konto usunięte

Temat: Książka o kobietach w kulturze hinduskiej

Pozycja w moim odczuciu cenna i znakomita, w wyczerpujący
sposób przedstawiająca sytuację hindusek zarówno w Indiach, jak
i poza nimi, przyczyny tej sytuacji i trudności w jej
przezwyciężeniu. Jest to praca z zakresu antropologii,
psychoanalizy, gender i religioznawstwa. Miejscami niełatwa ze
względu na jej naukowy charakter, ale ogólnie fascynująca i
unikalna.

Małgorzata Sacha
"Ginefobia w kulturze hinduskiej. Lęk przed kobietą w dyskursie
antropologicznym i psychoanalitycznym"



Obrazek


Ginefobię można wstępnie określić jako kulturowy i
jednocześnie genderowy rodzaj fobii powstały na podstawie kilku
odrębnych elementów, do których należą: wewnętrzny dziecięcy
obraz matki wraz ze skojarzonymi z nim afektami oraz subiektywny
stan lęku skojarzony z kulturowo i społecznie skonstruowanymi,
zestereotypizowanymi reprezentacjami kobiecości. Ginefobia jest
jednym z aspektów męskiego lęku o kruchą męską tożsamość. W
Indiach, gdzie tożsamość męska jest budowana na gruncie
społecznie zaprogramowanej, sekwencjonalnej zmiany statusów w
obrębie sztywnej struktury społecznej, istotnym problemem jest
zachowanie niezmienności ról społecznych. Szczególnie ważne są
role kobiece, na których w zasadniczy sposób wspiera się
fundament męskich statusów. Męski lęk przed kobiecością w
Indiach jest lękiem anihilacyjnym, o wyraźnym osobniczym i
społecznym zabarwieniu. Klasyczne reprezentacje tego lęku można
było przez wieki odnaleźć w uniwersum religijnych symboli, mitów
i rytuałów hinduizmu.

Z Wprowadzenia

SPIS TREŚCI:

Wprowadzenie: Arcyludzkie lęki w ludzkich kulturach

Część pierwsza: Na styku tego co indywidualne i społeczne

1.1. Interfejs psychiczno-kulturowy
1.2. Krytycy o Freudzie i psychoanalizie
1.3. Psychoanaliza wobec feminizmu, studiów nad płcią i
postkolonializmu
1.4. Psychoanaliza po postmodernizmie. Problem konstruktywizmu
1.5. Antropologia i psychoanaliza. Antropologia psychoanalityczna
1.6. Psychoanalitycy o Indiach i psychoanaliza indyjska

Część druga: Praca kultury

2.1. Kultura na kozetce: implikacje programu badawczego Roberta
LeVine'a
2.2. Self w debacie antropologicznej i psychoanalitycznej
2.3. Self a problem reprezentacji. Reprezentacje umysłowe i
kolektywne
2.4. Stany afektywne, afekty, emocje
2.5. Kulturowe i genderowe konstruowanie emocji
2.6. Praca kultury: symboliczne odsunięcie czy rozczepienie?

Część trzecia: Hinduska kultura, hinduskie self

3.1. Od hinduizmu do hindutwy i komunalizmu
3.2. Norma i społeczeństwo. System klasyfikacji a kwestia
hierarchizacji
3.3. Zaklęty krąg rodziny rozszerzonej
3.4. Hinduskie self
3.5. Hinduska kobieta: reprezentacje i samoreprezentacje
3.6. Spór o Edypa i matkowanie w indiach

Część czwarta: Ginefobia. Na krawędzi kultury

4.1. Od fobii do ginefobii i Mizoginii
4.2. Źródła lęku przed kobietą
4.3. Dobra matka, zła kobieta. Czy istnieje wrodzona natura
kobiety?
4.4. Horror uwiedzenia i gniewna twarz Wielkiej Matki
4.5. Oswajanie kobiecości: wstyd i gniew
4.6. Kobiece role religijne i kobiece strategie rytualizacyjne
4.7. Zagadka kobiecości w tradycji tantrycznej i śaktyzmie
4.8. Ginefobia a współczesne rytuały hinduistyczne
4.9. Kobieta hinduska w diasporze

Zakończenie: Postklasyczne Indie a kwestia ginefobii

Bibliografia