Marta Rozwadowska

Marta Rozwadowska psycholog,
koordynator
warsztatów

Temat: Cykl seminariów hellingerowskich "Jak pomóc dziecku"

Cykl seminariów „Jak pomóc dziecku”

Wszystkie seminaria będą prowadzone w konwencji Ustawień Systemowych metodą Berta Hellingera. Wszystkie służą pokazaniu, że nie ma złych Dzieci, złych Rodziców, złych Opiekunów, złych Dorosłych, i że każde trudności, niedoskonałości, choroby, zaburzenia oraz problemy dziecka mają swój ukryty cel i sens.

Dziecko w chorobie – alergia/autyzm/ zaburzenia jedzenia /choroby fizyczne i psychiczne. (01 marca 2012)

Nadpobudliwość i agresja. Lęki u Dziecka. (08 marca 2012)

Samotna Mama/Samotny Tata. Gdy Rodzice się rozstają. (15 marca 2012)

„Wojna” w naszym domu. Waśnie miedzy rodzeństwem. Konflikty nie wiadomo po co i skąd. (22 marca 2012)

Nawyki i twarze mojego dziecka, których nie znoszę. (29 marca 2012)

Kim byś był, gdyby nie błędy Twoich Rodziców… (12 kwietnia 2012)

Docieranie do macierzyństwa i ojcostwa, – gdy trudno być Mama lub Tatą, gdy trudno kochać Dziecko. Co to znaczy być dobrym Rodzicem. (19 kwietnia 2012)

Nastolatek na zakręcie. Uzależnienia, młodzi buntownicy i indywidualiści. (26 kwietnia 2012)

Problemy szkolne. Problemy z rówieśnikami. Fobie szkolne. (10 maja 2012)

Rodzina zastępcza – Rodzina adopcyjna. (17 maja 2012)

Praca z Dziećmi – jak swobodnie pomagać nie szkodząc. (24 maja 2012)

Elementy ustawień są obecne w terapii rodzin niemal od samego jej początku. Rozwinął je i uporządkował Bert Hellinger. Jego metoda daje możliwość doświadczenia i odnalezienia swego właściwego miejsca w rodzinie (a następnie w innych systemach społecznych). Z takiego „dobrego miejsca” w rodzinie można jako Dorosły wyruszyć do własnego życia i w różnych innych systemach zająć miejsce właściwe dla swej aktualnej roli. Dziecko czuje, że jego system rodzinny jest bezpieczny tylko wtedy, gdy wszyscy jego członkowie mają prawo przynależeć i mieć w nim właściwe dla siebie miejsce. Tropi więc „puste miejsca” w rodzinie, bo one blokując, jak to mówi Bert Hellinger „przepływ miłości”, zagrażają tym, których dziecko kocha. Krząta się w poszukiwaniu wykluczonych - zaginionych, wyrzuconych z pamięci systemu, bo ich obecność boli lub przynosi wstyd. Swoim zachowaniem, a często i chorobą, dziecko upomina się o tę trudną obecność. Konstelacje rodzinne pomagają mentalnie i uczuciowo odbyć te poszukiwania razem z dzieckiem, pomóc mu przeżyć traumę i cierpienie. W ten sposób może się ono pojednać się z tym, co trudne i bolesne. Wówczas staje się wewnętrznie silne i wolne, może rozwijać w sobie Dorosłego, który sam kiedyś będzie silnym i emocjonalnie obecnym Rodzicem.
Seminaria kierujemy do Rodziców, pedagogów, psychologów, lekarzy, wychowawców, nauczycieli, pracowników fundacji i organizacji zajmujących się Rodzinami i wszystkich, których interesuje tematyka dzieci.
Każde z nich zawierać będzie: krótki wykład dotyczący tematyki danego spotkania, ćwiczenia oraz jedno Ustawienie dla rozwiązania problemu jednego z Uczestników.

Seminaria będą się odbywać w Przedszkolu nr.66 na ul. Grójeckiej 93 ( róg ul. Grójeckiej i ul. Banacha, wejście z lewej strony budynku liceum im. Kołłątaja ) od 17.30 do 21.30.

Koszt uczestnictwa wynosi 120 zł za spotkanie. Udział w seminarium gwarantuje zaliczka (nr konta podamy przy zapisie).
Spotkania prowadzą Iwona Góra i Marta Rozwadowska.

