konto usunięte

Temat: Materiały, informacje na temat CNG

Witam,

Pisze pracę inżynierską na temat CNG z tego też względu poszukuje jak najwięcej materiałów i informacji na temat temat. Jakie ksiązki i publikacje możecie mi polecic, gdzie szukać itp.

Temat pracy:
"Analiza problematyki wprowadzenia gazu ziemnego CNG jako paliwa do napędu pojazdów samochodowych w uwarunkowaniach technicznych, ekonomicznych i prawnych."

konto usunięte

Temat: Materiały, informacje na temat CNG

Piotr Majkowski:
Temat pracy:
"Analiza problematyki wprowadzenia gazu ziemnego CNG jako paliwa do napędu pojazdów samochodowych w uwarunkowaniach technicznych, ekonomicznych i prawnych"

skontaktuj się z firmami, któte budują takie pojazdy:
- MAN Star Trucks
- Solaris
- Mielec Diesel
- DLA
- VolkWagen - Caddy, Caddy Max

no i na pewno do przestudiowania normy EURO i progres rygorystyki w stosunku emisji zanieczyszczeń ...

jakbyś coś więcej chciał wiedzieć to pisz na priv...

pzdr.
TR
Ireneusz F.

Ireneusz F. Dyrektor Handlowy
Region Północ -
Apator Elkomtech
oraz A...

Temat: Materiały, informacje na temat CNG

Piotr Majkowski:

Temat pracy:
"Analiza problematyki wprowadzenia gazu ziemnego CNG jako paliwa do napędu pojazdów samochodowych w uwarunkowaniach technicznych, ekonomicznych i prawnych."

Kojarzy mi się taka prelekcja - odpowiadający jej artykuł - na konferencji Rynek Gazu 2007. Musiałbym zerknąć do niego (przypomnij mi w poniedziałek na priv, bo mam w biurze). Coś mi świta, ale mogłem pomylić z jakimś innym artykułem, to fakt że autor chciał wykazać wyższość samochodów napędzanych CNG, a ekonomincznie niestety nie wyszło to dobrze. Chodziło o koszt obsługi lub żywotności takich autobusów.

Coś mi też świta, że na lotnisku we Franfurcie już dawno temu, przerzucono się na CNG. W takim wypadku byłoby to świetne miejsce na ocenę długotrwałych skutków ekonomicznych. Jedyny minus takiej analizy, to fakt, że te autobusy kursują na krótkich odcinkach i dużo czasu spędzają stoją.
Ireneusz F.

Ireneusz F. Dyrektor Handlowy
Region Północ -
Apator Elkomtech
oraz A...

Temat: Materiały, informacje na temat CNG

Jednak udało mi się znaleźć ten artykuł o CNG: "Koszty zużycia CNG w ocenie skutków wymiany taboru autobusowej komunikacji miejskiej"
Jest on w "Rynku Energii" 3/2007, który rozdawano na tej konferencji.
Mirosław Biłek

Mirosław Biłek Inżynier mechanik,
inżynier gazownik,
specjalista
zarządz...

Temat: Materiały, informacje na temat CNG

Byłoby super opłacalne jeżdżenie na metanie gdyż:

1. metan nie jest paliwem ropopochodnym, to znaczy występuje również w złożach razem z ropą naftową, ale nie jest zależny od ropy tak jak LPG,
2. Jest chyba z dziesięć razy tańszy od benzyny,
3. Jest paliwem bardzo ekologicznym, gdyż jego cząsteczka składa się z czterech atomów wodoru i tylko jednego węgla, który to przy odpowiednim spalaniu całkowitym i zupełnym zostaje utleniony do CO2.
POWYZSZE WNIOSKI OD RAZU SIĘ RODZĄ W NORMALNIE MYSLACEJ GŁOWIE

Są jednak pewne minusy:

A. Techniczne
1. wymaga dużego sprężenia co wiąże się z zastosowaniem odpowiednich materiałów na zbirnik i instalację
2. wytwarza przy spalaniu temperaturę, która nie oddziałowuje zbyt dobrze na silnik, więc wymaga odpowiedniej przeróbki układu chłodzenia lub najlepiej nowego silnika dostosowanego do metanu,

B. Ekonomiczne
1. Jak nasze kochane państwo polskie poczuje miód, to nałoży taki podatek, że praktycznie stosowanie metanu nie będzie się wiele ekonomicznie różniło od LPG,
2. Urząd Dozoru Technicznego nie popuści prawdopodobnie, bo przecież jego zarząd musi z czegoś żyć. Więc przeglądy UDT mogą sobie kosztować i sprawiać nieco kłopotu.
C. PRAWNE
NIkt nie potrafi w Polsce przewidzieć jakie fantazje zrodzą się w głowach naszych kochanych polityków w Sejmie, których wybraliśmy sobie sami. Chciałbym tylko przypomnieć, że w Sejmie siedzi sobie Pani bokser oraz błazen Zulu-Gula, a także wielu innych ciekawych ludzi. Z drugiej strony pan Prezydent, który ma usta w kształcie VETO.

