konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

A ja tak sobie myślę, że...
Bo może nie doczytałam czegoś w tej gorącej dyskusji, jednak - czy w ogóle może być mowa o jakichkolwiek obowiązkach i wymaganiach prawa wobec pomieszczeń pracy, o jakich toczy się dyskusja, jeśli przyjmiemy, że jest to firma rodzinna i nie ma tam ani pracodawcy ani pracowników? (no, bo chyba tego nie wiemy?)
A pytający prosił po prostu o praktyczną poradę, jak najlepiej dla swojego zdrowia rozwiązać problem z oświetleniem..;-))
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Panie Jerzy
Ja napisałem w swoim pierwszym poście:
"Pomieszczenie nie spełnia podstawowych warunków na biuro.
Minimalna wysokość winna być 3 m - a jak jest tam komputer to winno mieć minimum 3,3 wysokości. Ponadto: na jednego pracownika, winno spełniać następujące warunki:Minimum 13m3 wolnej objętości pomieszczenia nie zajętej przez urządzenia - na 1 pracownika. Minimum 2m2 wolnej powierzchni podłogi nie zajętej przez urządzenia na 1 pracownika."
W drugim poście napisałem:
... W pomieszczeniu o którym pisze Michał nie ma prawa być biura (wysokość pomieszczenia). Sprawdźcie w przepisach bhp . A rzeczywistość u Michała jest "taka jaka jest" - ale to inna brocha
Pytam, gdzie w tych postach jest: jakakolwiek rada taka jak Pańska - poza
stwierdzeniami iż to pomieszczenie nie nadaje się do użytkowania na biuro z kompem oraz jakie winno spełniać podstawowe wymogi ??

A Pan napisał:
"Przede wszystkim sprawdzić, czy jest dostateczne oświetlenie, może być za mało luksów (norma to min. 500 na stanowisku z komputerem). Olśnienie się pojawia prawdopodobnie dlatego, że masz jasne meble na połysk, albo lampa wisi zbyt nisko i strumień świetlny cały czas jest w polu widzenia lub odbija się od monitora/blatu. Jedynym rozwiązaniem, o ile nie wymiana pomieszczenia to oświetlenie mocniejsze, ale bardziej rozproszone. Można też zmienić świetlówki liniowe na kompaktowe - te są stabilizowane elektronicznie i nie tętnią tak. Ważne jaki masz monitor i jak ustawiony w stosunku do lampy."
To Pan udzielił rady jak usankcjonować nieprawidłowość - bez uświadomienia pytającemu - ze pomieszczenie nie spełnia podstawowych wymogów

Niech Pan czyta tylko to co jest napisane - beż żadnych domysłów między wierszami - bo ich po prostu nie ma.
Wesołych ŚwiątKrzysztof K. edytował(a) ten post dnia 23.04.11 o godzinie 13:59

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Michał Kubiak:
Witam proszę u przejmie o pomoc. Mam problem prowadzimy firme rodzinna od jakiegoś czasu pracuje w nie. Biuro jest w małym pomieszczeniu o wymiarze 15 m2 wysokość do sufitu 2,0 m.

Zastosowano dwie równoległe swietlówki liniowe w oprawie z pleksą co miało ponoc złogodzic olsnienie a mimo to odczuwam dyskomfort pieczenie, ból i swedzenie oczu pracuje przy komputerze. Jakie doradzacie Państwo rozwiazanie do małego biura z niskim sufitem po prawej mam małe okno zewnetrzne.

