Mateusz P.

Mateusz P. logi(sty)ka

Temat: zapisy w umowie o pracę

nie podpisywałem jeszcze wielu umów o pracę więc nie wiem i stąd to pytanie:

a) czy w umowie o pracę można zawrzeć zapis o progresie wynagrodzenia po upływie ustalonego czasu? tj. w pierwszej umowie ustalamy, iż na okresie próbnym x a po okresie próbnym y.

b) czy można w umowie niejako przewidzieć awans na wyższe stanowisko po spełnieniu określonych warunków? to znaczy, że jeśli zaistnieją określone okoliczności taksatywnie wyliczone w umowie, to następuje przeniesienie na inne stanowisko.

czy może jednak dzień przeniesienia na wyższe stanowisko jest ustalany w trakcie pracy i nie jest to proces który można uprzednio jakoś umiejscowić w bliżej sprecyzowanych ramach czasowych?
Mateusz P.

Mateusz P. logi(sty)ka

Temat: zapisy w umowie o pracę

cisza? chodzi mi o tzw "planned career progression". chyba normalna sprawa (?)
Mariusz P.

Mariusz P. inżynier mechanik z
doświadczeniem w
branżach Oil & Gas,
...

Temat: zapisy w umowie o pracę

W umowie o pracę mogą się znaleźć różne zapisy: o podwyżce, o awansie, itp. tylko działy HR nie chcą brać na siebie takiego zobowiązania.
Znam przypadki, gdy obiecuje się nowo zatrudnianemu "na twarz" podwyżkę po okresie próbnym i jej się nie daje. Wręcz jest to powszechna praktyka. Gdyby w umowie o pracę znalazł się stosowny zapis o podwyżce i jej wysokości po okresie próbnym, pracodawca nie mógłby od niej odstąpić, dlatego tak niechętnie umieszcza się takie obietnice w dokumencie jakim jest umowa - w tym przypadku - o pracę.
Agnieszka Łapińska

Agnieszka Łapińska Doradztwo personalne

Temat: zapisy w umowie o pracę

Wg. mnie umowa o pracę jest dokumentem, do którego wpisuje się informacje dotyczące początkowych warunków zatrudnienia.
Nie wyobrażam sobie by w np w umowie na okres próbny wpisywać warunki dotyczące kolejnych umów.
Różne informacje dotyczące danej umowy można wpisać w załącznikach do umowy (jak np. informacje o przysługującym systemie premiowym)

Odnosząc się do pytania: tego typu informacje zawiera się zazwyczaj w liście intencyjnym. Tutaj już można wpisać wszystkie warunki odnośnie przyszłego wynagrodzenia jak i awansu.
Mariusz P.

Mariusz P. inżynier mechanik z
doświadczeniem w
branżach Oil & Gas,
...

Temat: zapisy w umowie o pracę

Agnieszka Łapińska:
Odnosząc się do pytania: tego typu informacje zawiera się zazwyczaj w liście intencyjnym. Tutaj już można wpisać wszystkie warunki odnośnie przyszłego wynagrodzenia jak i awansu.

Tu pozwolę sobie jak najenergiczniej zaprotestować!!! List intencyjny nie jest umową i nie w sensie prawnym nie stanowi zobowiązania do zrealizowania zawartych w nim zapisów.
Właśnie dlatego takie intencje a nie zobowiązania umieszcza się w liście.
Niedotrzymywanie zapisów zawartych w liście intencyjnym jest nagminną praktyką na polskim rynku pracy.
Joanna C.

Joanna C. Psychlog, Doradca
Personalny i
Specjalista
ds.Rekrutacji ...

Temat: zapisy w umowie o pracę

wiążący jest regulamin wynagrodzeń, który jest obowiązkowy dla wszystkich firm lub aneks - kiedy to umowa jest ramowa określa ogólne warunki, natomiast w aneksie są określone inne szczegółowe warunkiJoanna Ciołek edytował(a) ten post dnia 27.10.08 o godzinie 15:03

konto usunięte

Temat: zapisy w umowie o pracę

tego typu zapisy bardziej pasują do kontraktu managerskiego niz umowy o pracę. Wpisanie jej do umowy o pracę ( jak rozumiem umowy na czas określony), chyba traci ważność po skończeniu powyższej..ale moze sie myle..
Mateusz P.:
nie podpisywałem jeszcze wielu umów o pracę więc nie wiem i stąd to pytanie:

a) czy w umowie o pracę można zawrzeć zapis o progresie wynagrodzenia po upływie ustalonego czasu? tj. w pierwszej umowie ustalamy, iż na okresie próbnym x a po okresie próbnym y.

b) czy można w umowie niejako przewidzieć awans na wyższe stanowisko po spełnieniu określonych warunków? to znaczy, że jeśli zaistnieją określone okoliczności taksatywnie wyliczone w umowie, to następuje przeniesienie na inne stanowisko.

czy może jednak dzień przeniesienia na wyższe stanowisko jest ustalany w trakcie pracy i nie jest to proces który można uprzednio jakoś umiejscowić w bliżej sprecyzowanych ramach czasowych?
Mariusz P.

Mariusz P. inżynier mechanik z
doświadczeniem w
branżach Oil & Gas,
...

