Marius Wysocky

Marius Wysocky Restaurant Manager /
Real Estate -
Nieruchomości / DJ /

Temat: Jak przykuć uwagę inwestora

Finansowanie Brak wiedzy o konkurencji i rynku oraz przesadny optymizm i strach przed jakąkolwiek zmianą mogą zniweczyć starania o pozyskanie zewnętrznego kapitału

Pierwsze wrażenie odgrywa ogromną rolę w kontaktach z potencjalnymi inwestorami. Przedstawiciele funduszy inwestycyjnych, o których atencję zabiegają pomysłodawcy i przedsiębiorcy, mają ograniczoną ilość czasu, duże doświadczenie — mnóstwo podobnych spotkań za sobą i spory apetyt na zysk. Dlatego zanim aspirujący lub bardziej dojrzały przedsiębiorca stanie oko w oko z potencjalnym inwestorem, powinien się do tego dobrze przygotować — usystematyzować wiedzę na temat rynku, na którym zamierza działać bądź już funkcjonuje, przeprowadzić mile widziane przez inwestorów badania czy prześwietlić konkurencję. Powinien też pamiętać, że dla inwestorów nie liczy się wyłącznie zaproponowany przez niego pomysł na biznes, decydującą rolę ogrywa niekiedy osobowość autora przedsięwzięcia, niezwykle ważna jest więc umiejętność autoprezentacji.

— Inwestorzy zwracają uwagę przede wszystkim na grupę osób mających zarządzać danym przedsięwzięciem, jest to kluczowy czynnik sukcesu. Bardzo ważne są również: innowacyjność, unikalność projektu — gdyż takie pomysły są w stanie zapewnić najwyższą stopę zwrotu, oraz sam rynek, na którym będzie działać przedsiębiorstwo. Połączenie tych elementów, a więc innowacyjności projektu czy koncepcji biznesowej, perspektywiczności rynku oraz doświadczenia kadry zarządzającej, jest niemal gwarantem sukcesu — mówi Szymon Szczepaniak, analityk inwestycyjny Grupy Trinity, której fundusz inwestuje głównie w przedsięwzięcia z branż technologicznych.

Liczą się konkrety

Forma prezentacji pomysłu na biznes czy działającej już firmy ma drugorzędne znaczenie. Inwestorzy oczekują od przedsiębiorcy krótkiego, ale konkretnego opisu projektu lub spółki.

— Przy pierwszym kontakcie oczekujemy dokumentu, który przekaże w prosty i atrakcyjny sposób ideę przedsięwzięcia i da odpowiedź na pytanie: dlaczego mamy mu poświęcać czas. Do naszego funduszu rocznie trafia kilkaset projektów, więc najlepiej jeśli przedsiębiorca przygotuje dwu-, trzystronicowy teaser, czyli krótkie streszczenie przedsięwzięcia. Należy przedstawić dotychczasowe osiągnięcia, dane finansowe, takie jak: przychody, zyski przynajmniej na poziomie operacyjnym, zadłużenie — to nam pomoże ocenić, czy przedsiębiorca w miarę bezpiecznie zarządza swoim biznesem. Trzeba przedstawić też oczywiście sam produkt lub usługę i poinformować o jego przewagach. Fundusze VC oczekują wysokiej stopy zwrotu, żeby ją osiągnąć, trzeba się czymś wyróżnić na tle rynku. Przedsiębiorca powinien też krótko opisaćbranżę, w której działa, oraz pozycję spółki w tej branży — wyjaśnia Maciej Kowalczyk, dyrektor inwestycyjny w Enterprise Venture Fund I, funduszu VC zarządzanym przez Enterprise Investors. EVF dysponuje kapitałem w wysokości 100 mln EUR, inwestuje w małe i średnie firmy od 1 do 7 mln EUR.

