Dominik Jung

Dominik Jung Otwarty na nowe
wyzwania zawodowe.

Temat: Infrastruktura transportowa w Polsce - Sieć autostrad i...

Szanowni Państwo,

Zapraszam do dyskusji na temat zalet i wad pewnych rozwiązań budowania twardej infrastruktury transportowej w Polsce:

1. Sieć autostrad i szybkich kolei - przydatność a cena?
2. Sieć dróg ekspresowych i szlaków kolejowych z prędkościami 120 km/h i 160 km/h - przydatność a cena?

Zmienne:

1. Autostrady oraz drogi ekspresowe - przydatność (ograniczenia prędkości wynikające z ograniczenia prędkości kodeksowe), cena i czas budowy, obostrzenia, koszt użytkowania. Koszty dla klientów - cena paliwa i zużycia pojazdu, opłat autostradowych, czas przejazdu a alternatywne rozwiązania - inne drogi (bezpłatne - chętnie używane przez zawodowych kierowców), pociąg, samolot.

2. Szlaki kolejowe bezkolizyjne wysokich prędkości 200km/h i więcej lub "mineralizacja", remonty istniejących szlaków z dostosowaniem większości tras do 120 km/h i części do 160 km/h.

Dodatkowe zmienne do ad 1 - ograniczenia prędkości na autostradach remontowych mimo podejmowania pełnych opłat. Brak na drogach ekspresowych zmiennych ograniczeń prędkości przed skrzyżowaniami zależnymi od zapalenia się danego światła przed skrzyżowaniem dróg ( z odpowiednim algorytmem opóźnienia/wyprzedzenia).

Dodatkowe zmienne do ad 2:
a). Szlaki kolejowe dostosowane do 200 km/h plus wymagają pomimo innych technologii budowy samych torów udrożnienia szlaku przez zbudowanie na całym szlaku skrzyżowań bezkolizyjnych (estakad, mostów, tuneli, podziemnych lub nadziemnych przejść dla pieszych oraz innych). Zużycie prądu przy stałej prędkości znacznie wyższe przy tych prędkościach, ale dzisiaj mało przekonujące bo lokomotywy na danym szlaku przez liczne usterki, roboty powoduje to, że między stacjami pociąg wielokrotnie się rozpędza a potem hamuje itp - konsumując na tych zmianach wielkie ilości prądu.
b) Przy jakiej prędkości pociągów ze względu na cenę tych połączeń pociąg zacznie konkurować z samolotem.
c) Obecne możliwości taborowe:
- Intercity: lokomotywy, których jest większość EP07 i EU07 z prędkością max ok 120 km/h oraz wagony dostosowane do tej prędkości oraz mniejszościowe EP09, Simens "Husarz" prędkość 160 km/h (Simens na szybszych szlakach może pojechać 230-235 km/h ale tych lokomotyw jest kilka nie mówiąc o braku wagonów dostosowanych do tych prędkości).
- Przewozy Regionalne: lokomotywy towarowe ET22 (Byczek, Helmut) z max prędkością 120-125 km/h wraz z wagonami dopuszczonymi do tej prędkości maksymalnej oraz EZTów EN57 z prędkością max110-120 km/h.
d) Nie mówiąc już o pociągach towarowych, które z zasady nie będą podróżować z wielkimi prędkościami.
e) Obecnie oczekujemy 20 pociągów Pendolino ETR610 o prędkości maksymalnej 250 km/h, ale bez wychylnego pudła więc pytaniem jest do jakiej prędkości będzie musiał zwalniać na poszczególnych zakrętach.

Zapraszam do przedstawiania opinii na ten temat.