Temat: ankieta zadowolenia z pracy-jak/kiedy/po co?
Witaj Ela :)
Ela Pęka:
Czy jest jakiś czas kiedy najlepiej zrobić taką ankietę?
Ważne jest, żeby ankieta nie kolidowała w czasie z innymi dużymi projektami ani z żadnymi innymi badaniami, w których bierze udział wielu pracowników.
Optymalny czas trwania ankiety to dwa tygodnie.
Czy ankiety przeprowadzanie w formie papierowe czy raczej korzystacie z portali on-line?
W zależności od tego, ilu pracowników ma dostęp do intranetu / Internetu. Jeśli wszyscy to tańszym, wygodniejszym i bardziej praktycznym rozwiązaniem jest przeprowadzenie ankiety on-line. Jeśli mniejszość sugerowałabym ankiety w formie papierowej. Można też połączyć oba systemy i dać pracownikom możliwość wyboru.
Jakich portali używacie?
W firmach, których pracowałam, korzystaliśmy z pomocy firm.
Jak wygląda zwrot z takich ankiet?
Zwrot zależy od kilku rzeczy. Przede wszystkim od wiarygodności pracodawcy w oczach pracowników. Badanie jest jakąś obietnicą zmian. Jeśli pracownicy czują, że coś się dla nich robi, że ich zdanie się liczy, chętniej je wyrażą.
W dużej mierze zależy to także od komunikacji przed, w trakcie i po badaniu. Pracownicy muszą znać cel i sens tego przedsięwzięcia, ale ważne jest także, żeby nie składać obietnic, które nie będą miały pokrycia.
Jeśli badanie będziecie przeprowadzali po raz pierwszy, tym większą wagę należy przyłożyć do informowania o nim, do zachęcenia do wzięcia w nim udziału. Pierwsze badanie jest dla Was dużą szansą :)
O co pytacie ( to wbrew pozorom trudny temat bo nie zadajemy jedego pytania w stylu: "czy jesteś zadowolony ze swojej pracy?" i już:) )
Pytania podzieliłabym na kilka kategorii, np. warunki pracy (płace, świadczenia, fizyczne warunki pracy), kultura organizacji, komunikacja, opinie o firmie itp.
Co robicie z wynikami? Czy publikujecie je w firmowych gazetkach/intranecie/wywieszacie w gablotkach?
Tak, jak napisała Agnieszka, wyniki najpierw powinny być przeanalizowane, powinny być wybrane obszary, których poprawa jest priorytetowa i możliwa (sic!). Dobrym rozwiązaniem jest powołanie grup projektowych, które zajmą się opracowaniem i wdrożeniem konkretnych rozwiązań. W takich grupach powinni znaleźć się pracownicy z różnych obszarów i poziomów organizacji. To daje większą gwarancję na opracowanie najlepszych rozwiązań.
O wynikach koniecznie trzeba poinformować pracowników. Oczywiście także z rozsądkiem, żeby nie budzić oczekiwań niemożliwych do spełnienia ani czczych dyskusji nad problemami, które w mniejszym stopniu zależą od pracowników lub są kontrowersyjne. To może budzić frustracje.
Komunikacja wyników powinna odbywać się również etapami. Najpierw informacje podsumowujące badanie (przypomnienie o jego celach, informacja o tym, ile osób wzięło w nim udział, jakie są kolejne kroki). Po powołaniu grup i opracowaniu planów "naprawczych" informacja o tychże. Następnie informowanie o postępach prac z wykorzystaniem różnych narzędzi komunikacji w firmie, a może nawet stworzeniem dodatkowych.
Jeśli badanie ma mieć realne efekty to już na etapie jego przygotowywania należy opracować plan komunikacji przed, w trakcie i po badaniu.
Temat jest faktycznie ciekawy. I szeroki :) Jeśli masz jakieś pytania, zapraszam :)