Kazimierz Grabski

Kazimierz Grabski Jestem
otwieraczem...
Otwieram na marzenia
i aspiracje

Temat: Empatia w coachingu

Zastanowiłem się nad rolą empatii w coachingu i doszedłem do wniosku, że lista korzyści jest równie długa jak lista ryzyk. Wydaje się więc, że na pytanie "jaka jest rola empatii w coachingu" właściwą odpowiedzią jest: to zależy...

Proszę więc o podzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami w odniesieniu do następujących pytań:
- Jaka jest rola empatii w coachingu?
- W jakich sytuacjach empatia jest wskazana?
- W jakich sytuacjach empatia jest niewskazana?

konto usunięte

Temat: Empatia w coachingu

Kazimierz G.:
Zastanowiłem się nad rolą empatii w coachingu i doszedłem do wniosku, że lista korzyści jest równie długa jak lista ryzyk. Wydaje się więc, że na pytanie "jaka jest rola empatii w coachingu" właściwą odpowiedzią jest: to zależy...

Proszę więc o podzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami w odniesieniu do następujących pytań:
- Jaka jest rola empatii w coachingu?
- W jakich sytuacjach empatia jest wskazana?
- W jakich sytuacjach empatia jest niewskazana?
...a masz na myśli empatię poznawczą czy emocjonalną? bo to raczej spora różnica jest :)
Kazimierz Grabski

Kazimierz Grabski Jestem
otwieraczem...
Otwieram na marzenia
i aspiracje

Temat: Empatia w coachingu

Emocjonalną, zdecydowanie emocjonalną.

Przepraszam za niedopowiedzenie.
Tomasz S.

Tomasz S. Digital Marketing/
Recruitment/
Management,
www.staskiewi...

Temat: Empatia w coachingu

Maciej Karbowiak:

...a masz na myśli empatię poznawczą czy emocjonalną? bo to raczej spora różnica jest :)

Zabrakło Ci empatii poznawczej? ;)

konto usunięte

Temat: Empatia w coachingu

Kazimierz G.:
Emocjonalną, zdecydowanie emocjonalną.

Przepraszam za niedopowiedzenie.

A czy mógłbyś wskazać funkcję empatii emocjonalnej w coachingu?
Artur Król

Artur Król Profil nieaktywny,
proszę o kontakt
mailowy. Psycholog,
t...

Temat: Empatia w coachingu

Kazimierz G.:
Proszę więc o podzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami w odniesieniu do następujących pytań:
- Jaka jest rola empatii w coachingu?
- W jakich sytuacjach empatia jest wskazana?
- W jakich sytuacjach empatia jest niewskazana?

Powiedziałbym, że przede wszystkim jest przydatna w budowaniu kontaktu z pewnego rodzaju klientami, takimi, dla których ta płaszczyzna jest ważna. Jednocześnie tu ważne jest posiadanie odpowiednich granic poza które się nie przejdzie, a niekiedy wręcz skrajny, wręcz toporny brak empatii jest najlepszą interwencją, jaką można klientowi zaserwować (gdy np. ma on ciągłe doświadczenie empatii ze strony innych i nauczył się go wręcz żądać).
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: Empatia w coachingu

A może tu nie chodzi o to, aby tą empatię w sobie mieć ile o to, aby ją okazać. Tym samym mieć nad nią całkowitą kontrolę.

konto usunięte

Temat: Empatia w coachingu

Przemysław Lisek:
A może tu nie chodzi o to, aby tą empatię w sobie mieć ile o to, aby ją okazać. Tym samym mieć nad nią całkowitą kontrolę.


mieć nad nią całkowitą kontrolę? Ma ona (kontrola empatii) wynikać z okazania empatii?
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: Empatia w coachingu

Michał Piszczek:
Przemysław Lisek:
A może tu nie chodzi o to, aby tą empatię w sobie mieć ile o to, aby ją okazać. Tym samym mieć nad nią całkowitą kontrolę.
mieć nad nią całkowitą kontrolę? Ma ona (kontrola empatii) wynikać z okazania empatii?
Przekombinowałeś. Tylko po co? ;)

konto usunięte

Temat: Empatia w coachingu

nie przkombinowałem. Wytłumacz po co Ci ta kontrola i skąd ma być...
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: Empatia w coachingu

Michał Piszczek:
nie przkombinowałem. Wytłumacz po co Ci ta kontrola i skąd ma być...
Po co mi kontrola nad moimi emocjami? Ciekawe pytanie ;)

konto usunięte

Temat: Empatia w coachingu

no ciekawe. prawie pod superwizję. a nawet nie prawie.
Kazimierz Grabski

Kazimierz Grabski Jestem
otwieraczem...
Otwieram na marzenia
i aspiracje

Temat: Empatia w coachingu

Na poziomie faktów piszecie Panowie, że empatię odczuwacie lub nie. Piszecie również o możliwości jej okazywania lub nie.
Jednocześnie pojawiają się oceny dotyczące "użyteczności" oceny.
Domyślam się, że tak różne podejścia wynikają z różnych doświadczeń, a o Wasze doświadczenia właśnie pytałem. Dziękuję za podzielenie się tymi doświadczeniami i proszę o więcej.

