Elżbieta W.

Elżbieta W. Electrolux Poland

Temat: reklamacja - przedawnienie

Witam!
Poproszę o pomoc w poniżej sprawie.
Klient wnioskuje o uznanie reklamacji po upływie półtora roku od dostawy, w której stwierdzono brak w dostawie. Spisano wtedy protokół reklamacyjny, który podpisał również kierowca, ale Klient przysłał ten dokument dopiero teraz. Czy w tej sytuacji, na podstawie Art 77 pkt. 1 prawa przewozowego, można uznać, że sprawa uległa przedawnieniu, mimo podpisu kierowcy na protokole?

Z góry dziękuję za pomoc z zrozumieniu tematu:-)
Ela

konto usunięte

Temat: reklamacja - przedawnienie

Sprawy transportowe przedawniają się po roku, więc według mnie sprawa zgłoszona po półtora roku do takich się zalicza.

Dodatkowo powołałbym się na zapis w Konwencji CMR, a dokładniej rozdział V, art. 30, pkt.1 :
"Jeżeli odbiorca przyjął towar, nie sprawdziwszy wraz z przewoźnikiem jego stanu albo nie zgłosiwszy przewoźnikowi zastrzeżeń wskazujących ogólnie rodzaj braku lub uszkodzena najpóźniej w chwili dostawy, jeśli idzie o widoczne braki lub uszkodzenia, lub w siedem dni od daty dostawy, nie wliczając niedziel i dni świątecznych, jeśli idzie o braki lub uszkodzenia niewidoczne - domnimywa się , jeżeli nie ma dowodu przeciwnego, że otrzymał towar w stanie opisanym w liście przewozowym. Zastrzeżenia, przewidziane wyżej, powinny być dokonane na piśmie, jeśli idzie o braki lub uszkodzenia niewidoczne."
No i oczywiście pkt.2 taegoż samego artykułu:
"Jezeli stan towaru został sprawdzony wspólnie przez odbiorcę i przewoźnika, dowód przeciwny wynikowi tego sprawdzenia nie może być przeprowadzony, chyba że chodzi o braki lub uszkodzenia niewidoczne i jeżeli odbiorca zgłosił przewoźnikowi pisemne zastrzeżenia w ciągu siedmiu dni od daty tego sprawdzenia, nie licząc niedziel i dni świątecznych."

Krótko mówiąc - tak czy inaczej reklamacja zgłoszona po takim czasie nie ma żadnego odzwierciedlenia w jakichkolwiek przepisach i można ją odrzucić. Oczywiście nie jako bezzasadną (bo jeśli jest protokół to byłoby to bez sensu), ale jako przedawnioną.

Powodzenia :)

Pzdr,
KKrzysztof Pawłowski edytował(a) ten post dnia 09.12.09 o godzinie 18:14
Elżbieta W.

Elżbieta W. Electrolux Poland

Temat: reklamacja - przedawnienie

Panie Krzysztofie, bardzo dziękuję:-)
Mam pytanie dodatkowe.
- Jeśli kopia protokołu reklamacyjnego zostanie dołączona do zwrotnych dokumentów przewozowych, lub jeśli nie spisano protokołu, ale rozbieżnośc w dostawie została opisana na liście przewozowym, lub na WZ, to czy w takiej sytuacji klient może argumentowac, że jest to wystarczającą formą zgłoszenia przewoźnikowi rozbieżności w dostawie i na tej podstawie oczekiwac uznania reklamacji nawet po upływie roku? Czy powinien jednak osobiście wnioskowac o uznanie reklamacji zgłaszajac ją przewoźnikowi w przepisowym terminie, przedstawiając wtedy dokumenty z dostawy?
Odmówiłam akceptacji kilku reklamacji, które uznałam za przedawnione właśnie dlatego, że nie otrzymaliśmy zgłoszenia od klienta, a klient uważa, że wpis na dokumentach, bądź protokół rozbieżności, podpisany przez kierowcę, jest wystarczającym zgłoszeniem...?

konto usunięte

Temat: reklamacja - przedawnienie

Krzysztof Pawłowski:
Sprawy transportowe przedawniają się po roku, więc według mnie sprawa zgłoszona po półtora roku do takich się zalicza.

Dodatkowo powołałbym się na zapis w Konwencji CMR, a dokładniej rozdział V, art. 30, pkt.1 :
"Jeżeli odbiorca przyjął towar, nie sprawdziwszy wraz z przewoźnikiem jego stanu albo nie zgłosiwszy przewoźnikowi zastrzeżeń wskazujących ogólnie rodzaj braku lub uszkodzena najpóźniej w chwili dostawy, jeśli idzie o widoczne braki lub uszkodzenia, lub w siedem dni od daty dostawy, nie wliczając niedziel i dni świątecznych, jeśli idzie o braki lub uszkodzenia niewidoczne - domnimywa się , jeżeli nie ma dowodu przeciwnego, że otrzymał towar w stanie opisanym w liście przewozowym. Zastrzeżenia, przewidziane wyżej, powinny być dokonane na piśmie, jeśli idzie o braki lub uszkodzenia niewidoczne."
No i oczywiście pkt.2 taegoż samego artykułu:
"Jezeli stan towaru został sprawdzony wspólnie przez odbiorcę i przewoźnika, dowód przeciwny wynikowi tego sprawdzenia nie może być przeprowadzony, chyba że chodzi o braki lub uszkodzenia niewidoczne i jeżeli odbiorca zgłosił przewoźnikowi pisemne zastrzeżenia w ciągu siedmiu dni od daty tego sprawdzenia, nie licząc niedziel i dni świątecznych."

