Ewelina Nowak

Ewelina Nowak Specjalista ds.
księgowych

Temat: Pytanie odnośnie komisji przetargowej

Witam
Mam małe pytanie odnośnie przewodniczącego komisji przetargowej. W mojej instytucji powołano komisję z przewodniczącym który jest jednocześnie prokurentem wpisanym w KRS. Czy osoba pełniąca funkcję prokurenta ( i podpisująca dokumenty przetargowe jako kierownik zamawiającego) może być równocześnie przewodniczącym bądź członkiem komisji przetargowej. Coś mi tu nie pasuje i dlatego pytam fachowców wypowiadających się na tym forum.
Leszek Chmielewski

Leszek Chmielewski Chmielewski &
Partnerzy Kancelaria
Prawna

Temat: Pytanie odnośnie komisji przetargowej

Witam,
W mojej opinii osoba podpisująca dokumenty jako kierownik zamawiającego nie powinna być przewodniczącym komisji przetargowej. Zgodnie z przepisami PZP, to kierownik zamawiającego powołuje komisję przetargową, w tym wyznacza przewodniczącego, sekretarza, i powierza określone funkcje pozostałym członkom komisji.
Komisję przetargową powołuje się m.in. w tym celu, aby obiektywnie rozdzielić rolę osób wybierających wykonawcę do realizacji przetargu (komisja przetargowa) od roli osoby zatwierdzającej ten wybór (kierownik zamawiającego).

Mam nadzieję, że pomogłem :)
Pozdrawiam
Leszek Chmielewski

Obrazek
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/
Ewelina Nowak

Ewelina Nowak Specjalista ds.
księgowych

Temat: Pytanie odnośnie komisji przetargowej

Dziękuję.
Mój tok rozumowania jest bardzo podobny. Pytanie tylko czy powinnam zasugerować wykluczenie tego człowieka z komisji? (ja zajmuję się księgowością ale zamówienia publiczne stopniowo przyswajam stąd moje braki).
Leszek C.:
Witam,
W mojej opinii osoba podpisująca dokumenty jako kierownik zamawiającego nie powinna być przewodniczącym komisji przetargowej. Zgodnie z przepisami PZP, to kierownik zamawiającego powołuje komisję przetargową, w tym wyznacza przewodniczącego, sekretarza, i powierza określone funkcje pozostałym członkom komisji.
Komisję przetargową powołuje się m.in. w tym celu, aby obiektywnie rozdzielić rolę osób wybierających wykonawcę do realizacji przetargu (komisja przetargowa) od roli osoby zatwierdzającej ten wybór (kierownik zamawiającego).

Mam nadzieję, że pomogłem :)
Pozdrawiam
Leszek Chmielewski

Obrazek
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/
Leszek Chmielewski

Leszek Chmielewski Chmielewski &
Partnerzy Kancelaria
Prawna

Temat: Pytanie odnośnie komisji przetargowej

Raczej wnioskowałbym o zmianę składu komisji przetargowej niż wykluczenie tej osoby.

Na podstawie art. 17 ust. 1 PZP wyklucza się osoby, które:
- ubiegają się o udzielenie tego zamówienia;
- pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z wykonawcą, jego zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;
- przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z wykonawcą lub były członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;
- pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób;
- zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.

To nie zachodzą tu ww. przesłanki wykluczenia danej osoby, raczej zmiana składu komisji przetargowej. Na podst. art. 21 ust. 1 PZP - członków komisji przetargowej powołuje i odwołuje kierownik zamawiającego.

Pozdrawiam
Leszek Chmielewski

Obrazek
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/
Michał Sowiński

Michał Sowiński Partner w
Nowosielski,
Gotkowicz i
Partnerzy - Adwokaci
i...

