konto usunięte

Temat: Nowości w Serwisie Edukacji Antykorupcyjnej CBA 5.10.2012...

12.10.2012
Analizy i raporty
Grupa Robocza UNODC ds. prewencji korupcji
W dniach 26-29 sierpnia 2012 roku w Wiedniu odbyły się obrady Międzyrządowej Grupy Roboczej ds. przeciwdziałania korupcji (Open-ended Intergovernmental Working Group on the Prevention of Corruption) funkcjonującej przy Biurze Narodów Zjednoczonych ds. narkotyków i przestępczości (United Nations Office on Drugs and Crime - UNODC).

Badanie CBOS dot. stosunku do nepotyzmu
We wrześniu 2012 roku Centrum Badania Opinii Społecznej opublikowało komunikat z badania „Polacy o nepotyzmie w życiu publicznym”, którego celem było poznanie stosunku społeczeństwa do zjawiska nepotyzmu w związku z ujawnieniem tzw. afery kamerkowej.

Media zagraniczne
Śledztwo komisji ws. Huawei i ZTE
12.10.2012. Stała komisja ds. wywiadu izby reprezentantów ostrzega przed chińskimi firmami telekomunikacyjnymi – Huawei oraz ZTE. Komisja przekazała także FBI dokumenty mające świadczyć o możliwej korupcji z udziałem tych firm.

Wiceburmistrz Wilna oskarżony przez wyborami
11.10.2012. Na 2 tygodnie przed wyborami, litewska Specjalna Służba Śledcza (Speciali?j? Tyrim? Tarnyba, STT) zatrzymała pod zarzutem przyjęcia łapówki wiceburmistrza Wilna.

Nigeria - Najciemniej pod latarnią
10.10.2012. Dwóch funkcjonariuszy nigeryjskiej służby antykorupcyjnej Economic and Financial Crimes Commission (EFCC) najwyraźniej uznało, że najciemniej pod latarnią.

TRACK – antykorupcyjny portal ONZ
Od ponad roku działa oenzetowski portal antykorupcyjny http://track.unodc.org (akronim angielskich słów Tools, Resources, Anti-Corruption, Knowledge) zawierający wirtualną bibliotekę prawniczą nt. Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciw korupcji.

Korupcyjna Aleja Sław
9.10.2012. Z pomocą około dwudziestu artystów Zhang Bingjian tworzy cykl obrazów pt. „Aleja Sław” przedstawiających wizerunki chińskich urzędników skazanych za korupcję. Wszystkie portrety są w tonacji karmazynowej nawiązującej do koloru banknotu stujuanowego – najwyższego nominałem środka płatniczego w Chinach.

Czarnogóra – kampania przeciwko korupcji
8.10.2012. Wybory do parlamentu w Czarnogórze zostały przyspieszone o pół roku i odbędą się 14 października.

5.10.2012
Komunikaty CBA
Zawiadomienie do prokuratury
5.10.2012. CBA skierowało do Prokuratury Okręgowej w Szczytnie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa niedopełnienia obowiązków i przekroczenia uprawnień przez Starostę Powiatu Szczycieńskiego.

Akt oskarżenia
4.10.2012. Przeciwko kolejnym dziewięciu osobom skierowano akt oskarżenia w związku ze sprawą dotyczącą wyłudzenia pieniędzy pochodzących z funduszy unijnych. Śledztwo w sprawie prowadzą agenci Centralnego Biura Antykorupcyjnego wspólnie z Prokuraturą Okręgową w Sieradzu.

Korupcja na Podkarpaciu
3.10.2012. 11 zatrzymanych i 15 przeszukań to efekt działań jakie od poniedziałku prowadzą agenci Centralnego Biura Antykorupcyjnego na Podkarpaciu.

Zmiany w ruchu za łapówkę
3.10.2012. Były urzędnik Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi oraz jego konkubina zostali zatrzymani przez agentów CBA.

Analizy i raporty
OBWE przeciwko korupcji
W dniach 12-14.09.2012 r. w Pradze odbywało się XX Forum Ekonomiczne Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie na temat wzmacniania bezpieczeństwa i stabilności regionu OBWE poprzez promocję zasad dobrego współzarządzania. Głównymi obszarami dyskusji były korupcja, przeciwdziałanie praniu pieniędzy i przestępczości zorganizowanej oraz finansowaniu terroryzmu.