Krótko mówiąc - tak czy inaczej reklamacja zgłoszona po takim czasie nie ma żadnego odzwierciedlenia w jakichkolwiek przepisach i można ją odrzucić. Oczywiście nie jako bezzasadną (bo jeśli jest protokół to byłoby to bez sensu), ale jako przedawnioną.

Powodzenia :)

Pzdr,
KKrzysztof Pawłowski edytował(a) ten post dnia 09.12.09 o godzinie 18:14


Hej Nie do końca się zgodze jeśli klient sporzadził protokół i był wpis w CMR i zostaliście poinformowani w ciągu 7 dni że mogło dojść do szkody na rzecz klienta to raczej nie ma mowy o przedawnieniu po roku czasu , sprawdze jeszcze notatki ze szkolenia , ale pamiętam że czas jaki potem jest jest jakiś masakrycznie długi

konto usunięte

Temat: reklamacja - przedawnienie

Pani Elżbieto,

Formalnie klient powinien Pani zgłosić swoje żądania odnośnie braków w dostawie - teoretycznie zapis o braku był, ale samo dołączenie protokołu (ewntualnie wpis w CMR czy WZ) nie stanowi jeszcze zgłoszenia reklamacyjnego (CMR, KC czy Prawo Przewozowe). To, że zgłoszenie/protokół zostały spisane nie świadczy jeszcze o niczym. Prosty przykład - Pani kierowca/podwykonawca pracuje w systemie 4/1, przypadek miał miejsce np piątego dnia po wyjeździe z kraju. Kierowca wraca po 26 dniach, więc juz mija 7 czy też 14 dni od momentu zdażenia. Nie ma Pani obowiązku wiedzieć czy zdażenie miało miejsce czy też nie - zgłoszenie jakiejkolwiek reklamacji to obowiązek klienta. Jeśli nie dotrzymuje terminów zawartych w Konwencji to (przepraszam) ale jego problem - nieznajomość przepisów nie zwalnia od ich przestrzegania.

Panie Stanisławie - dlatego też przytoczyłem CMRkę, w której wyraźnie opisany jest sposób i termin zgłaszanie reklamacji (braków/szkód). Według mnie reklamacja jest do odrzucenia, ponieważ jak pisała Pani Ela zgłoszenie nastąpiło po półtora roku a nie w terminie 7 czy też 14 dni do których zobowiązany jest klient.

Pzdr
KKrzysztof Pawłowski edytował(a) ten post dnia 10.12.09 o godzinie 10:38

konto usunięte

Temat: reklamacja - przedawnienie

prawo przewozowe jasno okresla termin reklamacji...rok czasu od zdarzenia
klienta obowiazkiem jest sporzadzenie pisma reklamacyjnego w tym czasie, jesli tego nie zrobi, reklamacja ulega przedawnieniu

konto usunięte

Temat: reklamacja - przedawnienie

Prawo przewozowe jest niczym wobec Konwencji CMR :) PP to tylko wykładnia przepisów... Więc jeśli idzie o braki i ich reklamowanie to nie rok tylko 7 lub 14 dni - po tym terminie sprawa jest nieaktualna :)

Pzdr
K

PS. Pani Arleto, zachęcam do zapoznania się z CMRką - Pani firma (Wincanton) przegrała juz nie jedn proces w związku z jej nieznajomością :(Krzysztof Pawłowski edytował(a) ten post dnia 11.12.09 o godzinie 18:19
Elżbieta W.

Elżbieta W. Electrolux Poland

Temat: reklamacja - przedawnienie

Witam!
Dziękuję za wszystkie wypowiedzi, okazały się bardzo pomocne.

Poczyniłam odpowiednie (mam nadzieję) kroki i czekam na ruch "przeciwnika";-))

W razie dalszych perturbacji pozwolę sobie powrócić do tego tematu i konsultować się z Państwem.

Miłego dnia:-)
Ela

konto usunięte

Temat: reklamacja - przedawnienie

Pani Elżbieto,

Gdyby coś się działo - zapraszam. Konsultowałem się w tej sprawie i przytoczone przeze mnie przepisy (Konwencja CMR) są odpowiedzią na tą reklamację i podstawą do jej odrzucenia ze względu na niedotrzymanie terminu.

Pzdr,
K
Andrzej Zając

Andrzej Zając Spedytor, Mantra Sp.
z o.o.

Temat: reklamacja - przedawnienie

Krzysztof Pawłowski:
Pani Elżbieto,

Gdyby coś się działo - zapraszam. Konsultowałem się w tej sprawie i przytoczone przeze mnie przepisy (Konwencja CMR) są odpowiedzią na tą reklamację i podstawą do jej odrzucenia ze względu na niedotrzymanie terminu.

Pzdr,
K
Ja mam tylko pytanie czy dostawa była w kraju czy za granice, bo jesli towar nie byl dostarczany za granice to chyba konwencja CMR nie ma tutaj zastosowania.Andrzej Zając edytował(a) ten post dnia 15.12.09 o godzinie 22:59

konto usunięte

Temat: reklamacja - przedawnienie

Fakt, masz rację - ja przyjąłem dostawę za granicą.
Niemniej jednak podstawą do jakichkolwiek odszkodowań jest złożenie reklamacji a z opisu wynika, że takowego nie było.

Pzdr
K



Wyślij zaproszenie do