Marcin Sutkowski

Marcin Sutkowski elektryk, elektronik

Temat: Nieuczciwy wynajmujący - proszę o pomoc

Witam

Chciałbym zwrócić się do Państwa o pomoc prawną z powodu problemów z wynajmującym. Dnia 20 grudnia 2010r podpisałem umowę najmu mieszkania na okres 6 miesięcy oraz wpłaciłem umowną kaucję. W lokalu znajduje się tylko licznik energii elektrycznej natomiast licznik gazu jak i wody jest wspólny z mieszkaniem właściciela znajdującym się na przeciwko. Po podpisaniu umowy właściciel poinformował mnie, że wszelkie urządzenia są całkowicie sprawne, jedyny problem znajdował się w uszkodzonej spłuczce toalety i jeżeli jestem w stanie to samemu wymienić to zwróci koszty. Po rozpoczęciu użytkowania lokalu okazało się, że gazowy podgrzewacz wody jest niesprawny i w efekcie uruchomienia uszkodził uszczelnienia odpływu ciepłej wody. Po zdarzeniu niezwłocznie powiadomiłem właściciela o usterce co osobiście widział i powiedział, że sprawę załatwi po świętach. Na początku stycznia br. pojawiło się dwóch fachowców którzy stwierdzili, że nagrzewnica w podgrzewaczu nie ma odpowiedniego przepływu wody i jest wypalona co powoduje zagotowanie się wody. Po wizycie w/w Panów dowiedziałem się od właściciela, że postara się to naprawić a jeżeli nie będzie takiej możliwości to zakupi nowy podgrzewacz ale ok 15 stycznia br. ponieważ w chwili obecnej nie ma pieniędzy, tu zaznaczę, że 10 stycznia właściciel otrzymał umowną kwotę najmu. Mijał czas a urządzenie było dalej niesprawne. Postanowiłem więc w własnym zakresie finansowym naprawić uszczelnienia chociaż do tego stopnia aby móc odkręcić zimną wodę w łazience. 31 stycznia br. przy płaceniu rachunku za gaz ( ogrzewanie, kuchenka oraz podgrzewacz ) przypomniałem właścicielowi, że urządzenie dalej nie jest sprawne na tyle aby móc w pełni z niego korzystać i nie wiem czy nie zagraża bezpieczeństwu mojej 6 osobowej rodziny. Oczywiście sprawa jak zwykle ucichła do 15 lutego br. gdzie zostałem poinformowany o nowych rachunkach za gaz ( minęły 2 tygodnie od ostatniej płatności ) oraz za energię elektryczną oraz słowną informację, że rachunki te są już po terminie. Przy ponownej opłacie za najem tj. 18 lutego br. odciągnąłem koszty wymiany w/w spłuczki oraz uszczelnienia podgrzewacza oraz dałem do zrozumienia, że nie zapłacę w miesiącu marcu br. pełnej kwoty najmu ponieważ od 2 miesięcy nie mogę normalnie korzystać z urządzenia. Efektem było wyzwanie mnie od oszustów itp. oraz wyłączenie centralnego ogrzewania. Chcąc załatwić sprawę polubownie poprosiłem żonę aby porozmawiała, przypomniała, że w mieszkaniu znajduje się 4 małoletnich dzieci oraz poprosiła o rachunki aby móc zapłacić. Niestety negocjacje legły w gruzach a dodatkowo dowiedziała się, że właściciel nie da Nam rachunków, ponieważ jest to jego prywatna sprawa i może co najwyżej napisać kwoty do zapłacenia na kartce oraz podpisać. Poinformował również, że nie włączy ogrzewania do czasu zapłacenia rachunków oraz pełnej kwoty najmu. Z rozmów i narzekań właściciela wnioskuję, że prawdopodobnie jest zadłużony w mediach.

Wiem, że jest to sporo treści ale aby naświetlić problem musiałem się rozpisać. Proszę Państwa o pomoc w tej sprawie. Jeżeli właściciel złamał w jakikolwiek sposób prawo to jakie przepisy ( paragrafy ) to regulują oraz gdzie mam szukać pomocy w tej sprawie ???

Pozdrawiam