NIK o realizacji zobowiązań offsetowych
Zobowiązania offsetowe związane z dostawą Rosomaków zostaną prawdopodobnie wykonane, choć ich realizacja przebiega z trudnościami. To skutek błędów, jakie po stronie polskiej popełnili zarówno przedsiębiorcy, jak i administracja rządowa.

Urzędników jest za dużo. I za mało
- Mamy w Polsce sporą grupę urzędników, którzy wykonują nikomu niepotrzebną pracę. Jednocześnie jest wiele miejsc, gdzie funkcjonariuszy publicznych jest zbyt mało, by porządnie zająć się sprawami obywateli – twierdzi wiceprezes NIK Wojciech Misiąg w kolejnej odsłonie rozmowy o polskich urzędach i urzędnikach.

Media zagraniczne

Zarzuty dla rumuńskiego ministra zdrowia
4.10.2012. 1 października br. rumuński minister zdrowia, Vasile Cepoi, zrezygnował z pełnienia urzędu w związku z postawionymi mu zarzutami korupcyjnymi.

Za 40 dolarów łapówki 3 tysiące dolarów grzywny
3.10.2012. Mieszkający w Singapurze Amerykanin na własnej skórze odczuł, jak poważnie mieszkańcy tego azjatyckiego państwa-miasta podchodzą do walki z korupcją.

Bank Światowy twardo wobec korupcji w Bangladeszu
2.10.2012. Bank Światowy zajął stanowisko w sprawie wznowienia wsparcia dla inwestycji w Bangladeszu.

Zmiany w konstytucji wzmocnią agencję
1.10.2012. Kuala Lumpur. Malezyjska Komisja Specjalna ds. Korupcji (Malaysian Anti-Corruption Commission - MACC) chce zmian w konstytucji, które wzmocnią jej niezależność , a co za tym idzie, skuteczność.

Pełne teksty: http://antykorupcja.edu.pl

konto usunięte

Temat: Nowości w Serwisie Edukacji Antykorupcyjnej CBA 5.10.2012...

"Kontrola zarządcza - czy pozwoli zapobiegać oszustwom?"

"Media nieustannie informują nas o kolejnych aferach korupcyjnych, które mają miejsce na wysokich szczeblach. Dlaczego i gdzie dochodzi do oszustw i nadużyć w sektorze finansów publicznych? W jaki sposób te organizacje są obligatoryjnie zobowiązane do wdrożenia procedur zabezpieczających?

Procedery oszustw są powszechne i mogą obejmować wszystkie organizacje bez względu na ich wielkość, lokalizację i specyfikę działania. Aby przybliżyć temat należałoby wyjaśnić, co to jest nadużycie i oszustwo, ponieważ wiele określa je w różny sposób. Najprostsza definicja to: „wykorzystanie wykonywanego zawodu w celu osobistego wzbogacenia się poprzez umyślne nadużycie, bądź niewłaściwe zastosowanie środków lub aktywów należących do organizacji, w której jest się zatrudnionym” .

Oszustwo czy też nadużycie może przybrać formę drobnej kradzieży jak i wyszukanych, przemyślanych działań w celu uzyskania korzyści. W naszym narodowym mniemaniu „drobne” oszustwa spotykają się z akceptacją społeczną. Tak dla przykładu zadam pytanie: czy wydrukowanie pracy magisterskiej w czasie pracy z wykorzystaniem sprzętu i papieru urzędowego to już naganne zachowanie czy możliwość jaką daje nam zajmowane stanowisko? W związku z tym kolejne pytanie, gdzie jest granica tego „przyzwolenia społecznego” i czy jej wymiar jest finansowy czy też etyczny? Częste i drobne nadużycia w dłuższym czasie mogą przynieść stratę porównywalną z przemyślanym i wyrafinowanym oszustwem.

Każde nadużycie cechuje się tym, iż jest dokonywane potajemnie i narusza powierzone obowiązki. Ponadto celem działania jest przyniesienie oszustowi korzyści w pośredni lub bezpośredni sposób, co powoduje jednocześnie straty w zyskach lub zasobach organizacji.

Czy zdajemy sobie sprawę, kto może być głównym źródłem strat finansowych w naszej organizacji? Próbując odpowiedzieć na to pytanie posłużyłem się raportem ACFE „Raport do Narodu na Temat Oszustw i Nadużyć Zawodowych (Report to the Nation on Occupational Fraud and Abuse),” który jest bardzo obszernym badaniem przeprowadzonym przez specjalistów.

