Temat: Reklamacja/ Skarga
Marcin Zawojski:
Składałem reklamacje do linii tradycyjnych, a nawet pisałem prośbę o opinię do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Tyle się mówiło swego czasu o prawach pasażera, przysługujących odszkodowaniach za spóźnienia i odwołane loty, a tak naprawdę wyegzekwowanie odszkodowania jest niezwykle trudne.
no nie....trzeba miec po prostu wiecej cierpliwosci!! niestety tak jest w Polsce...bo np. w USA skargi typu opoznienie, zaginiony, uszkodzony bagaz to formalnosc! skladasz skarge i otrzymujesz odszkodowanie!!
Jakiś czas temu ULC uświadomił mnie, że aby np. otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot, to tak naprawdę trzeba zrezygnować z tego lotu, ewentualnie przerwać lot, jeśli był z przesiadką. Wówczas linia lotnicza zobowiązana jest na własny koszt przetransportować pasażera do portu wylotu (o ile podróż już się rozpoczęła) i wypłacić odszkodowanie zależne od czasu opóźnienia (min. 2 godz. dla lotów wewnątrz Europy).
moj Boze ...co za bzdrury!!!!!!!!!!!!!!
jak mozna otrzymac odszkodowanie z powodu opoznienia lotu gdy sie z niego zrezygnuje??? przeciez w tym wypadku wchodzi w gre odszkodowanie za odwolany lot!!!!!!!!
najwidoczniej nie czytacie wczesniejszych postow...to powtarzam:
1)w przypadku odwolania lotu --- uzyskujesz prawo do zwrotu ceny biletu lub innego połączenia. Prócz tego, uzyskujesz także prawo do odszkodowania za niemożność kontynuowania podróży chyba, że przewoźnik uprzedzi Cię o odwołaniu lotu odpowiednio wcześnie, informując jednocześnie o innych możliwościach podróży. Przez "odpowiednio wcześnie" rozumie się:
* dwa tygodnie przed odlotem; lub
* do 7 dni przed odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i docierający do celu nie później niż cztery godziny po zaplanowanym czasie przylotu; lub
* mniej niż 7 dni przed planowanym odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż godzinę przed zaplanowanym odlotem, a kończący sie nie później niż dwie godziny po planowanym czasie przylotu.
2)Prawo do zwrotu ceny biletu lub innego połączenia
Jeśli Twój lot został odwołany możesz wybrać między innym rejsem w dniu wybranym przez Ciebie, w tym najbliższym możliwym rejsem, z uwzględnieniem dostępności wolnych miejsc, a zwrotem ceny biletu w ciągu 7 dni. Jeśli odwołany lot jest kolejnym etapem Twojego połączenia, a Ty decydujesz się na zwrot ceny biletu, masz prawo do bezpłatnego powrotu do portu, z którego się ono zaczynało.
Jeżeli nowe połączenie kończy się w innym porcie, ale obsługującym to samo miasto lub region, przysługuje Ci prawo do bezpłatnego transportu bądź to do portu wskazanego na bilecie, bądź do innego, uzgodnionego z przewoźnikiem, miejsca (np. do centrum miasta, co może być wygodniejsze i dla Ciebie, i dla przewoźnika).
3) Prawo do odszkodowania za niemożność kontynuowania podróży:
1. 250 euro w przypadku rejsów do 1 500 km (125 euro, jeśli przewoźnik zaproponuje inny rejs pozwalający dotrzeć do celu nie później niż dwie godziny niż wskazano na zakupionym bilecie);
2. 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1 500 km i między 1 500 a 3 500 km w przypadku rejsów poza UE (200 euro, jeśli przewoźnik zaproponuje inny rejs pozwalający dotrzeć do celu nie później niż trzy godziny niż wskazano na zakupionym bilecie);
3. 600 euro dla pozostałych rejsów (300 euro, jeśli przewoźnik zaproponuje inny rejs pozwalający dotrzeć do celu nie później niż cztery godziny niż wskazano na zakupionym bilecie).
Odszkodowanie powinno zostać wypłacone gotówką, przelewem bankowym, bankowym transferem elektronicznym lub czekiem bankowym. Czeki podróżne i / lub inne formy wchodzą w grę tylko na podstawie pisemnej zgody pasażera.
4) jak najszybcej nalezy zlozyc PISEMNA skarge do linii lotniczych zadajac odszkodowania
5) po wyczerpaniu srodkow odwolawczych do linii, gdy odmowia Wam, zlozcie skarge do Komisji Ochrony Praw Pasazerow w Urzedzie Lotnictwa Cywilnego ...gotowe wnioski na
http://ulc.gov.plWyegzekwowanie odszkodowania za opóźniony lot nie jest możliwe, jeśli pasażer został przetransportowany do portu docelowego przez linię lotniczą, innymi słowy zakończył podróż objętą umową w ramach biletu lotniczego.
Jak mi się uda znaleźć, to wkleję na forum odpowiedź z ULC. Może niektórym z Was przyda się taka informacja.
polecam lekture mojego artykulu w Jurysta nr9/2007....przytaczam fragment dotyczacy opoznienia lotow:
Przewoźnik nie odpowiada za „normalne” opóźnienia lub też które nastąpiły z przyczyn niezawinionych przez niego (np. złe warunki atmosferyczne). Odpowiada on jedynie za tzw. „długie” opóźnienia , tzn.
· o 2 godziny lub więcej w przypadku rejsów do 1 500 km;
· o 3 godziny lub więcej w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 km i wszystkich innych lotów o długości między 1 500 a 3 500 km
· o 4 godziny lub więcej w przypadku wszystkich innych lotów (art.6 Rozporządzenia (WE) nr 261/2004)
Pasażer ma wówczas wybór pomiędzy alternatywnym rejsem i zwrotem kosztów za bilet. Tacy pasażerowie powinni zostać objęci opieką ze strony przewoźnika (otrzymać posiłki, napoje oraz, w razie konieczności, zakwaterowanie).
jak macie jakies pytania....zadawajcie!!!!!