Grzegorz Tesluk

Grzegorz Tesluk Właściciel / Trener
/ Coach / Konsultant
HR

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Cieszę się, że na forum pojawiło się więcej osób aktywnie uczestniczących w wymianie zdań :)

Mam do Was pytanie: Jakie warunki powinny być spełnione aby team leader dobrze przekazał zmianę?


Pozdrawiam,

GT

konto usunięte

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

bede mało oryginalny :))

warunki optymalne :))))
Grzegorz Tesluk

Grzegorz Tesluk Właściciel / Trener
/ Coach / Konsultant
HR

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Ok doprecyzuje pytanie: jak powinno wyglądać przekazanie zmiany?
Konrad G.

Konrad G. Trener / Konsultant
/ APICS CPIM /
Jonah®

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Ja też, ja też... będę mało oryginalny!

Według checklist'y (listy kontrolnej - w j. polskim), która nieustannie (KAIZEN - w j. japońskim) jest uaktualniana.

Pozdr.
KG
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Panowie, konkretnie !

Dobry jest jakis kajet, w ktorym wszystko jest zanotowane.
Dobra jest standaryzacja, omawiamy te same kryteria codziennie.
Dobre jest ograniczenie czasowe : np. 10 minut.
Dobre jest tzw. podwojne sprawdzenie : cos mi powiesz, ale pokaz mi to samo we wskaźnikach (np. liczba brakow, lub czas spedzony na likwidacji awarii).
A najwazniejsze jest zeby ze soba wspolpracowac, a nie konkurowac ...

Pozdrawiam,
Konrad
Grzegorz Tesluk

Grzegorz Tesluk Właściciel / Trener
/ Coach / Konsultant
HR

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

To jedźmy dalej. Jeśli zmianę przekazują sobie brygadziści, to czy powinien przy tym być kierownik i jak często?
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Grzegorz T.:
To jedźmy dalej. Jeśli zmianę przekazują sobie brygadziści, to czy powinien przy tym być kierownik i jak często?

Witam,
Nie, z prostego powodu, przekazanie zmiany odbywa sie w godz. 13:55 - 14:05.
Kierownik ma pod soba min. kilka linii.
Czy jest w stanie sie "sklonowac" aby byc osobiscie wszedzie o tej samej porze. No, niebardzo.
A oza tym wchodzi tu w gre tzw. zarzadzania przełoóznymi. Jesli brygadzista nie ma nawet na tyle swobody, zeby przekazac zmiane bez kierownika to kim jest z punktu widzenia pracowników ? Figurantem ?

Pozdrawiam,
KG

P.S. Kierownicy w tym samym czasie otrzymuje "wytyczne" od managera albo sami sobie przekazują zmianę :-)

konto usunięte

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Kierownik - pytanie jakiego szczebla, często pracuje w wymiarze godzin który pokrywa się bezpośrednio w przebiegiem dwóch zmian, np. 8- 16, 10 -18 itd

jak wcześniej wspomniano, jego rola jest zupełnie inna niż pracowników szeregowych czy brygadzistów, więc jego obecność przy przekazaniu jest najmniej ważna, a co za tym idzie, nawet wykluczona (pomijając przypadki szczególne)

a do pytania głównego - standaryzacja, standaryzacja i jeszcze raz standaryzacja !
Konrad G.

Konrad G. Trener / Konsultant
/ APICS CPIM /
Jonah®

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Witam

Czasami - wprowadzając nowy standard przekazywania zmiany - inżynier procesu lub kierownik może być obecny. Dobrze jest też by ktoś, od czasu do czasu, sprawdzał JAK została przekazana zmiana - ile informacji z poprzedniej zmiany "zagubiło" się. To też punkt to ciągłego doskonalenia, poprawiania.

