konto usunięte

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Witam!

Mam pytanie odnośnie samochodów tylno napędowych które startują w rajdach np. Dakar.

Do nie dawna dla mnie szczytem możliwości poruszania się w terenie był stały napęd na 4 kółka. Generalnie oczywiste.

Ale w ostatnim numerze bodaj Auto Świat 4x4 widziałem Hummera z tylnym napędem który szykuje się do wygrania Dakaru za rok?! Z resztą wcześniej też dochodziły do mojej świadomości sygnały że tak może być ale nie bardzo chciało mi się w to wierzyć.

Chciałbym żeby ktoś z szanownych forumowiczów wyjaśnił mi w czym jest lepszy tylni napęd od 4x4 na piasku? Ok może być lżejszy ale czy to jest powód?
--
Pozdrawiam
Patryk Bonat
http://e-pies.com

konto usunięte

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Patryk Bonat:
Wszystko cacy do momentu az trzeba sie wygrzebac z piasku, sniegu czy innego blota - generalnie tylni naped pozwala przenosic wieksza moc(wg jednego z inz saaba)Krzysztof W. edytował(a) ten post dnia 03.02.10 o godzinie 20:15
Grzegorz Klamer Jasiński

Grzegorz Klamer Jasiński Oracle Premier
Support Sales
Prepresentative
Oracle Polsk...

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Na mój rozum, chodzi o typ rajdu i rodzaj podłoża:
Powodem może być:
1. Waga auta
2. Moment obrotowy do przakazania na jedną oś
3. Na dużej prędkości jesteś w stanie poradzić sobie na jednej osi (tylko z blokadą dyferencjału)
4. To nie jest rajd, gdzie błoto po pachy, a na piachu jak jest luźny to nawet jakbyś miał 4 osie napędzane to siadasz na brzuchu, a do twardszych nawierzchni wystarczy jedna oś

konto usunięte

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Zgadzam się ze wszystkim co napisaliście ale ciągle wydaje mi się że to jest wierzchołek góry lodu lub piasku jak kto woli ;)

Jeśli idzie o błoto, śnieg zgadzam się i to wydaje się oczywiste.
Moment obrotowy zgoda ale wydaje mi się (bo nie jeździłem) że tylnonapędowe się inaczej prowadzi może też tu jest powód?

Kolejna kwestia poruszona przez Klamera rodzaj nawierzchni. Nie uważał bym tego faktu za warunek konieczny bo samochody WRC też są czteronapędowe, a gonią po generalnie twardej nawierzchni..

Tylni napęd występuje generalnie w szybkich Coupe, a z tego co mówili w TopGear to daje przyjemność z jazdy.. ale o co chodzi?! Może nadsterowność jest przyjemna ;)

O przednionapędowych wiem tyle że łatwiej jest je "wyciągnąć z zakrętu"?! i są podsterowne

To wszystko szczątkowa i chaotyczna wiedza. Damy rade ja jakoś usystematyzować?
--
Patryk Bonat
e-pies.com

konto usunięte

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Co do WRC to owszem gonia po twardym ale naped na 4 nie jest tylko po to zeby tyrac w terenie. Jest to po prostu dla polepszenia komfortu jazdy a tym samym dla bezpieczenstwa - lepiej trzyma sie drogi i zadanego toru jazdy.
TopGear - zajefajny program inny niz wszystkie inne! Chlopaki naprawde maja super pomysly i dobrze im idzie. Owszem jazda coupe z napedem tyl jest fajna bo mozna tylkiem troche szerzej pojechac ale na torze ok a droga publiczna... no nie wiem:)
Co do napedu na przod - jezdze takim tez i faktycznie wyciaganie z zakretu ale przy obecnej technice - trzeba wcianac cos zeby moc mielic kolami no sorry:/

A wracajc do Hummera - moze po prostu konstruktorzy wzieli przyklad od dawien dawna znany i czasami stosowany - naped tyl jest mniej paliwozerny niz na 4 kola a hummer nie nalezy do oszczednych i byc moze(nie wiem) ktos policzyl srednie spalanie i doszli do wniosku ze zabraknie miejsca na paliwo w tym samochodzie...
Katarzyna F.

Katarzyna F. Dziennikarz i
promotor turystyki
aktywnej,
intarifa.info ...

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Krzysztof W.:
A wracajc do Hummera - moze po prostu konstruktorzy wzieli przyklad od dawien dawna znany i czasami stosowany - naped tyl jest mniej paliwozerny niz na 4 kola a hummer nie nalezy do oszczednych i byc moze(nie wiem) ktos policzyl srednie spalanie i doszli do wniosku ze zabraknie miejsca na paliwo w tym samochodzie...


No nie wiem... Nabywcy hummera jakoś niespecjalnie zaliczają się do tych, co koniecznie muszą oszczędzać na paliwie. I jak do tej pory nie słyszałam, że w trakcie rajdu hummerowi towarzyszyła cysterna. Ale w sumie jest to zagwozdka - więc bardziej prawdopodobne wydaje mi się, że zamieszanie wokół hummera to część większej strategii marketingowej. Pożyjemy, zobaczymy.

konto usunięte

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Katarzyna Falkowska-Warchoł:
Krzysztof W.:
A wracajc do Hummera - moze po prostu konstruktorzy wzieli przyklad od dawien dawna znany i czasami stosowany - naped tyl jest mniej paliwozerny niz na 4 kola a hummer nie nalezy do oszczednych i byc moze(nie wiem) ktos policzyl srednie spalanie i doszli do wniosku ze zabraknie miejsca na paliwo w tym samochodzie...


