Piotr O. Doradca medialny
Temat: Polacy słuchają popu i disco-polo
Najchętniej słuchane gatunki muzyczne przez Polaków to pop, disco-polo i rock - wynika z badania "Preferencje muzyczne Polaków", przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie agencji muzycznej STX Jamboree.Muzyka pop cieszy się największą popularnością (37 proc.); najczęściej słuchają jej osoby w wieku 15-39 lat, w tym gimnazjaliści.
Disco polo to gatunek popularny przede wszystkim wśród mieszkańców wsi i małych miast, osób z wykształceniem podstawowym lub zasadniczym zawodowym oraz osób w wieku powyżej 50 lat. Słucha go 29 proc. ankietowanych.
Zamykający pierwszą trójkę rock jest najczęściej słuchany przez ludzi młodych, w wieku 15-19 lat, głównie mieszkańców miast. Jako ulubiony gatunek muzyczny wskazało go 27 proc.
Na kolejnych miejscach uplasowały się muzyka filmowa (20 proc.), relaksacyjna (17 proc.), poważna (15 proc.).
Muzyki dance słucha 15 proc. Polaków; po 14 proc. ankietowanych zadeklarowało, że najczęściej wybiera muzykę kabaretową lub przedwojenną.
Rap i hip-hop to ulubione gatunki muzyczne 13 proc. ankietowanych, country słucha 12 proc., tyle samo - muzyki latynoskiej.
10 proc. ankietowanych wybrało poezję śpiewaną; taki sam odsetek uczestników badania wskazało jazz, smooth jazz i muzykę chillout.
Bluesa słucha 9 proc. badanych, a reggae i jazzu - po 8 proc.
Najmniej ankietowanych - 7 proc. - jako ulubiony gatunek muzyki wskazało muzykę elektroniczną.
Prawie jedna trzecia Polaków (29 proc.) zadeklarowało podczas badania, że "z przyjemnością" słucha muzyki. Dla 13 proc. respondentów muzyka to "prawdziwa pasja". Ponad połowa ankietowanych (58 proc.) to słuchacze przypadkowi, w których życiu muzyka odgrywa niewielką rolę.
- Gatunki muzyczne najczęściej słuchane przez Polaków pokazują, że na co dzień wybieramy przede wszystkim muzykę lekką, łatwą i przyjemną - skomentował wyniki badania Artur Czajka z TNS OBOP.
- Warto jednak zauważyć, że aż 13 proc. respondentów to grupa prawdziwych muzycznych pasjonatów. Osoby te często uczestniczą w wydarzeniach muzyczno-kulturalnych, lubią eksperymentować i słuchać różnych, nowych gatunków muzycznych. Pasjonaci to głównie ludzie młodzi, z wyższym wykształceniem. Patrząc na obecny rozwój społeczeństwa można się spodziewać, że znaczenie tej grupy na rynku muzycznym będzie w przyszłości rosło - ocenia Czajka.
Badanie zostało zrealizowane przez TNS OBOP przeprowadzono je na reprezentatywnej grupie 1005 Polaków, powyżej 15. roku życia, w okresie listopad-grudzień 2007 r.