Chłopaki, ale - naprawdę, załóżmy przez małą chwilkę, że tej firmy NIE OBOWIĄZUJĄ przepisy bhp, bo firma nie zatrudnia pracowników, a pytający (np. właściciel, albo syn właściciela) utworzył sobie biuro właśnie w takim pomieszczeniu (jego broszka) i prosi tylko o konkretną poradę.
Co byśmy mu wtedy doradzili?
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Ewciu
W bhp "Nie ma równych i równiejszych - czy kompromisów". Albo " TO COŚ" spełnia podstawowe wymogi bhp - albo nie. Sama najlepiej o tym wiesz.
Wesołych Świąt a szczególnie MOKREGO Śmigusa DyngusaKrzysztof K. edytował(a) ten post dnia 23.04.11 o godzinie 16:51

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysiu, no jasne, że nie spełnia.
Ale - jeśli właściciel chce sobie zrobić w takim pomieszczeniu biuro, to ma prawo i, jeśli nie jest pracodawcą, to PIP ani PIS nawet nie wiedzą o istnieniu jego firmy, a jego nie obowiazuje ani kodeks pracy ani przepisy wykonawcze do k.p.
Dlatego - zastanówmy się, czy jest jakiś sposób, żeby dobrze poradzić pytającemu w odniesieniu do takiego pomieszczenia, zakładając, że przepisom bhp nic do tego?
No, bo to, że w pomieszczeniu o takich parametrach nie powinno sie utworzyć pomieszczenia pracy z komputerem, to wiemy i, że jeśli owa firma jednak zatrudnia pracowników, to PIP i PIS mogą mieć zastrzeżenia - to też wiemy.
Autor pytania już wie, że pomieszczenie jest "be".
Ale - czy jest jakas rada na to, żeby ulżyć jego oczom?
I - dziękując za życzenia, także życzę wspaniałych Świąt! :)Ewa K. edytował(a) ten post dnia 23.04.11 o godzinie 17:18

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Panie Jerzy
Ja napisałem w swoim pierwszym poście:
"Pomieszczenie nie spełnia podstawowych warunków na biuro.
Minimalna wysokość winna być 3 m - a jak jest tam komputer to winno mieć minimum 3,3 wysokości.
A ja już 3 razy zapytałem skąd wziąłeś te stwierdzenia odnośnie wysokości i nadal nie znam rozporządzenia i paragrafu.
Ponadto: na jednego pracownika, winno spełniać następujące warunki:Minimum 13m3 wolnej objętości pomieszczenia nie zajętej przez urządzenia - na 1 pracownika. Minimum 2m2 wolnej powierzchni podłogi nie zajętej przez urządzenia na 1 pracownika."

To jest w rozporządzeniu, które zresztą zlinkowałem ja.
W drugim poście napisałem:
... W pomieszczeniu o którym pisze Michał nie ma prawa być biura (wysokość pomieszczenia). Sprawdźcie w przepisach bhp . A rzeczywistość u Michała jest "taka jaka jest" - ale to inna brocha
Pytam, gdzie w tych postach jest: jakakolwiek rada taka jak Pańska - poza
stwierdzeniami iż to pomieszczenie nie nadaje się do użytkowania na biuro z kompem oraz jakie winno spełniać podstawowe wymogi ??

Co mnie obchodzi, że nie radzisz nic sensownego? Mnie wkurzyło, że poraz nie wiadomo który zarzucasz innym gadanie bzdur, gdy sam nie raz już zaliczyłeś tu i ówdzie wpadkę - minimum pokory - masz swoje zdanie - Twoja na temat - Twoja sprawa, ale kto Ci daje prawo oceniać cudze rady nt. poprawiania oświetlenia czy wilgotności?
Dotarło, bo drugi raz piszę to do Ciebie w tym wątku?

A Pan napisał:
"Przede wszystkim sprawdzić, czy jest dostateczne oświetlenie, może być za mało luksów (norma to min. 500 na stanowisku z komputerem). Olśnienie się pojawia prawdopodobnie dlatego, że masz jasne meble na połysk, albo lampa wisi zbyt nisko i strumień świetlny cały czas jest w polu widzenia lub odbija się od monitora/blatu. Jedynym rozwiązaniem, o ile nie wymiana pomieszczenia to oświetlenie mocniejsze, ale bardziej rozproszone. Można też zmienić świetlówki liniowe na kompaktowe - te są stabilizowane elektronicznie i nie tętnią tak. Ważne jaki masz monitor i jak ustawiony w stosunku do lampy."
To Pan udzielił rady jak usankcjonować nieprawidłowość - bez uświadomienia pytającemu - ze pomieszczenie nie spełnia podstawowych wymogów

Panu się role pomyliły - prokuratura czeka na takich specjalistów.
Niech Pan czyta tylko to co jest napisane - beż żadnych domysłów między wierszami - bo ich po prostu nie ma.
Wesołych Świąt

Czytam, trzeci raz odpisuje, ale Pan jest wyjątkowo odporny na wszystko co nie pasuje do Pana jedynie słusznej koncepcji. Nie pierwszy zresztą raz.

