Temat: Balanced Scorecard for Biedronka
Krzysztof Pawłowski:
...
może lepiej było by "Utrzymanie i zwiększenie zysków" to było by łatwe do pomiaru i obejmowało by zarówno przychody jak i koszty.
Racja :) Lepsze są zyski. Generalnie 3 sztandarowe cele w perspektywie finansowej to; Zwiększenie zysków, Zwiększenie przychodów, Zmniejszenie wydatków. Nie oznacza to, że nie możemy wymyślić jakieś dobre "oryginalne" cele dopasowane do przedsiębiorstwa.
...
Zamieniłem cel w perspektywie procesów wewnętrznych na:
"Zapewnienie klientowi wysokiej jakości oferowanych produktów oraz jakość oferowanych usług"
Trzeba pamiętać, aby można było zdefiniować co dla nas będzie wysokie i jak to zmierzymy. Generalnie rzecz biorąc jakość powinna być wystarczająca, dlatego że wysoka jest bardzo kosztowna.
..
O co chodzi dokładnie w tym mierniku? O liczbę rotacji na stanowiskach pracy tzn. o przesuwaniu pracowników na inne stanowiska w celu poszerzenia umiejętności. Czy też o liczbę zwolniej lub przyjęć?
Miałem na myśli liczbę zwolnień (kiedyś dosyć głośna sprawa z Biedronką). Im mniejsze zadowolenie pracowników tym więcej się zwalnia. Rotacja pracowników dosyć dużo firmę kosztuje: koszt HR, czas wdrożenia, koszt przeszkolenia itp.
To czego mi generalnie brakuje, to mapa celów strategicznych, w której te cele i inicjatywy strategiczne byłyby powiązane w logiczną całość. Największa wartością nie są cele, ale droga do ich osiągnięcia.
Jak najbardziej się zgadzam, cele można wypisać, ale należy je realizować i w tym celu ważna są czynny, zadania i inicjatyw do realizacji celów. Kartę strategiczną postrzegam bardziej jako narzędzie do pomiaru i śledzenia realizacji celów. Żeby ustalić odpowiednie mierniki to należy wcześniej mieć precyzyjnie określone cele.
Generalnie chodzi o coś takiego
. Jakoś w sieci nie widzę zbyt dużo dobrych map. Generalnie rzecz biorąc, firmy z tej samej branży mogą mieć te same cele strategiczne. To co sprawia jakościową różnicę, to połączenie tych celów i kolejność wykonywania inicjatyw.
Pierwotnie Strategiczna Karta Wyników rzeczywiście służyła jedynie do pomiarów efektywności realizacji strategii. Obecnie jednak mówi się o Strategicznej Karcie Wyników jako o kompleksowym narzędziu służącym do wyznaczania celów, mierzenia postępów, przeprowadzania transformacji, porządkowania projektów w firmie itp.
Jak dobrze zbudować mapę celów strategicznych np. w tym przypadku?
Dużo zależy od kontekstu. Dlatego aby zbudować dobrą kartę trzeba mieć prawdziwe wsparcie zarządu, przeprowadzić rozmowy z dyrekcją i włączyć ich do procesu budowania karty. Kartę się buduje nie na 5 lat, ale na rok. Po roku trzeba ocenić postępy, zweryfikować cele i zrobić korektę, ale cele rzecz jasna wyznaczamy na 3-5 lat.
Ile powinno być mniej więcej mierników do perspektyw? Bo spotkałem się z różnymi stwierdzeniami, że np ok. 5, ale też że w firmie było 115 wszystkich mierników?
Nie ma wytycznych co do liczby mierników celów strategicznych. Mierniki powinny być miarodajne, wiarygodne, transparentne i jednoznaczne. Nie jest to łatwe w przypadku celów niefinansowych. Sztuką jest powiązać cele niefinansowe z miernikami finansowymi.