Temat: Jak poprawić działanie transportu

Witam Państwa

Może krótko przedstawię się, na imię mam Andrzej wiek 40+ pracuję w jednym z licznych oddziałów dużej międzynarodowej korporacji do 30 kwietnia jako kierownik produkcji. W związku z trudnościami oddziału (ponosimy straty finansowe) nastąpiła reorganizacja w oddziale. Otóż z racji tego, że jestem doswiadczonym w kierowaniu produkcją, zasobami ludzkimi oraz znam doskonale specyfikę wykorzystywanego sprzętu w oddziale, przełożeni wpadli na pomysł, abym poprawił dział transportu, który na dzień dzisiejszy jest jednym z głównych powodów ponoszonych strat w firmie. Koleżanka, która kierowała transportem została przesunięta na inne stanowisko, i teraz ja mam uzdrowić i poprawić działalność tego działu.

Niestety nie jestem absolutnie przygotowany do bycia logistykiem, brak mi wiedzy specjalistycznej, ale nie mam wyjścia zostałem zmuszony do przejścia na to stanowisko.

W związku z tym potrzebuję pomocy, może wskażecie mi jakąś nieskomplikowaną literaturę dla początkującego, z jakiego oprogramowania korzystać , jakieś mapy do optymalizacji tras itp.

Generalnie transport to 6 samochodów, które jadą na wezwanie klienta po odbiór towaru, są to stale ci sami dostawcy. Teren operacyjny to strefa o promieniu 200 km z czego 80 % wyjazdów to miasto. Do tej pory problemem było odebranie towaru od klienta na czas. ale niestety klienci nauczyli się że samochód będzie natychmiast na ich wezwanie.

Reasumując muszę do 6 maja podać propozycje obszarów, które mam poprawić.
Temat jest szeroki, zdaję sobie sprawę ale nie mam wyjścia muszę dać radę.

Bardzo proszę o pomoc

Andrzej
Kamil Grabczak

Kamil Grabczak Logistyka,
Uniwersytet Łódzki

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Witam,

"Generalnie transport to 6 samochodów, które jadą na wezwanie klienta po odbiór towaru, są to stale ci sami dostawcy. Teren operacyjny to strefa o promieniu 200 km z czego 80 % wyjazdów to miasto. Do tej pory problemem było odebranie towaru od klienta na czas. ale niestety klienci nauczyli się że samochód będzie natychmiast na ich wezwanie."

Jakie to są auta bus, 8 paletowe większe? tacho? bez tacha?

Stale Ci sami dostawcy - duży plus. Rozumiem, ze odbiory są w jakiś sposób powiązane/ planowane z harmonogramem produkcji? Dzięki czemu jest jakąś tam powiedzmy powtarzalność? Harmonogram? Ogólnie mało napisał Pan o tym transporcie ale tak wstępnie proponuję podział miasta na rejony z dedykowanym Kierowcą, wybór Kierowcy do obsługi tych pozamiejskich wyjazdów oraz analiza sposobu rozliczania kilometrów. Przy stałych dostawcach, pracując z mapą można dosyć szybko optymalnie przydzielić ich do odpowiedniego Kierowcy potem analizować warianty tras, wyliczyć przewidywane ilości km na wyjazd i badać odstępstwa.

Tyle teorii ;-) Potrzeba więcej szczegółów.

Pozdrawiam.
Mateusz Jacob

Mateusz Jacob Retail & e-Commerce
Logistics Jr Manager
at Sephora Poland

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Witam,

Logistyka całe szczęście ma to do siebie, że opiera się na logice i analityce połączonej z innowacyjnym myśleniem i wyciąganiem wniosków - głowa - to powinna być nasza główna literatura (Owszem, znam inne punkty widzenia i teorie). Zatem wierzę że odnajdzie się Pan szybko w nowej roli i odkryje jej ogrom zalet :).

Na początek pragnę dodać że transport jest największym kosztem oraz celem optymalizacji od wielu lat i jest jedynie jedną z gałęzi logistyki.

