Ariadna B.

Ariadna B. psycholog

Temat: diagnoza autyzmu

Witam, chciałam uzyskać informacje nt. diagnozy osób z autyzmem. Nurtuje mnie pytanie odnośnie wieku osób, wobec których można stosować Test AQ Barona-Cohena, skalę C.A.R.S, CHAT i M-CHAT. Zastanawiam się czy dla tych skal istnieją jakieś "ramy wiekowe", w których można/należy je stosować. Dziękuję za inf.

konto usunięte

Temat: diagnoza autyzmu

.Urszula Stępień-Daszkiewicz edytował(a) ten post dnia 22.03.11 o godzinie 20:20
Joanna Ł.

Joanna Ł. pedagog specjalny,
terapeuta osób z
autyzmem

Temat: diagnoza autyzmu

Jest to ewidentna nieprawda.
Kryteria diagnostyczne ICD-10 mówią tylko, że objawy osiowe autyzmu muszą wystąpić PRZED trzecim rokiem życia. Nie oznacza to, że dziecko można zdiagnozować dopiero PO trzecim roku życia. Takie rozumowanie prowadzi do odcięcia młodszych dzieci od wczesnej interwencji, podczas gdy wiadomo, że w zaburzeniach ze spektrum autyzmu właśnie wczesna terapia - przed trzecim rokiem życia - jest często decydująca dla dalszych losów człowieka.
Na ostatniej ogólnopolskiej konferencji "Człowiek i autyzm" w Lublinie dr Wroniszewski z Fundacji Synapsis przedstawił wręcz wyniki badań naukowych jednoznacznie dokumentujące, że diagnoza autyzmu postawiona przed drugim rokiem życia jest diagnozą rzetelną. Zainteresowanych odsyłam do publikacji "Człowiek i autyzm" pod redakcją dr Kockiego (z pewnością do nabycia w Fundacji Alpha w Lublinie).
W praktyce naszej poradni wielokrotnie spotykaliśmy się z dziećmi w wieku przed 3 rokiem życia, które całkowicie wyczerpywały kryteria autyzmu dziecięcego zawarte w klasyfikacji ICD-10. Zdarza się także, szczególnie u dzieci około pierwszego roku życia, że wyczerpują kryteria w sposób niepełny, wówczas zasadna jest diagnoza "autyzm do obserwacji" lub "całościowe zaburzenia rozwoju do różnicowania". Międzynarodowe standardy diagnostyczne zawarte w książce "Narodowy Plan na Rzecz Dzieci z Autyzmem (NAPC) w Wielkiej Brytanii" jasno podają procedury stosowane przy tego typu dylematach.

Nie jest też prawdą, że często dzieci przed 3 rokiem życia rozwijają się prawidłowo. Większość dzieci jest diagnozowanych za późno a z wywiadu retrospektywnego wynika, że zaburzenia rozwoju były widoczne już przed pierwszym rokiem życia. Brak ich identyfikacji wynikał na ogół ze splotu różnych czynników, w tym najczęściej kompletnego braku przygotowania wśród specjalistów, którzy bagatelizowali niepokoje rodziców krótkim: "dzieci rozwijają się w różnym tempie". Dla uporządkowania - co powinno budzić poważny niepokój przed 3 rokiem życia:
- brak wskazywania protodeklaratywnego (tego, co mnie interesuje a nie tego, co chcę) między 9 a 12 m.ż.
- brak dzielenia pola uwagi (podążania wzrokiem za wskazywaniem 2 osoby) między 6 a 9 m.ż.
- brak budowania pola uwagi (sprawdzania, czy wzrok 2 osoby jest skierowany na to samo, co mój) przed 12 m.ż.
- brak gaworzenia po 6 m.ż. (nie mylić z głużeniem)
- brak manipulacji specyficznych (używania przedmiotów zgodnie z ich przeznaczeniem - łyżka do buzi, grzebień do czesania itp.) po 10 m.ż.
- nadreaktywność na bodźce lub zbyt słabe reakcje na bodźce w okresie niemowlęcym
- brak gestów naturalnych/konwencjonalnych między 9 a 12 m.ż ("papa", kiwanie, kręcenie głową, gest "nie ma" itp.)
- zainteresowanie niefunkcjonalnymi częściami przedmiotów po 12 m.ż (kręcenie kółkami, ustawianie w rzędy, opukiwanie itp.)
- komunikacja instrumentalna (np. kierowanie ręką drugiej osoby) po 12 m.ż.
- brak początków zabawy tematycznej między 12 a 18 m.ż. (nie wykorzystuje zabawek zgodnie z przeznaczeniem, nie tuli lalki, nie karmi, nie poi, nie bawi się ludzikami, zwierzątkami w "chodzenie", nie przewozi niczego autkami)
- brak elementów zabawy "na niby" po 18 m.ż.
Jest jeszcze szereg bardziej subtelnych wskaźników, które w połączeniu z powyższymi dają jaśniejszy obraz ale z uwagi, że mogą występować także w innych niepełnosprawnościach nie będę nimi wprowadzać zamieszania.

