Michał Kubiak

Michał Kubiak właściciel, KMK
Michał Kubiak

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Witam proszę u przejmie o pomoc. Mam problem prowadzimy firme rodzinna od jakiegoś czasu pracuje w nie. Biuro jest w małym pomieszczeniu o wymiarze 15 m2 wysokość do sufitu 2,0 m.

Zastosowano dwie równoległe swietlówki liniowe w oprawie z pleksą co miało ponoc złogodzic olsnienie a mimo to odczuwam dyskomfort pieczenie, ból i swedzenie oczu pracuje przy komputerze. Jakie doradzacie Państwo rozwiazanie do małego biura z niskim sufitem po prawej mam małe okno zewnetrzne.
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Michał
Pomieszczenie nie spełnia podstawowych warunków na biuro.
Minimalna wysokość winna być 3 m - a jak jest tam komputer to winno mieć minimum 3,3 wysokości.
Ponadto: na jednego pracownika, winno spełniać następujące warunki:

Minimum 13m3 wolnej objętości pomieszczenia nie zajętej przez urządzenia - na 1 pracownika

Minimum 2m2 wolnej powierzchni podłogi nie zajętej przez urządzenia na 1 pracownika

Zobacz do Rozporządzenie MP i PS z dnia 26.09.1997r. - w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (wraz z późniejszymi zmianami)
Dominik B.

Dominik B. inspektor

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Michał Kubiak:
Witam proszę u przejmie o pomoc. Mam problem prowadzimy firme rodzinna od jakiegoś czasu pracuje w nie. Biuro jest w małym pomieszczeniu o wymiarze 15 m2 wysokość do sufitu 2,0 m.

Zastosowano dwie równoległe swietlówki liniowe w oprawie z pleksą co miało ponoc złogodzic olsnienie a mimo to odczuwam dyskomfort pieczenie, ból i swedzenie oczu pracuje przy komputerze. Jakie doradzacie Państwo rozwiazanie do małego biura z niskim sufitem po prawej mam małe okno zewnetrzne.

Michał, przy pracy związanej z komupterem przydałoby Ci się jeszcze zakupić lampę na biurko i jeśli naprawdę dużo patrzysz w monitor, to rób sobie przerwy na każdą godzinę 10 minut (możesz robić krótsze ale częściej) i bardzo dobrym nawykiem jest zmuszanie się do częstego mrugania aby nawilżyć oczy...

To o czym piszesz to częste objawy u osób, które dużo pracują z kompem a związane to jest raczej z wysuszaniem oczu niż złym oświetleniem

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Przede wszystkim sprawdzić, czy jest dostateczne oświetlenie, może być za mało luksów (norma to min. 500 na stanowisku z komputerem). Olśnienie się pojawia prawdopodobnie dlatego, że masz jasne meble na połysk, albo lampa wisi zbyt nisko i strumień świetlny cały czas jest w polu widzenia lub odbija się od monitora/blatu. Jedynym rozwiązaniem, o ile nie wymiana pomieszczenia to oświetlenie mocniejsze, ale bardziej rozproszone. Można też zmienić świetlówki liniowe na kompaktowe - te są stabilizowane elektronicznie i nie tętnią tak.
Ważne jaki masz monitor i jak ustawiony w stosunku do lampy.

I rzeczywiście zwróć uwagę na WILGOTNOŚĆ powietrza, szczególnie w sezonie zimowym, przy sztucznym ogrzewaniu i oszczędzaniu na wietrzeniu pojawić się może wysychanie skóry...
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Panowie - Dominiku Jerzy
Nie plećcie bzdur.
W pomieszczeniu o którym pisze Michał nie ma prawa być biura (wysokość pomieszczenia). Sprawdźcie w przepisach bhp . A rzeczywistość u Michała jest "taka jaka jest" - ale to inna brocha
Ireneusz Kaczmarek

