Dorota
Owczarska
konsultant, Training
Projects
Temat: Najważniejsze rezultaty oceny okresowej personelu
Każda firma to po pierwsze ludzie w niej pracujący. Wdrażając metody diagnozowania pracy bywa możliwe tworzenie i wzmacnianie produktywnego funkcjonowania zatrudnionych w organizacji. Właściwa oraz w porę diagnoza efektów pracy powoduje wczesne zmniejszenie niepożądanych rezultatów pracy wynikających z zatrudnienia w firmie nieadekwatnych ludzi. Dlatego jest to kluczowa działalność menedżera.Ocena pracownicza sprawuje ważną rolę w kierowaniu grupą pracowników. Tym samym jest to istotny czynnik wdrożenia funkcji dotyczącej zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji. Ocenianie bazuje na permanentnym zwracaniu uwagi na przejawiane normy zachowań i rezultaty pracy podwładnych w dążeniu do wsparcia merytorycznego, pobudzania aktywności oraz controllingu personalnego. Opis tego zjawiska możesz znaleźć w książkach: Zaawansowane Szkolenia Udane Prezentacje i Przemówienia .
Diagnozowanie efektów pracy jest tylko w akademickich dyskusjach proste i nie angażujące emocjonalnie. W rzeczywistości potrzebne są ściśle zdefiniowane predyspozycje oraz dość spore elementy na drodze zawodowej. W ramach kryterium potrzeb przedsiębiorstw cele systemów ocen da się podzielić na dwa zakresy funkcjonalne.
Do zakresu czynnościowego należą:
- zdolność stosowania odpowiedniego naboru i doskonalenia pracowników w nawiązaniu do wykazywanych możliwości intelektualnych, zainteresowań, efektywności pracy,
- doskonalenie metody ustalania celów i zarządzania ludźmi zatrudnionymi w firmie,
- możliwość wytłumaczenia decyzji związanych z przemieszczeniem pracowników w obrębie struktury organizacyjnej, zwolnieniami, awansem,
- wystawianie rekomendacji,
- zdefiniowanie celów i kierunków szkolenia personelu,
- tworzenie grupy rezerwowej,
- określenie strategicznej polityki kadrowej organizacji.
Do celów psychospołecznych należą:
- wpływanie na efekty pracy przez budowanie pożądanej nastawienia do pracy,
- wprowadzenie w życie wyników zawartych w kryteriach ocen okresowych,
- pobudzanie do działania bazujące na świadomości personelu w zakresie rezultatów wykonywanych działań, przestrzeni do poprawy oraz kreowaniu bodźców dla podnoszenia lojalności pracowników względem pracodawcy,
- niwelowanie negatywnych oraz szkodliwych cech pracowników,
- poprawy relacji międzyludzkich.
Jak widać, o tych korzyściach płynących z oceny pracowniczej menedżer powinien pamiętać kiedy ocenia podwładnych.
O NASZYM DZIENNIKU
Niniejszy dziennik kreuje ekipa mających wieloletni staż wykładowców organizujących szkolenia dla firm z bardzo wielu dziedzin gospodarki.
Na tej stronie wiele dyskutujemy także o:
- audyty satysfakcji kadry w instytucjach i organizacjach
- ankiety psychologiczne
- cykle kształceniowe z zarządzania
- szkolenia dla załogi
- kierowanie kadrami