Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

Witam,

czy oprocz zakwaterowania i posilku linie lotnicze sa zobligowane do jakis swiadczen (odszkodowanie?), jesli nie dostarczyly mnie na czas na lot przesiadkowy (wszytko w ramach star alliance)? nastepny lot za kilkanascie godzin...

ludki na okeciu nie wklepaly nr miles&more do systemu przy check in - czy to prawda, ze samolot przesiadkowy czeka na pasazerow o statusie senator? spoznienie pierwszego samolotu bylo niewielkie

dzieki za odpowiedzi

pozdr
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

odszkodowanie można otrzymać tylko w sytuacji odwołania lotu albo overbookingu. Natomiast w Twoim przypadku , jak twierdzisz, lot był "jedynie" opóźniony....
Istnieje jednak "problem" w ustaleniu granicy pomiędzy opóźnieniem a odwołaniem lotu.... linie lotnicze często podają do wiadomości pasażerów, iż lot został opóźniony (np o kilkanaście godzin) wówczas proponują hotel i basta. Natomiast w rzeczywistości taki lot można byłoby traktować jako odwołany...( i żądać odszkodowania)...

co do opoznienia lotow:

Przewoźnik nie odpowiada za „normalne” opóźnienia lub też które nastąpiły z przyczyn niezawinionych przez niego (np. złe warunki atmosferyczne). Odpowiada on jedynie za tzw. „długie” opóźnienia , tzn.
· o 2 godziny lub więcej w przypadku rejsów do 1 500 km;
· o 3 godziny lub więcej w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 km i wszystkich innych lotów o długości między 1 500 a 3 500 km
· o 4 godziny lub więcej w przypadku wszystkich innych lotów (art.6 Rozporządzenia (WE) nr 261/2004)
Pasażer ma wówczas wybór pomiędzy alternatywnym rejsem i zwrotem kosztów za bilet. Tacy pasażerowie powinni zostać objęci opieką ze strony przewoźnika (otrzymać posiłki, napoje oraz, w razie konieczności, zakwaterowanie).

1)w przypadku odwolania lotu --- uzyskujesz prawo do zwrotu ceny biletu lub innego połączenia. Prócz tego, uzyskujesz także prawo do odszkodowania za niemożność kontynuowania podróży chyba, że przewoźnik uprzedzi Cię o odwołaniu lotu odpowiednio wcześnie, informując jednocześnie o innych możliwościach podróży. Przez "odpowiednio wcześnie" rozumie się:

* dwa tygodnie przed odlotem; lub
* do 7 dni przed odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i docierający do celu nie później niż cztery godziny po zaplanowanym czasie przylotu; lub
* mniej niż 7 dni przed planowanym odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż godzinę przed zaplanowanym odlotem, a kończący sie nie później niż dwie godziny po planowanym czasie przylotu.

2)Prawo do zwrotu ceny biletu lub innego połączenia

Jeśli Twój lot został odwołany możesz wybrać między innym rejsem w dniu wybranym przez Ciebie, w tym najbliższym możliwym rejsem, z uwzględnieniem dostępności wolnych miejsc, a zwrotem ceny biletu w ciągu 7 dni. Jeśli odwołany lot jest kolejnym etapem Twojego połączenia, a Ty decydujesz się na zwrot ceny biletu, masz prawo do bezpłatnego powrotu do portu, z którego się ono zaczynało.
Jeżeli nowe połączenie kończy się w innym porcie, ale obsługującym to samo miasto lub region, przysługuje Ci prawo do bezpłatnego transportu bądź to do portu wskazanego na bilecie, bądź do innego, uzgodnionego z przewoźnikiem, miejsca (np. do centrum miasta, co może być wygodniejsze i dla Ciebie, i dla przewoźnika).