Temat: Pytanie odnośnie komisji przetargowej

Nie do końca mogę zgodzić się z Panem Leszkiem Chmielewskim. Po pierwsze w p.z.p. nie ma żadnego przepisu, z którego wynikałoby, że kierownik zamawiającego nie może wchodzić w skład komisji przetargowej. P.z.p. nie nakłada na Zamawiającego dodatkowego obowiązku obiektywizowania prac przy prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, poza obowiązek stosowania p.z.p. Skoro zatem ostatecznie to zamawiający i jego kierownik decydują o wyniku postępowania, to nie ma przeszkód aby kierownik zamawiającego wchodził w skład komisji przetargowej. Po drugie miałbym bardzo poważne wątpliwości, czy prokurenta można w ogóle uznać kierownikiem zamawiającego. Zgodnie z art. 2 ust. 3 p.z.p. przez <u>kierownika zamawiającego</u> należy rozumieć osobę lub organ, który - zgodnie z obowiązującymi przepisami, statutem lub umową - jest <u>uprawniony do zarządzania zamawiającym, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez zamawiającego</u>. Wobec tego należy mieć na uwadze, że prokura jest niczym innym, tylko szczególnym rodzajem pełnomocnictwa. Ponadto prokura w żaden sposób nie upoważnia do zarządzania podmiotem, lecz do dokonywania w imieniu tego podmiotu i na jego rzecz czynności sądowych i pozasądowych - czyli tak samo jak pełnomocnictwo. Z tych przyczyn uważam, że w opisanej sytuacji, nie można dopatrzyć się naruszenie p.z.p. lub innych przepisów prawa.

konto usunięte

Temat: Pytanie odnośnie komisji przetargowej

Wydaje się, że odpowiedź na pytanie wyjściowe będzie częściowo zależna od treści aktów wewnętrznych regulujących funkcjonowanie Komisji Przetargowej i samego Zamawiającego.

Należałoby uwzględnić, iż ustawa tylko zrębowo odnosi się do Komisji Przetargowej.

Zgodnie z art. 20 - chociaż to dość oczywiste:
Art. 20. 1. Komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego powoływanym do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz do badania i oceny ofert.
2. Kierownik zamawiającego może także powierzyć komisji przetargowej dokonanie innych, niż określone w ust. 1, czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz czynności związanych z przygotowaniem postępowania o udzielenie zamówienia. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio.
3. Komisja przetargowa w szczególności przedstawia kierownikowi zamawiającego propozycje wykluczenia wykonawcy, odrzucenia oferty oraz wyboru najkorzystniejszej oferty, a także w zakresie, o którym mowa w ust. 1, występuje z wnioskiem o unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia.

W konsekwencji, co do zasady Komisja Przetargowa - jeśli nie ustalono inaczej - winna być zespołem pomocniczym Zamawiającego - wnioskować i rekomendować określone rozwiązania Kierownikowi Zamawiającego. Poszczególne czynności podejmuje natomiast sam Kierownik Zamawiającego.

W kontekście powyższego, wydaje się, iż należy zgodzić się z przedmówcami w kwestii tego, iż Kierownik Zamawiającego lub osoba wykonująca w postępowaniu czynności w jego imieniu, o której mowa w art. 18 ust. 2 zdanie 2 ustawy nie powinna wchodzić w skład komisji przetargowej.

Zgodnie z art. 18 ustawy:
Art. 18. 1. Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada kierownik zamawiającego.
2. Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiadają także inne osoby w zakresie, w jakim powierzono im czynności w postępowaniu oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania. Kierownik zamawiającego może powierzyć pisemnie wykonywanie zastrzeżonych dla niego czynności, określonych w niniejszym rozdziale, pracownikom zamawiającego.
3. Jeżeli przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów odrębnych jest zastrzeżone dla organu innego niż kierownik zamawiającego, przepisy dotyczące kierownika zamawiającego stosuje się odpowiednio do tego organu.

Wydaje się zatem, że należałoby rozstrzygnąć, jaką rolę u Zamawiającego spełnia, w tym w postępowaniu, ów prokurent. Jeśli nic innego nie wynika z regulacji obowiązujących wewnętrznie u Zamawiającego, skłaniałbym się ku stanowisku, iż sam przymiot bycia prokurentem nie wyklucza udziału w komisji przetargowej.