Na marginesie kwestii doświadczeń. W czasie pracy z grupą kierowników zapytałem o to jak sobie radzą w sytuacji, gdy w czasie rozmowy z pracownikiem pojawiają się łzy pracownika. Większość ze zrozumieniem pokiwała głowami, a jedna z osób energicznie zaoponowała:
- Łzy w pracy!? To niemożliwe!

Każdy z nas ma swoje własne doświadczenia. Każdego dnia więcej.
Paweł Kaczmarek

Paweł Kaczmarek Coach efektywności,
trener coachingu
narzędziowego,
trene...

Temat: Empatia w coachingu

Zastanawiam się i wychodzi mi, że łatwiej mi chyba nie okazać odczuwanej empatii, kiedy jest mi to z jakiegoś powodu potrzebne. Niż z kolei okazać empatię, której faktycznie nie odczuwam.
Jacek Sypniewski

Jacek Sypniewski trener, Piekny Umysł

Temat: Empatia w coachingu

zastanawia mnie brak rozróżnienia pomiędzy postawą a odczuwaniem empatii-to w kwestii definicji.
Drugim pytaniem jakie sobie zadaję czy ja oczekuję/oczekiwałem empatii od swojego coacha? I przyznam, że na pewno nie takiej wielkiej. Troche owszem, ale bez przesady.

Temat: Empatia w coachingu

Czy bez empatii jesteśmy w stanie dostatecznie zrozumieć komunikaty klienta?
A nie zależy to od celu coachingu?
Paweł Kaczmarek

Paweł Kaczmarek Coach efektywności,
trener coachingu
narzędziowego,
trene...

Temat: Empatia w coachingu

Malwina Anna Użarowska:
Czy bez empatii jesteśmy w stanie dostatecznie zrozumieć komunikaty klienta?

Jeśli mówić o empatii jako zrozumieniu opartym na współodczuwaniu to
wyobrażam sobie sytuację, w której wcale nie identyfikuję się z jakimś ograniczeniem klienta. Mimo to rozumiem a jeśli widzę, że nie do końca rozumiem to dopytuję klienta posługując się na zimno warsztatem komunikacji. Dopytuję aż upewnię się, że klient ma poczucie że jest zrozumiany.
Zamiast empatii opieram się na uważności i warsztacie komunikacji :)

Temat: Empatia w coachingu

Paweł Kaczmarek:
Malwina Anna Użarowska:
Czy bez empatii jesteśmy w stanie dostatecznie zrozumieć komunikaty klienta?

Jeśli mówić o empatii jako zrozumieniu opartym na współodczuwaniu
to jest empatia emocjonalna
wyobrażam sobie sytuację, w której wcale nie identyfikuję się z jakimś ograniczeniem klienta. Mimo to rozumiem a jeśli widzę, że nie do końca rozumiem to dopytuję klienta posługując się na zimno warsztatem komunikacji. Dopytuję aż upewnię się, że klient ma poczucie że jest zrozumiany.
Zamiast empatii opieram się na uważności i warsztacie komunikacji :)

a chodzi, moim zdaniem, o empatię poznawczą, o decentrację.
Według mnie ten rodzaj ematii jest koniecznym warunkiem do podjęcia skutecznych działań czy interwencji. A także do komunikacji.
W przeciwnym razie jest to eksperymentowanie z własnymi pomysłami

Temat: Empatia w coachingu

Druga sprawa. Przypuśćmy, że jesteś klientem coacha, który nie przyjmuje Twojej perspektywy czyli nie "używa" empatii (poznawczej). Jednak stara się to okazać. Jak szybko się zorientujesz?

Nie możemy zakładać, że nasi klienci są mniej inteligentni od nas. Nie możemy zakładać, że nie posługują sie empatią i intucją. Prawda?
Magdalena Wegner

Magdalena Wegner Trener, coach,
mediator,
www.wyspa-zmian.pl

Temat: Empatia w coachingu

Kazimierz G.:
Emocjonalną, zdecydowanie emocjonalną.

Przepraszam za niedopowiedzenie.

napisałeś, że masz swoje własne przemyślenia na ten temat, że widzisz zarówno plusy jak i zagrożenia.
Czy możesz się tym podzielić?

Dla mnie wartością w coachingu jest empatia rozumiana jako bycie z drugą osobą, pełne szacunku rozumienie czego doświadcza druga osoba (bez ocen, doradzania, analizowania..). Nie oznacza że zgadzam się z tym co druga osoba mówi, ale jestem z nią i rozumiem.

Ja nie bardzo widzę wartość empatii emocjonalnej - rozumianej jako współodczuwanie w coachingu. To powoduje, że bardzo ciekawa jestem jak to jest dla Ciebie, jakie widzisz plusy?



Wyślij zaproszenie do