3) Prawo do odszkodowania za niemożność kontynuowania podróży:

1. 250 euro w przypadku rejsów do 1 500 km (125 euro, jeśli przewoźnik zaproponuje inny rejs pozwalający dotrzeć do celu nie później niż dwie godziny niż wskazano na zakupionym bilecie);
2. 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1 500 km i między 1 500 a 3 500 km w przypadku rejsów poza UE (200 euro, jeśli przewoźnik zaproponuje inny rejs pozwalający dotrzeć do celu nie później niż trzy godziny niż wskazano na zakupionym bilecie);
3. 600 euro dla pozostałych rejsów (300 euro, jeśli przewoźnik zaproponuje inny rejs pozwalający dotrzeć do celu nie później niż cztery godziny niż wskazano na zakupionym bilecie).

Odszkodowanie powinno zostać wypłacone gotówką, przelewem bankowym, bankowym transferem elektronicznym lub czekiem bankowym. Czeki podróżne i / lub inne formy wchodzą w grę tylko na podstawie pisemnej zgody pasażera.

4) jak najszybcej nalezy zlozyc PISEMNA skarge do linii lotniczych zadajac odszkodowania

5) po wyczerpaniu srodkow odwolawczych do linii, gdy odmowia , należy złożć skarge do Komisji Ochrony Praw Pasazerow w Urzedzie Lotnictwa Cywilnego ...gotowe wnioski na ulc.gov.pl

pozdr
ak
Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

dzieki za odpowiedz

moj drugi lot nie zostal odwolany, on sie odbyl, tylko beze mnie - LOT nie dostarczyl mnie na czas, abym wsiadl na lot Lufthansy

zgodnie z rozporzadzeniem we 261/2004, "odwołanie" oznacza nie odbycie sie lotu, który był uprzednio planowany i na który zostało zarezerwowane przynajmniej jedno miejsce

mam watpliwosc czy moja sytuacja zalicza sie kategorii "odwolanie" oraz jakie prawa mi przysluguja

pozdr

konto usunięte

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

a jeśli loty są obsługiwane przez różnych przewoźników, nie będących ze sobą w żaden sposób powiązanych?

przykład: jakiś czas temu leciałam KLM do Warszawy, gdzie teoretycznie miałam jakieś 2h do przesiadki LOTem do Gdańska (ostatnim tego dnia lotem). Niestety przyleciałam do Warszawy ponad 2h spóźniona, lot do Gdańska (też spóźniony), właśnie kończył boarding, więc nie zdążyłam. Chociaż swoją drogą, pasażerów było więcej niż miejsc - nie ja jedna nie wsiadłam do samolotu.

Jakimś cudem udało mi się wywalczyć przebukowanie biletów na rano, bo wcale nie chcieli tego zrobić, ale cała reszta - radź sobie sam.

Co można zrobić w takiej sytuacji?
Katarzyna Sadowska

Katarzyna Sadowska Travel Consultant ,
Weco Travel Sp. z
o.o.

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

Jeśli miałeś jeden bilet na całą trasę to linia powinna zmienić ci go na następny rejs lub inne alternatywne połączenie tego samego dnia. Jeśli miałeś 2 osobne bilety to linia nie ma takiego obowiązku, ryzyko było twoje bo mogłśś przwidzieć więcej czasu na transfer itp., itd.
Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

to jest dla mnie oczywiste, ze linia ma mi zmienic bilet na nastepny alternatywny lot - pytanie dotyczy tego czy nalezy mi sie jakies odszkodowanie? czy drugi lot, na ktory sie spoznilem (nie ze swojej winy) miesci sie w definicji odwolanego lotu z rozporzadzenia we 261/2004

"odwołanie" oznacza nie odbycie sie lotu, który był uprzednio planowany i na który zostało zarezerwowane przynajmniej jedno miejsce
Łukasz K.

Łukasz K. Senior Event
Creations Manager,
Ticketmaster Polska

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

Straciłeś coś w związku z przełożeniem lotu na następny rejs? Jeśli tak, i możesz to udowodnić (tylko nie pisz "straty niemożliwe do oszacowania") możesz napisać reklamację. Jeśli nie, a przewoźnik zapewnił hotel/posiłek nie widzę tutaj podstaw do odszkodowania.
Artur T.

