Dorota Soida

Dorota Soida właściciel, Dorota
Soida Management
Consulting &
Coaching

Temat: Najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat Horse Assisted...

Witajcie

W ramach szerzenia wiedzy i zrozumienia na temat HAE przygotowałam Pytania i Odpowiedzi. Zachęcam do zapoznania się, pytania, komentowania. Jakie jeszcze inne pytania chodzą Ci po głowie i należy tutaj dodać?

NAJCZĘSTSZE PYTANIE I ODPOWIEDZI DOTYCZĄCE HORSE ASSISTED EDUCATION

• Co to jest Horse Assisted Education (szkolenia z końmi jako współtrenerami)?
Horse Assisted Education, czyli szkolenia na których współtrenerami są konie, to nauka poprzez doświadczenie i refleksję. Konie nie są tu wykorzystywane jako narzędzia pracy dydaktycznej, lecz jako aktywni uczestnicy warsztatów, pełniący rolę facilitatatorów nauki i doświadczenia ludzi.

• Jak przebiega proces edukacyjny podczas szkolenia?
Poprzez analizę zachowania koni, ich odpowiedzi na konkretne postawy ludzi, obserwację tego jak reagują lub nie reagują na zachowania uczestników, możemy znacznie lepiej zrozumieć, nasze słabości i mocne strony. Dzięki dyskusji i refleksji można wnioskować jakie postawy i zachowania mogłyby być bardziej skuteczne w naszym zachowaniu w różnych sytuacjach.

• Kto prowadzi szkolenie?
Horse Assisted Education prowadzone jest przez profesjonalnego trenera lub coacha posiadającego doświadczenie w prowadzeniu grup szkoleniowych i uczeniu ludzi, znawcę końskiej psychiki, oraz czworonogich współtrenerów, aby jak najskuteczniej wspierać osoby indywidualne i grupy w autentycznym procesie rozwoju.

• Co daje uczestnictwo w warsztacie Horse Assisted Education?
Model nauczania Horse Assisted Education pozwala każdemu człowiekowi lepiej i głębiej poznać siebie i innych, poprzez uczestnictwo w ćwiczeniach z końmi, po których następuje przepracowanie emocji, przedyskutowanie zachowań i ich konsekwencji, rozpoznanie wzorców postępowania i określenie jak mogą one odnosić się do naszej postawy w pracy i w domu. Nauka opiera się tu na indywidualnym doświadczeniu i eksperymentowaniu, połączonym z refleksją, analizą i wnioskowaniem jak najlepiej przenieść naukę na grunt codziennego życia i pracy.

• Czym różni się HAE od innych eksperymentalnych form edukacji?
Choć Horse Assisted Education nawiązuje do innych eksperymentalnych form edukacji to jednak jego wartość i skuteczność wypływa z dodania elementu żywych i bezgranicznie szczerych współtrenerów i coach’ów – koni – z ich zróżnicowanymi osobowościami, postawami, motywacjami i nastrojami – podobnie jak to się ma w przypadku ludzi, z którymi przychodzi nam żyć i pracować.

• Jak skuteczne jest HAE?
Z doświadczenia wynika, że metoda Horse Assisted Education jest znacznie szybsza i mocniejsza niż inne formy szkoleń. Dwudniowe warsztaty pozwalają na osiągnięcie podobnych zmian w zachowaniu i postawie uczestników, jakie można zaobserwować po kilkudziesięciu dniach tradycyjnych szkoleń. W efekcie jest to metoda bardziej ekonomiczna, gdyż pozwala na oszczędność budżetu szkoleniowego i czasu.

• Z czego wynika skuteczność HAE?
Tak duża efektywność metody wynika z faktu, że jest to proces orientacji emocjonalnej. Sama wiedza nie zmienia zachowania człowieka, nie można więc oczekiwać zauważalnych efektów zmian postaw i zachowań, jeżeli nauka nie jest połączona z doświadczeniem i silnymi emocjami. Zmiana zachowania wynika tylko ze zmiany przekonań na własny temat i na temat skuteczności prezentowanych postaw i wzorców zachowań.

• Z czego wynika zmiana przekonań podczas warsztatów?
Warsztaty Horse Assisted Education połączone są z emocjami i mogą być połączone ze zmianę przekonań. Zmiana taka następuje w wyniku otrzymania natychmiastowej i zobiektywizowanej informacji zwrotnej. Szczególnym atutem jest to, że informacja zwrotna nie jest udzielana przez trenera, czyli nie podlega ocenie drugiego człowieka, mającego własne filtry i przekonania. Feedback jest obiektywny, czytelny i jednoznaczny, udzielany przez konia – współtrenera. Koń nie ma własnych ukrytych celów i żyjąc wyłącznie w chwili obecnej, „tu i teraz” odnosi się bezpośrednio i wyłącznie do aktualnej sytuacji oraz tego, co człowiek do niej wnosi.

