Temat: D2 - diesel - dostawy cysternowe na opoznionej akcyzie
Handel Dieslem w Polsce wciaz opiera sie na tradycjach sowieckich, gdzie GRU i KGB potrzebowaly duzych i niekontrolowanych przez Dume srodkow na swoje zagraniczne operacje.
To rodzi bardzo dobry grunt dla rozwijania szarej strefy; szara strefa z jednej strony powoduje straty budżetu z tytułu braku wpływu podatków szacowane na ok. 2 mld zł tylko w odniesieniu do oleju napędowego, dla wszystkich paliw zaś na poziomie 3 mld zł (przez Leszek Wieciech, dyrektor generalny POPiHN. Z jego wyliczeń wynika, że w pierwszym półroczu szara strefa w handlu olejem napędowym kształtowała się na poziomie 6–7 proc. rynku, czyli ok. 100 tys. m sześc. miesięcznie. Wartościowo to 500 mln zł brutto.) ale z drugiej strony ograniczajaca wplywy monopolistycznych koncernrow - Orlen, co zawsze jest korzystne dla klienta.
Zdaniem Wieciecha coraz wyższe koszty realizacji obowiązku NCW (narodowego celu wskaźnikowego dla sprzedaży biopaliw) i zapasów obowiązkowych obciążające producentów i legalnych importerów powodują powstawanie tzw. importerów jednorocznych. –
Jak podkreślają przedstawiciele PKN, szara strefa w obrocie paliwami dotyka całą branżę, ale głównymi poszkodowanymi są działające uczciwie małe i średnie przedsiębiorstwa, zajmujące się pośrednictwem w sprzedaży paliw na niewielkich, lokalnych rynkach.
Pod pozorem troski o male i srednie przedsiebiorstwa nie chcą jednak ujawniać, ile z tego tytułu traci sam płocki koncern.