Raport miał na celu:
• Podsumowanie opinii ekspertów na temat udziału procentowego oraz kwotowego strat
w dochodach organizacji powstałych w wyniku wszystkich form oszustw i nadużyć zawodowych.
• Ustalenie charakterystyki pracowników, którzy popełniają oszustwa i nadużycia zawodowe.
• Określenie, jakie rodzaje organizacji są ofiarami oszustw i nadużyć zawodowych.
• Klasyfikację przypadków w których dochodzi do oszustw i nadużyć zawodowych.

Eksperci wskazali w raporcie, że najczęściej do oszustw dochodzi poprzez niewłaściwy sposób korzystania z aktywów, a także z powodu korupcji i niewłaściwej sprawozdawczości finansowej.

W około 90% analizowanych przypadków związanych z niewłaściwym wykorzystaniem aktywów, oszustwo polegało na kradzieży gotówki należącej do organizacji. Przestępstwa polegające na przywłaszczeniu innych aktywów (tj. zapasy, wyposażenie, tajne informacje) były o wiele rzadsze, jednak bardziej kosztowne. Okazuje się przy tym, że proceder ten trwał około 18 miesięcy zanim został wykryty.

Współautorka artykułu, profesjonalistka z zakresu zarządzania ryzykiem, zwróciła moją uwagę na stwierdzenie „proceder taki trwał około 18 miesięcy, zanim został wykryty”.

Oznacza to, że należy zrobić wszystko co możliwe, aby przeciwdziałać oszustwom, ale najważniejsze, aby w razie ich wystąpienia jak najszybciej je wykryć. Jak to zrobić? Na stałe w systemie ciągłym zarządzać ryzykiem, a więc identyfikować i analizować ryzyko, a następnie odpowiednio na nie reagować.

Popularna metoda analizy ryzyka, czyli tworzenie macierzy ryzyka polega na ustalaniu wartości ryzyka poprzez mnożenie współczynnika prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia i współczynnika skutku. Metoda FMEA zwraca natomiast uwagę na element czasu wykrycia, bo jeśli coś przynosi wielką stratę, ale wykryjemy to wcześnie, łatwiej będzie dochodzić nam roszczeń i szybciej podejmiemy reakcję, ograniczając w ten sposób straty. Jeżeli więc wiemy, że jakieś ryzyko związane z oszustwem będzie trudne do wykrycia, ale jesteśmy w stanie przewidzieć, że w ogóle może wystąpić, to powinniśmy się skupić na przeciwdziałaniu nie tylko w zakresie minimalizacji samego prawdopodobieństwa lub skutku, ale także na wprowadzeniu procedur umożliwiających skrócenie czasu wykrycia.

Powracając do tematu strat, jednym z głównych wskaźników decydującym o rozmiarze strat dla organizacji, spowodowanych nadużyciami, jest pozycja jaką sprawca zajmuje w organizacji. Z raportu wynika, że przestępstwa dokonywane przez osoby na wyższych stanowiskach były zawsze bardziej znaczące niż przestępstwa dokonywane przez osoby na szeregowych stanowiskach. Można również zauważyć, że wzrost oszustw plasował się w grupie osób starszych a nie młodszych. Wynika to stąd, że starsze osoby zajmują więcej stanowisk kierowniczych, a co się z tym wiąże, mają większy dostęp do aktywów organizacji.

Podobnie jest z wykształceniem. Eksperci wskazują, że osoby o wyższym wykształceniu popełniają więcej oszustw niż osoby z niższym wykształceniem. Takie wyniki badań utwierdziły tezę, że tak samo jak w przypadku wieku i płci, zależność pomiędzy wykształceniem sprawcy nadużycia i wysokością strat jest funkcją pozycji jaką zajmuje on w organizacji.

Mimo, iż raport dotyczy badań w USA, wnioski i spostrzeżenia mogą zostać przeniesione także na nasz rodzimy grunt. Jak można zauważyć, do dużej ilości korupcji dochodzi podczas zmowy. W instytucjach finansów publicznych obligatoryjnie wprowadzono pojęcie „kontrola zarządcza”, zamiast „kontrola finansowa”. Choć korporacyjny sposób zarządzania (model zrządzania ukierunkowany na cele jednostki) pochodzi z USA, to ten model kierowania organizacją został zaakceptowany i przyjęty w naszej rzeczywistości. Celem takiego zarządzania jest zapewnienie przede wszystkim zgodności działalności organizacji z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, skuteczności i efektywności działania, wiarygodności sprawozdań, ochrony zasobów, przestrzegania i promowania etyki zawodowej, przepływu informacji jak i zarządzania ryzykiem.