Oczywiście by odpowiedzieć na pytanie w sposób nie budzący wątpliwości, temat należałoby kompleksowo zbadać.
Leszek Chmielewski

Leszek Chmielewski Chmielewski &
Partnerzy Kancelaria
Prawna

Temat: Pytanie odnośnie komisji przetargowej

Ja natomiast nie do końca mogę zgodzić się z Panem Michałem Sowińskim. I nie mam tu na względzie wyłącznie kwestii formalno- prawnych, ale również względy praktyczne.

Tak jak wyżej wspomniano, komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym dla kierownika zamawiającego, której powołanie jest obligatoryjne dla postępowań o wartości powyżej „progów unijnych”. Komisja przetargowa zgodnie z art. 20 PZP przedstawia kierownikowi zamawiającego propozycje m.in. wykluczenia wykonawcy, odrzucenia oferty, wyboru najkorzystniejszej oferty, unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia. Kierownik zamawiającego na podstawie tych propozycji sam podejmuje ostateczną decyzję. Jest więc uprawniony do podjęcia decyzji odmiennej od przyjętej i następnie zaproponowanej mu przez komisję przetargową.
Z powyższego wynika, że kierownik zamawiającego jest „ponad” komisją przetargową, funkcjonuje obok niej, a jeżeli byłby jej członkiem to musiałby niejako sam sobie przedstawiać ww. propozycje.

W mojej opinii sytuacja powołania przez kierownika zamawiającego „samego siebie” na stanowisko przewodniczącego komisji przetargowej, a następnie doradzanie „ samemu sobie” i wnioskowanie „do samego siebie” (wybór wykonawcy, odrzucenie oferty, itd.) powoduje, że komisja przetargowa w takim składzie to czysta fikcja, pomijając już absurd powoływania samego siebie do pełnienie tej funkcji. Nie należy się potem dziwić, kontrola może to zakwestionować i trzeba się będzie z tego tłumaczyć.

Pozwolę zacytować sobie :
Monitor Zamówień Publicznych - wrzesień 2010 r.
Józef Edmund Nowicki podaje: "Członkiem komisji przetargowej nie może być kierownik zamawiającego, jak również pracownik zamawiającego, któremu kierownik zamawiającego powierzył pisemnie wykonywanie zastrzeżonych dla niego czynności. W przeciwnym razie kierownik zamawiającego oraz pracownik zamawiającego, któremu kierownik zamawiającego powierzył pisemnie wykonywanie zastrzeżonych dla niego czynności określonych w art. 14-27 Pp, zatwierdzaliby własne propozycje (np. wyboru najkorzystniejszej oferty)".

Oczywiście w PZP nie ma konkretnego przepisu, który by zabraniał powołanie kierownika zamawiającego na stanowisko przewodniczącego komisji przetargowej. Natomiast uważam, że w tak delikatnej dziedzinie jak zamówienia publiczne nie jest konieczne falandyzowanie prawa oraz wyszukiwanie luk prawnych, szczególnie po stronie Zamawiającego. Należy pamiętać, że podstawowymi zasadami PZP są zachowanie uczciwej konkurencji, równe traktowanie wykonawców oraz jawność postępowania. Obiektywne zachowanie się komisji przetargowej i równe traktowanie wykonawców przejawia się m.in. w obowiązku wyłączenia osób z komisji przetargowej na podst. art. 17 PZP.

Odnośnie prokurenta Pani Ewelina stwierdziła że podpisuje on dokumenty jako kierownik zamawiającego. W mojej opinii wynikać to może z powierzenia prokurentowi czynności kierownika zamawiającego.

Pozdrawiam
Leszek Chmielewski

Obrazek
- Zobacz mnie na GoldenLine i na http://www.kancelariachmielewski.pl/

konto usunięte

Temat: Pytanie odnośnie komisji przetargowej

Zatem zgadzamy się w pełni Panie Leszku, że Kierownik Zamawiającego nie powinien być jednocześnie członkiem, w tym przewodniczącym Komisji Przetargowej.

