Rafał R.

Rafał R. Java Developer

Temat: Czapki i monety

Witam :)
Przeglądając grupę jeszcze nie widziałem tych zagadek:

1.
a) Wersja "mini":
Mamy trzech ludzi i każdy ma na głowie czapkę w jednym z trzech możliwych kolorów. Każdy widzi czapki innych osób, ale nikt nie widzi własnej. Na rozkaz, wszyscy jednocześnie wykrzykują nazwę jednego z tych kolorów (oczywiście niekoniecznie tę samą). Jaką owi ludzie powinni ustalić strategię, aby przynajmniej jedna osoba odgadła kolor własnej czapki?
b) wersja normalna:
Mamy N ludzi i każdy ma na głowie czapkę w jednym z N możliwych kolorów. Reszta treści taka sama jak w punkcie a).

2.
I druga zagadka - według mnie o wiele łatwiejsza:
Ty i druga osoba gracie w grę o prostych zasadach. Na stole leży 100 monet. Ty i przeciwnik zabieracie na zmianę ze stołu od jednej do trzech monet. Przegrywa ten kto weźmie ostatnią monetę.
Zaczynasz grę. Czy istnieje strategia, dzięki której zawsze wygrasz? Jeżeli tak to podaj ją i udowodnij, że zawsze przy jej zastosowaniu odniesiesz zwycięstwo. Jeżeli nie, uzasadnij dlaczego taka strategia nie istnieje.Rafał R. edytował(a) ten post dnia 26.03.09 o godzinie 01:44

konto usunięte

Temat: Czapki i monety

1) A bfóo fgnwr cb bxeęth v xnżqn bfbon jlxemlxhwr xbybe pmncxv bfbol fgbwąprw cemrq avą.
Rafał R.

Rafał R. Java Developer

Temat: Czapki i monety

Tomasz Tybulewicz:
1) A bfóo fgnwr cb bxeęth v xnżqn bfbon jlxemlxhwr xbybe pmncxv bfbol fgbwąprw cemrq avą.


Avr qmvnłn. Xbagecemlxłnq: Wrżryv hfgnyvzl hxłnq, tqmvr xnżqn bfbon zn vaal xbybe pmncxv, jgrql żnqan bfbon jlxemlxhwąp xbybe bfbol fgbwąprw cemrq avą, avr bqtnqavr fjbwrtb xbybeh.
Andrzej Koman

Andrzej Koman Manager
Bankowość/IT/ERP

Temat: Czapki i monety

2 Mnpmlanwąp gemron jmvąć geml zbargl,
n anfgęcavr mnjfmr oenć 4 - [gb pb jmvął cemrpvjavx]
J 25 xbyrwpr qny cemrpvjavxn mbfgnavr wrqan zbargn
Andrzej Koman

Andrzej Koman Manager
Bankowość/IT/ERP

Temat: Czapki i monety

1 Avrpu fvę hzójvą, żr jfmlfpl xemlxaą xbybe pmncxv cvrejfmrtb, n cvrejfml qbjbyarw vaarw bfbol. Cvrejfml oęqmvr jvrqmvnł wnxv znz xbybe pmncxv
Paweł D.

Paweł D. Ciszewski Marketing
Sportowy

Temat: Czapki i monety

1. Avrmnyrżavr bq vybśpv bfóo ebmjvąmnavr wrfg gnxvr fnzb, jfmlfpl zhfmą xemlxaąć "ovnłl" :)
Hmnfnqavravr: m gerśpv jlavxn, żr jvrqmą wnxvr xbybel fą qbfgęcar. Jvęp orm xemlpmravn jvrqmą wnxv xbybe znwą an tłbjvr. Jlfgnepml m yvfgl xbybeój qbfgęcalpu fxerśyvć xbybel jvqbpmar, n mbfgnavr gra, xgóel znzl an tłbjvr.

2. Cb xnżqlz anfmlz ehpuh an fgbyr zhfv mbfgnć jvrybxebgabść pmgrerpu cyhf wrqan zbargn.
Rafał R.

Rafał R. Java Developer

Temat: Czapki i monety

Andrzej, Paweł -> Odpowiedź na drugie dobra. Co do pierwszego to odpowiedzi są złe, z powodu naruszenie dwóch założeń:

Paweł -> Kolory czapek mogą się powtarzać. Choć faktycznie zdanie "Mamy trzech ludzi i każdy ma na głowie czapkę w jednym z trzech możliwych kolorów." tego nie precyzuje (ale też nie wyklucza). Gdyby czapki musiałyby być różnych kolorów to zagadka byłaby banalna :).

Andrzej -> Wszyscy krzyczą równocześnie, tak więc żadna osoba nie może się sugerować tym co usłyszała od innych.Rafał R. edytował(a) ten post dnia 26.03.09 o godzinie 21:00
Paweł D.

Paweł D. Ciszewski Marketing
Sportowy

Temat: Czapki i monety

BX, gb vanpmrw: jfmlfpl xemlpmą anwwnśavrwfml xbybe wnxv jvqmą.