Pytanie jakie sobie teraz można zadać to „w jaki sposób kontrola zarządcza ma nam uszczelnić
i zabezpieczyć organizację i uchronić ją przed stratami spowodowanymi sabotażem czy innymi oszustwami”?

Kontrola zarządcza wprowadza wiele mechanizmów monitoringu i nadzoru procesów biznesowych. Wytyczne przedstawione w Komunikacie określają 22 Standardy w ramach pięciu obszarów:
1. środowisko wewnętrzne,
2. cele i zarządzanie ryzykiem,
3. mechanizmy kontroli,
4. informacja i komunikacja,
5. monitorowanie i ocena.

Udział w niej nie biorą wyłącznie osoby na kierowniczych i kluczowych stanowiskach, ale wszyscy pracownicy.
Fundamentem i podstawą działania organizacji jest środowisko wewnętrzne. Podstawą są zapisane wartości etyczne, statutowe i organizacyjne. To na tym etapie określa się odpowiednie struktury organizacyjne oraz kompetencje zawodowe. Ważne jest aby wszyscy pracownicy byli świadomi wartości etycznych i czuli odpowiedzialność za powierzone im zadania, a jednocześnie utożsamiali się z całą organizacją.

Odpowiednio „skonfigurowane” środowisko wewnętrzne to pierwsza linia obrony przed oszustwami i nadużyciami.
Każda organizacja jest ukierunkowana na cele, które mogą mieć wartości statutowe jak i biznesowe. Określenie celów wyznacza drogę, którą powinna kroczyć organizacja, a tym samym wszyscy jej pracownicy.

Zarządzanie ryzykiem jest to działanie ukierunkowane na przyszłość, a jednocześnie jest działaniem profilaktycznym. To na tym etapie organizacja powinna przeprowadzić analizę ryzyka i określić newralgiczne punkty, a w szczególności ryzyka związane z nadużyciami i oszustwami oraz sposoby reakcji na te ryzyka.

Pamiętajmy, że zarządzanie ryzykiem ma pozwolić organizacji na osiąganie jej zamierzonych celów i służy przewidywaniu tego, co się może wydarzyć, aby podjąć odpowiednie kroki zabezpieczające organizację, w razie ewentualnego ich wystąpienia. Jeżeli natomiast wiemy, że coś się stanie w przyszłości i jest to pewne, to nie mieści się już w pojęciu „zarządzanie ryzykiem”, tylko w obszarze korporacyjnego zarządzania organizacją, brania tego pewnika pod uwagę przy ustalaniu celów organizacji i odpowiedniej kontroli procesów.

Dla przypomnienia podaję poniżej definicję zarządzania ryzykiem wg COSO II: „Zarządzanie ryzykiem korporacyjnym jest realizowanym przez zarząd, kierownictwo lub inny personel, uwzględnionym w strategii i w całej organizacji procesem, którego celem jest identyfikacja potencjalnych zdarzeń, które mogą wywrzeć wpływ na organizację, utrzymywanie ryzyka w ustalonych granicach i rozsądne zapewnienie realizacji celów organizacji”.

Kontrola zarządcza wskazuje listę mechanizmów kontroli. Do najważniejszych należy dokumentacja, ciągłość działania, nadzór i ochrona zasobów. Wdrożone procedury określają zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności każdego pracownika. Jednocześnie prowadzony jest nadzór, który w rozumieniu kontroli zarządczej jest szerszy niż sama kontrola, gdyż istnieje możliwość zwierzchniego wpływania na podmiot. Ważna na tym etapie jest ciągłość działania jednostki, a co się z tym wiąże, utrzymanie kontroli nad operacjami finansowymi i gospodarczymi oraz ochrona zasobów finansowych i materiałowych oraz informacyjnych. Mówiąc o zasobach (nie można tu pominąć informacji czy też tajemnicy służbowej) należy zapewnić, aby do powierzonych zasobów miały dostęp tylko osoby upoważnione, które będą brały odpowiedzialność za zapewnienie ich ochrony i właściwe wykorzystanie.

Standardy w obszarze informacji i komunikacji dotyczą zapewnienia odpowiedniego i zrozumiałego obiegu informacji dla pracowników w całej organizacji. Często jednak bywa, że informacja wewnętrzna wypływa poza organizację, a jej treść może nieść sygnał do dokonania oszustwa.

