Temat: wskaźniki
1. Zgadzam się, że nalezy spełnić wymagania normy, jednak sam dobór wskaźników powinien byc podporządkowany strategii jakości Firmy. Jeśli auditor kwestionuje dobór wskaźników, powinien podać uzasadnienie. Z reguły jednak podaje swoje propozycje, opierając się na swoim doświadczeniu z auditowania innych Klientów i takie rady na pewno warto brać pod uwagę. Jeśli wymogi normy sa zrealizowane, wówczas podstawowy cel auditu systemu i certyfikacji zostanie na pewno osiągniety.
2. Pregnę przy okazji zwrócić uwagę na inny aspekt podejścia procesowego i wskaźników procesu "z punktu widzenia Firmy". Tak jak w przypadku innych analiz, wskaźniki procesu powinny zawierać:
- cel (target)
- linie trendu
- i moim zdaniem najważniejsze - dla przekroczeń wskaznika powinny zostac zdefiniowane dzialania korygujace i zapobiegawcze, które następnie muszą podlegać nadzorowaniu w zakresie terminu wykonania oraz ocenie skuteczności
Wracając teraz do pkt. 1 mojej wypowiedzi. Jeśli wykażemy auditorowi, że nasze wskaźniki procesu są właściwie sparametryzowane i nadzorowane oraz są skuteczne (cel, trend) po wprowadzeniu działań, wówczas Państwa Firma na pewno stanie sie potem przykładem do naśladowania i auditor będzie proponował taka metodyką innnym
3. Uważam, że każdy audit systemu i nawet zbyt daleko posunieta krytyka systemy jakości Firmy może prowadzic do ciągłego doskonalenia, a z uwag auditora należy skorzystać, gdy Firma dostrzeże przydatność ich stosowania dla osiagnięcia zadowolenia klienta, które jest nadrzędnym celem do osiągnięcia. Jednostka Certyfikujaca działa pośrednio w imieniu Klienta i sprawdza czy zalecenia (podstawowe zapisy normy + wymagania specyficzne Klienta)są właściwie realizowane i nie spowodują zagrożeń jakościowych u Klienta
Joanna M.:
A mi się wydaje, że audytor trochę przesadził. Wskaźniki mają być przydatne dla danego procesu z punktu widzenia Firmy. Norma zaleca monitorowanie . W jaki sposób? - decyzja należy do Firmy. Audytor nie powinien tego kwestionować. Choć niestety niektórzy mają takie tendencje. Jest to do obronienia.