PS
Konradzie, mój imienniku - japończycy stosują proste narzędzia i ciągle je doskonalą. To jest ich największa przewaga nad innymi nacjami. My - Europejczycy, oraz Amerykania lubujemy się w rozbudowywaniu narzędzi, tak by:
- szkolenie zajęło co najmniej 5 miesięcy;
- by nikt z podstawowym wykształceniem nie był w stanie złapać o co w tym wszystkim chodzi;
- by kierownik, inżynier były osobami niezbędnymi w firmie.

Dlatego moja wcześniejsza odpowiedź była jak najbardziej konkretna.

Pozdrawiam
KGKonrad Grondek edytował(a) ten post dnia 05.07.07 o godzinie 23:36
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Dlatego moja wcześniejsza odpowiedź była jak najbardziej konkretna.

Pozdrawiam
KGKonrad Grondek edytował(a) ten post dnia 05.07.07 o godzinie 23:36

Wiem, wiem, oddaje honor.
Powiem wiecej, checklista jest przydatna wlasnie w przypadku podwojnej kontroli. Przekazujemy sobie informacje ustnie, ale za tym idzie tez sprawdzenie danych.
Co do prostych narzedzi to sie zgadzam, dlatego mowiłem o kajecie (dzienniku przekazania zmiany), czasami trzeba jednak sprawdzic dane na 3 lub 4 tablica (z moich doswiadczen).
Pozdrawiam,
Konrad
Grzegorz Tesluk

Grzegorz Tesluk Właściciel / Trener
/ Coach / Konsultant
HR

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Witam,
Bylem ciekawy Waszego zdania ponieważ będę prowadził szkolenie przygotowujące Kierowników Zmiany do oceny kompetencji brygadzistów. Jednym ze wskaźników, który został wybrany przez Kierowników podczas panelu, a będzie oceniany w późniejszej ocenie okresowej jest punkt dotyczący sprawnego przekazania zmiany. Ustaliliśmy wspólnie, co to dla kierowników znaczy "sprawne". Równocześnie chciałem to porównać z opinią innych osób.
Pojawiła się jeszcze jedna kwestia. Jak kierownik skontroluje, czy faktycznie zmiana jest przekazywana sprawnie. Jak ktoś słusznie zauważył nie może być zawsze przy przekazaniu zmiany.
Może to oceniać po efektach lub na podstawie wywiadu. Równocześnie ideą oceny kompetencji jest ocena zachowań: co mistrz robi lub czego nie robi, co mówi lub czego nie mówi a mógłby w konkretnej sytuacji zawodowej czyli w tym przypadku podczas przekazywania zmiany.
Jeszcze raz wielkie dzięki za wypowiedzi.
Pozdrawiam,
GT
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Witam,

A teraz opowiem cos, co pewnie niewiel Wam powie, ale mi utkwiło w pamieci.
Kto zgadnie gdzie widzialem najsprawniejsze i najlepsze, pod wzgledem przeplywu informacji, przekazanie zmiany w zyciu ?

No wiec ? automotive ? Nie !
Produkcja ? Nie !
przemysł ? Nie !

W jednym ze szpitali, na oddziale położniczym.
Położna do połoznej.
5 minut, nazwisko po nazwisku, co sie dzieje z kazda z "pacjentek".
Kazda omowiona została wg tego samego schematu : co sie działo, co teraz i co trzeba zrobic na "nastepnej zmianie".
Na koniec pytanie : czy wszystko jasne ?

Czegos jeszcze trzeba Panowie ?

Pozdrawiam,
Konrad
Konrad G.

Konrad G. Trener / Konsultant
/ APICS CPIM /
Jonah®

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Witam

Ocena kompetencji na podstawie sprawności przekazania zmiany??? Bardzo dziwne - mają chyba totalną dowolność w przekazywaniu zmiany, no bo co to za kompetencje, jeżeli "lecimy" według schematu obowiązującego wszystkich??? Albo ktoś przekazuje, albo nie. Albo według standardu, albo nie. Co z tym mają kompetencje wspólnego? Albo ktoś jest zdyscyplinowany, albo nie.