Kontrola zarządcza jest procesem ciągłym, podlegającym monitorowaniu i ocenie. Pozwala to eliminować słabe punkty oraz wdrażać procesy tam, gdzie zauważono ich brak.

Dobrze wdrożona i utrzymywana kontrola zarządcza to szczelny system zabezpieczający organizację przed oszustwami i nadużyciami. Trzeba jednak pamiętać, że nie może być to tylko spis procedur na papierze, odłożony na półkę, ale wdrożony i ciągle doskonalący się system funkcjonowania nowocześnie zarządzanej organizacji."

Autor artykułu: Piotr Chmielewski
Współautor: Anna Słodczyk (Trener PIKW) Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 15.10.2012 o godzinie 21:29 z tematu ""Kontrola zarządcza - czy pozwoli zapobiegać oszustwom?""

konto usunięte

Temat: Nowości w Serwisie Edukacji Antykorupcyjnej CBA 5.10.2012...

"Kontrola zarządcza - czy pozwoli zapobiegać oszustwom?"

"Media nieustannie informują nas o kolejnych aferach korupcyjnych, które mają miejsce na wysokich szczeblach. Dlaczego i gdzie dochodzi do oszustw i nadużyć w sektorze finansów publicznych? W jaki sposób te organizacje są obligatoryjnie zobowiązane do wdrożenia procedur zabezpieczających?

Procedery oszustw są powszechne i mogą obejmować wszystkie organizacje bez względu na ich wielkość, lokalizację i specyfikę działania. Aby przybliżyć temat należałoby wyjaśnić, co to jest nadużycie i oszustwo, ponieważ wiele określa je w różny sposób. Najprostsza definicja to: „wykorzystanie wykonywanego zawodu w celu osobistego wzbogacenia się poprzez umyślne nadużycie, bądź niewłaściwe zastosowanie środków lub aktywów należących do organizacji, w której jest się zatrudnionym” .

Oszustwo czy też nadużycie może przybrać formę drobnej kradzieży jak i wyszukanych, przemyślanych działań w celu uzyskania korzyści. W naszym narodowym mniemaniu „drobne” oszustwa spotykają się z akceptacją społeczną. Tak dla przykładu zadam pytanie: czy wydrukowanie pracy magisterskiej w czasie pracy z wykorzystaniem sprzętu i papieru urzędowego to już naganne zachowanie czy możliwość jaką daje nam zajmowane stanowisko? W związku z tym kolejne pytanie, gdzie jest granica tego „przyzwolenia społecznego” i czy jej wymiar jest finansowy czy też etyczny? Częste i drobne nadużycia w dłuższym czasie mogą przynieść stratę porównywalną z przemyślanym i wyrafinowanym oszustwem.

Każde nadużycie cechuje się tym, iż jest dokonywane potajemnie i narusza powierzone obowiązki. Ponadto celem działania jest przyniesienie oszustowi korzyści w pośredni lub bezpośredni sposób, co powoduje jednocześnie straty w zyskach lub zasobach organizacji.

Czy zdajemy sobie sprawę, kto może być głównym źródłem strat finansowych w naszej organizacji? Próbując odpowiedzieć na to pytanie posłużyłem się raportem ACFE „Raport do Narodu na Temat Oszustw i Nadużyć Zawodowych (Report to the Nation on Occupational Fraud and Abuse),” który jest bardzo obszernym badaniem przeprowadzonym przez specjalistów.

Raport miał na celu:
• Podsumowanie opinii ekspertów na temat udziału procentowego oraz kwotowego strat
w dochodach organizacji powstałych w wyniku wszystkich form oszustw i nadużyć zawodowych.
• Ustalenie charakterystyki pracowników, którzy popełniają oszustwa i nadużycia zawodowe.
• Określenie, jakie rodzaje organizacji są ofiarami oszustw i nadużyć zawodowych.
• Klasyfikację przypadków w których dochodzi do oszustw i nadużyć zawodowych.

Eksperci wskazali w raporcie, że najczęściej do oszustw dochodzi poprzez niewłaściwy sposób korzystania z aktywów, a także z powodu korupcji i niewłaściwej sprawozdawczości finansowej.

W około 90% analizowanych przypadków związanych z niewłaściwym wykorzystaniem aktywów, oszustwo polegało na kradzieży gotówki należącej do organizacji. Przestępstwa polegające na przywłaszczeniu innych aktywów (tj. zapasy, wyposażenie, tajne informacje) były o wiele rzadsze, jednak bardziej kosztowne. Okazuje się przy tym, że proceder ten trwał około 18 miesięcy zanim został wykryty.

