Temat: Udział w rynku poszczególnych serwisów ogłoszeniowych
Bardzo ciekawa dyskusja i cieszy mnie że pośrednicy wreszcie zaczynają sprawdzać i badać takie rzeczy. Jednak że dodam jedną bardzo istotną moim zdaniem uwagę do tego o czym tu Państwo piszecie, w zasadzie to kilka uwag ;)
1. Rozpatrując tego typu badania jak Megapanel PBI nie mamy informacji o tak zwanej współoglądalności branych pod uwagę serwisów. Jest to fakt o tyle istotny że przykładowo :
- gratka --> 645tys. użytkowników
- domiporta --> 507tys. użytkowników
- oferty.net --> 585tys. użytkowników
Jednak że to nie oznacza że mając oferty w tych 3 serwisach macie Państwo szansę dotrzeć do ponad 1,5mil użytkowników, a wynika to właśnie z faktu współoglądalności. Mówiąc w skrócie polega to na tym że część użytkowników gratki odwiedza również domiporte i na odwrót. Współczynnik współoglądalności dla różnych serwisów jest różny ale dla tej trójki wynosi około 40% podczas gdy współczynnik ten przy badaniu użytkowników mniejszych serwisów jak np. gratka.pl -> morizon.pl będzie mniejszy (około 20%). Oznacza to że w brew pozorom w mniejszym serwisie jest szansa trafić na klienta którego nie było w większym. Należy sobie tylko zadać pytanie jak wielka jest ta szansa i ile ona kosztuje, a następnie czy warto :)
2. Koszt oraz szansa dotarcia do użytkownika - pomimo tego że serwis ma np. 600tys. użytkowników nie oznacza to że wszyscy zobaczą nasze oferty ponieważ nasza szansa dotarcia do takiego użytkownika oraz koszt tego dotarcia ograniczają nasze możliwości w tej materii. Zwykle współpraca z takimi serwisami polega na opłacie abonamentu za zamieszczenie tam ofert (opcja podstawowa), co oznacza że dostajemy jakąś szansę dotarcia do klienta. Należy sobie w tym miejscu zadać pytanie jak duża jest ta szansa, biorąc pod uwagę fakt że użytkownicy zwykle przeglądają tylko pierwsze strony wyników wyszukiwania (około 45% użytkowników nie szuka głębiej niż do 3 strony), może okazać się że nasze szanse (bez wyróżnienia/pozycjonowania oferty) sięgają zaledwie kilku %
Tak działają standardowe serwisy ogłoszeniowe jednak istnieje na rynku serwis który to zauważył i jako pierwszy wyszedł na przeciw swoim potencjalnym klientom proponując rozliczanie za efekt - zapoznanie się przez użytkownika z ofertą. Jednak ponieważ staram się być obiektywny nie wyminię jego nazwy po szczegóły zapraszam na prv.
Teraz muszę kończyć ale jeśli ktoś chce poznać więcej szczegółów na temat badania skuteczności serwisów ogłoszeniowych proszę śmiało zadawać pytania postaram się na nie odpowiedzieć nieco później.