Tomasz Czapliński, prezes LMS Invest — funduszu specjalizującego się w inwestycjach na wczesnym etapie działania przedsiębiorstw — radzi, by na pierwsze spotkanie z funduszem pomysłodawca przygotował zwięzłą prezentację, która zobrazuje sześć podstawowych aspektów, takich jak: problem lub potrzeba — jaki problem (potrzeba) został zidentyfikowany na rynku, rozwiązanie — jakie jest proponowane przez pomysłodawcę rozwiązanie tego problemu lub zaspokojenia zidentyfikowanej potrzeby, model biznesowy — w jaki sposób ma działać przedsiębiorstwo, na czym ma zarabiać, marketing — w jaki sposób projekt ma być promowany, konkurencja — kto oferuje na rynku usługi lub produkty zaspokajające te same potrzeby, oraz zespół — kto stoi za pomysłem i kto będzie go realizował.

— Przedstawienie tych danych w formie prostej prezentacji otwiera drzwi do dalszych rozmów. Te dopiero mają na celu pogłębienie wiedzy inwestora na temat potencjalnej inwestycji — mówi prezes LMS Invest.

A jak analiza

Im więcej konkretnych danych dotyczących biznesu i jego otoczenia przedstawi się inwestorowi, tym większa szansa na zaskarbienie sobie jego przychylności. Przydają się więc badania rynkowe, które jak zapewniają eksperci — można przeprowadzić na własną rękę, nie korzystając przy tym z drogich, specjalistycznych analiz.

— Pomysłodawcy stosunkowo często pomijają analizę rynku i konkurencji, a przez to nie dostrzegają wielu kluczowych czynników mogących narazić przedsięwzięcie na niepowodzenie.

źródło:pb.pl
Paweł B.

Paweł B. Szukam pracy jako
Manager Testów/ QA
Manager) przy
projek...

Temat: Jak przykuć uwagę inwestora

Wszystko się zgadza, ja mam tylko jedno pytanie...
Często słyszy się że ktoś da jakieś wsparcie itp itd... tylko trzeba pokazać pomysł i biznes plan i jak będzie ok... to tzw. "Anioł Biznesu" w to wchodzi i nam pomaga....itd...
Ja się tylko zapytam wprost... jaką mam gwarancję że taki ktoś nie pod.... mi pomysłu....?!
Najpierw powie że się nie zgadza, że nie pomoże, bo pomysł jest słaby itp... a sam na boku gdy już będzie znał moje know-how zrobi to samemu...???

konto usunięte

Temat: Jak przykuć uwagę inwestora

Jedyną gwarancją, jeśli nikomu nie powiesz o swoim pomyśle, jest to, że nie pozyskasz kapitału. W dodatku żaden doświadczony przedsiębiorca, czy inwestor, który prowadził dziesiątki projektów, nie pokaże Ci słabych stron pomysłu i biznesplanu.
Jeśli ktoś potrafił wymyślić jeden dobry pomysł, wymyśli też kolejne. Poza tym inwestorzy w 70% inwestują w ludzi, w lidera i zespół, a w 30% w pomysł. A oczywiście najchętniej w coś, co już ma swój prototyp, co działa, przynajmniej w wersji BETA i posiada grupę zadowolonych klientów.
Przykład: bracia Winklevoss, pomysłodawcy Facebooka. Czy stracili na tym, że powiedzieli o swoim pomyśle Zuckerbergowi, który nie chciał z nimi współpracować? Patrząc na ich majątek po wprowadzeniu FB na giełdę, 228 mln dolarów za sam pomysł to przyjemna kwota.
Mariusz P.

Mariusz P. Menedżer Sprzedaży

Temat: Jak przykuć uwagę inwestora

Dobrze! :)
Mariusz Wysocki:
Finansowanie Brak wiedzy o konkurencji i rynku oraz przesadny optymizm i strach przed jakąkolwiek zmianą mogą zniweczyć starania o pozyskanie zewnętrznego kapitału

Pierwsze wrażenie odgrywa ogromną rolę w kontaktach z potencjalnymi inwestorami. Przedstawiciele funduszy inwestycyjnych, o których atencję zabiegają pomysłodawcy i przedsiębiorcy, mają ograniczoną ilość czasu, duże doświadczenie — mnóstwo podobnych spotkań za sobą i spory apetyt na zysk. Dlatego zanim aspirujący lub bardziej dojrzały przedsiębiorca stanie oko w oko z potencjalnym inwestorem, powinien się do tego dobrze przygotować — usystematyzować wiedzę na temat rynku, na którym zamierza działać bądź już funkcjonuje, przeprowadzić mile widziane przez inwestorów badania czy prześwietlić konkurencję. Powinien też pamiętać, że dla inwestorów nie liczy się wyłącznie zaproponowany przez niego pomysł na biznes, decydującą rolę ogrywa niekiedy osobowość autora przedsięwzięcia, niezwykle ważna jest więc umiejętność autoprezentacji.

