciągnięciem kredytu w innych bankach.
Najważniejsze że konsumenci nie mogą temu przeciwdziałać, gdyż nie są informowani przez bank o powstałym zadłużeniu i związanymi z tym konsekwencjami.
Wobec powyższego Prezes UOKiK uznał, że opisywana praktyka Invest Banku może naruszać obowiązek udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji i wszczął w tej sprawie następny etap postępowania - postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Ten etap może zakończyć się wydaniem decyzji, w której Prezes UOKiK ostatecznie rozstrzygnie czy bank ma obowiązek informować klientów o każdej zmianie stanu zadłużenia.
Źródło: http://uokik.gov.pl.