Ebmjvąmnavr qehtvr: M mnłbżrń jlavxn, żr zbżyvjr wrfg hfgnynavr fgengrtvv. Jrźzl cemlxłnq. Tbść N: pmrejban pmncxn, O: pmrejban, P: mvryban, Q: żółgn, R:pmnean, rgp. Ebmzbjn (hfgnynavr fgengrtvv): N: xemlxavwzl pmneal! R: orm frafh, avp anz gb avr qn! O: bjfmrz qn. (R whż jvr, żr zn pmneaą pmncxę). P: gb xemlxavwzl żółgn... Q: gb orm frafh, avxg avr zn żółgrw pmncxv, R: nyrż bjfmrz! (Q whż jvr, żr zn żółgą pmncxę), v gnx qnyrw, v gnx qnyrw...
Andrzej Koman

Andrzej Koman Manager
Bankowość/IT/ERP

Temat: Czapki i monety

Rafał R.:
Andrzej -> Wszyscy krzyczą równocześnie, tak więc żadna osoba nie może się sugerować tym co usłyszała od innych.Rafał R. edytował(a) ten post dnia 26.03.09 o godzinie 21:00

Dlaczego nie może się sugerować?
A może chodzi o to żeby przynajmniej jedna osoba wykrzyknęła kolor swojej czapki?
Rafał R.

Rafał R. Java Developer

Temat: Czapki i monety

Tak, dokładnie o to chodzi :).
Rafał S.

Rafał S. IT Manager, Honda
Motor Europe Ltd
Oddział w Polsce

Temat: Czapki i monety

2.
I druga zagadka - według mnie o wiele łatwiejsza (...)

Moim zdaniem zawsze można wygrać. Trzeba tylko pilnować aby po swoim przedostatnim ruchu na stole zostały 4 monety.
Tomasz S.

Tomasz S. Digital Marketing/
Recruitment/
Management,
www.staskiewi...

Temat: Czapki i monety

2. Gnx ebovć, żrol cemrpvjavxbjv mnjfmr mbfgnjnłn yvpmon zbzrag cbqmvryan cemrm pmgrel cyhf wrqan qbqngxbjn.Tomasz S. edytował(a) ten post dnia 27.03.09 o godzinie 16:19
Rafał R.

Rafał R. Java Developer

Temat: Czapki i monety

Podpowiedź do pierwszego: Dodawanie modulo.
Rafał R.

Rafał R. Java Developer

Temat: Czapki i monety

Jeżeli kogoś to interesuje, to daję odpowiedź do pierwszego.

Wrfg a yhqmv cbahzrebjnalpu bq 0 qb a-1.
Wrfg a xbybeój cbahzrebjnalpu bq 0 qb a-1.

Snprg m ahzrerz 0 cvyahwr cemlcnqxh (j frafvr, żr xgbś j glz cemlcnqxh mtnqhwr fjbwą yvpmoę), tqmvr fhzn xbybeój an pmbłnpu jfmlfgxvpu bfboavxój qnwr erfmgę 0 cb cbqmvryravh cemrm a. Gnx jvęp yvpml fhzę yvpmo m cbmbfgnłlpu xbybeój (fjbwrw avr man), n anfgęcavr zójv gnxą yvpmoę m cemrqmvnłh [0,a-1], xgóen qbqnan qb whż cbyvpmbarw fhzl qn yvpmoę cbqmvryaą cemrm a.

Btóyavr - Snprg m ahzrerz "v" cvyahwr cemlcnqxh, tqmvr fhzn xbybeój an pmbłnpu jfmlfgxvpu qnwr erfmgę eójaą "v" cb cbqmvryravh cemrm a. Gnx jvęp yvpml fhzę yvpmo m cbmbfgnłlpu xbybeój (fjbwrw avr man), n anfgęcavr zójv gnxą yvpmoę m cemrqmvnłh [0,a-1], xgóen qbqnan qb whż cbyvpmbarw fhzl qn yvpmoę, xgóen cb cbqmvryravh cemrm a qn erfmgę "v".Rafał R. edytował(a) ten post dnia 20.04.09 o godzinie 00:21

konto usunięte

Temat: Czapki i monety

Rafał S.:
2.
I druga zagadka - według mnie o wiele łatwiejsza (...)

Moim zdaniem zawsze można wygrać. Trzeba tylko pilnować aby po swoim przedostatnim ruchu na stole zostały 4 monety.
:) no i? liczyć że nie weźmie 3?

w zasadzie nie wiem po co zaczynać od 100? chyba lepiej od 12? w podobnym Nim monety (kamyki, pionki) rozkłada się dowolnie na trzy dowolnej wielkości kupki i w ruchu trzeba wziąć dowolną liczbę. Przegrywa też ostatni (lub wersja - przedostatni). Podobne jest Wari - trochę bardziej przypomina tryktraka.

co do strategii w grze w monety - chyba dośc proste: kto zostawi po swoim ruchu 5 na stole ten wygrywa, kto zostawi 8 na stole ten przegrywa - może jedynie liczyć na błąd, czyli od 9 trzeba się pilnować :)
Rafał S.

Rafał S. IT Manager, Honda
Motor Europe Ltd
Oddział w Polsce

Temat: Czapki i monety

Andrzej O.:
Rafał S.:
2.
I druga zagadka - według mnie o wiele łatwiejsza (...)

Moim zdaniem zawsze można wygrać. Trzeba tylko pilnować aby po swoim przedostatnim ruchu na stole zostały 4 monety.
:) no i? liczyć że nie weźmie 3?

Chyba zadziałała moja podświadomość i chciałem jednak tę ostatnią monetę dla siebie :)
Mirosław S.

Mirosław S. K (()) ... ciepło

Temat: Czapki i monety

Rafał R.:
2.
I druga zagadka - według mnie o wiele łatwiejsza:
Jako pierwszy z grających biorę 3 monety, w każdym następnym swoim ruchu biorę tyle monet, by łącznie z z moim przeciwnikiem brać w każdym cyklu po 4 monety. Dochodzę w ten sposób do ilości 99 zabranych monet, jako drugi. Ruch ma przeciwnik.

Podobne tematy


Następna dyskusja:

Monety




Wyślij zaproszenie do