Zgodzę się z poprzednikiem, iż na ten moment mamy zbyt mało danych aby dać większą pomoc dla Pana - Moim zdaniem najpierw potrzeba zrobić analizę całej struktury transportu w Państwa firmie i na jej podstawie powinien Pan stworzyć pkt wyjścia - tak samo jak podczas procesów produkcyjnych, które również są tak naprawdę procesem logistycznym, w którym jest Pan specjalistą.

Posiadacie flotę w ilości sztuk: 6 - lecz jaki jest to rodzaj tych samochodów oraz jakie dobro przewozicie, bo nie wiadomo w jakich kryteriach patrzeć. (podejrzewam po poście że są to małe szybko zbywalne produkty)
Jak duże jest to miasto ?
Jak są rozlokowani klienci w mieście i poza nim ?
Jak wygląda planowanie łańcucha dostaw u Państwa w firmie ?
Jak są skonstruowane umowy odbioru?
Pytań takich i szereg więcej - trzeba usiąść i spisać wszystkie dane a później tak jak już napisałem wyżej.
Dodatkowo wg mnie warto zaczerpnąć informacji od kolegów z innych oddziałów i podeprzeć się ich doświadczeniem jeśli ich oddziały są rentowniejsze.

Książek jest naprawdę wiele, myslę że najpierw musi Pan skupić się nad dokładnym celem, a później szukać literatury już docelowo fachowej nie ogólnej - ewentualnie pokusić się o kursy, szkolenia.

Polecam również docenianego wujka Google w tym temacie :)

Pozdrawiam serdecznie i życzę owocnej Majówki.

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Dziękuję za bardzo szybki odzew.

Podam więcej informacji o naszym transporcie i firmie.
Otóż jesteśmy firmą zajmującą się skupem materiałów niebezpiecznych, złomu stalowego oraz szeroko pojętej makulatury. Zadaniem działu transportu jest zwiezienie tego towaru do zakładu, w dalszej części wysyłamy przerobiony towar do odbiorców, ale to już nie jest w mojej gestii ponieważ wysyłki w 99% są organizowane koleją.

Jakie mamy samochody:
- 1 naczepę, głównie przewozi palety ze sprasowaną makulaturą
- 2 bramowce do transportu złomu stalowego
- 2 kontenerowce (hakowce) również złom stalowy oraz makulatura
- 1 śmieciarka która zwozi tylko makulaturę
Jak wygląda przyjęcie zlecenia transportu:

Najczęściej dzwoni klient, z którym mamy podpisaną stosowną umowę, że ma pęłny pojemnik i należy przyjęchać i zrobić wymianę. Czyli zabieram pełny a zostawiam pusty. Takich wezwań jest 95%. Pozostałe 5 % to są wyjazdy po odbiór towaru od strategicznych klientów (duże zakłady), które najczęsciej dzwonią i oczekują samochodu za kilka godzin. Czyli wielka niewiadoma, nigdy nie wiemy kiedy będzie telefon , żeby przyjechać po towar.

Te 95 % odbiorów to miasto ( Bydgoszcz ) i okolice Kujawsko - Pomorskie.
Większość klientów rozlokowana jest w promieniu 50 kilometrów od zakładu. Zdarzają się firmy oddalone o 100 - 150 kilometrów.

Problemem są odbiory, klienci niestety nie rozumieją, że nie da się od razu odebrać towaru po ich zgłoszeniu. Chciałbym wprowadzić przynajmniej 48 godzinny bufor czasowy. Myślę, że powinienem mieć minimum 2 dni na odbiór towaru po zgłoszeniu. Umowy są źle skonstruowane, ale na dzień dzisiejszy nie przeforsuję ich zmiany.

Co jeszcze, Koleżanka bardzo miła dziewczyna nie dała rady jest wykończona psychcznie, poprosiła o zmianę stanowiska. Większość pracy robiła na piechotę. Zlecenia wyjazdu robiła na prymitywnym programie dosowym, który poza wystawieniem zlecenia niewiele miał innych opcji. Analizę przejechanych kilometrów, zużycie paliwa, godziny kierowców wszystko robiła ręcznie w excelu. Dla mnie jest to niedopuszczalne. Niestety nie miała posłuchu u kierowców, wiem, że kierowcy wiele mogą pomóc, ale w stosunku do koleżanki była totalna ignorancja. Nie rozumiem jak można kierowcę prosić o zwrot wypełnionych dokumentów przez tydzień. Potem jak wszyscy jej to oddali to miała straszne tyły. To też problem , który muszę rozwiązać.