Ja na tym zakończę rozmowę - bo jak widać od poprzedniej wymiany zdań nt. tego "kto ma jedynie słuszną rację" nic się nie zmieniło i widzę zerową chęć zrozumienia innego niż własne stanowiska.

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Ewa K.:
Krzysiu, no jasne, że nie spełnia.
Ale - jeśli właściciel chce sobie zrobić w takim pomieszczeniu biuro, to ma prawo i, jeśli nie jest pracodawcą, to PIP ani PIS nawet nie wiedzą o istnieniu jego firmy, a jego nie obowiazuje ani kodeks pracy ani przepisy wykonawcze do k.p.

Właśnie na tym polega "wolność" samozatrudnienia - można się niestosować do większości przepisów - i robić sobie dowolnie krzywdę pracując choćby w piwnicy. Nie można tam organizować miejsc pracy...
... choć ja znam osobiście miejsca, które spełniają wszystkie przepisy "na papieże" a chętnie zamieniłbym pracę w nich na dowolną piwnicę...
Autor pytania już wie, że pomieszczenie jest "be".
Ale - czy jest jakas rada na to, żeby ulżyć jego oczom?

Rady padły, a później była dyskusja, czy niektórzy mieli prawo ich udzielać ;-) W efekcie na ten drugi temat jest dwa razy więcej tekstu niż na ten pierwszy :-D
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Panie j
Ano - stąd:
http://www.pip.gov.pl/html/pl/prewencja/ocena_ryzyka_z...

Dział III - pgr.20. - żadna to filozofia odszukać - jak się tylko chce - lenistwo prowadzi do zguby.
Widać,znowu tracę czas na dysputy z panem. A już myślałem, ze wyciągnął pan wnioski z niebytu na GL przez pewien czasKrzysztof K. edytował(a) ten post dnia 26.04.11 o godzinie 11:32
Dominik B.

Dominik B. inspektor

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Jerzy B.:
Dominik B.:

Ale skoro juz jestesmy przy tym temacie to ja mam pytanie:

par. 20 pkt. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp mówi jasno jaka powinna być wyskość pomieszeń pracy a pkt. 3 mówi o tym, że w szczególnych przypadkach można je obniżyć ale jest także pkt. 2 tego paragrafu, któty mówi o tym, że :

2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

I tutaj pojawia się moje pierwsze pytanie: do jakiej wysokości może zostać pomieszczenie obniżone? Do tych z 2,5m czy jeszcze niżej?

Najpierw musi uzyskać zgodę, czyli wystąpić z wnioskiem...
Kolejnym moim pytaniem jest a co w przypadku gdy biuro nie ma klimatyzacji a wysokość jest 2,5m ? czy w przypadku zgłoszenia tego do PIP pracodawca otrzyma za to jakąś karę?

Zazwyczaj dostanie nakaz usunięcia niezgodności z przepisami, co może oznaczać konieczność przenosin czy podnoszenia sufitu.

No a jeśli pracodawca nie wystąpił najpierw o zgodę do sanepidu tylko przysposobił sobie kontener (taki jak są na budowach) i umieścił tam pracownika z komputerowym stanowiskiem pracy?
Oczywiście dobudował mu umywalke i WC ale pomieszczenie ma tylko 249 cm wysokości (nie wiem czy o ten brakujący cm czepiałby się sanepid)
W takim przypadku chyba bez kary z sanepidu by się nie obyło?