Ireneusz Kaczmarek Menadżer BHP ,
Kierownik BHP PPOŻ ,
Dyrektor ds
Odszkodowań,

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Panowie - Dominiku Jerzy
Nie plećcie bzdur.
W pomieszczeniu o którym pisze Michał nie ma prawa być biura (wysokość pomieszczenia). Sprawdźcie w przepisach bhp . A rzeczywistość u Michała jest "taka jaka jest" - ale to inna brocha

Za ostro p.Krzysztofie, za ostro....

istnieja wyjątki.

osobiscie dodatkowo uważam iż biuro z komputerem, to nie jest pomieszczenie w którym występują czynniki szkodliwe dla zdrowia. (jakies nds/ndn ?)

i skoro nie bedzie przebywać tam >4 osoby, a kubatura jest 15m3.

to wysokość pomieszczenia może być zmniejszona do 2,5m.

Par.20. pkt.3. ogólnych bhp.

Rzeczywiscie jednak do 2m wysokosci - sie nie da :), brak wyjątków aż takich.

pozdr.
IKARIreneusz Kaczmarek edytował(a) ten post dnia 21.04.11 o godzinie 07:54
Ireneusz Kaczmarek

Ireneusz Kaczmarek Menadżer BHP ,
Kierownik BHP PPOŻ ,
Dyrektor ds
Odszkodowań,

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

cytowanie myli sie z edytowaniem.Ireneusz Kaczmarek edytował(a) ten post dnia 21.04.11 o godzinie 07:53
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Szanowny Panie I.
Proszę przeczytać jeszcze raz post Michała.
Tam jasno stoi "jak byk", że pomieszczenie ma 2 m. wysokości.

A co do pomieszczeń z kompem - " Na 1 stanowisko pracy przy monitorze ekranowym powinno przypadać 6 m2 powierzchni pokoju o wysokości najmniej 3,3 m."
Ponadto jakby nie było żadnych zagrożeń to nie byłoby również rozporządzenia z 01.12.1998 r.w sprawie "pracy przy monitorach ekranowych"

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Panowie - Dominiku Jerzy
Nie plećcie bzdur.

Któryś raz z rzędu zarzucasz Pan plecenie bzdur. Znów trzeba ściągać na ziemię? A może przypomnę androny, jakie kolega tutaj wklejał? Pomijam język, bo 90% wypowiedzi jest pisana z punktu widzenia "ja wiem lepiej i mnie słuchajcie".

A teraz do rzeczy - czy ja się odnosiłem w moim poście gdziekolwiek do spełniania norm wysokości pomieszenia? Czy ja o tym cokolwiek pisałem?

Ja się nie bawię w domorosłą PIP, tylko podpowiadam jak poprawić sytuację tam gdzie się aktualnie pracuje. Ty piszesz o tym, żeby zamknąć to w diabły - pisz swoje ale nie zmyślaj po raz kolejny rzeczy, których nie wyczytałeś w moim poście i nie zarzucaj mi pisania bzdur.

W rozporządzeniu http://www.abc.com.pl/serwis/du/1998/0973.htm nie ma nic nt. wymogów wysokości i wynikają one z przepisów ogólnych, gdzie możliwa jest wyjątkowo obniżka do 2,5 m
Ireneusz Kaczmarek

Ireneusz Kaczmarek Menadżer BHP ,
Kierownik BHP PPOŻ ,
Dyrektor ds
Odszkodowań,

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Szanowny Panie I.
Proszę przeczytać jeszcze raz post Michała.
Tam jasno stoi "jak byk", że pomieszczenie ma 2 m. wysokości.

Jezeli po moim wpisie nie uznał Pan iż czytałem tego wpisu, i nie zauważyłem tam 2m wysokosci, to ciężko mi będzie dalej dyskutować. Mimo starań...
A co do pomieszczeń z kompem - " Na 1 stanowisko pracy przy monitorze ekranowym powinno przypadać 6 m2 powierzchni pokoju o wysokości najmniej 3,3 m."

