Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Witajcie,

Zwiesiłem temat w mojej grupie Social Networking, ale uważam, że tutaj także może Was zainteresować.
Ostatnio na moim blogu pisałem o etyce reklamy w Internecie.
Chętnych zapraszam >>

Odwołałem się do ostatniej kampanii emitowanej na Gadu-Gadu (przez komunikator), która wg mnie była wyjątkowo nieetyczna
więcej...

Zastanawia mnie, co Wy myślicie o tego typu kampaniach, jak oceniacie reklamy, które do złudzenia przypominają interfejs, z którego korzystacie?
Pytanie, gdzie kończy się spryt, a zaczyna zdobywanie kliknięć kosztem wprowadzenia w błąd Internauty?

Zainteresowanych zapraszam do dyskusji,
Mikołaj

konto usunięte

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

dla mnie tego typu przykladem jest to co wprowadzila gazeta.pl - linki tekstowe w artykulach prasowych. tuz pod lidem np. jest cos w stylu "chcesz znac przyszlosc, kliknij tutaj" i zamiast o poczynaniach parlamentu trafiasz na wrozka.pl

ale teraz patrze, ze juz chyba z tego zrezygnowali.
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Anna P.:
dla mnie tego typu przykladem jest to co wprowadzila gazeta.pl - linki tekstowe w artykulach prasowych. tuz pod lidem np. jest cos w stylu "chcesz znac przyszlosc, kliknij tutaj" i zamiast o poczynaniach parlamentu trafiasz na wrozka.pl

ale teraz patrze, ze juz chyba z tego zrezygnowali.

Hm, a to dziwne, bo Oni mają Targetowanie Behawioralne.

Szukałaś u nich artykułów o wróżkach? :>

konto usunięte

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Mikołaj Nowak:
ale teraz patrze, ze juz chyba z tego zrezygnowali.

Hm, a to dziwne, bo Oni mają Targetowanie Behawioralne.

Szukałaś u nich artykułów o wróżkach? :>

Skoro maja targetowanie behawioralne to rzeczywiscie dziwne. moze pare razy dla zabawy sprawdzalam horoskop, ale zwyczajowo czytam bardzo czesto na gazecie tylko wiadomosci, deser i blogi. :)Anna P. edytował(a) ten post dnia 24.07.08 o godzinie 15:43
Krzysztof F.

Krzysztof F. "Zbyt mało wiem by
być
niekompetentnym."

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Poczytalem sobie i caly czas nie widze w tej reklamie na GG nic nieetycznego. Ich przestrzen reklamowa, moga sobie robic tam co chca. Poza tym, to sprytny banerek.. raczej brawo dla pomyslodawcy. Jakos sie to wybilo poza ogolna miernote tych banerkow, ktore zwykle sie tam pojawiaja.
Adam B.

Adam B. Experienced leader &
business developer

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

A ja przeniosłem się na konnekta :)

konto usunięte

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Krzysztof Foltynowicz:
Poczytalem sobie i caly czas nie widze w tej reklamie na GG nic nieetycznego. Ich przestrzen reklamowa, moga sobie robic tam co chca. Poza tym, to sprytny banerek.. raczej brawo dla pomyslodawcy. Jakos sie to wybilo poza ogolna miernote tych banerkow, ktore zwykle sie tam pojawiaja.

akurat tutaj bardzo bym uwazal, bo reklamy 'udajace' bywaja bardzo zle odbierane przez uzytkownikow - tutaj przyklad AOL

http://www.theinternetpatrol.com/aol-angers-chatters-w...

z doswiadczen badania reklam 'udawanych' - maja duza klikalnosc ale nie przeklada sie to na konwersje - a ryzyko negatywnego wizerunku marki moze zostac na dlugo
Krzysztof F.

Krzysztof F. "Zbyt mało wiem by
być
niekompetentnym."

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Mirek mirpo Połyniak:

z doswiadczen badania reklam 'udawanych' - maja duza klikalnosc ale nie przeklada sie to na konwersje - a ryzyko negatywnego wizerunku marki moze zostac na dlugo

Dobrze Mirek, ja sie w pelni zgadzam. Tylko gdzie tu brak etyki ? Jesli ktos w swoja strone wsadza adsense to nie robi nad tym nagłówka w stylu "uwazaj te linki to reklama, klikajac w nie nabijasz mi portfel dolarami" :))

To juz 100000 razy bardziej wkur.. sa banerki przeszkadzajki w czytaniu .. z uciekajacym przed kursorem X do zamkniecia... lub ukrytym tak, ze tylko tworca wie gdzie go wsadzil.
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Krzysztof Foltynowicz:
Mirek mirpo Połyniak:

z doswiadczen badania reklam 'udawanych' - maja duza klikalnosc ale nie przeklada sie to na konwersje - a ryzyko negatywnego wizerunku marki moze zostac na dlugo

Dobrze Mirek, ja sie w pelni zgadzam. Tylko gdzie tu brak etyki ?