Tak to po krótce wygląda. Jak potrzebne będą inne informacje to służe, może teraz coś się Państwu nasunie od czego powinienem zacząć.
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Doradca by powiedział "ciekawe wyzawnie", co oznacza tyle co "duży problem".

Rozwiązania:
1. Ta drogą którą Ty idziesz, czyli własna optymalizacja. W sumie najbezpieczniejszy sposób zmian, ale nie wiem jak ze skutecznością.
2. Zapłacić doradcy, żeby się przyjżał. W efekcie będziesz miał rozwiązanie 1 lub 3.
3. Postraszyć outsourcingiem usług transportowych (w zależności od rynku).
4. Mimo wszystko trzeba wpływać conajmniej średnioterminowo na umowy i określić ramy współpracy z klientem - to doprowadzi do wyższego stopnia wykorzystania taboru i kierowców.

konto usunięte

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Przeanalizować częstotliwość wyjazdów do konkretnych klientów, przeanalizować % zapełnienia kontenera/pojemnika który odbieracie, być może taniej i logiczniej będzie odbierać kontenery nawet jeśli nie będą w 100 % pełne w konkretne dni za to nie będzie wyjazdów na telefon.

problem z kierowcami - powiem brzydko, mówisz raz, drugi - brak odzewu i popraw wypier.... na pysk jednego czy drugiego i masz spokój.

jakie to są odbiory - jeden klient = pełna wanna czy zbieracie od kilku zeby zapełnic ta wanne.

m.Michal Lukarski edytował(a) ten post dnia 06.05.13 o godzinie 17:19

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Dzięki za odpowiedzi

Marcin
Zaproponowałem zmiany w umowie z klientami, zmiana dotyczy czasu realizacji zlecenia, teraz klient musi minimum 48 godzin wcześniej złożyć zlecenie odbioru kontenera.

Michał
Jeden wyjazd do klienta to odbiór teoretycznie pełnego pojemnika. Wprowadziłem zasadę obciążania klienta kosztami za niedoładowane pojemniki. To jedna z głównych przyczyn ponoszonych strat. Zdarzało się, że klient zgłaszał potrzebę odbioru pojemnika ze złomem lub makulaturę, kierowca jechał nawet 80 kilometrów w obie strony, i przywoził kilkaset kilogramów towaru, a samochód (śmieciarka) powinien być załadowany na około 9 Mg. Oczywiście klient nie był obciązony kosztami. To chore zasady, dlatego mam wiele do poprawienia.

Czekam na kolejne rady za te, które już otrzymałem bardzo dziękuję.

konto usunięte

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Czy np w przypadku wanien do złomu, jeździcie solo czy np tak jak widziałem niektóre firmy w zestawie?

czy makulaturę zbieracie w małe pojemniki? macie wyznaczaone trasy zbiórek w konkretne dni?

m.

Andrzej B.:
Dzięki za odpowiedzi

Marcin
Zaproponowałem zmiany w umowie z klientami, zmiana dotyczy czasu realizacji zlecenia, teraz klient musi minimum 48 godzin wcześniej złożyć zlecenie odbioru kontenera.

Michał
Jeden wyjazd do klienta to odbiór teoretycznie pełnego pojemnika. Wprowadziłem zasadę obciążania klienta kosztami za niedoładowane pojemniki. To jedna z głównych przyczyn ponoszonych strat. Zdarzało się, że klient zgłaszał potrzebę odbioru pojemnika ze złomem lub makulaturę, kierowca jechał nawet 80 kilometrów w obie strony, i przywoził kilkaset kilogramów towaru, a samochód (śmieciarka) powinien być załadowany na około 9 Mg. Oczywiście klient nie był obciązony kosztami. To chore zasady, dlatego mam wiele do poprawienia.

Czekam na kolejne rady za te, które już otrzymałem bardzo dziękuję.