• Czy można przenieść te doświadczenia na grunt codziennej pracy?
Istotnym elementem Horse Assisted Education jest transfer doświadczenia do środowiska pracy. Eksperymentując w nowej sytuacji z różnymi postawami i zachowaniami uczestnicy szybciej niż przy innych metodach szkoleniowych odkrywają nowe sposoby zachowań i mogą ocenić ich skuteczność. Uczestnicy zajęć dobrze zapamiętują to doświadczenie, gdyż połączone jest ono z emocjami. Dyskusja i refleksja, która następuje po ćwiczeniach pozwala na zinternalizowanie nowych doświadczeń. W efekcie uczestnicy mają silną motywację, aby wprowadzać zmiany do swojego zachowania w środowisku pracy. Innymi słowy po warsztatach HAE ludzie nie tylko wiedzą, ale także chcą zmienić swoje zachowanie na skuteczniejsze i bardziej efektywne.

• Jakie są inne walory HAE?
Dodatkowym walorem HAE jest integracja zespołów we wspólnym, pozytywnym celu, co dzieje się zazwyczaj, gdy ludzie przechodzą przez emocje. Warsztaty takie pozwalają oszczędzić dodatkowe szkolenia dotyczące radzenia sobie z emocjami, wychodzenia poza strefy komfortu, budowania wiary w siebie, pokonywania obaw, gdyż są to integralne elementy składowe Horse Assisted Education. Zajęcia z końmi oferują maksymalną spójność myśli – ciała – i uczuć, co jest podstawą dobrze rozwiniętej inteligencji emocjonalnej i kluczem do efektywności w życiu osobistym i pracy zawodowej.

• Od jak dawna wykorzystywana jest metoda Horse Assisted Education?
W USA metoda ta znana jest i stosowana zarówno w kształceniu kadr biznesowych, jak i rozwoju osobistym od 17 lat, w Europie 13 lat, do Polski została wprowadzona w 2006 roku.

• Jakie firmy zdecydowały się skorzystać z HAE w rozwoju kadr?
Forma szkolenia kadr we współpracy z końmi jest wysoko oceniana przez światowe korporacje, takie jak: Siemens, Procter & Gamble, Ernst & Young, Hewlett Packard, IBM, Mckinsey i wiele innych.
W Polsce referencji mogą udzielić: BP, Skandia, Millennium Bank, Pliva, BZ WBK, HP.

• Dlaczego warto wykorzystywać konie w szkoleniu ludzi?
Jest wiele powodów dla których warto wykorzystywać konie w edukacji człowieka. Horse Assisted Education oferuje bowiem coś, czego żaden inny program szkoleniowy nie zapewnia. Tym wyróżnikiem jest duże, żyjące, oddychające i reagujące na człowieka stworzenie, które nieustająco kreuje zmieniające się i ewoluujące wraz z postawą człowieka doświadczenie.

• Jakie cechy konia powodują, że nadaje się on do tych zajęć?
Konie są niezwykle wrażliwe na to co dzieje się w ich otoczeniu, utrzymują nieustającą świadomość zmian wokół siebie i reagują na nie. Ewolucyjnie był to dla gatunku absolutny warunek przetrwania. Konie mają tyleż różnych indywidualnych osobowości, fizycznych możliwości i ograniczeń, ile ludzie, którzy z nimi pracują. Najistotniejsze jest jednak to, że dają natychmiastową i absolutnie zobiektywizowaną informację zwrotną, która uświadamia nam co potrzebujemy zmienić w naszej postawie i zachowaniu, aby osiągnąć partnerstwo w osiągnięciu założonego celu.

• Skąd koń czerpie informacje o umiejętnościach człowieka?
Partner - koń, doskonale i bardzo dokładnie wyczuwa poziom zaufania człowieka do siebie, pewności siebie, świadomości sytuacji i umiejętności interpersonalnych. Konie całkowicie bezinteresownie oferują możliwość rozpoznania tego, co potrzeba zmienić, aby odnieść sukces w osobistych i zawodowych relacjach.