— Inwestorzy zwracają uwagę przede wszystkim na grupę osób mających zarządzać danym przedsięwzięciem, jest to kluczowy czynnik sukcesu. Bardzo ważne są również: innowacyjność, unikalność projektu — gdyż takie pomysły są w stanie zapewnić najwyższą stopę zwrotu, oraz sam rynek, na którym będzie działać przedsiębiorstwo. Połączenie tych elementów, a więc innowacyjności projektu czy koncepcji biznesowej, perspektywiczności rynku oraz doświadczenia kadry zarządzającej, jest niemal gwarantem sukcesu — mówi Szymon Szczepaniak, analityk inwestycyjny Grupy Trinity, której fundusz inwestuje głównie w przedsięwzięcia z branż technologicznych.

Liczą się konkrety

Forma prezentacji pomysłu na biznes czy działającej już firmy ma drugorzędne znaczenie. Inwestorzy oczekują od przedsiębiorcy krótkiego, ale konkretnego opisu projektu lub spółki.

— Przy pierwszym kontakcie oczekujemy dokumentu, który przekaże w prosty i atrakcyjny sposób ideę przedsięwzięcia i da odpowiedź na pytanie: dlaczego mamy mu poświęcać czas. Do naszego funduszu rocznie trafia kilkaset projektów, więc najlepiej jeśli przedsiębiorca przygotuje dwu-, trzystronicowy teaser, czyli krótkie streszczenie przedsięwzięcia. Należy przedstawić dotychczasowe osiągnięcia, dane finansowe, takie jak: przychody, zyski przynajmniej na poziomie operacyjnym, zadłużenie — to nam pomoże ocenić, czy przedsiębiorca w miarę bezpiecznie zarządza swoim biznesem. Trzeba przedstawić też oczywiście sam produkt lub usługę i poinformować o jego przewagach. Fundusze VC oczekują wysokiej stopy zwrotu, żeby ją osiągnąć, trzeba się czymś wyróżnić na tle rynku. Przedsiębiorca powinien też krótko opisaćbranżę, w której działa, oraz pozycję spółki w tej branży — wyjaśnia Maciej Kowalczyk, dyrektor inwestycyjny w Enterprise Venture Fund I, funduszu VC zarządzanym przez Enterprise Investors. EVF dysponuje kapitałem w wysokości 100 mln EUR, inwestuje w małe i średnie firmy od 1 do 7 mln EUR.

Tomasz Czapliński, prezes LMS Invest — funduszu specjalizującego się w inwestycjach na wczesnym etapie działania przedsiębiorstw — radzi, by na pierwsze spotkanie z funduszem pomysłodawca przygotował zwięzłą prezentację, która zobrazuje sześć podstawowych aspektów, takich jak: problem lub potrzeba — jaki problem (potrzeba) został zidentyfikowany na rynku, rozwiązanie — jakie jest proponowane przez pomysłodawcę rozwiązanie tego problemu lub zaspokojenia zidentyfikowanej potrzeby, model biznesowy — w jaki sposób ma działać przedsiębiorstwo, na czym ma zarabiać, marketing — w jaki sposób projekt ma być promowany, konkurencja — kto oferuje na rynku usługi lub produkty zaspokajające te same potrzeby, oraz zespół — kto stoi za pomysłem i kto będzie go realizował.

— Przedstawienie tych danych w formie prostej prezentacji otwiera drzwi do dalszych rozmów. Te dopiero mają na celu pogłębienie wiedzy inwestora na temat potencjalnej inwestycji — mówi prezes LMS Invest.

