Sławomir Łebkowski

Sławomir Łebkowski Grywalizacja dla
handlowców,
aplikacje SFA do
raportowani...

Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...

Witam serdecznie,

Jak w tytule. Byłem z lekka zszokowany, gdy dowiedziałem się, że nie ma mnie na liście pasażerów ze względu na to, że nie odbyłem lotu w tamtą stronę. LOT najzwyczajniej sprzedał po raz drugi moje raz już przeze mnie opłacone miejsce. Musiałem wracać kolejnego dnia, korzystając z innej linii ponosząc niemały koszt. Czy to jest zgodne z prawem?

konto usunięte

Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...

Taka jest zasada: w rejsówkach tak jest:nie lecisz tam to tym bardziej nie wracasz, w low-costach nie:czyli możesz mieć bilet np.Wizza i tam nie lecieć ale wracać.

Edt.Powód jest prosty: 1 way ticket zazwyczaj jest sporoooo droższy niż taki w 2 strony, więc przewoźnicy w ten sposób się zabezpieczają.Jolanta I. edytował(a) ten post dnia 28.05.12 o godzinie 20:02
Sławomir Łebkowski

Sławomir Łebkowski Grywalizacja dla
handlowców,
aplikacje SFA do
raportowani...

Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...

Jola, dzięki za odpowiedź.
Skandaliczne praktyki LOT uprawia ...

konto usunięte

Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...

Sławomir Łebkowski:
Jola, dzięki za odpowiedź.
Skandaliczne praktyki LOT uprawia ...

Które linie nie trzymają się tej zasady?

konto usunięte

Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...

Sławomir Łebkowski:
Jola, dzięki za odpowiedź.
Skandaliczne praktyki LOT uprawia ...


Sławku idę o zakład, że AF,LH, BA postąpiłyby dokładnie tak samo jak LOT.
Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...

zaznaczam, ze nie jestem ekspertem w temacie... do tej pory caly czas myslalem, ze jest tak jak piszecie, tj. nie polecisz na pierwszym odcinku, to nie wezma cie na nastepnym; chetnie sie dowiem co jest zgodne z prawem

informacja sprzed kilku dni

"Według Urzędu LOT i OLT Express z kolei nie mogą anulować całej podróży, jeśli pasażer nie wykorzysta pierwszego jej odcinka."

http://biznes.onet.pl/uokik-krytykuje-polskie-linie,18...

UOKiK krytykuje polskie linie

Polscy przewoźnicy lotniczy naruszają zbiorowy interes pasażerów - uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po kontroli umów, regulaminów i ofert okazało się, że każda z czterech polskich linii stosuje niedozwolone klauzule.

Pasazer.com już wcześniej zwracał uwagę na błędy w ogólnych warunkach przewozu linii OLT Express i przyjrzy się również pozostałym liniom.

Kontrola UOKiK-u objęła LOT, Eurolot, OLT Express oraz Sprint Air i miała związek ze zbliżającymi się mistrzostwami Europy w piłce nożnej. Łącznie Urząd zakwestionował 21 klauzul u wszystkich przewoźników.

Wątpliwości UOKiK-u wzbudziły m.in. postanowienia, w których Eurolot i Sprint Air uzależniały odpowiedzialność za uszkodzenie bagażu podręcznego od zgłoszenia tego faktu obsłudze na pokładzie samolotu. W przypadku bagażu rejestrowanego te same linie wymagają natychmiastowego wypełnienia na lotnisku specjalnego formularza. Według Urzędu przepisy nie wymagają ani powiadomienia na pokładzie ani natychmiastowego wypełnienia formularza.

Z kolei OLT Express uwzględnia reklamacje jedynie pod warunkiem zgłoszenia uszkodzenia po wylądowaniu, a nie w przepisowym terminie siedmiu dni.

Urząd kwestionuje także postanowienia, na podstawie których przewoźnicy (OLT Express i Sprint Air) mogą dowolnie dysponować nieodebranym bagażem np. sprzedać go lub zniszczyć.

- Zgodnie z prawem, oddając bagaż do luku zawieramy umowę przechowania. Gdy nie odbierzemy bagażu, przedsiębiorca ma prawo obciążyć nas kosztami jego przechowywania. Może także wyznaczyć czas na jego odebranie. Niedozwolone jest jednak arbitralne decydowanie, że nieodebranie bagażu oznacza, że właścicielowi jest już niepotrzebny - przypomina UOKiK w komunikacie prasowym.