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Po złom jeździmy, w zestawach jak i solo, jest to uzależnione od klienta. Czasami klient ma jeden pojemnik czasami 2, a czasami i 3. Mam przyczepę na którą mogę załadować 2 muldy i trzecia na samochód. Makulaturę odbieramy od dużych zakładów jak i małych pośredników. Tras jako takich nie mamy, ponieważ jest to uzależnione od klienta. Zdarza się, że klient dzwoni 2 razy w tygodniu a potem przez 2 tygodnie nie potrzebuje wymiany pojemników. Generalnie wielkim problemem jest to, że klienci traktują naszą firmę jak pogotowie ratunkowe. Dzwoni rano i chce aby już zaraz ktoś przyjechał po towar. Jest to wynik źle skonstruowanej umowy i niestety chorego podejścia przez naszych przedstawicieli. Rozumiem , że muszą zarobić ale obiecywanie klientowi , że możemy odebrać towar na zawołanie klienta to strzał w kolano. Tłumaczenie jest zawsze to samo, oni muszą kupić materiał, i jest konkurencja. Tylko czy ta droga do zdrowego i rentownego transportu jest dobra?. Według mnie nie i ja to muszę zmienić. Może nie powinienem tego pisać, ale dzisiaj mieliśmy taki przykład źle skonstruowanej umowy. Samochód przyjechał do dużego klienta o 1,5 godziny później niż było to zaplanowane. Niestety skarga poszła , aż na samą górę winna była oczywiście osoba z logistyki. Tłumaczenia, że policja zastosowała objazd z powodu poważnego wypadku drogowego nikogo nie interesowało. Logistyk miał to przewidzieć:)

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Umowy rzeczywiście pewnie do przejrzenia i uzupełnienia, ale ważny jest też obieg informacji. Byłem spedytorem przez 13 lat. Nie czarujmy się, nie zawsze było tak, żeby auto dojechało na czas. Klient był jednak zadowolony, gdy dostawał ode mnie tę informację z wyprzedzeniem, mógł sobie zaplanować działania i wytłumaczyć się przed swoimi szefami. Ale to była kwestia wychowania przewoźników i w przypadku stałych kontraktów - kierowców. Wychowania a nie tresury, bo wymagałem od nich a tych solidnych traktowałem jak partnerów.
Mateusz Jacob

Mateusz Jacob Retail & e-Commerce
Logistics Jr Manager
at Sephora Poland

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Tak jak Pan Paweł powiedział, w razie możliwości opóźnień powinniscie za wczasu poinformowac druga strone (Nalozenie na kierowce obowiazku informowania Waszego magazynu ktory dalej poinformuje odpowiednie osoby).

Jesli jestesmy przy etapie dyskusji na temat sposobu realizacji odbiorow pod katem utylizacyjnym np wanien transportowych czy czestotliwosci odbiorow i umowach - wg mnie kazda z podpowiedzi Innych Użytkowników jest wartościowa, dodałbym do tego że można pomyśleć również w drugą stronę.
Rozumiem że pojemniki, wanny i cała reszta należy do Was.
Klienci jak to Pan określił 'kluczowi' jest to 5% wyjazdów - jaki natomiast jest to procent obrotu ? (zostanie to raczej informacja tajna).
Analogicznie jaki jest % od pozostałych klientów ?
Jak wygląda rozłożenie 'Wg typów towaru" ?

Po odpowiedzi m in na powyższe pytania można pokusić się o przemyślenie:
Czy nie bardziej opłacalne jest zainwestować u częsci klientów w dodatkową wannę na złom czy pojemnik na inny odpad/surowiec, tak aby w razie przepełnienia nie było kryzysu, a Wam da większe pole manewru.
Dla części klientów wystarczy zmiana w zapisie umowy.
Dla części znowu zrobic linie w dane dni tak jak już Pan Michał napisał poniżej

Jednak nic Wam nie pomoże bez odpowiedniego Planowania, a naprawa spełźnie na niczym jeśli nie będzie jak już napisałem we wcześniejszym poście, analizy działania wszystkich komórek w procesach.

