Temat: przekroczenie nacisku na oś

kto odpowiada za przekroczenie nacisku na oś teraz? Załadowca czy przewoźnik?
Czi ITD może nałożyć karę za naciski jesli nie ma przekroczenia DMC?

Temat: przekroczenie nacisku na oś

Zgodnie z art. 43 Prawa przewozowego, czynności ładunkowe należą do obowiązków nadawcy, który jest zobowiązany wykonać je w sposób zapewniający przewóz przesyłki towarowej zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Zazwyczaj to dzieje sie w sytuacji jak kierowca nie uczestniczy w załadunku i waga netto jest nie dokładna. Ogólnie jeżeli kierowca nie ma możliwości nadzorować załadunek na CMR jest rubryka uwagi przewoźnika i tam trzeba wpisać brak możliwości nadzorowania załadunku. Wpis dokonuje się w obecności osoby która przekazuje kierowce dokumenty. W takim przypadku przewoźnik wymaga od spedycji zwrot kosztów, spedycja już kontaktuje się z klientem. Generalnie firmy nadawcy unikają wpisywanie takich uwag do CMR co utrudnia sprawę przewoźnikowi.

konto usunięte

Temat: przekroczenie nacisku na oś

DMC to jedna norma, a naciski osi to druga norma, której należy dochować.
Widziałem protokół kontroli zestawu pojazdów, DMC 26 ton, a nacisk na osi napędowej 13. Tak bardzo skoncentrowana była masa ładunku na niewielkiej przestrzeni.

Przewoźnik w większości przypadków zostanie obciążony karą przez ITD, ale to nadawca powinien zadbać o odpowiednie zapisy w zleceniu transportowym, aby przewoźnik nie mógł dochodzić zwrotu zapłaconej kary.

W praktyce mało który nadawca o tym myśli, dopóki nie zapłaci 15.000 zł kary.



Wyślij zaproszenie do