Temat: Pytania dociekliwych uczniów
Monika Marlena Toll:
- ile waży statek
- ile kosztuje statek
ceny statków mocno się wahają - mocno zależą od koniunktury / podaży...
najdroższymi dużymi statkami TOWAROWYMI są gazowce LNG
największe mogą kosztować sporo ponad 200 mln USD
najdroższymi statkami handlowymi (cywilnymi) są jednak wycieczkowce (do ok. 800 mln - 1,2 mld USD USD za sztukę w kilku przypadkach)
wahania cen - dla przykładu: kontenerowce...
nośność największego statku w historii wynosiła ok. 560 tys. ton.
(zbiornikowiec Jahre Viking / ex Seawise Giant)
... ale do nośności statku trzeba dodać jeszcze jego masę własną (masę statku pustego)...
nośność = masa ładunku + masa zapasów (paliwa, olejów smarnych, wody, żywności, części zamiennych, etc.), załogi z bagażami, etc.
nośność + masa statku pustego = wyporność
nośność / wyporność = współczynnik nośności, czyli nośność odniesiona do wyporności...
jeżeli od 1 odejmiemy wartość tego współczynnika, to zostanie nam ułamek, który - po pomnożeniu przez 100 - da nam % jaki stanowi masa SAMEGO statku w odniesieniu do wyporności w stanie załadowanym (czyli masa samego statku w stosunku do masy statku wraz z ładunkiem)...
poniżej podano TYPOWE, PRZECIĘTNE, ZGRUBNE wartości tego współczynnika dla różnych typów statków...
zbiornikowca naftowego
rudowca
drobnicowca
gazowca LNG lub LPG
kontenerowca
wycieczkowca / statku pasażerskiego
statku typu ro-ro
promu kanałowego (Kanał Angielski)
ta tableka pochodzi z nienajnowszej publikacji
postęp w technice okrętowej / optymalizacja konstrukcji / używanie bardziej wytrzymałych i lżejszych materiałów mogło te współczynniki _NIEZNACZNIE_ zwiększyć...
(tzn. że z biegiem czasu nieco zmniejsza się masa konstrukcji statku, a więc przy tych samych gabarytach i kształcie podwodnej części statku zwiększa się "miejsce" na ładunek - zwiększa się udział nośności, a więc głównie masy ładunku, w wyporności)
dla przykładu dzięki postępowi współczynnik nośności mógł się zwiększyć dla zbiornikowców - z 0,80-0,86 do (jak sądzę - nie sprawdzałem teraz tego dokładnie) np. 0,82-0,90... choć "na oko" okolice 0,90 już mi się mało prawdopodobne wydają...
w niektórych innych typach statków postęp w tym względzie mógł być większy...
proszę też pamiętać, że współczynnik będzie się zmieniał TAKŻE W RAMACH JEDNEGO TYPU STATKU w zależności od jego wielkości...
- dla przykładu: dla MAŁEGO gazowca będzie wynosił 0,60 a dla dużego 0,64-0,65
konkretna masa statku - przykład: największe kontenerowce jakie zawijają do polskich portów:
nośność - 156 907 t
wyporność - 218 788 t
masa statku pustego - 61 881 t
(
http://www.naszemorze.com.pl/pokaz_wiadomosc.php?idn=489 )
nośność do wyporności = ok. 0,717... czyli znacznie więcej niż 0,6 podane w tabelce...
- no cóż - postęp... a poza tym to są "ekstremalne", największe kontenerowce na świecie, o jakich się (w chwili publikacji tej tabelki) nikomu nie śniło... efekt skali...
uczniom polecam regularną lekturę (oraz sięganie do egzemplarzy archiwalnych) miesięcznika "Nasze MORZE"...
- tam zarówno teksty o rynku żeglugowym, technice okrętowej, jak i ciekawostki...
np. w jednym z ostatnich wydań - text o REKORDOWYCH - największych statkach, jakie dotąd odwiedzały polskie porty...
w "Naszym MORZU" publikowane są też nierzadko obszerne, szczegółowe opisy techniczne statków...
- - - - -
dla większości (praktycznie wszystkich) statków TOWAROWYCH nośność jest ważnym parametrem eksploatacyjnym, a więc "handlowym" (świadczącym o możliwościach / walorach statku), a co za tym idzie, ujawnianym publicznie...
natomiast wyporność NIE ZAWSZE, ALE CZĘSTO jest UKRYWANA (co jest w interesie głównie stoczni, zazdrosnych o swe tajemnice techniczne), z kolei dla armatorów (z punktu widzenia handlowego) masa statku pustego czy wyporność nie są takie ważne (poza momentem sprzedaży statku na złom), więc często / na ogół też informacji o wyporności lub masie statku pustego nie publikują...
dlatego o wiele łatwiej znaleźć (nawet w źródłach "amatorskich", w Internecie) informacje o nośności statku, a dla WIELU statków informacji o wyporności znaleźć nie można...
Piotr Stareńczak edytował(a) ten post dnia 24.10.11 o godzinie 23:39