Temat: Maksymalna wysokość palet - PKP Cargo

Witam,

może ktoś z Was orientuje się, czy na polskich kolejach obowiązuje maksymalna wysokość palet, które można przetaczać przez górkę rozrządową? Słyszałam, że powyżej 160 cm PKP nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody. Gdzie znajdę odpowiednie przepisy na ten temat?
Dorota K.

Dorota K. TSL + IT -
konsultant

Temat: Maksymalna wysokość palet - PKP Cargo

Palet nie przetacza się przez górkę rozrządową! Przez górkę rozrządową przetacza się wagony i to nie wszystkie. Zależy od konstrukcji wagonu, kąta nachylenia górki i od rodzaju ładunku.
Obowiązkiem załadowcy jest tak zabezpieczyć towar, żeby przy normalnej eksploatacji taboru nie następowało przesunięcie ładunku. Nawet jeśli paleta będzie miała metr wysokości ale będzie się przesuwać po wagonie od ściany do ściany to może towarowi się nic nie stanie, ale załadowca zapłaci za naprawę uszkodzonego wagonu.
Wszystko zależy od tego co i na jaki wagon ładujesz oraz jak zabezpieczasz.

[edit:]
Do wagonu krytego możesz ładować po sam dach a do otwartego do skrajni taboru. A co do przepisów, to ekspedytor na stacji ma przepisy dotyczące np. rozkładania ładunków ciężkich na podłodze dla poszczególnych typów wagonów itp.
Generalnie, jeśli nastąpi uszkodzenie towaru a komisja stwierdzi, że towar nie był odpowiednio zabezpieczony, to odpowiedzialność będzie po stronie załadowcy a nie przewoźnika.Dorota Kowalczyk edytował(a) ten post dnia 03.02.09 o godzinie 17:38

Temat: Maksymalna wysokość palet - PKP Cargo

Dziękuję za odpowiedź. Z uporem maniaka wrócę jednak do mojego pytania: Czy ktoś z Was słyszał może o ograniczeniu wysokości palety obowiązującym na PKP do 160 cm, względnie do dwukrotności długości krótszego boku palety?

PS. "Przetaczanie palet" to był skrót myślowy - nie bądźmy małostkowi ;)
Dorota Kowalczyk:
Palet nie przetacza się przez górkę rozrządową! Przez górkę rozrządową przetacza się wagony i to nie wszystkie. Zależy od konstrukcji wagonu, kąta nachylenia górki i od rodzaju ładunku.
Obowiązkiem załadowcy jest tak zabezpieczyć towar, żeby przy normalnej eksploatacji taboru nie następowało przesunięcie ładunku. Nawet jeśli paleta będzie miała metr wysokości ale będzie się przesuwać po wagonie od ściany do ściany to może towarowi się nic nie stanie, ale załadowca zapłaci za naprawę uszkodzonego wagonu.
Wszystko zależy od tego co i na jaki wagon ładujesz oraz jak zabezpieczasz.

[edit:]
Do wagonu krytego możesz ładować po sam dach a do otwartego do skrajni taboru. A co do przepisów, to ekspedytor na stacji ma przepisy dotyczące np. rozkładania ładunków ciężkich na podłodze dla poszczególnych typów wagonów itp.
Generalnie, jeśli nastąpi uszkodzenie towaru a komisja stwierdzi, że towar nie był odpowiednio zabezpieczony, to odpowiedzialność będzie po stronie załadowcy a nie przewoźnika.Dorota Kowalczyk edytował(a) ten post dnia 03.02.09 o godzinie 17:38
Dorota K.

Dorota K. TSL + IT -
konsultant

Temat: Maksymalna wysokość palet - PKP Cargo

Przecież napisałam, że wagon kryty można ładować pod dach, czyli ograniczeniem wysokości jest wysokość wewnętrzna a dla towarów na paletach wysokość drzwi wagonu (z lekkim luzem, bo paletę na wózku trzeba trochę nad podłogę podnieść, żeby do wagonu wstawić). Ograniczenia do 160 cm nie ma.

Wagon odkryty można ładować do skrajni taboru a w przypadku jej przekroczenia przewóz wymaga specjalnego zezwolenia.

Szczegółowych wskazówek co do sposobu ładowania wagonów oraz dopuszczalnej skrajni może i ma obowiązek udzielić ekspedytor na stacji. On również ocenia czy wagon jest prawidłowo załadowany a towar zabezpieczony przez przemieszczaniem. Dopiero po takiej kontroli wagon może zostać zamknięty i zaplombowany.