Nie widzisz?

Emitując takie reklamy:

- zachowujesz się nie fair w stosunku do Użytkowników,
- zachowujesz się nie fair w stosunku do klienta,
- niszczysz sobie wizerunek poprzez 'cwaniackie' taktyki.Mikołaj Nowak edytował(a) ten post dnia 24.07.08 o godzinie 14:29
Krzysztof F.

Krzysztof F. "Zbyt mało wiem by
być
niekompetentnym."

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Mikołaj Nowak:

Nie widzisz?

Widze, burze w szklance wody :)
Emitując takie reklamy:

- zachowujesz się nie fair w stosunku do Użytkowników,

GG?
- Udostepniaja powierzchnie reklamowa, ta reklama, ktora przytoczyles nie narusza regulaminu .. wiec jest ok. GG jest programem rozpowszechnianym za darmo, instalujac go .. zgadzasz sie na warunki .. a jednym z nich jest wyswietlanie reklam.

Firma, ktora zamiesciala reklame .. taki miala pomysl, lub taki pomysl agencji zaakceptowala. Checili cos innego, mniej typowego i podobnego do tego co widuje sie w tym okineku. Taki projekt dostali, zaakceptowali. Kazdy kto uzywa GG dluzej niz pare godzin wie, ze tam na gorze jest miejsce na reklame. Dalej nie widze zagrania nie fair.
- zachowujesz się nie fair w stosunku do klienta,

Nie fair, jest zmuszanie mnie do ogladania reklamy.. ktorej wcale nie mam ochoty ogladac. Podalem przyklad z banerami latajacymi za mna po stronie .. uprzykrzającymi mi jej swobodne czytanie. Nie mam absolutnie nic przeciwko reklamie w internecie .. w koncu gdyby nie te banery .. to portale padaja lub ich zawartosc staje sie platna. Gorne pole okienka GG to miejsce na baner .. wiem o tym, spodziewam sie tego.
- niszczysz sobie wizerunek poprzez 'cwaniackie' taktyki.

Coz , mamy inne podejscie. Dla mnie cwaniacka taktyka to Ceneo .. wbicie sklepu w czolowke .. falszywymi niskimi cenami, ktore ni jak sie maja do faktycznych cen sklepu.
Adam B.

Adam B. Experienced leader &
business developer

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Hmm w tej dyskusji raczej zgodzę się z Krzysztofem... W gg zawsze tam były reklamy i jakoś nigdy specjalnie na nie uwagi nie zwracałem i jeśli dobrze pamiętam ani razu też nie kliknąłem w nie...

konto usunięte

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Krzysztof Foltynowicz:
Dobrze Mirek, ja sie w pelni zgadzam. Tylko gdzie tu brak etyki ?

Reklama winna jasno informować o reklamowanym produkcie czy specjalnej ofercie promocyjnej

Z tego co wiem to Google sprawdza zgodność reklam ze swoimi zasadami

Co do wszelkim form agresywnie wyskakujących na ekranie:
LONDON - As many as 73% of web users have left a favourite website because of intrusive or annoying ads, according to research, with gambling and financial service ads coming off the worst.

The research reveals the extent of resistance to badly targeted online advertising, particularly among younger consumers.

The independent research, conducted by Opinion Matters for HowTo.tv showed that the figure rose to 84% among 25-34 year olds -- an increase of over 20% on the 2007 findings.

IMO problemem jest brak umiejętności planowania dobrych kampanii bez niewolnictwa CTR, które bywa bardzo zafałszowanym i mitycznym wskażnikiem efektywności oraz brak świdomości/wiedzy po stronie klientów zlecających te kampanie

Dobre planowanie reklam online to wykorzystanie kontekstowości, targetowania behavioralnego oraz reklamy PULL a nie push
http://www.modernmarketing.pl/print.php?pg=arta&magnr=... [SRY za lans, bo to ja napisałem ten artykuł :) ]Mirek mirpo Połyniak edytował(a) ten post dnia 24.07.08 o godzinie 16:34
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Krzysztof Foltynowicz:
Mikołaj Nowak:

Nie widzisz?

Widze, burze w szklance wody :)
Emitując takie reklamy:

- zachowujesz się nie fair w stosunku do Użytkowników,

GG?
- Udostepniaja powierzchnie reklamowa, ta reklama, ktora przytoczyles nie narusza regulaminu .. wiec jest ok. GG jest programem rozpowszechnianym za darmo, instalujac go .. zgadzasz sie na warunki .. a jednym z nich jest wyswietlanie reklam.

