Temat: Czy przewoźnik ma prawo anulować rezerwację na lot...
zaznaczam, ze nie jestem ekspertem w temacie... do tej pory caly czas myslalem, ze jest tak jak piszecie, tj. nie polecisz na pierwszym odcinku, to nie wezma cie na nastepnym; chetnie sie dowiem co jest zgodne z prawem
informacja sprzed kilku dni
"Według Urzędu LOT i OLT Express z kolei nie mogą anulować całej podróży, jeśli pasażer nie wykorzysta pierwszego jej odcinka."
http://biznes.onet.pl/uokik-krytykuje-polskie-linie,18...
UOKiK krytykuje polskie linie
Polscy przewoźnicy lotniczy naruszają zbiorowy interes pasażerów - uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po kontroli umów, regulaminów i ofert okazało się, że każda z czterech polskich linii stosuje niedozwolone klauzule.
Pasazer.com już wcześniej zwracał uwagę na błędy w ogólnych warunkach przewozu linii OLT Express i przyjrzy się również pozostałym liniom.
Kontrola UOKiK-u objęła LOT, Eurolot, OLT Express oraz Sprint Air i miała związek ze zbliżającymi się mistrzostwami Europy w piłce nożnej. Łącznie Urząd zakwestionował 21 klauzul u wszystkich przewoźników.
Wątpliwości UOKiK-u wzbudziły m.in. postanowienia, w których Eurolot i Sprint Air uzależniały odpowiedzialność za uszkodzenie bagażu podręcznego od zgłoszenia tego faktu obsłudze na pokładzie samolotu. W przypadku bagażu rejestrowanego te same linie wymagają natychmiastowego wypełnienia na lotnisku specjalnego formularza. Według Urzędu przepisy nie wymagają ani powiadomienia na pokładzie ani natychmiastowego wypełnienia formularza.
Z kolei OLT Express uwzględnia reklamacje jedynie pod warunkiem zgłoszenia uszkodzenia po wylądowaniu, a nie w przepisowym terminie siedmiu dni.
Urząd kwestionuje także postanowienia, na podstawie których przewoźnicy (OLT Express i Sprint Air) mogą dowolnie dysponować nieodebranym bagażem np. sprzedać go lub zniszczyć.
- Zgodnie z prawem, oddając bagaż do luku zawieramy umowę przechowania. Gdy nie odbierzemy bagażu, przedsiębiorca ma prawo obciążyć nas kosztami jego przechowywania. Może także wyznaczyć czas na jego odebranie. Niedozwolone jest jednak arbitralne decydowanie, że nieodebranie bagażu oznacza, że właścicielowi jest już niepotrzebny - przypomina UOKiK w komunikacie prasowym.
Prezes UOKiK-u uważa również, że linie lotnicze nie mają prawa wyłączać odpowiedzialności za straty moralne. Eurolot otrzymał ostrzeżenie za to, że jego ogólne warunki przewozu w teorii umożliwiają zmianę taryfy już po wystawieniu biletu. Według Urzędu LOT i OLT Express z kolei nie mogą anulować całej podróży, jeśli pasażer nie wykorzysta pierwszego jej odcinka.
Łącznie UOKiK zakwestionował 11 klauzul LOT-u, po 4 Eurolotu i OLT Express oraz 2 Sprint Aira. Wobec każdego z przewoźników zostało wszczęte postępowanie przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zastrzeżenia UOKiK-u same w sobie nie są wiążące, ale Urząd podkreśla, że linie lotnicze wykazują wolę współpracy i zapowiadają usunięcie zakwestionowanych klauzuli. Cześć z nich, choć nie wszystkie, już została poprawiona.
Dominik Sipiński