konto usunięte

Temat: czytanie i wzorowy uczeń

A to ciekawe...
Mimo ogromu czytanych lektur pewna uczestniczka mojego szkolenia wciąż w duzym stopniu zauważała u siebie zjawisko fonetyzacji. Przyczyny takiego stanu rzeczy szukała w poczatkowym etapie nauki, kiedy jako wzorowa uczennica wciąż była proszona o czytanie głośne na forum klasy.Dodatkowo uważa,że częste czytanie głośne wobec konieczności większego zwracania uwagi na dykcję i interpunkcję moglo spowalniać tempo czytania i zmniejszać zrozumienie tekstu.
A więc głosne czytanie w klasie: wyróżnienie czy przeszkoda?
Małgorzata Urbańska

Małgorzata Urbańska Mama Aktywistka ;)

Temat: czytanie i wzorowy uczeń

Jedno i drugie, na pewno z perspektywy dziecka ;)
Wyróżnieniem jest możliwość zaprezentowania swoich umiejętności, ale faktycznie, potem mogą zrodzić się z tego nieodpowiednie nawyki. Czy fonetyzacja była/jest dla tej osoby nadal przeszkodą w uzyskaniu wysokiego tempa czytania? Słyszałam, że nie da się i nie należy eliminować jej w 100%, a jedynie sprawić, by nie zmniejszała znacząco tempa i zrozumienia ;)

konto usunięte

Temat: czytanie i wzorowy uczeń

Nauczyłem się czytać dość wcześnie i zawsze było tak, że byłem proszony o czytanie reszcie dzieci, zarówno w przedszkolu, jak i w szkole. Owszem było to wyróżnienie, ale do tej pory mi została niechęć do publicznego czytania czegokolwiek. Nawet jak mam zajęcia teoretyczne ze studentami, którym mam przekazać wiedzę, to zawsze korzystam z notatek (najchętniej map myśli), ale nie czytam z kartki - głośne czytanie wywołuje o mnie natychmiastową suchość w gardle, ale nie przeszkadzało mi w zlikwidowaniu fonetyzacji. Niestety nie jestem w stanie przypomnieć sobie czy trwało to dłużej, czy krócej.

Następna dyskusja:

szybkie czytanie - programy...




Wyślij zaproszenie do