konto usunięte

Temat: Firma ubezpieczeniowa w Polsce

Miał ktoś jakieś doświadczenie związane z analizą biznesową takiej firmy ?
Jakie procesy możemy zdefiniować ? Jak wygląda obieg dokumentów ?Ten post został edytowany przez Autora dnia 11.06.14 o godzinie 22:41
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Firma ubezpieczeniowa w Polsce

Kamil J.:
Miał ktoś jakieś doświadczenie związane z analizą biznesową takiej firmy ?
Jakie procesy możemy zdefiniować ? Jak wygląda obieg dokumentów ?

w każdej firmie inaczej, czy to pytanie o tajemnice firm ubezpieczeniowych :)??

konto usunięte

Temat: Firma ubezpieczeniowa w Polsce

w każdej firmie inaczej, czy to pytanie o tajemnice firm ubezpieczeniowych :)??

Nie, a skąd taki wniosek, miałem na myśli ogólnie TU, abstrahując od konkretnego towarzystwa. Wiadomo, są różnicę, raczej chodziło mi o uzyskanie mniej więcej jak to wygląda wraz z opisem na tyle szczegółowym aby móc pokazać to np. w BPMN.

Np.
Aktorzy: Klient, Agent Ubezpieczniowy, Underwriter, Kierownik TU, Dział likwidacji szkód TU, Dział finansowy

Przypadki użycia:
Klient:
Złożenie wniosku online o polisę ubezpieczeniową
Złożenie wniosku o polisę ubezp. bezpośrednio u agenta
Sprawdzenie status wniosku o polise ubezpieczeniową
Dołączenie dokumentów do wniosku o polisę
Pobranie polisy ubezpieczeniowej
Złożenie wniosku o likwidację szkody

Agent:
Wprowadzenie danych klienta i złożenie wniosku o polisę w imieniu klienta
Dołączenie dokumentów do wniosku o polisę
Wyszukanie bieżących i historycznych polis
Sprawdzenie listy bieżących klientów i ich polis

Underwriter:
Sprawdzenie listy bieżących klientów i ich polis
Sprawdzenie listy wniosków do przetworzenia
Obliczenie składki / oferty na polisę dla klienta
Przesłanie wniosku o polisę do kierownika TU celem zatwierdzenia

Kierownik:
Sprawdzenie listy bieżących klientów i ich polis
Sprawdzenie listy wniosków do przetworzenia
Zatwierdzenie lub odrzucenie wniosku o polisę
Przesłanie wniosku o polisę ponownie do underwriter

Dział likwidacji szkód:
Zatwierdzenie /odrzucenie wniosku o wypłatę polisy
Aktualizacja danych klientów dot. szkód i ryzyka

Dział finansowy:
Wygenerowanie faktury / obciążenia za polisę
Sprawdzenie listy bieżących klientów i ich polis
Sprawdzenie listy nowych polis dla których trzeba wygenerować faktury
Zgłoszenie do działu windykacji zaległości

Procesy:
1. Złożenie wniosku o polisę online:
1. Klient składa wniosek online [Wniosek]
2. Wniosek jest przesyłany do agenta
3. Agent prosi o uzupełnienie danych, dostarczenie dokumentów
4. Klient dostarcza brakujące dokumenty [Załączniki do wniosku]
5. Agent weryfikuje dane i przesyła wniosek do underwriter
6. Underwriter wprowadza dane klienta do systemu [Dane klientów]
7. Underwriter oblicza składkę za polisę [Oferta]
8. Jeśli niestandardowa polisa, to underwriter przesyła do kierownika celem akceptacji.
9. Kierownik akceptuje lub odrzuca [Akceptacja]
10. Oferta trafia do Agenta, który może doliczyć rabat [Oferta, Rabaty]
11. Klient sprawdza status wniosku online
12. Klient akceptuje ofertę i otrzymuje fakturę do opłacenia [Faktura]
13. Klient opłaca fakturę.
14. Generowana jest polisa, którą klient pobiera [Polisa]

Niestety nigdy nie zajmowałem się tą tematykę to ciężko mi jest opisać np 4 -5 procesów w takim TU.

Pozdrawiam.



Wyślij zaproszenie do