Wracając do tematu problemów z kierowcami - z całym szacunkiem dla kadry pracowniczej (wnioskuje iż skoro flota jest Wasza to pracownicy również) - jeśli pracownik nie wykonuje powierzonych zadań to najpierw porozmawiać i wyciągnąć wnioski dlaczego (to juz działki HR oraz bezpośrednich przełożonych), jeśli zaś pracownik nie chce pracować, to proszę bardzo, na jego miejsce znajdzie sie z chęcia kolejny, tym bardziej jeśli jesteście rzetelną firma jako pracodawca.
Pokusze sie o dodatkowe pytanie - po wszelkich analizach oraz odpowiednim ustawieniu działu odpowiedziec na pytanie czy potrzebujecie tylu kierowcow ? (nie znam obecnej liczby, strzelam ze jesli jest tak to poukladane to kazdy moze miec swoj wlasny zestaw).

Zastanowcie sie - jaki system logistyczny uzywany jest na produkcji ? jaki w eksporcie kolejowym?
Odpowiedzcie na pytanie - jaki system w zwiazku z tym pasuje do Waszego działu pod względem kompatybilności oraz funkcjonalności - oprogramowania jest cała masa.
Odpowiedni system jest u Was potrzebny bez dwoch zdan.
Jaki system jest w innych oddziałach w kraju ?

I czy zrobił Pan juz odpowiednie kroki w sprawdzaniu jak radza sobie inne miejsca ?

Takich pytań oraz dróg możliwego rozwiazania sa mysle jeszcze setki - moze przemysli Pan sprawe ze swoja kadra nad zebraniem zespolu do zrobienia Warsztatow z np innymi pracownikami, badz kadra kierowniczą której owoce moga być ciekawe.

Pamiętajmy, praca od podstaw ze znalezieniem zródeł problemów.

Gratuluje przeforsowania zmian umów - bardzo ważny krok.
Maciej Kuleszka

Maciej Kuleszka Specjalista ds.
logistyki, PAUL
HARTMANN Polska Sp.
z o.o.

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Cześć

W moim odczuciu, należy zacząć od określenia problemu. Z tego co napisałeś wnioskuje, że problemem są koszty, które są jedną z przyczyn słabego wyniku firmy jako całości.
Wydaje mi się, że od tego powinieneś wystartować. Spróbuj podzielić koszty na "wewnętrzne" wynikające z konieczności utrzymania taboru oraz kierowców, oraz na "zewnętrzne" na które wpływ mają klienci i ich nieracjonalne podejście (sam zauważyłeś, że umowy już zawarte nie pozwolą na jakąś szybką zmianę). Ja skupił bym się na początku na pierwszej grupie. Wydaje mi się, że niegłupim pomysłem było by ustalenie jakiegoś budżetu ( tudzież zebranie informacji o już istniejącym), aby móc "u realnić" analizę.

Informacje, jakie uzyskasz po tej analizie możesz porównać z ofertami firm zewnętrznych.
W ten sposób ustalisz w których miejscach "jesteście nieoptymalni / nieekonomiczni". Mając listę punktów "problematycznych", będziesz mógł wybrać te najistotniejsze ( tu znowu trzeba się zastanowić, czy robić duże przemeblowanie i czy są na to środki, czy może zacząć od drobnostek).

W przypadku kosztów, "zewnętrznych" wymuszonych przez umowy, proponuje już teraz zgłosić problem do działu prawnego aby kolejne umowy, ustalały termin realizacji usługi w jakimś sensownym wymiarze. Dalej pozostaje czekać, na renegocjacje warunków umowy.