Odnośnie skal:
1) Test AQ Barona-Cohena - test PRZESIEWOWY, nie służy diagnozie. Wykorzystywany do identyfikacji osób dorastających i dorosłych z podejrzeniem Zespołu Aspergera
2) C.A.R.S - nienormalizowany na warunki polskie (podobnie jak AQ). Sprawdza się najpeiej wspomagająco diagnozę u dzieci między 2 a 10 rokiem życia i starszych z głębszymi zaburzeniami rozwoju
3) CHAT i M-CHAT z założenia wykorzystywany do wczesnej identyfikacji zaburzeń ze spektrum autyzmu u dzieci od 18 m.ż. (od tego wieku były potwierdzone w badaniach wiarygodne wyniki prognostyczne narzędzi). Wspomagająco wykorzystywane już od 12 m.ż.
Podstawą diagnozy jest zawsze ICD-10, uzupełniająco DSM-IV.
Szczegółowo procedury diagnostyczne opisane są we wspomnianej wyżej publikacji "Narodowy Plan na Rzecz Dzieci z Autyzmem (NAPC) w Wielkiej Brytanii". Są to obecnie uznane standardy międzynarodowe. W Polsce adaptowane przez dr Wroniszewskiego i dr J. Grochowską z Fundacji Synapsis w publikacji pod red. Serafin T. "Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Poradnik dla organizatorów, dla terapeutów oraz dla rodziców." Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa, 2005.
Jak widać juz od 5 lat dostępna na naszym rynku...Joanna Ł. edytował(a) ten post dnia 19.01.11 o godzinie 21:25

konto usunięte

Temat: diagnoza autyzmu

Przeraża mnie ile rodziców zwleka z diagnozą pod wpływem nieprawdziwych informacji, które skutecznie zdementowałas Joanno :(

konto usunięte

Temat: diagnoza autyzmu

.Urszula Stępień-Daszkiewicz edytował(a) ten post dnia 22.03.11 o godzinie 20:20
Joanna Ł.

Joanna Ł. pedagog specjalny,
terapeuta osób z
autyzmem

Temat: diagnoza autyzmu

"Autyzm mozna diagnozowac po ukonczeniu 3 roku zycia"
Tak brzmiała kwestia do której się odniosłam. Nie mówię, że to widzimisię, tylko, że obecnie wiadomo, że można w sposób absolutnie pewny zdiagnozować autyzm u dziecka przed 3 rokiem życia. I nie trzeba "nabywać pewności" przez kolejne miesiące.
Raz jeszcze podkreślę: dane te przedstawiał dr Wroniszewski na konferencji naukowej. Nie na abc autyzm.

I jeszcze jedno:
"Znam tez dzieci, które do tego magicznego wieku trzech lat rozwijały się prawidłowo (wg rodziców), a po tym wieku następował duuuży regres."
Jeżeli faktycznie dziecko ma regres PO trzecim roku życia, to po pierwsze mówimy o autyzmie atypowym (wynika to z kryt. ICD-10) a po drugie ja osobiście bardzo zachęcałabym rodziców do szczegółowej diagnostyki w kierunku chorób neurodegeneracyjnych lub np. nabytej afazji z padaczką (zespół Landau Kleffner), zależnie od sytuacji. Regres "klasycznie" w autyzmie dziecięcym najczęściej obserwowany jest między 12 a 24 miesiącem życia (najczęściej około 18 - statystycznie). Jedni wiążą to z teorią poszczepienną, ale bardziej prawdopodobny wydaje się związek z procesami transkrypcji i włączaniem/wyłączaniem genów odpowiedzialnych za kształtowanie się CUN (mechanizm podobny jak w Zespole Retta).
Mm Gr

Mm Gr Gracz FX

Temat: diagnoza autyzmu

Pytanie do mam dzieci w Spektrum autyzmu.
(Syn w październiku skończył 3 latka)
Czy Wasze dzieci werbalne potrafią mówić sensownie, ale często tak "od czapy"..nie na temat? Często trzeba je ciągnąć za jezyk co tam w przedszkolu, ale i tak nie wiele powie.
Syn ogólnie wg mnie wysokofunkcjonujacy - jesteśmy w trakcie diagnozy. Czasem wydaje mi się jakby trochę mało "intelignetny" -chociaż w PPP na diagnozie pedagogicznej super wszystko zrobil i nawet więcej Pani pedagog też to zaznaczala..
tak jakby miał wiedzę, ale nie umiał tego "wykorzystać" ?
Wiem, że to Spektrum,ale jeśli któraś z Was ma tak jak my to do jakiego typu autyzmu Was podciągnęli?
Czy ktoś moze miał również do czynienia z terapia karnozyną https://karnozyna.com ? Jak rezulatty?

Następna dyskusja:

Diagnoza i ocena funkcjonow...




Wyślij zaproszenie do