Adam
Kalinowski
specjalista ds. BHP
i inspektor ppoż ,
"Marstate Service"
Temat: Masz firmę chcesz usuwać azbest ? Zapisz się na szkolenie
Masz firmę chcesz usuwać azbest ? Zapisz się na szkolenietel. 663-875-368
Właściciele nieruchomości mają coraz większy problem z zalegającym u nich azbestem.
Przepisy nakazują dokonywanie inwentaryzacji i oceny a także przeprowadzanie pomiarów powietrza praktycznie co roku a uszkodzony azbest trzeba usuwać. Dla własnego bezpieczeństwa i aby uniknąć zbędnych mandatów coraz więcej zarządców takich budynków postanawia go jak najszybciej usunąć. Zatwierdzony przez Radę program usuwania azbestu na terenie danej gminy/miasta otwiera drogę do dotacji z WFOŚ za usługę demontażu przeprowadzoną przez specjalistyczną firmę.
Firma, która chce usuwać azbest z obiektów musi mieć zatwierdzony program gospodarki odpadami (obejmujący całościową specyfikę firmy) i posiadać stosowną decyzję z Urzędu Marszałkowskiego właściwego do głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w przypadku obiektów wojskowych).
Ponadto pracodawca i jego pracownicy muszą przejść specjalistyczne szkolenie z zakresu bezpiecznego usuwanie azbestu i posiadać stosowne zaświadczenia.
Należy także pamiętać, ze pracownicy muszą bezwzględne posiadać zaświadczenia lekarskie o przeciwwskazaniu do wykonywania pracy na stanowisku dekarza, (lub pracownika ogólnobudowlanego), gdzie występuje zagrożenie utraty zdrowia wywołane emisją azbestu do środowiska pracy.
Trzeba też pamiętać, że należy spełnić wynikający z przepisów BHP obowiązek sporządzenia oceny ryzyka zawodowego. Pracownicy muszą potwierdzić na piśmie fakt, że zapoznali się z ryzykiem zawodowym a pracodawca musi pamiętać aby go aktualizować i przeprowadzać pomiary w środowisku pracy pracowników.
Na pracodawcy spoczywa także obowiązek rejestracji czynników rakotwórczych i mutagennych do czego azbest kwalifikuje się zupełnie.
Przed przystąpieniem do pracy inwestor lub upoważniona osoba zgłasza do nadzoru budowlanego minimum miesiąc przed zamiar przeprowadzenia usuwania azbestu z podaniem daty rozpoczęcia i oświadczeniem o prawie do dysponowania nieruchomością.
Wykonawca prac musi mieć opracowany BIOZ oraz instrukcje bezpiecznego usuwania azbestu a do usuwania azbestu przystępuje w wyznaczonym terminie jeżeli nadzór budowlany w ciągu miesiąca od zgłoszenia nie wnosił sprzeciwu.
Po ułożeniu i zabezpieczeniu poprzez owinięcie azbestu folią bądź zacementowaniu w przypadku azbestu miękkiego oraz oznakowaniu, azbest można przekazać przekazać specjalistycznej firmie transportowej zajmującej się transportem odpadów niebezpiecznych z oznakowanym samochodem (ADR) i kodem odpadów 9 z kierowcą z uprawnieniami, który musi zawieść go na odpowiednie składowisko odpadów niebezpiecznych.
Wpisu dla firm zajmujących się transportem odpadów niebezpiecznych po wydaniu decyzji dokonuje (Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego) wg miejsca prowadzonej działalności.
Po zakończeniu prac trzeba usunąć teren z pyłu azbestowego i wydać odpowiednie oświadczenie dla zleceniodawcy o rzetelności wykonania prac.
Zgodnie z prawem (ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1) z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest)
prace przy przy usuwaniu azbestu zleca się zewnętrznym specjalistycznym firmom – dlatego takie usługi cieszą coraz szerszym zainteresowaniem. Właściciel lub Zarządca firmy usuwającej azbest musi spełnić szereg wymogów formalnych oraz zapewnić pracownikom odpowiednie warunki pracy dlatego z myślą o Państwa Firmie przygotowaliśmy specjalistyczne szkolenie, które prowadzone przez naszych specjalistów w sposób prosty a zarazem obszerny pozwoli Państwu zgłębić wiedze na temat bezpiecznego usuwania azbestu przy spełnieniu obowiązków formalnych.