Artur T. analityk

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

Artur P.:
to jest dla mnie oczywiste, ze linia ma mi zmienic bilet na nastepny alternatywny lot - pytanie dotyczy tego czy nalezy mi sie jakies odszkodowanie? czy drugi lot, na ktory sie spoznilem (nie ze swojej winy) miesci sie w definicji odwolanego lotu z rozporzadzenia we 261/2004

"odwołanie" oznacza nie odbycie sie lotu, który był uprzednio planowany i na który zostało zarezerwowane przynajmniej jedno miejsce

Tak jak podałeś brzmi definicja z rozporządzenia we 261/2004. teraz kwestia interpretacji. Odwołanie: brak realizacji usługi na ustalonych szczegółowych warunkach, określonych umową, czyli biletem. Lot jednak odbył się o oznaczonej godzinie. Bez Ciebie. Ale ta definicja dotyczy sytuacji, kiedy będąc np. w Monachium o czasie dowiadujesz się, że Twój lot odwołano. W zaistniałym przypadku jest inaczej. Ty nie zdążyłeś na niego. Ale mogłeś przecież jechać autobusem, pociągiem i też spóźnić się. To, że LOT jest razem z Lufthansą w SA niewiele da. Teoretycznie można dochodzić w Locie swojego, ale czy skutecznie? I do tego pewnie na drodze sądowej udowadniając zaistniałą stratę (np. rezygnacja klienta z podpisania kontraktu). Może dadzą ci lepsze miejsce przy następnej rezerwacji. W Lufthansie to jest lepiej rozwiązane. Lecąc do Rzymu przez Monachium z Gdańska, samolot w Monachium czekał na mnie. Ale tylko dlatego, że ta sama linia...
Przemek Kałuża

Przemek Kałuża Fraud Prevention,
Norwegian Air
Shuttle Polska

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

Nie zalicza sie.
Pozdrawiam

PK
Artur P.:
dzieki za odpowiedz

moj drugi lot nie zostal odwolany, on sie odbyl, tylko beze mnie - LOT nie dostarczyl mnie na czas, abym wsiadl na lot Lufthansy

zgodnie z rozporzadzeniem we 261/2004, "odwołanie" oznacza nie odbycie sie lotu, który był uprzednio planowany i na który zostało zarezerwowane przynajmniej jedno miejsce

mam watpliwosc czy moja sytuacja zalicza sie kategorii "odwolanie" oraz jakie prawa mi przysluguja

pozdr
Przemek Kałuża

Przemek Kałuża Fraud Prevention,
Norwegian Air
Shuttle Polska

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

"jeśli loty są obsługiwane przez różnych przewoźników, nie będących ze sobą w żaden sposób powiązanych"

W takim przypadku kazdy z przewoznikow odpowiada za realizacje swojej usługi i tylko swojej.

Jesli chodzi o podana w przykladzie sytuacje. Kazdy bilet mozna zmienic odpłatnie/ badz bezpłatnie do pewnego czasu przed wylotem (decydujac warunki taryfy) bardzo czesto jest to 2-1 przed wylotem. Stad LOT zmuszony był do odmowienia dokonania zmiany.
Jezeli tego dokonał super !
Jezeli za darmo - Twoje szczescie!

Pasazer nie jest pozostawiony sam sobie, lecz to na nim spoczywa odpowiedzialnosci i pozniejsze konsekwencje za:
- wybor roznych przewoznikow
- rezerwowanie biletow, z ograniczonym czasem na przesiadke itd.

Oczywiscie mozna napisac reklamacje do przewoznika, ktory zawinil.

Skutecznym instrumentem zapobiegajacym konsekwencja powstałym w takiej sytuacji jest ubezepiczenie którego przedmiotem sa takie zdarzenia.

