Dorota
Owczarska
konsultant, Training
Projects
Temat: Sposoby dokształcania się uczestników szkoleń
Wcześniej prezentowałem materiał o wymiernych wynikach szkoleń, jakie szkoleniowiec i grupa uzyskują, kiedy zastosujemy podczas szkolenia gry dla menedżerów. Dzisiaj opiszę w szczegółach fundamenty oparte na badaniach naukowych będące podstawą aby zrozumieć, dlaczego warto stosować gry i symulacje.Jednym z czynników, ażeby stosować sprawdzone pod względem handlowym symulacje menedżerskie, byłby styl uczenia się przez osoby będące wiele lat po maturze. Mam tu na myśli metodę nabywania nowych kompetencji poprzez mechanizmy percepcji informacji pożądaną przez daną jednostkę. John Kotler w stworzonym przez siebie modelu zaprezentował zasadnicze sposoby uczenia się: dywergencyjny, asymilacyjny, kompromisowy, akomodacyjny. Na ich podstawie Thomas Mumford oraz John Milkshaw w 1986 roku przedstawili kwestionariusz, który pozwala na indywidualne zbadanie własnego strategii nabywania nowych kompetencji. Znajdziesz go w portalu autorów: Skuteczne Symulacje Menedżerskie Dla Pracowników
Wymienieni wyżej naukowcy na dodatek wskazują na pewne role, które obierają osoby uczestniczące w szkoleniu:
Aktywista, preferujący nowatorskie doświadczenia. Zawsze pełen energii, posiada potrzebę stałego doskonalenia, jest optymistycznie usposobiony i lubiący innych ludzi. Bez namysłu coś zrobi, dopiero potem pomyśli. Lubi wszystko własnoręcznie sprawdzać - czy aby w rzeczywistości dane zjawisko istnieje.
Analityk – można go nazwać też: myśliciel. Diagnozuje w sposób metodyczny wszelkie możliwe rozwiązania wykorzystując tylko najbardziej efektywne z nich. Wybierający taką rolę uczestnicy szkoleń nie lubią działać w stresie, nowe treści i nową wiedzę muszą obmyśleć na osobności.
Teoretyzujący naukowiec – inaczej ideowiec, ale bez żadnego doświadczenia praktycznego. Jego pytania okazują się nadwyraz uporządkowane, a podejmowane czynności zbyt usystematyzowane. Nieźle pojmuje abstrakcyjne wzory i idee, najczęściej przekształca całą wiedzę na szczegółowe schematy.
Świadomość opisanych powyżej sposobów uczenia się jest nadwyraz praktyczna podczas przygotowania projektów szkoleniowych. Pozwala osobie prowadzącej szkolenie dostosować się do ról odgrywanych przez uczestników. Jestem przekonany, że metoda szkolenia innych to także znajomość psychologii społecznej, nie tylko metod formowania piramidy kwalifikacji.
Ireneusz Dziedzic
Twórca tej notki jest absolwentem wydziału ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego i studiów podyplomowych z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw. Posiada tytuł Coacha Rozwoju Osobistego MFD. Kieruje agencją treningową w Gdynii. Od dwóch lat szkoli i projektuje gry odnoszące się do kierowania zmianami w sektorze „motoryzacyja”.
O NASZYM BLOGU:
Gry Sprzedażowe
Treningi sprzedażowe
Gry e-learning
Mentoring
Zarządzanie dla brygadzistów
Asertywność
Warsztaty zamknięte
Opracowania dla konsultantów