Współautorka artykułu, profesjonalistka z zakresu zarządzania ryzykiem, zwróciła moją uwagę na stwierdzenie „proceder taki trwał około 18 miesięcy, zanim został wykryty”.

Oznacza to, że należy zrobić wszystko co możliwe, aby przeciwdziałać oszustwom, ale najważniejsze, aby w razie ich wystąpienia jak najszybciej je wykryć. Jak to zrobić? Na stałe w systemie ciągłym zarządzać ryzykiem, a więc identyfikować i analizować ryzyko, a następnie odpowiednio na nie reagować.

Popularna metoda analizy ryzyka, czyli tworzenie macierzy ryzyka polega na ustalaniu wartości ryzyka poprzez mnożenie współczynnika prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia i współczynnika skutku. Metoda FMEA zwraca natomiast uwagę na element czasu wykrycia, bo jeśli coś przynosi wielką stratę, ale wykryjemy to wcześnie, łatwiej będzie dochodzić nam roszczeń i szybciej podejmiemy reakcję, ograniczając w ten sposób straty. Jeżeli więc wiemy, że jakieś ryzyko związane z oszustwem będzie trudne do wykrycia, ale jesteśmy w stanie przewidzieć, że w ogóle może wystąpić, to powinniśmy się skupić na przeciwdziałaniu nie tylko w zakresie minimalizacji samego prawdopodobieństwa lub skutku, ale także na wprowadzeniu procedur umożliwiających skrócenie czasu wykrycia.

Powracając do tematu strat, jednym z głównych wskaźników decydującym o rozmiarze strat dla organizacji, spowodowanych nadużyciami, jest pozycja jaką sprawca zajmuje w organizacji. Z raportu wynika, że przestępstwa dokonywane przez osoby na wyższych stanowiskach były zawsze bardziej znaczące niż przestępstwa dokonywane przez osoby na szeregowych stanowiskach. Można również zauważyć, że wzrost oszustw plasował się w grupie osób starszych a nie młodszych. Wynika to stąd, że starsze osoby zajmują więcej stanowisk kierowniczych, a co się z tym wiąże, mają większy dostęp do aktywów organizacji.

Podobnie jest z wykształceniem. Eksperci wskazują, że osoby o wyższym wykształceniu popełniają więcej oszustw niż osoby z niższym wykształceniem. Takie wyniki badań utwierdziły tezę, że tak samo jak w przypadku wieku i płci, zależność pomiędzy wykształceniem sprawcy nadużycia i wysokością strat jest funkcją pozycji jaką zajmuje on w organizacji.

Mimo, iż raport dotyczy badań w USA, wnioski i spostrzeżenia mogą zostać przeniesione także na nasz rodzimy grunt. Jak można zauważyć, do dużej ilości korupcji dochodzi podczas zmowy. W instytucjach finansów publicznych obligatoryjnie wprowadzono pojęcie „kontrola zarządcza”, zamiast „kontrola finansowa”. Choć korporacyjny sposób zarządzania (model zrządzania ukierunkowany na cele jednostki) pochodzi z USA, to ten model kierowania organizacją został zaakceptowany i przyjęty w naszej rzeczywistości. Celem takiego zarządzania jest zapewnienie przede wszystkim zgodności działalności organizacji z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, skuteczności i efektywności działania, wiarygodności sprawozdań, ochrony zasobów, przestrzegania i promowania etyki zawodowej, przepływu informacji jak i zarządzania ryzykiem.

Pytanie jakie sobie teraz można zadać to „w jaki sposób kontrola zarządcza ma nam uszczelnić
i zabezpieczyć organizację i uchronić ją przed stratami spowodowanymi sabotażem czy innymi oszustwami”?

Kontrola zarządcza wprowadza wiele mechanizmów monitoringu i nadzoru procesów biznesowych. Wytyczne przedstawione w Komunikacie określają 22 Standardy w ramach pięciu obszarów:
1. środowisko wewnętrzne,
2. cele i zarządzanie ryzykiem,
3. mechanizmy kontroli,
4. informacja i komunikacja,
5. monitorowanie i ocena.