Pozdrawiam

PK

Katarzyna Pręgowska (Stępień):
a jeśli loty są obsługiwane przez różnych przewoźników, nie będących ze sobą w żaden sposób powiązanych?

przykład: jakiś czas temu leciałam KLM do Warszawy, gdzie teoretycznie miałam jakieś 2h do przesiadki LOTem do Gdańska (ostatnim tego dnia lotem). Niestety przyleciałam do Warszawy ponad 2h spóźniona, lot do Gdańska (też spóźniony), właśnie kończył boarding, więc nie zdążyłam. Chociaż swoją drogą, pasażerów było więcej niż miejsc - nie ja jedna nie wsiadłam do samolotu.

Jakimś cudem udało mi się wywalczyć przebukowanie biletów na rano, bo wcale nie chcieli tego zrobić, ale cała reszta - radź sobie sam.

Co można zrobić w takiej sytuacji?
Przemek Kałuża

Przemek Kałuża Fraud Prevention,
Norwegian Air
Shuttle Polska

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

Pasazerowi przysługuje tzn " Prawo do opieki". Stopien jego swiadczenia zalezy od nowej godziny alternatywnego lotu.

Wiecej:

Rozporzadzenie WE NR 261/2004
art 6 oraz 9

Pozdrawiam
PK

Artur P.:
to jest dla mnie oczywiste, ze linia ma mi zmienic bilet na nastepny alternatywny lot - pytanie dotyczy tego czy nalezy mi sie jakies odszkodowanie? czy drugi lot, na ktory sie spoznilem (nie ze swojej winy) miesci sie w definicji odwolanego lotu z rozporzadzenia we 261/2004

"odwołanie" oznacza nie odbycie sie lotu, który był uprzednio planowany i na który zostało zarezerwowane przynajmniej jedno miejsce
Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

Z wyroku w sprawach połączonych C 402/07 i C 432/07

Z powyższych względów Trybunał (czwarta izba) orzeka, co następuje:
1) Artykuł 2 lit. l) oraz art. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 należy interpretować w ten sposób, że opóźniony lot, niezależnie od czasu trwania opóźnienia, nawet gdy jest ono duże, nie może zostać uznany za odwołany, jeżeli jest realizowany zgodnie z pierwotnie przewidzianym przez przewoźnika lotniczego rozkładem.
2) Artykuły 5, 6 i 7 rozporządzenia nr 261/2004 należy interpretować w ten sposób, że do celów stosowania prawa do odszkodowania pasażerów opóźnionych lotów można traktować jak pasażerów odwołanych lotów oraz że mogą oni powoływać się na prawo do odszkodowania przewidziane w art. 7 tego rozporządzenia, jeżeli z powodu tych lotów poniosą stratę czasu wynoszącą trzy godziny lub więcej, czyli jeżeli przybędą do ich miejsca docelowego trzy godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu. Niemniej, takie opóźnienie nie rodzi po stronie pasażerów prawa do odszkodowania, jeżeli przewoźnik lotniczy jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków, to jest okoliczności, które pozostają poza zakresem skutecznej kontroli przewoźnika lotniczego.
3) Artykuł 5 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004 należy interpretować w ten sposób, że problem techniczny, który wystąpił w statku powietrznym, skutkujący odwołaniem lotu, nie jest objęty pojęciem „nadzwyczajnych okoliczności” w rozumieniu tego przepisu, chyba że problem ten jest następstwem zdarzeń, które – ze względu na swój charakter lub źródło – nie wpisują się w ramy normalnego wykonywania działalności danego przewoźnika lotniczego i pozostają poza zakresem jego skutecznej kontroli.
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

REASUMUJAC :
1) jest tylko opóźnienie - nie ma odszkodowania! (zapewnili Tobie inny lot i "." )
2) możesz jednak domagać się odszkodowania na zasadach ogólnych (k.c.) czyli muisz m.in. udowodnić jaką poniosłeś szkodę - tu życzę powodzenia
:)
Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

chyba inaczej rozumiemy wyrok ets
Łukasz K.