W każdym bądź razie stajesz przed sporym wyzwaniem, ale wierzę że sobie z nim poradzisz :)

Pozdrawiam
Maciek
Andrzej Głuszczak

Andrzej Głuszczak Sp. ds. transportu i
handlu, PROAGRO

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Witam Kolegę po fachu,
Rzeczywiście transport to nie łatwe zagadnienie.
Odpowiem z pozycji praktyka (ponad 20 lat) a nie naukowca teoretyka.
Obecnie stosuje się tzw. outsorcing, czyli zlecanie transportu na zewnątrz.Jeśli ładunki są cało pojazdowe, to można ogłosić przetarg, lub poszukać przewoźników z rejonu zakładu, żeby nie wracali pusto (są giełdy samochodowe/ towarowe). Jeśli ładunki są mniejsze, po kilka palet, mozna zlecić mniejszym przewoźnikom typu "Siódemka", którzy działają trochę na zasadzie kurierów. I uwaga: unikać firm kurierskich typu T&T lub DHL, bo ich kalkulacja nie jest korzystna.
Jeśli firma ma już swój tabor, można zaproponować kierowcąom rejestracje własnych usług i zatrudniać ich na zlecenie. Wtedy firma pozbywa się kosztów utrzymania taboru i kierowców. Płaci za przejazdy a nie za to że są w firmie.

Pozdrawiam, Andrzej G.
Mateusz Jacob

Mateusz Jacob Retail & e-Commerce
Logistics Jr Manager
at Sephora Poland

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Panie Andrzeju G,

Z całym Szacunkiem lecz chyba nie przeczytal Pan w ogole watku, w tym momencie trzeba się skupić na źródle problemu a Outsourcing w postaci transportu raczej przyniesie na tym etapie wiecej strat niz korzysci, tym bardziej, iz flota juz jest,. To tak samo jak do spalonego ciasta nalozyc warstwe niespalonego i zjedzenie razem.

To że jest taki trend nie znaczy że w każdym przedsiębiorstwie bedzie on dobry.

Rowniez z praktyki a nie teorii stwierdzam ze ciecie kosztow na ludziach a nie na tym co trzeba jest najglupszym co sie w Polsce robi od wielu lat.

Panie Andrzeju B,

I jak wyglada sprawa oraz Pańskie przemyślenia po kilku już dniach i wielu odpowiedziach i porad od Kolegów ?

Pozdrawiam,
Mateusz.
Magdalena T.

Magdalena T. Należy dążyć do
niemożliwego,
wierzyć w zdobycie
nieosiąg...

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Może jej problem polegał na nieprawidłowym organizowaniu czasu pracy kierowców?
warto uważnie słuchać(rozmawiać) kierowców/pracowników -przesiać ziarno od plew i masz gotowe rozwiązania wielu problemów

pozdr.

Niestety nie miała posłuchu u kierowców, wiem, że kierowcy wiele mogą pomóc, ale w stosunku do koleżanki była totalna ignorancja. Nie rozumiem jak można kierowcę prosić o zwrot wypełnionych dokumentów przez tydzień. Potem jak wszyscy jej to oddali to miała straszne tyły.

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Dziękuję Wszystkim za podpowiedzi , rady i uwagi.

Niestety nie mogę przez kilka dni odpowiadać na forum, ze względów zdrowotnych. Musiałem przebyć zaplanowaną operację na oczy, więc chwilowo jestem niewidomy :).

Tą informację pisze moja małżonka, której dziękuję za opieke :(

Pozdrawiam
Was Wszystkich :)

No i do szybkiego powrotu na forum

Andrzej
Hubert Licki

Hubert Licki Specjalista ds.
marketingu,
Subiektyw, własna
działalność

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Warto wprowadzać rozwiązania które jednak poprawią wydajność pracy oraz organizację w przypadku firmy transportowej zdecydowanie polecam odwiedzić i zwrócić uwagę na system Flotman z którego korzystamy przy rozbudowanej flocie i jak do tej pory nie mamy zastrzeżeń. Jest to rozwiązanie z pomocą którego mamy kontrolę nad stanem technicznym, paliwem, lokalizacją, ale też jednocześnie wygodną integrację z giełdami zleceń co z mapami ułatwia nam układnie wszystkich tras.
Andr Zwel

Andr Zwel Doradca, Grupa PZU

Temat: Jak poprawić działanie transportu

Takich rozwiązań technologicznych jest stosunkowo dużo, nie powinno być w związku z tym większych trudności z podjęciem decyzji zakupowej.
Trzeba tylko prześledzić poszczególne funkcjonalności.

Dobre opinie ma ten system https://sotipm.pl/system-tms/



Wyślij zaproszenie do