Iwona Góra
Jestem psychologiem, absolwentką Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Umiejętności psychoterapeutyczne w zakresie pracy indywidualnej i pracy z rodziną zdobyłam w Polskim Instytucie Ericksonowskim. Tematem większości moich specjalistycznych szkoleń w PIE było znaczenie różnych objawów emocjonalnych (głównie lęku i agresji) oraz psychosomatycznych w kontekście indywidualnym i systemowym (Jeffrey Zeig, Brent Geary, Norma i Philip Baretta USA), Camillio Lorriedo Włochy). Przez ponad 10 lat pracowałam w poradni psychologiczno-pedagogicznej, aktualnie prowadzę prywatną praktykę zawodową (Gabinet Psychologiczny Dobre Miejsce).
Pracuję w konwencji ericksonowskiej i systemowej, które uzupełniam Metodą Ustawień Systemowych oraz Voice Dialogue (szkolenia u dr Anny Winnickej w 2008-2011). Pierwsze doświadczenia z Ustawieniami miałam w 2004r. i metoda ta okazała się odkryciem zawodowym i osobistym. W tamtym okresie intensywnie uczestniczyłam w warsztatach prowadzonych przez Ewę Cyzman-Bany i dzięki niej już od samego początku mogłam poczuć głęboki egzystencjalny sens tego rodzaju pracy. Brałam udział w warsztatach m.in. Ilse Kutchery, Sneh Victorii Schnabel, Siegliende i Jacoba Schneider, Marii Gudrich-Sentfleben, Heiko Hinrichs’a . Odbyłam warsztaty szkoleniowe u Berta Hellingera, Gerharda Walpera, Wolfganga Deussera, Heriberta Doering-Meijer’a, Edwarda Lynch’a. Sama prowadzę Ustawienia od 2006 roku.
Proponuję psychoterapię indywidualną, terapię małżeństw, rodzin i par, wsparcie psychologiczne dla osób z przewlekłą chorobą psychosomatyczną, konsultacje i warsztaty dla rodzin z dziećmi mającymi objawy nadpobudliwości psychoruchowej lub diagnozę ADHD, warsztaty ustawień systemowych wg Berta Hellingera, ustawienia indywidualne oraz warsztaty rozwoju osobistego.

Marta Rozwadowska
Z wykształcenia jestem psychologiem klinicznym. Odbyłam prawie roczny staż w szpitalu Bródnowskim w Warszawie oraz kilkumiesięczne praktyki kliniczne w Oddziale Leczenia Zaburzeń Nerwicowych w Komorowie. Byłam wolontariuszem w Towarzystwie Pomocy Głuchoniewidomym. Skończyłam moduły specjalizacyjne „Praca z pacjentem dorosłym” oraz „Systemowe interwencje rodzinne”. Od 8 Lat jestem ukierunkowana na podejście systemowe w terapii, szczególnie hellingerowkie. To w nim się kształcę i pracuję. Jestem pracownikiem Fundacji „Zdrowie”, gdzie moimi podopiecznymi są Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i upośledzone umysłowo. Pracuję jako psycholog w środowiskach domowych, z Dziećmi, Dorosłymi i Rodzinami. Od 2005 roku pracuję dla Stowarzyszenia ISKiE „U-Źródła”, jako koordynator warsztatów, a od początku 2011 roku w Instytucie Ustawień Systemowych Sp z o. o..
Od ponad sześciu lat uczę się nieustająco nowych przestrzeni Ustawień Systemowych od Ewy Renaty Cyzman-Bany, której wdzięczność za tą naukę oraz wsparcie składam teraz moją pracą i niesieniem jej bezcennych wglądów oraz nauk dalej, by służyły innym ludziom.
Uczestniczyłam w warsztatach, seminariach, kongresie i obozie szkoleniowym Berta Hellingera. Uczyłam się tez Ustawień u Gerharda Walpera, posiadam certyfikat uczestnictwa w jego szkoleniu tą metodą. Brałam udział w Ustawieniach, warsztatach, seminariach i szkoleniach: Wolfganga Deusera, Heiko Hinrichsa, dr Ilse Kutschery, Alfonso Malpica Cárdenas oraz Angélici Olvera de Malpica , Marii Senftleben-Gudrish i Ludgera Boenscha, Guntera Schrickera oraz Dagny Ślepowrońskiej.
Mam też własne niemałe poletko doświadczeń życiowych, którego owoce pięknieją z każdym rokiem a w ogrodzie wciąż nie brak miejsca na nowe, nieznane, pachnące sadzonki i krzewy (jednym z nich jest mój nastoletni syn Jurek). Za to wdzięczność kieruje ku mojej Rodzinie i bliskim.

Szczegółowa tematyka seminariów:

Dziecko w chorobie – alergia/autyzm/ zaburzenia jedzenia /choroby fizyczne i
psychiczne. (01 marca 2012)
Jakie są mentalne przyczyny chorób dzieci? Jak wesprzeć dziecko w chorobie, co może pomóc w
zdrowieniu i polepszeniu sytuacji życiowej dziecka?

Nadpobudliwość i agresja. Lęki u Dziecka. (08 marca 2012)
Poszukiwanie źródeł nadpobudliwości i agresji dziecka (wobec Rodziców, rówieśników, rodzeństwa,
przedmiotów); stany lękowe i lęk uporczywy oraz leki nocne u dzieci.

Samotna Mama/Samotny Tata. Gdy Rodzice się rozstają. (15 marca 2012)
Spotkanie dotyczy Dzieci, które mieszkają tylko z jednym z Rodziców i Dzieci, których Rodzice się
rozstali lub planują rozstanie.