Łukasz K. Senior Event
Creations Manager,
Ticketmaster Polska

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

Napisz reklamację do przewoźnika na którego miałeś wystawiony bilet, skoro tak Cię to gnębi. I daj znać co, oprócz przeprosin, napisali.
Łukasz K.

Łukasz K. Senior Event
Creations Manager,
Ticketmaster Polska

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

Zluzuj kolego. Pisałem wyżej, że jeśli jesteś w stanie udowodnić swoją stratę(choćby udział w meczu na który miałeś bilety) to pisz reklamację.
W innym wypadku, z doświadczenia, powoływanie się nawet na paragrafy da tylko tyle, że linia zacznie pisać odpowiedzi przez swoich prawników.
Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

moje pytanie nie dotyczylo twojego doswiadczenia i tego co ci sie wydaje, dotyczylo kwestii prawnych zwiazanych z sytuacja, ktora przedstawilem

jesli uwazasz, ze jestes madrzejszy od sedziow ets, to twoja sprawa

mam nadzieje, ze przywolane przez mnie orzeczenie przyda sie komus rozsadnemu
Łukasz K.

Łukasz K. Senior Event
Creations Manager,
Ticketmaster Polska

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

Polskie sądy wezmą pod uwagę orzeczenie ets, ale nie będą się go sztywno trzymały. Naprawdę aż taką stratę poniosłeś że chcesz się sądzić o odszkodowanie ?

"Niemniej, takie opóźnienie nie rodzi po stronie pasażerów prawa do odszkodowania, jeżeli przewoźnik lotniczy jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków, to jest okoliczności, które pozostają poza zakresem skutecznej kontroli przewoźnika lotniczego."

jaka była pogoda w dniu wylotu? jaka była sytuacja na lotnisku ? przewoźnik się wykpi w 90% przypadków.
Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

Uwaga, tylko dla zainteresowanych

wedlug mnie przydatne orzeczenie w sprawie C‑549/07

1) Artykuł 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 należy interpretować w ten sposób, że problem techniczny, który wystąpił w statku powietrznym, skutkujący odwołaniem lotu, nie jest objęty pojęciem „nadzwyczajne okoliczności” w rozumieniu tego przepisu, chyba że problem ten jest następstwem zdarzeń, które – ze względu na swój charakter lub źródło – nie wpisują się w ramy normalnego wykonywania działalności danego przewoźnika lotniczego i nie pozwalają mu na skuteczne nad nimi panowanie. Zawarta w Montrealu w dniu 28 maja 1999 r. konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego nie ma przy tym rozstrzygającego znaczenia dla wykładni okoliczności uzasadniających zwolnienie przewoźnika z obowiązku wypłacenia odszkodowania, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004.

2) Częstotliwość występowania problemów technicznych u przewoźnika lotniczego sama w sobie nie stanowi czynnika przesądzającego o istnieniu lub braku „nadzwyczajnych okoliczności” w rozumieniu art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004.

3) Okoliczność, iż przewoźnik lotniczy przestrzegał minimalnych wymogów w zakresie przeglądów statku powietrznego, nie może sama w sobie wystarczyć dla wykazania, że ten przewoźnik podjął „wszelkie racjonalne środki” w rozumieniu art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004, a w konsekwencji dla zwolnienia go z ciążącego na nim obowiązku wypłacenia odszkodowania przewidzianego w art. 5 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 1 tego rozporządzenia.

konto usunięte

Temat: prawa pasazera - spoznienie na drugi lot

Czy wiecie że zaledwie ułamek procenta pasażerów uprawnionych do otrzymania kilkuset euro odszkodowania walczy o swoje poprzez skargę w ULC?

http://www.aeronews.pl/pl/aktualnosci/informacje-z-kra...



Wyślij zaproszenie do