Prosze podać podstawę prawną do w/w zdania w " " . Albo się wycofać z twierdzenia iż jest to wymóg.
Ponadto jakby nie było żadnych zagrożeń to nie byłoby również rozporządzenia z 01.12.1998 r.w sprawie "pracy przy monitorach ekranowych"

Demagogiczne twierdzenie. Równie prawdziwe jak to: "Jakby słońce nie krązyło wokół ziemi, to by nie było zachodu i wschodu słońca."

Sama obserwacja istneinia rozporządzenia to ciut zamało by formułować dalsze wnioski z taką pewnoscią iz występują tam czynniki szkodliwe dla zdrowia.

pozdrawiam
IKAR
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Panowie
Poczytajcie - http://klub.chip.pl/lipka/praktyczne/zdrowie.htm
a dowiecie się, ze Wasze doradztwo Michałowi przynosi więcej szkody niż pożytku, ponieważ pomieszczenie nie spełnia podstawowego warunku wysokości.
Mówienie o "wilgotności powietrza", "oświetleniu", "kubaturze", itp ma tylko sens wtedy gdy pomieszczenie przeznaczone na biuro z kompem
spełnia podstawowe wymogi( wysokości, kubatury i powierzchni. W innym przypadku - jest to tylko "gadka do Władka"
Wesołych ŚwiątKrzysztof K. edytował(a) ten post dnia 21.04.11 o godzinie 19:53
Dominik B.

Dominik B. inspektor

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Panowie - Dominiku Jerzy
Nie plećcie bzdur.
W pomieszczeniu o którym pisze Michał nie ma prawa być biura (wysokość pomieszczenia). Sprawdźcie w przepisach bhp . A rzeczywistość u Michała jest "taka jaka jest" - ale to inna brocha

Panie Krzysztofie a jesli hipotetycznie właściciel ma swoje "biuro" w pokoju miekszania w którym mieszka i nazywa je biurem , to powie mu pan iż powinien zamknąć swoje "biuro" bo ono nie może być biurem ze stanowiskiem komputerowym i taki właściciel firmy nie może tego pomieszczenia nazywać w ogóle biurem?

Kolega pytał jakie doradzamy środki aby mu pomóc w jego problemie z piekącymi oczami a nie czy to pomieszczenie spełnia normy aby móc je nazwać biurem...

Nie chcę pana w żaden sposób urazić ale wydaje mi się, że pańska odpowiedź nie do końca była związana z zadanym pytaniem

Pozdrawiam
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Dominik
Zauważ co Marcin napisał
"Biuro jest w małym pomieszczeniu o wymiarze 15 m2 wysokość do sufitu 2,0 m."
I tylko tego dotyczą moje wypowiedzi.
Nie zaprzeczysz chyba , ze to nie jest mieszkanie - bo jakby było to wysokość byłaby minimum 2,55 cm i można by to podciągnąć pod wypowiedź Irka.Krzysztof K. edytował(a) ten post dnia 21.04.11 o godzinie 19:59

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Panowie
Poczytajcie - http://klub.chip.pl/lipka/praktyczne/zdrowie.htm
a dowiecie się, ze Wasze doradztwo Michałowi przynosi więcej szkody niż pożytku, ponieważ pomieszczenie nie spełnia podstawowego warunku wysokości.
Mówienie o "wilgotności powietrza", "oświetleniu", "kubaturze", itp ma tylko sens wtedy gdy pomieszczenie przeznaczone na biuro z kompem
spełnia podstawowe wymogi( wysokości, kubatury i powierzchni. W innym przypadku - jest to tylko "gadka do Władka"
Wesołych Świąt

Czy to nie Pan odsyłał zawsze do przepisów a nie opracowań? Stąd może znalazłaby się konkretna odpowiedź na stwierdzenie "Na 1 stanowisko pracy przy monitorze ekranowym powinno przypadać 6 m2 powierzchni pokoju o wysokości najmniej 3,3 m"?
Poza tym znam dziesiątki biur, które spełniają wszystkie "podstawowe" wymogi a pracować się w nich zwyczajnie nie da... ale zdaje się wszyscy poza Panem skupili się na tym jak poprawić to co jest a nie jak "Władka razem z kąpielą do rynsztoka wylać".
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Panie Jerzy
Z Pańskiego ostatniego posta wnioskuję, ze Pan zgłasza się na ochotnika - jako pierwszy w kolejce.
Trochę szkoda - ale cóż - wybór należy do PanaKrzysztof K. edytował(a) ten post dnia 22.04.11 o godzinie 08:16
Dominik B.