• Dlaczego warsztaty z końmi mogą być dla pracowników skuteczniejsze nić inne formy?
Można spojrzeć na te warsztaty z punktu widzenia szkoleń prowadzonych w firmach i korporacjach. Niejednokrotnie zdarza się pracownikom uczestniczyć wraz z menedżerem w szkoleniu, na którym to uczestnicy nie czują się wystarczająco komfortowo, aby w pełni skorzystać doświadczenia. Dla koni nie ma jednak znaczenia pozycja, stanowisko, status czy marka samochodu! Odbierają to co się wydarza TU i TERAZ, w aktualnej relacji z osobą, są totalnie szczere w odpowiedzi i nie mają swoich ukrytych celów. Z koniem można czuć się całkowicie wolnym i bezpiecznym, aby dać z siebie wszystko.

• Czy trzeba mieć wcześniejszy kontakt z końmi, by uczestniczyć w warsztatach?
Horse Assisted Education w najmniejszym stopniu nie opiera się na jeździe konnej. Nie jest potrzebne żadne doświadczenie ani wcześniejszy kontakt z końmi. Żadne z ćwiczeń nie jest wykonywane na siodle. Uczyć się tą metodą mogą zarówno osoby, dla których to będzie pierwszy kontakt z końmi, jak i osoby mające z nimi częsty kontakt.

• Wielu ludzi boi się koni, czy mogą brać udział w szkoleniu?
Zdecydowana większość ludzi czuje respekt przed końmi, nawet ci którzy pracują z nimi od lat. Jest to normalny i zdrowy przejaw troski o siebie. Jednakże magia szkoleń z końmi polega właśnie na wykraczaniu poza strefy komfortu. Profesjonalny trener daje szansę stopniowego oswajania się z sytuacją oraz bezpiecznego pokonywania własnych ograniczeń.

• Czy konie wykorzystywane do zajęć są bezpieczne?
W szkoleniu HAE uczestniczą wyłącznie sprawdzone konie, które lubią współpracować z ludźmi, są spokojne i można na nich polegać.

• Dlaczego konie miałyby chcieć być partnerami na szkoleniu (współtrenerami)?
Koń może być partnerem w osiąganiu wyznaczonych przez nas celów. Jednakże, podobnie jak w ludzkich relacjach zawodowych i osobistych, cel może zostać osiągnięty tylko po zbudowaniu dobrej relacji. Dobre, trwałe partnerstwo opiera się na samoświadomości i dobrowolnej chęci rozumienia perspektywy drugiej strony. Konie pięknie odzwierciedlają tę dynamikę i motywują uczestników do pracy nad nią. Konie dają natychmiastową i obiektywną informację zwrotną, pokazując bardzo jasno i dokładnie co musimy zmienić, by osiągnąć dobre, mocne partnerstwo, umożliwiające realizację planu i osiągnięcie celu.

• Dlaczego konie są takim dobrym zwierciadłem ludzkich emocji?
Konie nie potrafią przeoczyć prawdziwych emocji, wyczuwając niespójność pomiędzy zachowaniem a emocjami, a ponieważ nie potrafią kłamać to ukazują prawdziwą historię. Ich wrażliwość na sygnały pozawerbalne, będąca wynikiem rozwoju ewolucyjnego, daje im niesamowitą zdolność do odczytywania i odzwierciedlania stanu emocjonalnego, tego z kim przebywają. Swoją reakcją i odpowiedzią oferują przy tym fizyczny, bardzo klarowny i łatwy do zaobserwowania feedback. Jako zwierzęta stadne oferują bardzo cenną informację dotyczącą dynamiki grupowej i ról, które odgrywają poszczególni członkowie zespołu.

• W jakich przypadkach stosuje się HAE?
Włączenie koni jako elementu procesu poznawczego i rozwojowego jest szczególnie efektywne w procesach budowania zespołu, zachęcania do współpracy w grupie, rozwiązywania problemów, rozwoju przywództwa, komunikacji, budowania relacji, samoświadomości i wiary w siebie oraz przekraczania własnych obaw i ograniczeń niezbędnych w skutecznej sprzedaży. Praca z końmi podczas warsztatów Horse Assisted Education dostarcza nieustająco nowe doświadczenia oraz okazje do dyskusji, analizy i refleksji. Kluczowym elementem tych procesów rozwojowych jest transfer doświadczeń do środowiska zawodowego.