A jak analiza

Im więcej konkretnych danych dotyczących biznesu i jego otoczenia przedstawi się inwestorowi, tym większa szansa na zaskarbienie sobie jego przychylności. Przydają się więc badania rynkowe, które jak zapewniają eksperci — można przeprowadzić na własną rękę, nie korzystając przy tym z drogich, specjalistycznych analiz.

— Pomysłodawcy stosunkowo często pomijają analizę rynku i konkurencji, a przez to nie dostrzegają wielu kluczowych czynników mogących narazić przedsięwzięcie na niepowodzenie.

źródło:pb.pl
Paweł B.

Paweł B. Szukam pracy jako
Manager Testów/ QA
Manager) przy
projek...

Temat: Jak przykuć uwagę inwestora

Niby tak... ale tak jak powiedziałeś, gwarancją jest to że nie pozyskam kapitału... równie dobrze może być tak że go nie pozyskam, a ktoś sam zrealizuje mój pomysł...
Jeszcze jak by były jakieś umowy przedwstępne o zachowaniu poufności itp... wtedy mogło by to mieć sens... stąd cały czas moja obawa...
Andrzej G.

Andrzej G. I don't follow my
dreams - I let them
follow me

Temat: Jak przykuć uwagę inwestora

Prawdę mówiąć też miałem takie wątpliwości, ale po uczestnictwie z dwóch spotkaniach zorganizowanych przez Gildię Aniołów Biznesu dotarło do mnie, że takie obawy są bezpodstawne w kontaktach z poważnym inwestorem. Ponadto, prowadzący spotkanie to jeszcze potwierdził i w pełni rozwiał moje wątpliwości.
Inwestor, który ma zainwestować w Twój biznes już jest bogatym człowiekiem...rzecz niby trywialna i oczywista. Żeby zdobyć swój majątek taki człowiek trochę się napracował, inwestował, ryzykował, zakładał i zamykał firmy, kupował i sprzedawał...i pewnie cały czas którąś z tych czynności robi - dlatego nie ma za dużo czasu. Na pewnym poziomie, okazuje się, że jego czas jest cenniejszy niż Twój pomysł. Kolokwialnie mówiąc, jemu się nie opłaca rzucać wszystkiego, żeby kraść Twoje pomysły i je realizować na boku. Dużo bardziej mu się opłaca dać Ci na to milion, pozwolić Tobie pomysł zrealizować i wziąć od Ciebie 5 milionów po 3 latach.
Dlatego m.in. liczy się osobowość i zespół w oczach inwestora, bo jedna z kluczowych rzeczy jakie będzie oceinał to Twój potencjał, na który będzie się składać przede wszystkim zaangażowanie i gotowość do bronienia Twojego pomysłu rękami i nogami. Jeżeli masz pomysł, to sam fakt, że to Ty go wymyśliłeś daje Ci niewiarygodną przewagę, bo poświęcasz czas żeby wszystko skąłdać w myślach do kupy, każdą wolną chwilę poświęcasz na rozwijanie idei, każdy szczegół na jaki trafisz podpinasz pod pomysł i się zastanawiasz, jak zmieniająca sie sytuacja na rynku na mnie rzutuje? Twój pomysł będzie spędzał Twój sen z powiek, a nie inwestora...
Sławomir Banasiak

Sławomir Banasiak Profesjonalne usługi
fotografii
produktowej. Sklep
intern...

Temat: Jak przykuć uwagę inwestora

Polecam przeczytać:
http://onepress.pl/ksiazki/narysuj-swoje-mysli-jak-sku...

i to:

http://onepress.pl/ksiazki/tworzenie-modeli-biznesowyc...

dopracować model według wskazówek tam zawartych, do tego ogólny biznes plan i można szukać inwestorów

Powodzenia Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 11.10.2012 o godzinie 12:23 z tematu "Poszukiwany Anioł Biznesu tylko poważne oferty.... jeżeli nie masz około 2.5 mln do rozdysponowania na 6-8 miesięcy ten post nie jest dla Ciebie...."

Następna dyskusja:

[Warszawa] 28.04.2011 - Jak...




Wyślij zaproszenie do