Dominik B. inspektor

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Dominik
Zauważ co Marcin napisał
"Biuro jest w małym pomieszczeniu o wymiarze 15 m2 wysokość do sufitu 2,0 m."
I tylko tego dotyczą moje wypowiedzi.
Nie zaprzeczysz chyba , ze to nie jest mieszkanie - bo jakby było to wysokość byłaby minimum 2,55 cm i można by to podciągnąć pod wypowiedź Irka.

Zgadzam się z tym ,że w taki sposób napisał ale generalnie wydaje mi się iż zakładając ten wątek raczej szukał pomocy w tym jak poprawić miejsce w którym przyszło mu pracować aby nie mieć problemu z oczami a nie czy w ogóle powinien tam pracować (przykład z mieszkaniem to była metafora)...
W przypadku firmy rodzinnej raczej szczerze wątpie w to aby któryś z członków tej firmy/rodziny wnosił jakieś skargi, że biuro jest zbyt małe lub za niskie

Ale skoro juz jestesmy przy tym temacie to ja mam pytanie:

par. 20 pkt. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp mówi jasno jaka powinna być wyskość pomieszeń pracy a pkt. 3 mówi o tym, że w szczególnych przypadkach można je obniżyć ale jest także pkt. 2 tego paragrafu, któty mówi o tym, że :

2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

I tutaj pojawia się moje pierwsze pytanie: do jakiej wysokości może zostać pomieszczenie obniżone? Do tych z 2,5m czy jeszcze niżej?

Kolejnym moim pytaniem jest a co w przypadku gdy biuro nie ma klimatyzacji a wysokość jest 2,5m ? czy w przypadku zgłoszenia tego do PIP pracodawca otrzyma za to jakąś karę?

Pytania nasunęły mi się gdy zacząłem wgłębiać się w treść rozporządzenia i tam jest zazwyczaj napisane "powinno/ powinien" a to według mojego rozumowania nie jest jednoznaczne z "musi"...

Stąd pytanie czy pracodawca za niższe biura i bez klimatyzacji zapłaci jakąś karę (w przypadki jej zgłoszenia do PIP) czy też nie bo kontrolujący nie będą mieli podstaw do ukarania...
Mam nadzieje, że napisałem moje wątpliwości dosyć jasno aby być zrozumianym a jesli nie, to ewentualnie bardziej sprecyzuję swoje rozterki...

Będę wdzięczny za odpowiedzi na moje pytania
Pozdrawiam
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Dominiku
Wysokość pomieszczeń do pracy stałej winna być taka jak jest określona w par.20.1. A z autopsji wiem , ze przy zastosowaniu klimy wysokość pom. możne być obniżona wyłącznie do poziomów określonych w par.20.3 - za zgodą Sanepidu.
Na niższe wysokości Sanepid nie wyrazi Ci zgody.
Przykład - mieliśmy pomieszczenie o wys. 2 m z klimą. Chcieliśmy je przeznaczyć na pomieszczenie czasowej pracy dla Servisu ( 1-2 godz pracy dziennie). Niestety sanepid nie wyraził na to zgody. Musieliśmy szukać pomieszczenia o wysokości minimum 2,2 m.

A co do wątku Michała - zgadza się , przepisy przepisami a rzeczywistość jest inna" - lecz nikt z Was nie próbował uświadomić mu, ze pomieszczenie nie nadaje się na biuro - tylko od razu dawaliście mu rożne porady.
Ja uważam, że porad należy udzielać jedynie jak pomieszczenie spełnia podstawowe wymogi (kubatura, wysokość ) W innym przypadku jest to sankcjonowanie nieprawidłowości.
Takie jest moje zdanie - które nie musi podobać się innym.