Jeśli przy tym prokurenta traktować jako Kierownika Zamawiającego, to wniosek jest taki, że prokurent nie może być członkiem (przewodniczącym) Komisji Przetargowej.

W danym stanie faktycznym może być przy tym i tak, że prokurent wykonuje czynności zastrzeżone dla Kierownika Zamawiającego (co jak Pan słusznie zauważa jest bardziej prawdopodobne na gruncie zadanego pytania), może natomiast być i tak, że Kierownik Zamawiającego działa swoją drogą, a prokurent działa w danym postępowaniu "jedynie" jako członek (przewodniczący) Komisji Przetargowej i drugą ze wskazanych sytuacji należałoby chyba dopuścić, trudno bowiem znaleźć mocne argumenty przeciwne, choć oczywiście jeśli nie ma takiej potrzeby do Komisji powołać lepiej osobę, która prokurentem nie jest i uniknąć jakichkolwiek wątpliwości w tym względzie.
Michał Sowiński

Michał Sowiński Partner w
Nowosielski,
Gotkowicz i
Partnerzy - Adwokaci
i...

Temat: Pytanie odnośnie komisji przetargowej

Ja natomiast pozostanę przy swoim, legalistycznym, stanowisku. Jeżeli zakazu nie ma, to nie można go w mojej ocenie domniemywać. Ponadto prokurent, jako szczególny pełnomocnik, nie może być kierownikiem zamawiającego, co wynika z definicji kierownika zamawiającego. Tym samym nawet nazwanie tej osoby kierownikiem zamawiającego nie sprawia, że staje się ona takim kierownikiem w myśl obowiązującej definicji. W mojej ocenie szanse na podważenie składu Komisji Przetargowej są bardzo niewielkie. Przyznam jednak, że formułowane przez Panów argumenty są ciekawe. Nie przemawia jednak do mnie argument, że skoro komisja przetargowa jest organem pomocniczym kierownika zamawiającego, to powinna ona się cechować swoistą niezależnością od tego kierownika. Takiego wymogu brak w p.z.p., zresztą byłby on czystą ułudą, gdyż komisja przetargowa i tak składa się zwykle z pracowników zamawiającego. Ponadto komisja przetargowa jest organem kolegialnym i jako taki może z powodzeniem pełnić funkcję organu pomocniczego, nawet wówczas, gdy jednym z jej członków jest kierownik zamawiającego - oczywiście jeżeli uznamy, że prokurent może w ogóle takim kierownikiem być.

konto usunięte

Temat: Pytanie odnośnie komisji przetargowej

Michał S.:
Ja natomiast pozostanę przy swoim, legalistycznym, stanowisku. Jeżeli zakazu nie ma, to nie można go w mojej ocenie domniemywać. Ponadto prokurent, jako szczególny pełnomocnik, nie może być kierownikiem zamawiającego, co wynika z definicji kierownika zamawiającego. Tym samym nawet nazwanie tej osoby kierownikiem zamawiającego nie sprawia, że staje się ona takim kierownikiem w myśl obowiązującej definicji. W mojej ocenie szanse na podważenie składu Komisji Przetargowej są bardzo niewielkie. Przyznam jednak, że formułowane przez Panów argumenty są ciekawe. Nie przemawia jednak do mnie argument, że skoro komisja przetargowa jest organem pomocniczym kierownika zamawiającego, to powinna ona się cechować swoistą niezależnością od tego kierownika. Takiego wymogu brak w p.z.p., zresztą byłby on czystą ułudą, gdyż komisja przetargowa i tak składa się zwykle z pracowników zamawiającego. Ponadto komisja przetargowa jest organem kolegialnym i jako taki może z powodzeniem pełnić funkcję organu pomocniczego, nawet wówczas, gdy jednym z jej członków jest kierownik zamawiającego - oczywiście jeżeli uznamy, że prokurent może w ogóle takim kierownikiem być.