Udział w niej nie biorą wyłącznie osoby na kierowniczych i kluczowych stanowiskach, ale wszyscy pracownicy.
Fundamentem i podstawą działania organizacji jest środowisko wewnętrzne. Podstawą są zapisane wartości etyczne, statutowe i organizacyjne. To na tym etapie określa się odpowiednie struktury organizacyjne oraz kompetencje zawodowe. Ważne jest aby wszyscy pracownicy byli świadomi wartości etycznych i czuli odpowiedzialność za powierzone im zadania, a jednocześnie utożsamiali się z całą organizacją.

Odpowiednio „skonfigurowane” środowisko wewnętrzne to pierwsza linia obrony przed oszustwami i nadużyciami.
Każda organizacja jest ukierunkowana na cele, które mogą mieć wartości statutowe jak i biznesowe. Określenie celów wyznacza drogę, którą powinna kroczyć organizacja, a tym samym wszyscy jej pracownicy.

Zarządzanie ryzykiem jest to działanie ukierunkowane na przyszłość, a jednocześnie jest działaniem profilaktycznym. To na tym etapie organizacja powinna przeprowadzić analizę ryzyka i określić newralgiczne punkty, a w szczególności ryzyka związane z nadużyciami i oszustwami oraz sposoby reakcji na te ryzyka.

Pamiętajmy, że zarządzanie ryzykiem ma pozwolić organizacji na osiąganie jej zamierzonych celów i służy przewidywaniu tego, co się może wydarzyć, aby podjąć odpowiednie kroki zabezpieczające organizację, w razie ewentualnego ich wystąpienia. Jeżeli natomiast wiemy, że coś się stanie w przyszłości i jest to pewne, to nie mieści się już w pojęciu „zarządzanie ryzykiem”, tylko w obszarze korporacyjnego zarządzania organizacją, brania tego pewnika pod uwagę przy ustalaniu celów organizacji i odpowiedniej kontroli procesów.

Dla przypomnienia podaję poniżej definicję zarządzania ryzykiem wg COSO II: „Zarządzanie ryzykiem korporacyjnym jest realizowanym przez zarząd, kierownictwo lub inny personel, uwzględnionym w strategii i w całej organizacji procesem, którego celem jest identyfikacja potencjalnych zdarzeń, które mogą wywrzeć wpływ na organizację, utrzymywanie ryzyka w ustalonych granicach i rozsądne zapewnienie realizacji celów organizacji”.

Kontrola zarządcza wskazuje listę mechanizmów kontroli. Do najważniejszych należy dokumentacja, ciągłość działania, nadzór i ochrona zasobów. Wdrożone procedury określają zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności każdego pracownika. Jednocześnie prowadzony jest nadzór, który w rozumieniu kontroli zarządczej jest szerszy niż sama kontrola, gdyż istnieje możliwość zwierzchniego wpływania na podmiot. Ważna na tym etapie jest ciągłość działania jednostki, a co się z tym wiąże, utrzymanie kontroli nad operacjami finansowymi i gospodarczymi oraz ochrona zasobów finansowych i materiałowych oraz informacyjnych. Mówiąc o zasobach (nie można tu pominąć informacji czy też tajemnicy służbowej) należy zapewnić, aby do powierzonych zasobów miały dostęp tylko osoby upoważnione, które będą brały odpowiedzialność za zapewnienie ich ochrony i właściwe wykorzystanie.

Standardy w obszarze informacji i komunikacji dotyczą zapewnienia odpowiedniego i zrozumiałego obiegu informacji dla pracowników w całej organizacji. Często jednak bywa, że informacja wewnętrzna wypływa poza organizację, a jej treść może nieść sygnał do dokonania oszustwa.

Kontrola zarządcza jest procesem ciągłym, podlegającym monitorowaniu i ocenie. Pozwala to eliminować słabe punkty oraz wdrażać procesy tam, gdzie zauważono ich brak.

Dobrze wdrożona i utrzymywana kontrola zarządcza to szczelny system zabezpieczający organizację przed oszustwami i nadużyciami. Trzeba jednak pamiętać, że nie może być to tylko spis procedur na papierze, odłożony na półkę, ale wdrożony i ciągle doskonalący się system funkcjonowania nowocześnie zarządzanej organizacji."

Autor artykułu: Piotr Chmielewski
Współautor: Anna Słodczyk (Trener PIKW) Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 15.10.2012 o godzinie 21:29 z tematu ""Kontrola zarządcza - czy pozwoli zapobiegać oszustwom?""

konto usunięte

Temat: Nowości w Serwisie Edukacji Antykorupcyjnej CBA 5.10.2012...