Zapomniałem o jeszcze jednym - co do kary PIP-u. Wszystko zależy jak do tego ustosunkuje się Inspektor PIP. Z prawnego punktu widzenia - pomieszczenie o wys. 2,5 m - brak klimy - pracodawca może otrzymać karę.Krzysztof K. edytował(a) ten post dnia 22.04.11 o godzinie 09:18
Dominik B.

Dominik B. inspektor

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Dominiku
Wysokość pomieszczeń do pracy stałej winna być taka jak jest określona w par.20.1. A z autopsji wiem , ze przy zastosowaniu klimy wysokość pom. możne być obniżona wyłącznie do poziomów określonych w par.20.3 - za zgodą Sanepidu.
Na niższe wysokości Sanepid nie wyrazi Ci zgody.
Przykład - mieliśmy pomieszczenie o wys. 2 m z klimą. Chcieliśmy je przeznaczyć na pomieszczenie czasowej pracy dla Servisu ( 1-2 godz pracy dziennie). Niestety sanepid nie wyraził na to zgody. Musieliśmy szukać pomieszczenia o wysokości minimum 2,2 m.

A co do wątku Michała - zgadza się , przepisy przepisami a rzeczywistość jest inna" - lecz nikt z Was nie próbował uświadomić mu, ze pomieszczenie nie nadaje się na biuro - tylko od razu dawaliście mu rożne porady.
Ja uważam, że porad należy udzielać jedynie jak pomieszczenie spełnia podstawowe wymogi (kubatura, wysokość ) W innym przypadku jest to sankcjonowanie nieprawidłowości.
Takie jest moje zdanie - które nie musi podobać się innym.

Zapomniałem o jeszcze jednym - co do kary PIP-u. Wszystko zależy jak do tego ustosunkuje się Inspektor PIP. Z prawnego punktu widzenia - pomieszczenie o wys. 2,5 m - brak klimy - pracodawca może otrzymać karę.

Dziękuję bardzo za odpowiedź i życzę zdrowych i wesołych świąt
:-)

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Krzysztof K.:
Ja uważam, że porad należy udzielać jedynie jak pomieszczenie spełnia podstawowe wymogi (kubatura, wysokość ) W innym przypadku jest to sankcjonowanie nieprawidłowości.

I z takim poglądem ja się z Tobą zgodzę - Jeśli jest tak jak mówisz, nie powinieneś udzielać żadnych poza jednozdaniowym stwierdzeniem, że pomieszczenie nie spełnia warunków i nie można w nim wykonywać pracy.
Takie jest moje zdanie - które nie musi podobać się innym.

Zdanie mi się podoba, nie podobają mi się Twoje wypowiedzi do innych rozmówców...

EDIT: postanowiłem nie komentować Pana wypowiedzi pod moim adresem.Jerzy B. edytował(a) ten post dnia 22.04.11 o godzinie 16:01

konto usunięte

Temat: Problem z oswietleniem w małym biurze

Dominik B.:

Ale skoro juz jestesmy przy tym temacie to ja mam pytanie:

par. 20 pkt. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp mówi jasno jaka powinna być wyskość pomieszeń pracy a pkt. 3 mówi o tym, że w szczególnych przypadkach można je obniżyć ale jest także pkt. 2 tego paragrafu, któty mówi o tym, że :

2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

I tutaj pojawia się moje pierwsze pytanie: do jakiej wysokości może zostać pomieszczenie obniżone? Do tych z 2,5m czy jeszcze niżej?

Najpierw musi uzyskać zgodę, czyli wystąpić z wnioskiem...
Kolejnym moim pytaniem jest a co w przypadku gdy biuro nie ma klimatyzacji a wysokość jest 2,5m ? czy w przypadku zgłoszenia tego do PIP pracodawca otrzyma za to jakąś karę?

Zazwyczaj dostanie nakaz usunięcia niezgodności z przepisami, co może oznaczać konieczność przenosin czy podnoszenia sufitu.



Wyślij zaproszenie do