No nie wiem... Nabywcy hummera jakoś niespecjalnie zaliczają się do tych, co koniecznie muszą oszczędzać na paliwie. I jak do tej pory nie słyszałam, że w trakcie rajdu hummerowi towarzyszyła cysterna. Ale w sumie jest to zagwozdka - więc bardziej prawdopodobne wydaje mi się, że zamieszanie wokół hummera to część większej strategii marketingowej. Pożyjemy, zobaczymy.
Nie zaliczam sie do osbob co wierza w takie marketingowe bajki - wierny jedej marce - trzy diamenty - mitsubishi:)
Grzegorz Klamer Jasiński

Grzegorz Klamer Jasiński Oracle Premier
Support Sales
Prepresentative
Oracle Polsk...

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Paliwożerność w sporcie samochodowym raczej nie ma wpływu (na Dakarze masz punkty paliwowe postawiane na całej trasie, gdzie masz już opłaconą, zdefiniowaną wcześniej ilość paliwa) - dlaczego tylny napęd? - tylną oś można zblokować (skrót myślowy - zablokować lub wyeliminować całkowicie tylny dyferencjał) na stałe jednocześnie wykorzystując przednią do skręcania - gdyby zrobić takie rozwiązanie na osi skrętnej trzebaby w ekstremalnych warunkach albo często odpinać lub zapinać blokadę, ew liczyć się ze słabą sterownością i częstą wymianą półosi.
WRC rzeczywiście wykorzystuje 4x4 ale szutry to drogi o maksymalnej głębokości zapadania się do max 20cm, gdzie na Dakarze jest znacznie głębiej, a praktyka pokazuje, że często "szajowozy" ze wgzględu na wagę, łatwiej przejeżdżają lekki teren niż standardowe auta terenowe
Hummer - czy to na pewno jest Hummer(nie widziałem wspomnianego wcześniej artykułu z AutoŚwiata) czy tylko SAM obłożony formą zbliżoną do Hummera?
Zerknijcie na desmuldes.com - tam w zakładce rajdosekipos zobaczycie 4 auta, które wszystkie z wierzchu wyglądają jak Wrangler YJ
Katarzyna F.

Katarzyna F. Dziennikarz i
promotor turystyki
aktywnej,
intarifa.info ...

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Krzysztof W.:

Nie zaliczam sie do osbob co wierza w takie marketingowe bajki - wierny jedej marce - trzy diamenty - mitsubishi:)


No to masz wiele wspólnego z Hiszpanami w Andaluzji - tutaj co drugi dżip to Misio Montero. Ale wracając do hummera, mogłabym się założyć, że za jakiś czas tylnonapędowy hummer zacznie wygrywać w testach...

konto usunięte

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Tak czy owak samochody ktore sa przygotowane do rajdow maja tyle wspolnego z tymi co zjezdza z tasmy ze tylko znaczek na masce sie zgadza.
Paliwozernosc nie jest przeszkoda.
Sluszna uwaga nt blokowania tylu!

konto usunięte

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Katarzyna Falkowska-Warchoł:
tutaj co drugi dżip to Misio Montero.
jeep to jeep a misiek to misiek - czesto gesto ludzie nie znajacy sie mowia "dżip" ;p
Katarzyna F.

Katarzyna F. Dziennikarz i
promotor turystyki
aktywnej,
intarifa.info ...

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Krzysztof W.:
Katarzyna Falkowska-Warchoł:
tutaj co drugi dżip to Misio Montero.
jeep to jeep a misiek to misiek - czesto gesto ludzie nie znajacy sie mowia "dżip" ;p


"dżip" to popularny (i krótszy) synonim określenia "samochód terenowy" - przecież nie chodzi o markę.

konto usunięte

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Katarzyna Falkowska-Warchoł:
"dżip" to popularny (i krótszy) synonim określenia "samochód terenowy" - przecież nie chodzi o markę.
staram sie stosowac nomenklature fachowa do danej dziedziny;)
Katarzyna F.

Katarzyna F. Dziennikarz i
promotor turystyki
aktywnej,
intarifa.info ...

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Krzysztof W.:
Katarzyna Falkowska-Warchoł:
"dżip" to popularny (i krótszy) synonim określenia "samochód terenowy" - przecież nie chodzi o markę.
staram sie stosowac nomenklature fachowa do danej dziedziny;)

Założę się, że na tym forum wszyscy zrozumieli skrót myślowy - inaczej takie określenia jak "traktor" czy "szajowóz" nie miałyby sensu.
Grzegorz Klamer Jasiński

Grzegorz Klamer Jasiński Oracle Premier
Support Sales
Prepresentative
Oracle Polsk...

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Niestety, środowisko 4x4 również posiada swój język i skróty myślowe, a to forum raczej do ściśle "branżowych" nie należy i rzeczywiście powinniśmy, dla lepszego zrozumienia precyzować nasze wypowiedzi.
Ludzie internetu należą w dużej większości do grupy ludzi inteligentnych i jeśli chcą to znajdą w 15 sekund pojęcie, którego nie rozumieją
Tutaj rozumiem, że Krzysztof próbował z uśmiechem doprecyzować pojęcie w każdym zdaniu z uśmiechem na końcu

"...Wracając do adremu..."
Hummer jaki jest każdy widzi, czy to tylno, czy też 4x4 napędowy - można znaleźć wiele filmów ośmieszających tę markę na Youtube - powiedziłbym, że teraz "nowych prawdziwych terenówek już nie ma" ale wszyscy użytkownicy z pod znaku "Zielonego Jaja" wskazaliby mi, jak bardzo się mylę... ;) :) :)

konto usunięte

Temat: Tylni napęd w samochodach terenowych.

Myślę że chodzi tu o niezawodność sprzętu...Proste rozwiązania lepiej sprawdzają się w ekstremalnych warunkach...

Następna dyskusja:

Trial samochodow terenowych




Wyślij zaproszenie do