Grażyna
T.
specjalista d/s
bhp,pasjonatka magii
roślin - zapraszam
d...
Temat: Stresory w środowisku pracy
Z badań Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy wynika, że stres związany z pracą znalazł się na 2 miejscu wśród problemów, na które uskarżają się pracownicy. Dotyka on około 28% pracowników. Stres stanowi jeden z najtrudniejszych czynników do kontroli ze względu na brak praktycznej możliwości konstruowania wskaźników dopuszczalnego narażenia na zagrożenia psychospołeczne w środowisku pracy, jak się to dzieje w przypadku szkodliwości fizycznych czy chemicznych.Podział stresorów, obejmujący 6 grup, zakłada wyróżnienie:
1.wymagań, na które składają się m.in.:
narażenie na zagrożenia fizyczne i (lub) chemiczne,
zbyt małe lub zbyt duże obciążenie pracą;
2.kontroli dotyczącej wpływu pracowników na sposób wykonania przez nich pracy;
3.wsparcia ze strony współpracowników i przełożonych;
4.stosunków (relacji) uwzględniających na przykład znęcanie się czy przemoc;
5.roli, czyli zrozumienia przez pracownika jego miejsca w organizacji,
6.zmiany obejmującej na przykład modyfikacje organizacyjne i komunikowanie o nich.
Proces identyfikacji czynników wywołujących stres i zbierania informacji o nim może być wsparty takimi narzędziami, jak listy kontrolne.
Co wy na to? zapraszam do dyskusji..