Czy wentylacja może zastąpić klimatyzację w takim pomieszczeniu bo przepisy mówią o możliwości obniżenia wysokości pomieszczenia ale po zastosowaniu klimatyzacji (nie wiem czy ustawodawca miał na myśli taką prawdziwą klimatyzację czy w ogóle wentylację)
Muszę wspomnieć, że pomieszczenie to nie ma możliwości naturalnej wymiany powietrza poprzez otwarcie okna...

Będę wdzięczny za odpowiedzi...
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Dominik
Nie ma tal dobrze - kontener czy pomieszczenie - zgoda Sanepidu musi być
A co do wysokości - chyba o ten 1 cm nie będą się kłócić - chociaż licho wie co im w głowach siedzi. Oni zawsze szukają "dziury w całym"Krzysztof K. edytował(a) ten post dnia 26.04.11 o godzinie 13:29
Dominik B.

Dominik B. inspektor

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

dziękuję za odpowiedź

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Panie j
Ano - stąd:
http://www.pip.gov.pl/html/pl/prewencja/ocena_ryzyka_z...

Dział III - pgr.20. - żadna to filozofia odszukać - jak się tylko chce - lenistwo prowadzi do zguby.
Widać,znowu tracę czas na dysputy z panem. A już myślałem, ze wyciągnął pan wnioski z niebytu na GL przez pewien czas

Jakie czynniki szkodliwe występują przy pracy z komputerem?
Poza może ozonem z kserokopiarek, o czym kiedyś tu wspominałem a o czym nie wspominano na tym wątku? Bo wg mnie (i nie tylko zdaje się mnie) wystarczy 3 metry... i nie ma czynników szkodliwych, ale chętnie poznam uzasadnienie dla 3,3 metrów!
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Panie j.
Podstawowa literatura i wiedza się kłania.
Można skorzystać również ze stron CIOP-u
Może te źródła wiedzy będą dla pana wiarygodne.Krzysztof K. edytował(a) ten post dnia 26.04.11 o godzinie 18:25

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Panie j.
Podstawowa literatura i wiedza się kłania.
Można skorzystać również ze stron CIOP-u
Może te źródła wiedzy będą dla pana wiarygodne.

Ano widzi Pan, ja zanim coś napiszę - sprawdzam - i nie uważam się za nieomylnego. Zanim zadałem pytanie o 3 m i warunki szkodliwe przeczytałem: http://www.ciop.pl/11742.html

Nie uwierzy Pan, ale temat zajmowałem się jakieś pare lat temu i nadal zbieram różne opinie - więc jeśli ma Pan coś poza różnej jakości tekstami z internetu do podania w temacie czynników SZKODLIWYCH przy pracy z komputerem, to chętnie przeczytam... nie mówiąc o archiwalnym wątku: http://www.goldenline.pl/forum/313654/czynniki-uciazli...
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

To teraz pan już wiesz skąd się wzięło te 3 m - no brawo.
A teraz należy poszukać coś na temat tych 3,3 m. Kto szuka ten znajdzie.
Krople drążą skałę.Krzysztof K. edytował(a) ten post dnia 26.04.11 o godzinie 19:00

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
To teraz pan już wiesz skąd się wzięło te 3 m - no brawo.
A teraz należy poszukać coś na temat tych 3,3 m. Kto szuka ten znajdzie.
Krople drążą skałę.

No cóż, ja to wiedziałem od dawna, myślałem, że Pan masz jakiekolwiek uzasadnienie na to skąd się wzięło 3,3, ale widać się nie doproszę... już raz przy okazji kar PIP też tak było...

Ale nadal naiwnie liczę, że Pan umie swoje zdanie uzasadnić.
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Panie j
Więcej wiary w siebie - jak napisałem - Krople drążą skały.

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Panie j
Więcej wiary w siebie - jak napisałem - Krople drążą skały.

Panie k, EOT.

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Panie j
Więcej wiary w siebie - jak napisałem - Krople drążą skały.

Panie k, EOT.



Wyślij zaproszenie do