Prezes UOKiK-u uważa również, że linie lotnicze nie mają prawa wyłączać odpowiedzialności za straty moralne. Eurolot otrzymał ostrzeżenie za to, że jego ogólne warunki przewozu w teorii umożliwiają zmianę taryfy już po wystawieniu biletu. Według Urzędu LOT i OLT Express z kolei nie mogą anulować całej podróży, jeśli pasażer nie wykorzysta pierwszego jej odcinka.

Łącznie UOKiK zakwestionował 11 klauzul LOT-u, po 4 Eurolotu i OLT Express oraz 2 Sprint Aira. Wobec każdego z przewoźników zostało wszczęte postępowanie przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zastrzeżenia UOKiK-u same w sobie nie są wiążące, ale Urząd podkreśla, że linie lotnicze wykazują wolę współpracy i zapowiadają usunięcie zakwestionowanych klauzuli. Cześć z nich, choć nie wszystkie, już została poprawiona.

Dominik Sipiński

konto usunięte

Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...

Dziwne, zaprawdę dziwne, że się UOKiK dopiero teraz doczepił do tej konkretnej zasady. To jest jedno zdanie pismaka z pasazer.com, więc chciałbym zobaczyć oficjalny dokument UOKiKU, który będzie do tego konkretnie nawiązywał.

Ta zasada istnieje właściwie od lat i jest szeroko stosowana w warunkach przewozu przez większość przewoźników. I co? Dopiero teraz jest kwestionowana? I tylko do LOT-u i OLT-u?
Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...

easy, 39 sekund szukania

http://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=3442

Raport - rynek przewozów lotniczych

punkt 3.1.1.5.

konto usunięte

Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...

Identyczne zasady stosuje praktycznie każda linia tzw. tradycyjna. Jest to opisane w warunkach przewozu które akceptuje klient dokonując zakupu biletu.

LOT ma to ukryte w swoim regulaminie, natomiast Lufa informuje już o tym w procesie rezerwacji:

Taryfa ta obowiązuje jedynie w przypadku odbycia poszczególnych rejsów z zachowaniem ich kolejności.

Nie znam linii (oprócz LCC) która by pozwalała na takie praktyki.

Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...

Dlatego jak się chce kombinować z różnymi przelotami kupując RT należy zaczynać od segmentu, który na pewno się odbędzie :)

konto usunięte

Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...

Tomasz K.:
Nie znam linii (oprócz LCC) która by pozwalała na takie praktyki.

To jest wyjątkowo ciekawa i dziwna sprawa. Przecież liczba przewoźników, oferujących identyczną usługą z identycznymi, stosowanymi na całym świecie restrykcjami ("if the first flight coupon is not used, the ticket has no value"), jest w Polsce więcej niż OLT i LOT. A co z agentami lotniczymi, którzy sprzedają takie usługi innych linii lotniczych na ich tzw. ticket stockach i mają identyczne warunki? UOKiK nakaże tym przewoźnikom zmiany w OWU tylko na terenie Polski? To byłoby wydarzenie bez precedensu.
Anna K.

Anna K. Sistemas Técnicos de
Encofrados S.A.
Barcelona, Hiszpania

Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...

Może trochę nie w temacie, ale przypomina mi się sytuacja, która miała miejsce przy silnych erupcjach wulkanu i loty były anulowane z tej oto przyczyny. Mnie osobiście temat nie dotyczył, ale wiem że wtedy wiele osób miało problem z odzyskaniem kasy od linii lotniczych które zwróciły koszty za loty które się nie odbyły ale z odzyskaniem kosztów za loty powrotne które się odbyły bo sytuacja się ustabilizowała już nie było tak różowo. Wtedy linii lotniczych nie obchodziło, że cudu by trzeba żeby móc wrócić z miejsca w które się nie doleciało bo w świetle ich przepisów usługa była świadczona..... Finalnie chyba kasa wróciła do zainteresowanych, ale w procesie reklamacji która trwała na tyle długo, że przepadły planowane terminy urlopów jak i możliwość zainwestowania zamrożonej kasy .....



Wyślij zaproszenie do