konto usunięte

Temat: Najbardziej spektakularne przedsięwzięcia logistyczne....

Chciałabym by w tym wątku uczestnicy podzielili się wiedzą a w szczególności przedstawili różnego rodzaju przedsięwzięcia w logistyce.

Zacznę od znanego wszystkim i moim zdaniem bardzo spektakularnego przedsięwzięcia od którego zaczynają się zazwyczaj wykłady na uczelniach. Mianowicie budowy trasy WZ (wschód- Zachód) a dokładniej od przesunięcia Kościoła pw Narodzenia NMP.

Trasa W-Z (Trasa Wschód-Zachód) była pierwszą większa inwestycja komunikacyjna po II wojnie światowej w Warszawie, budowana w latach 1947-1949, oddana 22 lipca 1949r.Trasa W-Z projektowana była głównie z myślą o ruchu motocyklowym i ruchu samochodowym o niewielkim natężeniu (nie licząc oczywiście ruchu tramwajowego), dziś więc jest arterią zakorkowaną w godzinach szczytu i niebezpieczną przez całą dobę.
W roku 1962 zapadła decyzja o poszerzeniu al. gen. Karola Świerczewskiego na odcinku Marchlewskiego – pl. Dzierżyńskiego. Jednak przed poszerzeniem północnej jezdni Trasy należało usunąć lub przesunąć, kolidujący z inwestycją, zabytkowy - wybudowany w latach 1683-1731 kościół pw. Narodzenia NMP (dawny kościół zakonu Karmelitów Trzewiczkowych) i obiekty do niego należące (Aleja "Solidarności"/Al. gen. Karola Świerczewskiego 80, d. Leszno 32). Kościół został więc przesunięty w nowe miejsce (bez konieczności przeprowadzania prac rozbiórkowych i rekonstrukcyjnych, co uznano za wielkie dzieło polskich inżynierów i konserwatorów.

Położenie kościoła przed:

Obrazek


Położenie kościoła po przesunięciu

Obrazek
Alicja Pniewska edytował(a) ten post dnia 23.09.09 o godzinie 15:36

konto usunięte

Temat: Najbardziej spektakularne przedsięwzięcia logistyczne....

Przesunięcie Mostu Rocha.
Celem tego przedsięwzięcia była poprawa funkcjonowania historycznych układów urbanistycznych, które w wyniku nieprzemyślanych decyzji planistycznych lat 60/70 utraciły swoje szanse na rozwój.
Uzyskane w ten sposób odtworzenie historycznej przeprawy przez Cybinę przyczyniło się do połączenia starej dzielnicy Śródki z Ostrowem Tumskim, i dalej ze Starym Rynkiem, w ramach Traktu Królewsko-Cesarskiego.Do realizacji projektu postanowiono wykorzystać przęsło starego mostu św. Rocha, które od czasu rozbiórki spoczywało nad kanałem Warty. Przedsięwzięcie przesunięcia 400-tonowej konstrukcji rozpoczęło się na początku września 2007 roku. Obiekt ten został ustawiony na specjalnych wózkach i przy pomocy wyciągarek przemierzał od 30 do 100 m na dobę, po torach kolejowych ułożonych na obu brzegach kanału. Przęsło dotarło do mostu Mieszka I pod koniec września i rozpoczęła się najbardziej spektakularna i skomplikowana część inwestycji. W związku z tym, w dniach 28 września - 1 października most Mieszka I był zamknięty dla ruchu pojazdów.
Stary most św. Rocha został ustawiony na trzymetrowych podporach na wysokości mostu Mieszka I, na którym zdemontowane zostały barierki zabezpieczające, słupy oświetleniowe i sieć trakcji tramwajowej. 29 września przęsło starego mostu wciągnięto na most Mieszka I przy wykorzystaniu specjalnych siłowników, wypożyczonych od Polskich Kolei Państwowych. Proces ten kontynuowano także w ciągu następnego dnia. 1 października przęsło mostu św. Rocha zostało opuszczone z podpór, a w ciągu kilku kolejnych dni było transportowane po szynach kolejowych do docelowego miejsca przeprawy nad rzeką Cybiną. W tym samym czasie trwały prace związane z przygotowaniem przyczółków pod nowy most. Dnia 25 października 2007 roku Most Cybiński został umieszczony w miejscu jego przeznaczenia.

Na rusztowaniu wznoszone były wózki po których przęsło przeszło mostem Mieszka I.

Obrazek


Obrazek


Obrazek

Pierwsze metry jakie pokonało na moście było ciągnięte na wózkach przez koparki.

Obrazek

Powoli skutecznie 2 koparki pchały most na drugą stronę

Obrazek


Obrazek


Obrazek
Dorota K.

Dorota K. TSL + IT -
konsultant

Temat: Najbardziej spektakularne przedsięwzięcia logistyczne....

Jeśli chodzi o przesuwanie budynków w Warszawie, to jeszcze należałoby wymienic Pałac Lubomirskich, obecnie zamykający Oś Saską:

Obrazek

Cyt. za:http://www.warszawa1939.pl/index.php?r1=lubomirskich&r3=0
Dorota K.

Dorota K. TSL + IT -
konsultant

Temat: Najbardziej spektakularne przedsięwzięcia logistyczne....

O przesuwaniu kościoła Karmelitów powstała książka szczegółowo opisująca całą operację od strony technicznej i organizacyjnej. Niestety nie pomnę autora.
Ciekawostką jest, że kościół ten przesunęło na osiach kolejowych ręcznymi wciągarkami ośmiu (!) ludzi.

konto usunięte

Temat: Najbardziej spektakularne przedsięwzięcia logistyczne....

Oczywiscie lata 30 a następnie lata 50,60 (chociaż ze wskazaniem na 50te) - powstanie Toyota way- czyli jedynej słusznej drogi w logistyce, jeżeli chodzi o sposób myślenia.
Pozdr.

konto usunięte

Temat: Najbardziej spektakularne przedsięwzięcia logistyczne....

Chciałam przedstawić sposób budowy ul.Podgórnej w Poznaniu w latach 50 -tych ale niestety nie mogę nic znaleźć. Nie chcę nic pisać bo boję sie że napiszę coś źle tzn . że coś pokręcę. Jeżeli ktoś posiada trochę informacji na ten temat to bardzo bym prosiła o podzielenie się nimi. Myślę,że ten przykład byłby dobry w porównaniu do współczesnych drogowców. Z góry dziękuję.



Wyślij zaproszenie do