Panie Michale,

jasnym jest, że prokurent nie jest Kierownikiem Zamawiającego, co wynika wprost z art. 2 pkt 3) ustawy (ilekroć mowa o kierowniku zamawiającego - należy przez to rozumieć osobę lub organ, który - zgodnie z obowiązującymi przepisami, statutem lub umową - jest uprawniony do zarządzania zamawiającym, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez zamawiającego).

Nie ma chyba jednak wyraźnych przeszkód by prokurent wykonywał czynności zastrzeżone dla Kierownika Zamawiającego i powierzone mu np. na podstawie art. 18 ust. 2 zdanie 2 ustawy, zgodnie z którym: "Kierownik zamawiającego może powierzyć pisemnie wykonywanie zastrzeżonych dla niego czynności, określonych w niniejszym rozdziale, pracownikom zamawiającego". Wyznaczanie takich osób podpisujących ZP-1 jest dość powszechne.

Nie chodzi zatem o "nazwanie" Kierownikiem Zamawiającego ale o powierzenie określonej osobie czynności zastrzeżonych dla Kierownika Zamawiającego i faktyczne ich wykonywanie (czynności zastrzeżonych dla Kierownika Zamawiającego) przez tą osobę (prokurenta), który miałby być jednocześnie członkiem Komisji Przetargowej.

Cytując komentarz M.Stachowiak (SIP LEX): "Definicja kierownika zamawiającego zbliżona jest do definicji kierownika jednostki, zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) i podobnie jak ona zastrzega, że przez pojęcie kierownika zamawiającego nie należy rozumieć pełnomocnika. Pełnomocnik, w tym prokurent będący pełnomocnikiem przedsiębiorcy podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców, zgodnie z przepisami prawa cywilnego, działa w imieniu i na rzecz mocodawcy. Nie byłoby więc właściwe traktowanie pełnomocnika z założenia i w każdej sytuacji jak kierownika zamawiającego, jeżeli skutki jego działań obciążają mocodawcę. Istnieje jednak na gruncie ustawy możliwość delegowania czynności zastrzeżonych do kompetencji kierownika zamawiającego pracownikowi zamawiającego (art. 18 ust. 2), który działa jak pełnomocnik".

Swoją drogą otwarta chyba teoretycznie pozostaje kwestia, czy prokurent by wykonywać czynności zastrzeżone dla Kierownika Zamawiającego musi dysponować odrębnym umocowaniem na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy, czy też nie.

Upraszczając, jeśli prokurent nie wykonuje czynności zastrzeżonych dla Kierownika Zamawiającego chyba należy dopuścić jego udział jako członka w Komisji Przetargowej. Jeśli natomiast prokurent wykonuje czynności zastrzeżone dla Kierownika Zamawiającego, zostanę przy swoich wątpliwościach :-)
Michał Sowiński

Michał Sowiński Partner w
Nowosielski,
Gotkowicz i
Partnerzy - Adwokaci
i...

Temat: Pytanie odnośnie komisji przetargowej

Oczywiście każdy ma prawo do swoich wątpliwości :) Ja ich w tym temacie raczej nie mam, ale już dawno przekonałem się że ile przepisów, tyle poglądów na temat ich rzeczywistego znaczenia. Oczywiście zapewne można tworzyć przepisy bardziej precyzyjne (można wskazać setki przykładów, w których prawo powinno takie być), jednak nigdy nie będzie ono jednoznaczne... i paradoksalnie chyba dobrze, bo każdy może bronić swoich racji. Pozdrawiam serdecznie.
Ewelina Nowak

Ewelina Nowak Specjalista ds.
księgowych

Temat: Pytanie odnośnie komisji przetargowej

Bardzo Panom dziękuję za merytoryczną dyskusję. Wniosek jest taki że najbezpieczniej będzie -jeśli już w ogóle prokurent jest członkiem komisji -nie powinien podpisywać dokumentów jednocześnie jako kierownik zamawiającego.



Wyślij zaproszenie do