Firma, ktora zamiesciala reklame .. taki miala pomysl, lub taki pomysl agencji zaakceptowala. Checili cos innego, mniej typowego i podobnego do tego co widuje sie w tym okineku. Taki projekt dostali, zaakceptowali. Kazdy kto uzywa GG dluzej niz pare godzin wie, ze tam na gorze jest miejsce na reklame. Dalej nie widze zagrania nie fair.
- zachowujesz się nie fair w stosunku do klienta,

Nie fair, jest zmuszanie mnie do ogladania reklamy..

a w pełni fair jest to, że klikniesz w nią przez przypadek myśląc, że jest częścią interfejsu, z którego korzystasz?
ktorej wcale nie mam ochoty ogladac. Podalem przyklad z banerami latajacymi za mna po stronie .. uprzykrzającymi mi jej swobodne czytanie. Nie mam absolutnie nic przeciwko reklamie w internecie .. w koncu gdyby nie te banery .. to portale padaja lub ich zawartosc staje sie platna. Gorne pole okienka GG to miejsce na baner .. wiem o tym, spodziewam sie tego.
- niszczysz sobie wizerunek poprzez 'cwaniackie' taktyki.

Coz , mamy inne podejscie. Dla mnie cwaniacka taktyka to Ceneo .. wbicie sklepu w czolowke .. falszywymi niskimi cenami, ktore ni jak sie maja do faktycznych cen sklepu.

Widzisz, w moim artykule przytoczony został przykład reklamy w GG, a Ty go generalizujesz. To nie GG jest meritum sprawy, nie polityka tej firmy, tylko jej zachowanie.
Andrzej Sienkiewicz, pytany przeze mnie odpowiedział wprost:
"wprowadzanie w błąd użytkownika w takim poważnym medium jest uważane za nieetyczne.”.

Opisany i przytaczany przeze mnie przypadek jest ewidentnym wprowadzeniem Użytkownika w błąd.
Nie jest to wg mnie ani ciekawy, ani atrakcyjny dla reklamodawcy sposób na promocję, abstrahując od miejsca jej umieszczenia i od tego czy wiecie, że pojawią się tam reklamy - czy też nie.

Pozostańmy w temacie GG. Dokładnie rok temu emitowali Oni kampanię, w której popełnili ten sam błąd, tyle że teraz (nauczeni na błędach, ale nie do końca) wyszczególnili link reklamowy kolorem czerwonym.
Jeszcze wcześniej, w serwisie Grono.net został wyświetlony boks bez ramek, z tagami.
Klikalność była oszałamiająca, ale co z tego?
Równe temu było oszołomienie i frustracja Użytkowników; potencjalnych klientów 'sparzonych' do danej marki nieudaną kampanią. Paradoks?Mikołaj Nowak edytował(a) ten post dnia 24.07.08 o godzinie 15:55
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Mirek mirpo Połyniak:
IMO problemem jest brak umiejętności planowania dobrych kampanii bez niewolnictwa CTR, które bywa bardzo zafałszowanym i mitycznym wskażnikiem efektywności oraz brak świdomości/wiedzy po stronie klientów zlecających te kampanie

Dobrze ujęte i w pełni się zgadzam.
Co nie znaczy, że bazując na tym sprzedawcy powinni postępować tak jak GG.
Adam B.

Adam B. Experienced leader &
business developer

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Mikołaj Nowak:
Mirek mirpo Połyniak:
IMO problemem jest brak umiejętności planowania dobrych kampanii bez niewolnictwa CTR, które bywa bardzo zafałszowanym i mitycznym wskażnikiem efektywności oraz brak świdomości/wiedzy po stronie klientów zlecających te kampanie

Dobrze ujęte i w pełni się zgadzam.
Co nie znaczy, że bazując na tym sprzedawcy powinni postępować tak jak GG.


Obrazek


A co powiesz o tym? :)Adam B. edytował(a) ten post dnia 30.07.08 o godzinie 11:00
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Powiem, że nie chciałbym już tej pożyczki...

konto usunięte

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Krzysztof Foltynowicz:
To juz 100000 razy bardziej wkur.. sa banerki przeszkadzajki w czytaniu .. z uciekajacym przed kursorem X do zamkniecia... lub ukrytym tak, ze tylko tworca wie gdzie go wsadzil.

Popieram w 100 % i czy to jest etyczne, ze musze sie scigac z jakims kwadracikiem, zamiast czytac to co chce.

Temat: Etyka dobierania reklam w Internecie

Witam wszystkich (tym szczególniej, że pierwszy raz na forum).

Zainteresowała mnie dyskusja, więc postanowiłem wtrącić swoje 3 grosze, ponieważ miałem swojego czasu do czynienia z podobnym przypadkiem, ale trochę innej natury. Na stronie BrowseHappy.pl znalazłem się klikając w żółty pasek na stronie http://openmusic.pl/?id=1 (lub jakiejś innej ale z identycznym paskiem; uwaga! pasek widać chyba tylko pod IE). Jakkolwiek idea BrowseHappy może być szczytna, mnie taki sposób wabienia użytkownika skutecznie zniechęcił. Właścicele strony nie zgodzili się jednak z moimi spostrzeżeniami. :-) A wy co sądzicie?

Pozdrawiam

Następna dyskusja:

Reklam w serwisach Web 2.0




Wyślij zaproszenie do