To tyle, co mi się nasunęło w ciągu pięciu minut. Rozważyć trzeba jak najwięcej czynników, obliczyć NPV, IRR i inne wskaźniki inwestycyjne, powiązać to oczywiście z żywotnością silnika i instalacji, oraz amortyzacją i po prostu liczyć, liczyć.

Może coś pomyliłem lub nie napisałem, ale w ciągu paru minnut nie wymyślisz wszystkiego.

konto usunięte

Temat: Materiały, informacje na temat CNG

Mirosław Biłek:
Byłoby super opłacalne jeżdżenie na metanie gdyż:
3. Jest paliwem bardzo ekologicznym, gdyż jego cząsteczka składa się z czterech atomów wodoru i tylko jednego węgla, który to przy odpowiednim spalaniu całkowitym i zupełnym zostaje utleniony do CO2.

przy limitach emisji CO2 jakie pewnie i nie ominą w przyszłości w transportu, może to być problem ;-)

a tak poważniej to problemem większym jest niespalony metan, który
jest gazem mający zdecydowanie najmocniejszy wpływ na dziurę ozonową ...

POWYZSZE WNIOSKI OD RAZU SIĘ RODZĄ W NORMALNIE MYSLACEJ GŁOWIE

Są jednak pewne minusy:

A. Techniczne
1. wymaga dużego sprężenia co wiąże się z zastosowaniem odpowiednich materiałów na zbirnik i instalację

250 Bar, to nie jest duże ciśnienie, i technicznie nie jest to duży problem, skoro VW seryjnie produkuje po kilka tysięcy aut Cady i Cady MAX ...
2. wytwarza przy spalaniu temperaturę, która nie oddziałowuje zbyt dobrze na silnik, więc wymaga odpowiedniej przeróbki układu chłodzenia lub najlepiej nowego silnika dostosowanego do metanu,

nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale uważasz, że metan przy spalaniu daje wyższą temperaturę niż benzyna czy olej napędowy ?

B. Ekonomiczne
1. Jak nasze kochane państwo polskie poczuje miód, to nałoży taki podatek, że praktycznie stosowanie metanu nie będzie się wiele ekonomicznie różniło od LPG,

Racja :-)
2. Urząd Dozoru Technicznego nie popuści prawdopodobnie, bo przecież jego zarząd musi z czegoś żyć. Więc przeglądy UDT mogą sobie kosztować i sprawiać nieco kłopotu.

Oby nie było tak czarno, bo póki co nie jest ... :-)

TR
Mirosław Biłek

Mirosław Biłek Inżynier mechanik,
inżynier gazownik,
specjalista
zarządz...

Temat: Materiały, informacje na temat CNG

Z tą temperaturą się pomyliłem. Nie to chciałem napisać. Chodziło mi bardziej o obciążenie cieplne silnika i nie o nowy silnik, lecz przeróbkę, ale po krótkiej analizie wycofuję się z tego co napisałem. Pozdrawiam, MirekMirosław Biłek edytował(a) ten post dnia 23.12.08 o godzinie 17:19

konto usunięte

Temat: Materiały, informacje na temat CNG

Mam pytanie: Gdzie znajde aktualne(najlepiej z początku 2008 roku) informacje o zasobach gazu ziemnego?

konto usunięte

Temat: Materiały, informacje na temat CNG

Piotr Majkowski:
Mam pytanie: Gdzie znajde aktualne(najlepiej z początku 2008 roku) informacje o zasobach gazu ziemnego?

Piotrek ;-) google.pl czasami używaj ...

http://www.pgi.gov.pl/surowce_mineralne/gaz_ziemny.htm

nie wiem czy znajdziesz z początku roku, bo nie wiem czy taki raport istnieje, na pewno są całoroczne ...

możesz próbować jeszcze dowiedzieć się w Nafta i Gaz (Zielona Góra) lub w Spółce PGNiG z Sanoka ...

Pzdr.
TRTomasz Rzadki edytował(a) ten post dnia 25.12.08 o godzinie 10:00



Wyślij zaproszenie do