Nowości w Serwisie Edukacji Antykorupcyjnej CBA 28.06.2013

Szanowni Państwo,
poniżej przesyłamy przegląd najnowszych informacji, które pojawiły się w różnych działach Serwisu Edukacji Antykorupcyjnej w minionym tygodniu. Jednocześnie uprzejmie informujemy, że każdego dnia przygotowujemy dla Państwa przegląd najświeższych informacji z prasy krajowej, do których lektury również zachęcamy.
Liczymy, że przygotowane przez nas wiadomości spełnią Państwa oczekiwania i zachęcą do ponownego odwiedzenia naszej strony.
Z poważaniem
Redakcja Serwisu

Komunikaty CBA

Poszukiwany administrator modułu SAP FI!
Poszukujemy kandydatów do pracy w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, którzy posiadają wyższe wykształcenie ekonomiczne, znajomość rachunkowości budżetowej oraz systemu SAP (moduł FI).

Analizy i raporty

OECD nt. zwalczania zagranicznej korupcji w Polsce
Polskie przepisy odnoszące się do zwalczania zagranicznej korupcji są niewystarczające – tak konstatuje grupa robocza ds. korupcji Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w raporcie dotyczącym Polski. Dokument poświęcony jest ocenie postępów w implementacji postanowień Konwencji OECD o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych.

Jak nie wdrażać projektów informatycznych
Złe planowanie, jeszcze gorsze wykonanie - tak losy flagowego projektu teleinformatycznego Policji, wycenianego na ponad 19 mln zł, podsumowuje Marek Bieńkowski. Szef Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK wyjaśnia powody porażki systemu, który miał odciążyć funkcjonariuszy i podnieść jakość ich pracy.

NIK o zakupie sprzętu medycznego ze środków UE
Nowy sprzęt medyczny, pozyskiwany dzięki środkom z UE, jest szansą dla polskiej służby zdrowia. Jednak nawet najnowocześniejszy sprzęt nie poprawi sytuacji pacjentów, jeśli nie będzie wykorzystywany. Tymczasem z powodu braku koordynacji zakupów i złego planowania jedna trzecia skontrolowanych przez NIK szpitali nie używała efektywnie nowego sprzętu.

Media zagraniczne

Drogie pranie libańskiego banku
27.06.2013 Bejrut. Libański bank, który stał za międzynarodową siatką piorącą pieniądze powiązane z Hezbollahem musi zapłacić ponad 102 miliony dolarów kary. Jest to wynik ugody w procesie cywilnym z amerykańskim Ministerstwem Sprawiedliwości.

Włoska mafia steruje Unią Europejską
Raport Europolu „Threat Assessment, the Italian Mafia” ujawnił, że Unia Europejska jest przesiąknięta przez struktury włoskiej mafii. Stanowi to olbrzymie zagrożenie dla wolności wyborów unijnych, którymi zorganizowane grupy przestępcze, a zwłaszcza "Cosa Nostra", "Camorra" i "Ndrangheta" mogą sterować poprzez lokowanie swoich ludzi nawet w miejscach poza ich obszarem wpływu.

Prezes narodowego Banku Austrii zatrzymany
27.06.2013 Wiedeń. Zastępca prezesa austriackiego banku centralnego został postawiony w stan oskarżenia pod korupcyjnymi zarzutami. Jak poinformowała prokuratura, Wolfgang Duchatczek oraz osiem innych osób podejrzewanych jest o nadużycie stanowiska, przekupstwo i pranie pieniędzy.

Porozumienie Ombudsmana i Kancelarii Prezydenta
26.05.2013. Kancelaria Prezydenta Filipin oraz tamtejszy Urząd Ombudsmana zawarły porozumienie o współpracy, którego celem jest podniesienie efektywności krajowych przedsięwzięć antykorupcyjnych.

Pospolite ruszenie w Brazylii
25.06.2013. Ograniczenie kompetencji Biura Prokuratora Federalnego w zakresie ścigania korupcji i nadużycia władzy, które może wyniknąć z wprowadzenia nowego prawa, było powodem zablokowania przez protestujących głównej ulicy Sao Paolo, Avenida Paulista, na której znajdują się instytucje finansowe czy stacje telewizyjne.

Pełne teksty: http://antykorupcja.edu.pl Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 01.07.2013 o godzinie 11:49 z tematu "Nowości w Serwisie Edukacji Antykorupcyjnej CBA 28.06.2013"



Wyślij zaproszenie do