Piotr Krzemiński

Piotr Krzemiński Looking for new
opportunities.

Temat: Doradztwo personalne

Doradztwo Personalne ABC A HEAD czyli Rekrutacja i Selekcja z Głową.
Proces rekrutacji możemy podzielić na kilka elementów składowych. Każdy element jest kluczowy do stworzenia poprawnej i dającej efekty rekrutacji. W tym celu firma „ABC A HEAD” stworzyła krótki przewodnik po świecie rekrutacji. Przedstawiamy Państwu naszą metodologię przeprowadzania usługi rekrutacji i selekcji. Celem tej prezentacji jest uświadomienie Państwu jak wiele uwagi i czasu należy poświęcać procesowi rekrutacji przez co unika się błędów w doborze kadry pracowniczej.

Błędy lub zaniedbania procesu rekrutacji mogą nie tylko generować koszty związane z płacami oraz świadczeniami dla pracownika który zwiódł ale i nakłady na ponowne obsadzenie stanowiska. A co z kosztami pośrednimi? Utracona produktywność, niezadowoleni klienci, obniżenie wartości marki na rynku.



1. 1.Analiza stanowiska
2. 2.Cv, życiorys i referencje
3. 3.Modelowe przeprowadzanie rozmowy wstępnej
4. 4.Ujednolicone behawiorystyczne rozmowy
5. 5.Aktywne słuchanie
6. 6.Krytyka i podsumowanie



Wskazane jest by proces rekrutacji zaczynać od samego początku.

1.Analiza stanowiska.


Naszym zadaniem w pierwszym etapie usługi jest zebranie tak wiele informacji, jak tylko jest to możliwe tu nie tylko staramy się uzyskać informacje na temat kompetencji pożądanych na danym stanowisku ale także jak jest wykonywana praca jakie umiejętności są wymagane, jak wygląda miejsce pracy.
Jeśli firma nie posiada opisu stanowiska, jesteśmy w stanie je stworzyć.
Na co szczególnie zwracamy uwagę:
- środowisko społeczne w którym wykonywana jest praca
- odpowiednie kwalifikacje i umiejętności zawodowe
- odpowiednie kompetencje społeczne, umiejętności funkcyjne, zdolności samokontroli, zdolności interpersonalne,
-wymagania narzucone przez kulturę przedsiębiorstwa

2.Cv, życiorys, referencje


Curriculum Vitae – łac. „dzieje życia”
To właśnie zbiór informacji na temat które obejmują edukację, doświadczenie zawodowe, osiągnięcia, szkolenia.


Pierwsza zasada, nie zachwycamy się grafiką CV, ze względu na to że jest setka programów dzięki którym możemy wygenerować dobry układ graficzny cv.


Druga zasada, nie jesteśmy przesadnie zachwyceni gdy cv zawiera modne słowa i terminy gdyż frazy te można uzyskać na różnych ciekawych stronach w Internecie.


Trzecia zasada, doświadczenie kandydata nie zawsze jest zgodne z tym co jest napisane w cv, 70% aplikacji zawiera fałszywe informacje.
List motywacyjny jak sama nazwa wskazuje powinien zawierać powody dla których kandydat aplikuje na dane stanowisko oraz rozwinięcie jego doświadczenia z cv.


W analizie cv przeprowadzanej przez naszą firmę dla osób indywidualnych wskazujemy kandydatom czym są dobre i złe znaki w cv, do dobrych należą: konsekwentne dążenie do sukcesu, zasługi dla organizacji, determinacja, marzenia i aspiracje.


Referencje.


Sprawdzenie referencji pomaga zapobiec kosztownym błędom przy zatrudnieniu pracownika. Referencje można sprawdzić osobiście, umawiając się na spotkanie w firmach z osobami ze stanowisk kierowniczych z którymi kandydat współpracował, listownie prosząc o referencje kandydata, lub telefonicznie.

Testy


Stosowane przez nas testy to:
- badające poziom uzdolnień i inteligencji (szacują umysłowe umiejętności człowieka)
- behawioralne „miękki obszar pomiaru” (przewidują zachowanie kandydata w pracy poprzez badanie motywacji, osobowości, wzorców itp…)
- umiejętności technicznych (to dla przykładu test szybkiego pisania)
- psychologiczne
- lekarskie

3.Sposoby rekrutacji.

Najważniejszym jest wybór sposobu przeprowadzania rozmowy wstępnej. Jest wiele sposobów które zostały wymienione poniżej. Dobór jednego ze sposobu jest kluczowy do wyselekcjonowania kandydata, niestety z pośród wymienionych sposobów najmniej skutecznym i obarczony dużą ilością błędów są standardowe spotkania. Ważnym jest by rozmowa posiadała elementy sprawdzające rzeczywiste wymagania potrzebne na stanowisku. Dla przykładu rozmowa w stresie będzie sprawdzała osoby które mają pracować w niezwykle trudnych warunkach pracy, np. przedstawiciele handlowi, konsultanci telefoniczni itp. Behawiorystyczne rozmowy koncentrują się na sprawdzeniu kandydata jak zachowywał się w trudnych sytuacjach w przeszłości co może rzutować na jego zdolności w radzeniu sobie w krytycznej sytuacji na nowy stanowisku.