Temat: zapisy w umowie o pracę

Joanna Ciołek:
wiążący jest regulamin wynagrodzeń, który jest obowiązkowy dla wszystkich firm lub aneks - kiedy to umowa jest ramowa określa ogólne warunki, natomiast w aneksie są określone inne szczegółowe warunkiJoanna Ciołek edytował(a) ten post dnia 27.10.08 o godzinie 15:03

Czy można coś więcej na temat regulaminu wynagrodzeń? Co czego on zobowiązuje?
Kilka razy zmieniłem pracę i zawsze negocjowałem indywidualnie warunki umowy; nie oglądałem się na wewnętrzne regulaminy. Przecież mamy wolny rynek pracowników i pracodawców.
Joanna C.

Joanna C. Psychlog, Doradca
Personalny i
Specjalista
ds.Rekrutacji ...

Temat: zapisy w umowie o pracę

każdy pracodawca zatrudniający ponad 20 osóbmusi mieć regulamin wynagrodzeń:
http://www.pracuj.pl/kariera-prawo-pracy-w-praktyce_62... (ktoś mądrzejszy ode mnie spisał)
http://www.rp.pl/artykul/56554,57629_Kiedy_i_w_jaki_sp...

podpisując umowę pracodawca daje do wglądu różne regulaminy i warto się z nimi zapoznać.

jeżeli chcesz mieć pewność ustaleń z pracodawcą - najlepiej to rozwiązać aneksowo.
Agnieszka Łapińska

Agnieszka Łapińska Doradztwo personalne

Temat: zapisy w umowie o pracę

Mariusz Poprawa:
Agnieszka Łapińska:
Odnosząc się do pytania: tego typu informacje zawiera się zazwyczaj w liście intencyjnym. Tutaj już można wpisać wszystkie warunki odnośnie przyszłego wynagrodzenia jak i awansu.

Tu pozwolę sobie jak najenergiczniej zaprotestować!!! List intencyjny nie jest umową ..........


Nie napisałam, że list intencyjny jest umową, która obliguje którąkolwiek ze stron do przestrzegania jej. Niestety masz rację, że na naszym rynku często obiecuje się jedno a co innego potem robi.
Jednak list intencyjny zawsze jest jakimś potwierdzeniem ustaleń co do dalszej współpracy - daje chociaż nadzieję, że obie strony będą do tego dążyć.

Jeśli chodzi o regulaminy wynagradzania to dają one zazwyczaj ogólny obraz zasad panujących w firmie (co dokładnie widać na przykładzie podanym przez Joannę). Jeśli w regulaminie pracodawca pokazuje jedynie widełki wynagrodzenia na danym stanowisku to nadal może być duży poziom dowolności co do określania, w który przedziale dany pracownik powinien się znaleźć.
Oczywiście taki regulamin z jasno określonymi warunkami "awansowania" do kolejnej grupy zaszeregowania pozwala egzekwować to co się nam należy ale widziałam już takie regulaminy gdzie max. według widełek wynagrodzenie z niższego zaszeregowania było wyższe od min. stawki z tego kolejnego. Co za tym szło, można było awansować i zmienić np nazwę stanowiska ale nie dostać z tego tytułu ani 1 zł podwyżki :)

Niestety nadal nie mam sensownego pomysłu jak zastrzec sobie takie warunki jakie chcemy już etapie rozmów przed podjęciem zatrudnienia. Wiadomo, że w takiej umowie jest wiele "pod warunkiem, że..." ale fakt każdy z nas chce wiedzieć co będzie jak założony cel osiągnie.

Myślę, że wszystko zależy o jakim awansie mówimy i o jakiej perspektywie czasowej, bo jeśli o awansie z młodszego specjalisty na specjalistę po okresie próbnym to regulamin wynagradzania będzie wystarczający.

Czytając wątek poprosiłam jeszcze doświadczonego kadrowca o poradę, i oto odpowiedz:
art. 29 kp, który reguluje warunki zawarcia umowy, zawiera zwrot "w szczególności" odnoszący się do innych możliwych warunków ustalonych w momencie rozmów
Praktyki oraz zdania prawników są takie, że stosunek pracy można kształtować swobodnie i rozwijać o elementy nie mające charakteru normatywnego jednak z uwględnieniem przepisów obowiązujących w danej firmie i zasad współżycia społecznego (taka sama płaca za taką samą pracę - w skrócie :)))
Osobiście nie spotkałam się z rozbudowaniem umowy na okres próbny ale na czas określony lub nieokreślony już tak.

Podsumowując: Mariuszu masz rację, że można takie zapisy umieścić w umowie ale będą mogły one dotyczyć tylko tej umowy a nie okresów po jej zakończeniu, więc w przypadku umowy na okres próbny nie ma to sensu, tak samo zapisy dotyczące tego jakie stanowisko mam objąć za 3 lata jeśli umowa jest na 2 :)
Próbną można pominąć od razu zawierając 1 umowę na czas określony i tutaj już wszystko wpisać (oczywiście pod warunkiem, że pracodawca się nie uprze na podpisywanie umowy na okres próbny...)

Może ktoś ma pomysły lub doświadczenie jak i gdzie zapisać informacje dotyczące przyszłych stanowisk i wynagrodzenia w przypadku umów innych niż na czas nieokreślony?



Wyślij zaproszenie do