• Co konkretnie dzieje się podczas zajęć?
Uczestnicy zajęć są przeprowadzani przez serię ćwiczeń prowadzonych z ziemi i polegających na interakcji z końmi. Pozwalają one zidentyfikować i skoncentrować się na wyzwaniach i zagadnieniach, które w danym momencie powinny być przez uczestnika przepracowane. Przykładowy zespół może mieć problemy z efektywną pracą grupową w celu realizacji wspólnych celów. Ustrukturyzowane ćwiczenia z końmi będą się w tym wypadku koncentrować wokół komunikacji, budowy zespołu oraz rozwiązywania krytycznych problemów w tym obszarze.

• Czy HAE nadaje się do budowania zespołów?
Wyjątkowość i skuteczność przeprowadzania procesu budowy zespołu przy udziale koni polega na tej niezwykłej i natychmiastowej informacji zwrotnej, którą oferują konie: odpowiadają one bardzo jednoznacznie i natychmiastowo na wszystko co uczestnicy przynoszą z sobą do tego zadania i wnoszą w tę interakcję. W przypadku, gdy zespół ma problemy z efektywną współpracą, koń także zareaguje brakiem współpracy, który prawdopodobnie pokrzyżuje plany realizacji zadania, demaskując brak wystarczającej komunikacji w grupie. W ten sposób odkrywane są obszary do poprawy.

• Jaka jest rola trenera?
Trener wspiera proces edukacyjny i pomaga w transferze doświadczenia na życie zawodowe. Trener jednak jest w cieniu procesu i pomaga uczestnikom samodzielnie dostrzec pojawiające się informacje zwrotne.

• Jaką rolę odgrywa fakt, że koń jest zwierzęciem stadnym?
Zachowania konia wynikają z jeszcze jednego ważnego aspektu, na którym zbudowana jest Horse Assisted Education, a mianowicie z inteligencji społecznej wynikającej z „mentalności stadnej”. Koń jest zwierzęciem uciekającym, jego jedyną obroną jest ucieczka, a bycie w stadzie to warunek przetrwania. Stado pełni bowiem rolę ochronną, dostarcza wygody i bezpieczeństwa indywidualnym koniom. Poprzez proces udomowienia koń jest gotowy zaakceptować człowieka jako członka swojego „stada” i reaguje na jego zachowanie tak jak odpowiedziałby na zachowanie innego, końskiego towarzysza w stadzie. Takie zachowania koni powodują, że są one doskonałym medium odzwierciedlającym każdą zmianę w relacji.

• Jakie jest zadanie uczestników zajęć HAE?
Dla uczestników Horse Assisted Education, najważniejszym doświadczeniem jest doświadczenie – co ja wnoszę w relację? Dlaczego koń reaguje w taki sposób na moją osobę i zachowanie? Zachowanie, postawa uczestnika warsztatu jest odzwierciedlana w zachowaniu konia. Zmiana zachowania człowieka natychmiast powoduje zmianę w zachowaniu konia. Daje to możliwość poznawania i eksperymentowania z nowymi zachowaniami, a także zmiany przekonań na swój temat.

• Czy informacje zwrotne otrzymywane są tylko od koni?
Zobiektywizowana i natychmiastowa informacja zwrotna jest przekazywana przez zachowanie konia, jednak istotnym elementem warsztatów jest także obserwacja innych i informacja przekazywana przez pozostałych uczestników zajęć. Warsztaty dają możliwość eksperymentowania z własnymi zachowaniami, ale także uczenia się od innych.

• Podczas zajęć HAE ludzie są wyjęci z ich naturalnego kontekstu, dlaczego można przenosić te doświadczenia na życie codzienne?
Obserwacje potwierdzają, że postawa ludzi w stosunku do koni jest spójna z ich postawą w stosunku do ludzi. Jesteśmy tym kim jesteśmy, działamy w oparciu o nawykowe wzorce i reakcje. Wzorce te doskonale ujawniają się w sytuacji stresu wynikającego z pracy z nieznanym, dużym zwierzęciem. Te same nawyki i postawy ludzie prezentują wobec swoich współpracowników, klientów, a także członków rodziny.
Rozwijanie zdolności do efektywnej komunikacji w pracy z końmi dostarcza umiejętności, wiedzy i doświadczenia, by zdecydowanie poprawić nasze sposoby radzenia sobie z życiowymi wyzwaniami, zadaniami, a także ludźmi, których spotykamy na swojej drodze. Wszyscy jesteśmy członkami naszego własnego, ludzkiego stada i musimy postępować tak, aby działać skutecznie i poprawiać jakość życia i efektów naszych działań.Dorota Soida edytował(a) ten post dnia 03.09.09 o godzinie 12:32