Zbigniew J
Piskorz
www.PISKORZ.pl
sMs692094788
kreowanie wizerunku
...
Temat: Nokia zamknie swoje flagowe sklepy w Stanach...
Nokia zamknie swoje flagowe sklepy w Stanach Zjednoczonych, by obniżyć koszty na rynku, na którym nie może się zadomowić.Nokia otworzyła 12 sklepów w najważniejszych miastach świata, mając nadzieję na powtórzenie sukcesu placówek detalicznych Apple’a które pomogły temu amerykańskiemu producentowi elektronicznych gadżetów wzmocnić swój wizerunek jako marki luksusowej.
Nokia należy do najcenniejszych marek świata, ale przede wszystkim dzięki silnej pozycji na rynkach wschodzących. W Stanach Zjednoczonych jest mało znana.
Fiński koncern podał, że w ramach przebudowy swojej strategii handlowej zamknie sklepy w Nowym Jorku i Chicago. Firma chce się skupić na lepszej współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi i sieciami handlowymi.
„To potwierdza zwrot w strategii handlowej Nokii. Nie udało się jej powtórzyć sukcesu Apple’a z tym formatem sklepów”, powiedział Ben Wood, dyrektor działu badań w brytyjskiej firmie konsultingowej CCS.
Nokia zamyka również jeden z dwóch swoich sklepów w Londynie i placówkę w Sao Paolo. Pierwszy sklep firmowy został otworzony w grudniu 2005 roku w Moskwie.
Poprawa pozycji firmy na rynku amerykańskim stała się priorytetem dla prezesa Olli-Pekka Kallasvuo, który objął stery w Nokii w 2006 roku.
Od tego czasu jednak udział firmy w amerykańskim rynku spadł do znacznie poniżej 10 procent. Globalnie Nokia kontroluje prawie 40 procent rynku telefonów komórkowych.
Analitycy twierdzą, że sklepy firmowe są bardziej narzędziem marketingowym niż rosnącym źródłem zysków.
„Nie ma powodu, by Nokia utrzymywała sklepy firmowe – kosztują zbyt dużo w porównaniu z wartością, którą kreują”, powiedział John Strand, prezes duńskiej firmy konsultingowej Strand Consult.
„Sklepy firmowe są ważne w branży modowej: Apple to moda. Nokia to elektronika użytkowa”, powiedział Strand.
Apple uruchomił swoją sieć sklepów w 2001 roku i obecnie ma ich na całym świecie ponad 270. Microsoft niedawno poszedł w jego ślady i otworzył pierwszą placówkę detaliczną w Arizonie.
Rano akcje Noii wzrosły o 1,3 procent do 8,66 euro. Podobnie zachowywał się cały DJ Stoxx European Technology Index.
Copyright (2009) Thomson Reuters