„Wojna” w naszym domu. Waśnie między rodzeństwem. Konflikty nie wiadomo po co i
skąd. (22 marca 2012)
Dynamika konfliktu: o co chodzi i gdzie się to wszystko zaczyna. Jak się dogadać, jak zasiąść przy
wspólnym stole i coś ustalić, gdy ciągle coś wrze i zgrzyta. Jak rozładować napięcie między
poszczególnymi członkami naszej Rodziny? Czy uda się to wreszcie zakończyć?

Nawyki i twarze mojego dziecka, których nie znoszę. (29 marca 2012)
Czasem dzieci potrafią dotknąć naszych najczulszych miejsc. Robią rzeczy z pozoru zwyczajne i nikt
oprócz nas samych nie reaguje na tak aż tak nerwowo… My jednak czujemy, że więcej nie damy rady
na to patrzeć. Jeśli zachowania Dziecka - jego gesty, słowa, zwyczaje przywołują coś trudnego, co nie
daje spokoju i doprowadza do najbardziej skrajnych uczuć, to seminarium jest właśnie dla Ciebie.

Kim byś był, gdyby nie błędy Twoich Rodziców… (12 kwietnia 2012)
Gdy jesteśmy Młodzi obiecujmy sobie, że nigdy nie powtórzymy błędów naszych Rodziców, że
będziemy od nich lepsi i mądrzejsi. Gdy stajemy się już Rodzicami, okazuję się, że, wcale tego nie
chcąc, w wielu sprawach postępujemy dokładnie tak jak oni.
Jak czerpać siłę, z tego, co wydawało nam się trudne i niewłaściwe w tym, jacy byli nasi Rodzice? Czy
da się być inni niż oni? I jak pokochać błędy naszych Rodziców? Jak pokochać nasze własne błędy?

Docieranie do macierzyństwa i ojcostwa, – gdy trudno być Mama lub Tatą, gdy trudno
kochać dziecko. Co to znaczy być dobrym Rodzicem. (19 kwietnia 2012)
To temat, który wreszcie powoli przestaje być Tabu. Nie każdemu z nas jest bowiem dane czuć
miłość, wzruszenie, radość bycia Mamą lub Tatą. Nie każdego z nas cieszą, małe paluszki i brudne
pieluszki, nie każdemu łatwo znaleźć z Dzieckiem wspólny język, wspólne zainteresowania. Coraz
otwarciej można już mówić o tym, że nie chcemy mieć dziecka, a gdy je mamy nie możemy go tak
swobodnie kochać. Co więc stoi za tym, że to takie trudne?

Nastolatek na zakręcie. Uzależnienia, młodzi buntownicy i indywidualiści. (26 kwietnia 2012)
Czasem nasze własne Dzieci jako nastolatki (nagle lub stopniowo) stają się dla nas niczym przybysze
innej planety- niezrozumiali, krnąbrni i całkiem nam nieznani. Inni i obcy. Co stoi za problemami
nastolatków?

Problemy szkolne. Problemy z rówieśnikami. Fobie szkolne. (10 maja 2012)
Przyjrzymy się problemom dzieci w szkole (problemy w uczeniu się, dysleksja, problemy w
nawiązywaniu relacji z rówieśnikami, lękom Rodziców przed pójściem ich Dziecka do szkoły, lękom
Dzieci w szkole, klasowym „kozłom ofiarnym”, ”łobuzom”, ”ciamajdom”, „błaznom”, „kujonom”). To
spotkanie dla osób zawodowo pracujących z Dziećmi chcących odkryć, jak postępować z
„problematycznymi” Podopiecznymi, a także dla tych, którzy przeżywają konflikty z instytucjami
edukującymi, wychowawcami, pedagogami i opiekunami ich Dzieci.

Rodzina zastępcza – Rodzina adopcyjna. (17 maja 2012)
Jak stworzyć dobre miejsce dla Podopiecznego?
Jak sprawić, by czuł się u nas bezpiecznie?
Jak wychowywać kogoś, kto trafił do nas z „trudnym” bagażem?
Czy można sprawić, by ten bagaż został za drzwiami naszego domu?
Jak pomieścić i uporządkować to, co przynosi do naszego domu?

Praca z dziećmi – jak swobodnie pomagać nie szkodząc. (24 maja 2012)
Do jakiego stopnia i jak można pomagać, by nie zaszkodzić Dziecku, jego zdrowiu, jego osobowość
tej delikatnej, wątłej jeszcze konstrukcji? Jak pomagać jego Rodzinie odnaleźć źródło swej siły i wziąć
za siebie odpowiedzialność?
Jak pomagać, by nie wejść w konflikt z Rodzicami lub Opiekunami prawnymi Dziecka?
Jak pomagać, by nie zatracić siebie i nie doświadczyć wypalenia zawodowego?

ZAPISY na wszystkie warsztaty i seminaria:
biuro@instytut.warszawa.pl
+ 48 222 169 119
+ 48 223 742 698
+ 48 605 746 946