Temat: Rozładunek towaru

Czy są przepisy, które szczegółowo warunkują rozładunek towaru? Kwestię typu czy można wózkiem spalinowym wjechać na naczepę, po czyjej stronie leży rozładunek towaru. Czy jest to tylko kwestia umowy pomiędzy sprzedającym a kupującym. Często spotykam się z wykorzystywaniem kierowców do rozładunku i nie chodzi tu tylko o "podciąganie palet" na koniec naczepy przy rozładunkach z poziomu zero.
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: Rozładunek towaru

Zgodnie z art. 43 prawa przewozowego rozładunek towaru należy do odbiorcy, chyba że umowa przewozu stanowi inaczej. W przewozach międzynarodowych (Konwencja CMR) nie jest to jednoznacznie uregulowane, więc trzeba stosować uzupełniająco przepisy właściwego prawa krajowego (w przypadku polskich odbiorców i przewoźników będzie to z reguły prawo polskie, więc art. 43 też znajdzie zastosowanie). Kierowca ma więc pełne prawo odmówić rozładunku, a często nawet obowiązek, jeśli nie został do rozładunku np. wózkiem widłowym przeszkolony.

Zupełnie bez znaczenia dla przewoźnika jest umowa pomiędzy sprzedającym a kupującym, gdyż ona wiąże wyłącznie strony umowy sprzedaży. Dla przewoźnika a tym samym kierowcy kluczowe są zapisy umowy przewozu - jeśli one nie nakładają na niego obowiązku rozładunku, rozładunek należy do odbiorcy.

Jeszcze bardziej kategorycznie należy kierowcom zabraniać uczestniczenia w załadunku - przewoźnik nie może wówczas skorzystać z bardzo korzystnych dla niego przepisów prawa przewozowego i Konwencji CMR, które pozwalają na uchylenie się od odpowiedzialności za szkody, gdy mogły one powstać w wyniku błędnego załadunku (tak - wystarczy udowodnienie możliwości, a nie rzeczywistej przyczyny).



Wyślij zaproszenie do