Napisałam również, że to czy wagon rozrządza się przez górkę czy torem płaskim zależy także od rodzaju ładunku. Wagony, które mają być rozrządzane po torze płaskim są specjalnie oznaczane.

I jeszcze jedno:
ograniczeniem wysokości palety może być waga towaru na niej. Zasada załadunku jest taka, że podłoga wagonu powinna być wypełniona paletami z towarem możliwie szczelnie i równomiernie. Przykład: jeśli do wagonu 2-osiowego o ładowności 25t mieści się 32 europlatey, a umieszczenie na palecie towaru do maksymalnej możliwej wysokości spowoduje, że będzie ona ważyła 830 kg, to ładunek 32 takich palet przekroczy dopuszczalną ładowność wagonu.

Tak więc jak widać, co towar to indywidualny przypadek.Dorota Kowalczyk edytował(a) ten post dnia 04.02.09 o godzinie 11:13

Temat: Maksymalna wysokość palet - PKP Cargo

Zgadzam się z przedmówczynią. Jak drzwi mają 2 m, to możesz pakować paletę o wysokości 195 cm, chyba że na załadunku masz magików i przesuną po podłodze to nawet ze 199 cm wejdzie.

Temat: Maksymalna wysokość palet - PKP Cargo

Udało mi się w końcu dodzwonić do pana, który zajmuje się przepisami dot. załadunku w PKP Cargo :)

Powiedział mi, że istnieje coś takiego jak wewnętrzny regulamin PKP Cargo o ładowaniu i zabezpieczniu wagonów towarowych. Punkt 3, ustęp 2a mówi o tym, że wysokość palety nie może przekraczać dwukrotnej długości krótszego boku palety. Czyli w wypadku palety o podstawie 80 na 120 cm maksymalna wysokość wynosi 160 cm.
Dorota K.

Dorota K. TSL + IT -
konsultant

Temat: Maksymalna wysokość palet - PKP Cargo

Że regulamin wewnętrzny jest, to fakt. Właśnie nim posługują się ekspedytorzy na stacjach, o których wspominałam.

A przepis o palecie jest albo przestarzały albo w ogóle nie stosowany. Już 10 lat wynajmuję wagony do przewozu i ani razu nie słyszałam o takim przepisie.
Zapewniam, że prawie wszyscy moi klienci ładują palety wyższe niż 160 cm albo układają warstwami ile tylko się zmieści pod dachem. Inaczej przewóz większości towarów koleją w ogóle nie miałby sensu jeśli ponad paletą zostawałby nawet metr luzu a towar nie osiągałby dopuszczalnej ładowności wagonu.Dorota Kowalczyk edytował(a) ten post dnia 04.02.09 o godzinie 13:59
Jarek Gacki

Jarek Gacki PKP Intercity S.A.
Główny Dyspozytor
(aktualnie trudny
do...

Temat: Maksymalna wysokość palet - PKP Cargo

Joanna Michalska (Kołosowska):
Udało mi się w końcu dodzwonić do pana, który zajmuje się przepisami dot. załadunku w PKP Cargo :)

Powiedział mi, że istnieje coś takiego jak wewnętrzny regulamin PKP Cargo o ładowaniu i zabezpieczniu wagonów towarowych. Punkt 3, ustęp 2a mówi o tym, że wysokość palety nie może przekraczać dwukrotnej długości krótszego boku palety. Czyli w wypadku palety o podstawie 80 na 120 cm maksymalna wysokość wynosi 160 cm.

Obecne przepisy regulują jedynie to, ze za załadunek towaru odpowiada nadawca. Ważne jest, aby nie było luzów (wagon wykonuje- w przeciwieństwie do ciężarówki- tylko ruchy posuwisto-wzdłużne czyli w przód i w tył a nie na boki) W związku z powyższym brak luzów na ścianach czołowych jest tak istotny.

W kwestii stosowania regulaminu to z rzadka jest on stosowany jedynie w przypadku kiedy załadunek odbywa się przy udziale przedstawiciela kolei- ale to kolej wtedy odpowiada za prawidłowy załadunek a nie nadawca.
Mam nadzieje, ze wyjaśniłem dosć zwięźle.

konto usunięte

Temat: Maksymalna wysokość palet - PKP Cargo

Wymiar przesyłki ma umożliwić załadowanie jej do wagonu.
Tak więc wszystko zależy od tego jakim wagonem(jakie na danej trasie jest wstanie podstawić przewoźnik) ta przesyłka pojedzie i w jakim może jechać.

Następna dyskusja:

PKP Cargo ma nowego Prezesa




Wyślij zaproszenie do