PS
Konradzie, co do przekazania zmiany w szpitalu - tak to jest, że najlepszych wzorców szukamy wszędzie, a nie tylko w obszarze w jakim my działamy.
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

PS
Konradzie, co do przekazania zmiany w szpitalu - tak to jest, że najlepszych wzorców szukamy wszędzie, a nie tylko w obszarze w jakim my działamy.

Nie mam kontaktu do tej poloznej, ale wiem gdzie mozna ja znaleźc (gdyby ktos byl zainteresowany) ;-)

A co do kompetencji, to nie do konca sie zgodze, poniewaz bardzo istotna jest komunikatywnosc.
Jeden czlowiek powie : na tym stanowisku mielismy problem, byla awaria , ale juz udało sie rozwiazac.
Drugi powie to samo : na stanowisku szlifowania mielismy problem, poniewaz nagromadzony muł szlifierski dostał sie tam gdzie nie trzeba i maszyna zatrzymała sie. Musielismy ja rozebrac i szybko oczyscic, co spowodowalo koniecznosc wzywania UR i dodatkowo 30 minutowy przestoj. Przez to nie udalo nam sie zrealizowac planu.

Jest roznica ?
A na dokumencie przekazania byla tylko notka : przestoj maszyny, 30 minut, problem rozwiazany (jak to zwykle brygadziści lub mistrzowie opisuja).

Pozdrawiam,
Konrad
Konrad G.

Konrad G. Trener / Konsultant
/ APICS CPIM /
Jonah®

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

... i tak...

Oczywiście, że jest róznica w podanych przykładach!

... i nie...

I dalej wracam do standardu pracy - może lista kontrolna powinna zawierać te info, które są kluczowe/istotne. Fazy rozwoju takiej listy kontrolnej mogłyby wyglądać nastepująco:
1. Zeszyt, data, zmiana, kto wypisuje (też miałem sytuację, że wpisywano OK lub NOK i nic więcej!!!)
2. Lista kontrolna z podziałem na maszyny/linie/gnizada; OK - nic nie wpisujemy, NOK - opisujemy problem;
3. NOK - opisujemy problem podając następujące informacje: co, kiedy (o której godzinie), co było przyczyną, kto, w jakim czasie i w jaki sposób usunął problem lub jakie krótkoterminowe środki zaradcze powzięto.
4. Przyczyna rozbita na 5x why.

itd.

KAIZEN!!!

Pozdrawiam
Konrad Grondek

PS
Jak to brzmi w Toyocie: "The goal is to achieve excellent results with average people, not average results with excellent people."Konrad Grondek edytował(a) ten post dnia 07.07.07 o godzinie 12:22
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Konrad G.:
... i tak...

Oczywiście, że jest róznica w podanych przykładach!

... i nie...

I dalej wracam do standardu pracy - może lista kontrolna powinna zawierać te info, które są kluczowe/istotne. Fazy rozwoju takiej listy kontrolnej mogłyby wyglądać nastepująco:
1. Zeszyt, data, zmiana, kto wypisuje (też miałem sytuację, że wpisywano OK lub NOK i nic więcej!!!)
2. Lista kontrolna z podziałem na maszyny/linie/gnizada; OK - nic nie wpisujemy, NOK - opisujemy problem;
3. NOK - opisujemy problem podając następujące informacje: co, kiedy (o której godzinie), co było przyczyną, kto, w jakim czasie i w jaki sposób usunął problem lub jakie krótkoterminowe środki zaradcze powzięto.
4. Przyczyna rozbita na 5x why.

itd.

KAIZEN!!!