Sposoby na rozmowę kwalifikacyjną:

- telefoniczna rozmowa wstępna
- standardowe spotkanie
- rozmowa w stresie
- rozmowa zespołowa
- sytuacyjna rozmowa
- behawioralna rozmowa, badająca zachowania w przeszłości

4.Ujednolicone behawiorystyczne rozmowy wstępne.


Tu wykorzystujemy ogólną zasadę spójności zachowań, stwierdzenie które mówi, iż zachowanie w przeszłości najlepiej określi przyszły sposób postępowania w podobnej sytuacji. Zaletą tego typu rozmowy jest ciągłe utrzymanie kontroli nad rozmową, pytania są kierowane w sposób uporządkowany w danym obszarze, rozmowa jest ujednolicona, kandydaci są oceniani przy zachowaniu standardowych narzędzi, zostaje zachowana zasada spójności, otrzymujemy szeroki profil kandydata jesteśmy w stanie trafniej ocenić jego zdolności lub potrzeby szkoleniowe. Tego typu rozmowy są z góry zaplanowane, każde pytanie jest przygotowane przed rozmową i ukierunkowane na zdobycie informacji z danego obszaru. Ważnym jest by wykorzystać jak najwięcej pytań typu otwartego by kandydat miał swobodę wypowiedzi, pytania zamknięte są po to by uzyskać informacje na temat preferencji kandydata, warto wykorzystać pytania samooceny by sprawdzić jak kandydat jest postrzegany przez innych.

5.Aktywne słuchanie:


Siedem punktów aktywnego słuchacza w trakcie rozmowy:
Po pierwsze, należy uważnie słuchać co mówi kandydat J
Po drugie, nie osądzać kandydata nawet jeśli nie zgadzamy się z tym co mówi.
Po trzecie, panuj nad odruchami by nie dekoncentrować siebie i kandydata.
Po czwarte, reaguj na to co mów kandydat, zachęcamy w ten sposób do rozbudowy swoich wypowiedzi.
Po piąte, zauważaj emocje które kandydat wnosi w swoje wypowiedzi, ważne jest by je analizować.
Po szóste, pytania uzupełniające zadaj na końcu wypowiedzi.
Po siódme, w trakcie spotkania notuj jak najwięcej.

6.Krytyka!


Fakt wyeliminowania kandydata z dalszego procesu rekrutacji nie oznacza iż nie będziemy go chcieli zatrudnić w naszej firmie na innym stanowisku! Celem rekrutacji jest zdobycie informacji o kandydacie celem selekcji jest zbudowanie odpowiedniego systemu ocen by zbudować listę najlepszych kandydatów. Nie zawsze uda się zatrudnić tego z pierwszego miejsca.




Proces usługi składa się na:

Rozpoznanie potrzeb Klienta - spotkanie z pracodawcą, omówienie wymagań, warunków pracy w tym szczególnie omawiany punkt wynagrodzenia dla pracownika, czasu pracy, umowy, stanowiska pracy, możliwości rozwoju.

Poszukiwanie kandydatów - zamieszczanie ogłoszeń na portalach płatnych jak i bezpłatnych, budowa bazy kandydatów, przeszukiwanie własnej bazy kandydatów, rozsyłanie wiadomości informacyjnych o prowadzonym procesie rekrutacji.

Spotkania z kandydatami - do spoktań kwalifikowani są kadnydaci po analizie CV, odrzucane są osoby nie spłeniające wymagań formalnych lub nie zdecydowane aby podjąć pracę u naszego Klienta. Weryfikacja kandydatów odbywa się telefonicznie a następnie wstepnie wyselekcjonowani kandydaci zapraszani są na rozmowę kwalifikacyjną. Spotkania na życzenie Klietna można wzbogacić o testy językowe, lub testy kompetencji zawodowych.

Klient otrzymuje listę zweryfikowanych oraz dyspozycyjnych kandydatów. Opconalnie klient wybiera z listy kandydatów do samodzielnego spotkania lub firma "ABC A HEAD" kontynuuje proces rekrutacji i samodzielnie spotyka się z wybranymi przez nas kandydatami w celu wyłonienia minimum trzech najlepszych.

W ten sposób przedstawiani kandydaci są już wyselekcjonowaną grupa osób – które nie tylko przeszły etap preselekcji, ale przeszły pomyślnie II etap rekrutacji – czyli rozmowę kwalifikacyjną. Klient otrzymuje raport z opisami kandydatów (opcjonalnie).

Usługa ta skierowana jest zwłaszcza do klientów, którzy poszukują pracowników średniego i niższego szczebla oraz dla tych pracodawców, którzy w rekrutacji standardowo wykorzystują własną pulę testów i zadań. W każdym momencie na życzenie klienta usługa ta może zostać poszerzona o dodatkowe elementy takie jak : weryfikacja referencji.

Koszt tej usługi waha się od 300 zł do 8 500 zł szczegóły realizacji usługi po kontakcie.

E@mail: abcahead@abcahead.com.pl

Mobile: Piotr Krzemiński +48 501 321 277