Pozdrawiam
Konrad Grondek

PS
Jak to brzmi w Toyocie: "The goal is to achieve excellent results with average people, not average results with excellent people."Konrad Grondek edytował(a) ten post dnia 07.07.07 o godzinie 12:22

Pieknie. Tym bardziej, ze wszystkie informacje moga sie zmiescic na jednym formularzu.
Jedyna uwaga, taka juz dlugoterminowa.
Redukcja czasu przekazania.
Tu rowniez powinien byc jakis standard, ale czy to ma byc 10, 15 czy 30 minut to juz zalezy od firmy.

Pozdrawiam,
Konrad

P.S. Pytanie do Grzegorza : czy jeszcze jakies konkretne info sa Ci potrzebne do przygotowania szkolenia ? Bo my chyba we dwóch (obydwaj KG), mozemy sie rozpisywac i rozpisywac ... :-)
Grzegorz Tesluk

Grzegorz Tesluk Właściciel / Trener
/ Coach / Konsultant
HR

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

He he... im więcej informacji tym lepiej. Szczerze to nie spodziewałem się aż takich szczegółów więc jestem pozytywnie zaskoczony i jeszcze raz dzięki.

Natomiast odnosząc się do kompetencji i standardów to wprowadzenie standardu to jedno a postępowanie zgodnie ze standardami to już zupełnie inna sprawa.

Pozdrawiam,

GT

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

To ja do Panów dyskusji dorzucę jeszcze pytanie ode mnie.
Czy znacie jakiś dobrze działający sposób komunikowania nowinek HRowych do osób shopflooru?

Pod sposobem komunikowania mam na myśli:
medium (prezentacja, gazetki, ulotki, monolog)
czas (przełom zmian, w trakcie, dedykowane spotkanie
osoba komunikująca

Zaś nowinki haerowe oznaczają: nowe zasady zatrudniania czy wynagradzania.

Szukam dobrego sposobu na połączenie otwartej dyskusji na tematy ważne dla pracowników i trudne do zrozumienia z wiecznym "niedoczasem" jaki panuje w magazynie.

Będę wdzięczna za sugestie
Aga
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

Agnieszka G.:
To ja do Panów dyskusji dorzucę jeszcze pytanie ode mnie.
Czy znacie jakiś dobrze działający sposób komunikowania nowinek HRowych do osób shopflooru?

Pod sposobem komunikowania mam na myśli:
medium (prezentacja, gazetki, ulotki, monolog)
czas (przełom zmian, w trakcie, dedykowane spotkanie
osoba komunikująca

Zaś nowinki haerowe oznaczają: nowe zasady zatrudniania czy wynagradzania.

Szukam dobrego sposobu na połączenie otwartej dyskusji na tematy ważne dla pracowników i trudne do zrozumienia z wiecznym "niedoczasem" jaki panuje w magazynie.

Będę wdzięczna za sugestie
Aga

Hm, dziwne, ze stanowi to trudnosc.
A nie dzialasz tak, ze idziesz najpierw do przelozonych, im mowisz o "nowinkach", a to juz oni maja przekazac info niżej ?

A medium jest proste : formalne spotkanie w godzinach pracy ...

Pozdrawiam,
Konrad

P.S. ja kiedys sam chodziłem i informowałem kazdego z osobna, ale to prożny trud, gdy jest wiecej niz jedna osoba, to powstaja dwie rozne wersje historii ...Konrad Gurbała edytował(a) ten post dnia 09.07.07 o godzinie 21:38

Temat: Jak dobrze przekazać zmianę?

No widzisz nie jest to tak proste skoro twoja metoda "by walking" nie była do końca skuteczna. Zresztą mając 700 osób technicznie nie jestem w stanie;-)
Formalne spotkania są sztywne i de facto służą odbębnieniu komunikacji, podczas gdy praca sie nawarstwia.
Natomiast w strukturze są oporniki nie przekazujące komunikacji.
No i do tego jest efekt głuchego telefonu.
Dlatego szukam best practice.

Następna dyskusja:

temat rzeka : jak pogodzic ...




Wyślij zaproszenie do